Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. oktober 2022, klokken 15:01
Poenget er å gjøre en innsats for å gjøre det beste ut av det, og der har mange steder noe å lære av å se på Sandnes og Stavanger. Jeg kan f.eks. sykle fra huset til jobb uten å krysse en eneste vei på den 12km lange veien. Masse gode brede sykkelveier, og underganger.
Helt enig! Jeg tror at så lenge man legger ordentlig til rette for sykling med egne veier, så sykler folk også. Folk i Nederland sykler ikke fordi byene er så himla mye bedre å sykle i enn Oslo (eller Stavanger). Det er trangt der, folk er over alt og det er sykkelulykker hele tiden i byene.

De sykler derimot mye fordi det er svært mange egne sykkelveier som kun er for syklister. Man kommer seg langt på sykkel - helt uforstyrret av vimsende gående og bilister som trenger sinnemestringskurs for å håndtere syklister.

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:30
Løftebrudd-regjering som er anti-elbil.  "vanlige folks tur" og angriper basic familiebiler.

Ioniq 5 med største batteri og firehjulstrekk går fra 586.900 kroner til 608.625 kroner takket være momsinnføringen, det er opp 21.725 kroner. I tillegg kommer vektkomponenten på 20.937 ved en egenvekt på 2175 kilo. Det gir en ny totalpris på 629.562 kroner.  Opp 45.000

ID.4 GTX uten vinterdekk øker fra 621.260 kroner til 651.575 kroner med moms, tilsvarende 30.315 kroner. Vektavgiften er 20.450 kroner, totalpris på 672.025 kroner (gitt egenvekt uten fører på 2136 kilo). Opp 51.000,-

Dette er bare helt kokko. Her har folk innrettet seg, først etter momsforslaget de gikk til valg på. Deretter løftebrudd nr. 1. Nå dette!?! Er det endelig?

Og hvilke rettigheter har har man ift. å kansellere bestilling dersom bilen ikke har gått i produksjon?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Motorwatt

1) Nei, det er ikke endelig
2) Er det en Tesla, kan du avbestille inntil leveringsdag. Depositumet (er det 1.000?) får du ikke igjen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Strøm Tycoon

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. oktober 2022, klokken 19:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. oktober 2022, klokken 15:01
Poenget er å gjøre en innsats for å gjøre det beste ut av det, og der har mange steder noe å lære av å se på Sandnes og Stavanger. Jeg kan f.eks. sykle fra huset til jobb uten å krysse en eneste vei på den 12km lange veien. Masse gode brede sykkelveier, og underganger.
Helt enig! Jeg tror at så lenge man legger ordentlig til rette for sykling med egne veier, så sykler folk også. Folk i Nederland sykler ikke fordi byene er så himla mye bedre å sykle i enn Oslo (eller Stavanger). Det er trangt der, folk er over alt og det er sykkelulykker hele tiden i byene.

De sykler derimot mye fordi det er svært mange egne sykkelveier som kun er for syklister. Man kommer seg langt på sykkel - helt uforstyrret av vimsende gående og bilister som trenger sinnemestringskurs for å håndtere syklister.

Det er også flatt, samme som Danmark. Har syklet masse i Oslo, og må innrømme at hjemturen sør-øst for sentrum ikke nødvendigvis var noen dans på roser, og det hadde ingenting med trafikkbildet å gjøre.

Electric cars in Norway

Sitat

Det er også flatt, samme som Danmark. Har syklet masse i Oslo, og må innrømme at hjemturen sør-øst for sentrum ikke nødvendigvis var noen dans på roser, og det hadde ingenting med trafikkbildet å gjøre.
Opp til Ekebergsletta er da en drøm på to hjul med elmotor ..når det er pent vær :+1:

Electric cars in Norway

#50
Artig formulert av Bu  :+1:

"– Dette er tidenes dårligste elbilbudsjett. Denne regjeringen går på diesel, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen."

https://www.nrk.no/rogaland/statsbudsjettet-2023_-innforer-moms-pa-dyre-elbiler-1.16129142

tornaldo

Sitat fra: dundun på torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:48
Full bom og parkering i storbyene er helt fair i mine øyne. Skal du oppta 10 kvadratmeter by mens du er i sentrum kan du betale for plassen.

Det er en stor fordel at man velger elbil i de større byene, med tanke på lokale utslipp, slik at man ikke forpester alle andre som bor i byen eller ferdes i trafikken. Det er nok alle bysyklister her inne enige om.

Ergo ingen logikk at elbil og fossil sidestilles mtp bom. Når det gjelder parkering så er det jo dette for å stimulere til bruk av elbil.

Lavere avgift for elbil er jo ikke innført fordi alle med elbil skal slippe unna med å betale mindre, men fordi man ønsker å stimulere til kjøp og bruk av elbil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Det er interressant å se på kalkulatoren til bilnorge at elbilene får større avgiftsøkning enn hybridene.

f.eks iX40 fully charged får 97000 i avgiftsøkning.

X5 e45 Hybrid får 55000 i økning (men opp fra 150 til 205).

Husk at.man må tjene ca 200.000 for å ha cash til å dekke 100.000 i avgift...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#53
Sitat fra: daktari på fredag 07. oktober 2022, klokken 09:26
Det er interressant å se på kalkulatoren til bilnorge at elbilene får større avgiftsøkning enn hybridene.

f.eks iX40 fully charged får 97000 i avgiftsøkning.

X5 e45 Hybrid får 55000 i økning (men opp fra 150 til 205).

Husk at.man må tjene ca 200.000 for å ha cash til å dekke 100.000 i avgift...

Her er link til kalkulatoren.

https://www.bilnytt.no/showannualdiffpassenger.aspx

Blir enklere å få god pris for nesten nye-brukte elbiler nå før nyttår tipper jeg for de som skal selge en elbil nå.


Ps, av de 200.000kr du nevner for å dekke økte avgifter til 100.000kr er jo gjerne andre halvdel av beløpet dermed også skatt, altså er 200.000kr alle ekstra avgift/skatt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Torpedo Ted

Det er helt uforståelig at disse avgiftene innføres på kontrakter som allerede er signert. Folk har jo ingen peiling på om de må betale dette, for det er jo helt umulig å vite når bilene kommer. Regjeringen er fullt klar over at det er kaos i leveringsituasjonen for biler for tiden, så det virker nesten som de bevisst prøver å utnytte det.

Det burde være en åpenbar løsning at avgiftene kun gjelder på alle bestillinger som er fullført ETTER 1. januar.

Og når de nå blander inn vektavgiften, så gir jo denne (praktisk) kompliserte moms-regelen ingen mening lenger. Hvorfor ikke bare øke vektavgiften tilsvarende på biler over x antall kg? Da hadde jo det ikke vært nødvendig med momsen.

Rollep

Forstår ikke helt det der med å øke bompengene fra 50 til 70%

Trodde det fantes et stortingsvedtak på at elbiler ikke skal betale mer enn 50% av full pris.

Er det virkelig så enkelt å omgjøre et stortingsvedtak at det eneste man trenger å gjøre er legge inn noe annet i statsbudsjettet?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Nå har vi jo hatt vektavgift før, er jo ikke noe nytt. Men det er interessant at grunnlaget for å fjerne vektavgiften, var at dette først og fremst straffet sikkerhetsutstyr, siden dette nødvendigvis må veie noe. Ergo gikk vektavgift utover sikkerhet i bilene.

Så igjen ser vi at AP/SP-regjeringen prioriterer kroner inn/reduksjon av kroner ut > sikkerhet. Kort og godt, er du glad i livet til deg selv og dine nærmeste, stem borgerlig. Så vil kanskje denne avgiften bli fjernet i nær fremtid. Dessverre er det en antivind på Stortinget, hvor de avgiftskåte har flertall.

"Nå er det vanlige folks tur", meg i r...a!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Rollep på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:12
Forstår ikke helt det der med å øke bompengene fra 50 til 70%

Trodde det fantes et stortingsvedtak på at elbiler ikke skal betale mer enn 50% av full pris.

Er det virkelig så enkelt å omgjøre et stortingsvedtak at det eneste man trenger å gjøre er legge inn noe annet i statsbudsjettet?
De må nok ha gjennom et nytt stortingsvedtak i forkant, men de røde/avgiftskåte har flertall, så det er stor sjanse for at dette går gjennom. For det er jo bare de rike som har råd å passere bomringene daglig og oftere enn det,,, Eller...!?!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Sitat fra: daktari på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:18
For meg som sykler til jobb og har vært helårstklist i 30 år er det et problem med alle gamle dieselbiler. De stinker helt latterlig. Man merker det bedre nå som luften er rener enn for 10 år siden.

Helt enig, opplever det samme. Målet må være både en omlegging til en elektrisk og ikke forurensende bilpark, og mindre trafikk i tettbebyggede strøk.  Som allerede nevnt her, vektavgift på elbil burde starte på et høyere nivå, og være progressiv.

Øk vrakpanten på diesel- og eldre bensinbiler til 30000kr.  Sett opp diesel- og bensinavgiftene og øk CO2-delen av nybilavgiftene kraftig.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

THE

Når de først skal begynne med et avgiftsregime på elbiler så burde de tenke litt nytt i stedt for å innføre gamle avgifter som er avskaffet av åpenbare grunner. Hvis man vil premiere biler med lavt utslipp så bør man vel heller starte med avgifter basert på energieffektivitet. Vekt- og effektavgift er bare noe som avgiftskåte røde (og tydeligvis "grønne") politikere ser som gode inntekter til å finansiere offentlig sløsing.

Foreløpig er det beste avgiftsgrunnlaget etter min mening WLTP-forbruk. Lavere forbruk medfører lavere avgift. Det vil også ramme typiske (stor)familiebiler som f.eks. ID.buzz, og kassebiler i personbilutgave, så ikke bare enkelt å innføre det heller. Det beste måtte vel være å få avgift beregnet av en kombinasjon av utslipp fra bilen og utslipp fra produksjon av bilen. Dvs. bilfabrikanter som viser til energieffektiv produksjon og bruk av fornybar energi for å produsere enerigeffektive biler vil få en konkurransefordel pga. lavere avgifter.

Inntil videre tenker jeg at det er mer enn nok å bruke innfasing av mva. til å skattlegge elbiler. Fremdeles er 80% av bilparken i Norge fossilbiler, og jeg er redd at det kommer til å ta lengre tid å få byttet ut resten av bilparken med elektriske biler hvis statsbudsjettet blir vedtatt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA