Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, tor 29. sep 2022, kl. 20:14

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 06. okt 2022, kl. 22:52
Meløy energi kommer til å merke dette med fastprisavtalene på bunnlinja... håper de klarer seg økonomisk de også, likt med Tibber 

https://www.nrk.no/nordland/meloy-energi-kjoper-dyr-strom-og-selger-den-billig-_-kundene-bruker-ekstra-for-a-tjene-penger-1.16128148

Jeg har ikke mye til overs for at strømselskapene klager på kunder som har tegnet fastprisavtale hos dem, mens det er de selv (strømselskapene) som har driti på draget her ved å selge slike produkter uten noen form for begrensninger på forbruk.
Hva slags amatører er det egentlig som jobber i denne bransjen?

Jeg er selv en av de som har tegnet fastprisavtale og må si at jeg ble veldig overrasket da jeg så at det ikke var noen begrensning i antall kWh jeg kan bruke på avtalen. 

De har altså solgt et produkt til fast pris (i mitt tilfelle for 5 år framover, fra november i fjor) og uten å begrense volumet som kan tas ut på dette produktet.

Og bare så det er sagt: Selv har jeg klart å redusere mitt forbruk med ca 10% så langt i år i forhold til året før, og er rimelig fornøyd med det.

mvh
Hugo

EDIT: Jeg har ikke avtalen min hos Meløy Energi, så dette innlegget er ikke rettet spesifikt mot dem.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

daktari

Enig.

Strømselskaper som ikke produserer kraft er meningsløst. Deres forsvarsmekanisme er å slå seg konkurs.

Meløy Energi produserer 40 Gwh i året på 2 kraftverk i nord. Dumt av dem å gamble på å selge strøm i sør. Det er et veddemål mot markedet der de tar profitten og nå ber de skattebetalerne betale når de tapte veddemålet. Det er uakseptabelt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

serenejet

Akkurat det tror jeg ikke man skal legge noe vekt på - som det sies i artikkelen er en sånn forsikring noe man gjerne har i et proft styre.

Jeg har faktisk en liknende forsikring selv når jeg leier meg ut som konsulent fra eget AS!
2025 ID.Buzz GTX

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 06. okt 2022, kl. 22:52
Meløy energi kommer til å merke dette med fastprisavtalene på bunnlinja... håper de klarer seg økonomisk de også, likt med Tibber
Jeg forsto det som at Tibber først og fremst har et likviditetsproblem. De har riktignok en relativ prisgaranti på lading, men med litt høststormer og dermed varierende priser bør det gå bra. De burde kanskje jobbe enda mer med smarte løsninger, for eksempel langtidsprognoser. Det er flere og flere som manuelt utsetter lading i flere dager ser jeg, i påvente av lave priser. Endel hus kan også magasinere varme ganske lenge.
https://www.tu.no/artikler/bruker-betong-som-batteri/440276

Denne strømstøtten varer vel ikke så lenge i nåværende form, men akkuat nå er det jo mye å hente på unyttig strømbruk på smarte tider også . Teslas API gir for eksempel mulighet for å åpne vinduene og sette på klimaanlegget :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Ja, Tibber sliter med det samme som mange andre.

Les hva Tibber sjefen sa for en uke siden:
Kopi:

Strømhandelkostnad

«Kostnaden han snakker om er prisen strømselskapet må betale for å skaffe til veie nok penger for å drive med strømhandel. For frem til nå har Tibber tatt opp lån, kjøpt inn og betalt strøm, og lagt ut for kundene i opptil 45 dager, før kundene betaler sin faktura.

Når strømprisene og rentene går øker, går summen de må ta i lån opp, samt prisen de må betale for lånet også opp.«

https://e24.no/olje-og-energi/i/eJPVe4/stroemselskapet-tibber-tar-krisegrep

serenejet

Brilliant å basere forretningsmodellen sin på ca null prosent rente.

Jeg får strøm fra andre enn Tibber fra og med i dag.
2025 ID.Buzz GTX

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søn 09. okt 2022, kl. 08:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 09. okt 2022, kl. 02:09
De har forsikret seg ;D

Dette er akkurat samme som nevnt i post #93.

Ja, ser det først nå. Sorry, tapatalk lurer meg noen ganger så jeg ser ikke alt...
Men uansett veldig bra at Tibber har forsikret seg da, for de som er medl der.

Men denne saken fra dagbladet for to dager siden har nok ikke blitt delt her inne, eller?

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/sjokkregning-fra-tibber/77355098

Kopi:

Forrige uke ble det annonsert at Tibber endrer faktureringspraksis. Tibber-kunder kunne fra 1. oktober oppleve en unormal høy regning i posten, da de må betale for strømforbruket i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober.

En av dem som fikk en skyhøy regning, er Umar Hussain. Han har vært en trofast kunde siden Tibber startet opp, men nå reagerer han.

- Jeg synes ikke noe om denne løsningen, og jeg tror flere har reagert på det samme, forteller Hussain.

filtvet

Jeg bruker kun tibber pulse for lastbalansering, håper den overlever.

goggo

Sitat fra: filtvet på tor 13. okt 2022, kl. 07:44
Jeg bruker kun tibber pulse for lastbalansering, håper den overlever.
Ja min Tibber Pulse "overlever" i alle fall også etter at jeg avsluttet abonnementet hos dem og gikk over til fastpris for en god stund siden.
Jeg kan fortsatt lese realtime dataene pluss data fra siste 24 timer i Tibber Appen (Tusen takk til Tibber for det :) ) , og historiske data får jeg logget i Futurehome. Har ikke satt opp noen automatikk basert på dette i FH enda, men kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle gå.

I det hele tatt så har Tibber gjort en fantastisk innsats for oss forbrukere, og APPen er veldig bra.
Det er med blandede følelser jeg har forlatt dem, de "må bare" tilby intelligent strømstyring til oss som ikke vil kjøpe strøm på spotpris hos dem snart.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Electric cars in Norway

Dagens om relatert til Tibber og så videre ....som jeg synes har fått masse tyyyyyn.... Men slik måtte det jo bli når de gjorde dette...

Fra torsdag for 2 dager siden og fra Dagbladet denne gang...

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ikke-alle-ma-betale-alt/77446998

elektro

Sitat fra: goggo på tor 13. okt 2022, kl. 09:36
I det hele tatt så har Tibber gjort en fantastisk innsats for oss forbrukere, og APPen er veldig bra.
Det er med blandede følelser jeg har forlatt dem, de "må bare" tilby intelligent strømstyring til oss som ikke vil kjøpe strøm på spotpris hos dem snart.

Helt enig! Jeg ville gjerne vært kunde hos Tibber og kjøpt strøm fra noen andre.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Tibber fikk ufortjent mye eder og galle... de burde ha gjort dette på en mer smidig og lovlig måte. Selskaps eierne kunne lagt ut inntil videre... vi snakker store børs selskap her.

Mye eder og galle i kommentarfeltet om Tibber her også:

https://www.bytt.no/erfaringer/strom/tibber

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA