Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, torsdag 29. september 2022, klokken 20:14

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

For mitt vedkommende: Betaler en halv måned på forskudd som en engangsbetaling.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

#2
Jeg kommer ikke til å gjøre noe. Vi går uansett i pluss denne måneden og har 110k på kontoen jeg kaller for krigskasse, som vil trolig øke til 120-125k den 12. (vi begge får lønn rundt 12 og da tømmer jeg felles regning- og kortkonto over til krigskassa).

Vår suksess igjennom fra 500k i lønn totalt i året til over 1.2m nå har vært at utgiftene ikke strekker til. Dvs alltid gå minst 5000 i pluss på en normalmåned.

Edit: Kona har ikke fast jobb, så vi har ofte 1 inntekt i korte perioder og kan variere fra 1.0 til 2. Som oftest ligger vi på 1.8 ish inntekt i snitt ila året. Dette har ført til at en del store utgifter får vente til vi har råd. Får kona fast jobb så blir det gjort en del endringer på huset og utendørs.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Merker ikke noe av å betale en halv måned forskudd, men spesielt med tanke på at dette gjøres med ulovlig kort varsel, så syns jeg det virker som et desperat grep for å redde selskapet fra å gå over ende. Spørs om ikke dette er riktig tid for å prøve Fjordkraft. De har avtale med nettselskapet mitt (Lnett, det har ikke Tibber), så strøm, strømstøtte og nettleie osv kommer på én og samme faktura, de har aktiv forvaltning, og de har solkonto. Tibber har bra app, integrasjon mot solcellene mine, og Tibber pulse, så noe må man ofre...

TB

Kanskje https://www.los.no/strom/coop er et alternativ for å unngå forskuddsbetaling?
De lokker med en faktura for strøm og nettleie, medlemsbonus på 2 prosent, og 9 kr fast pr mnd.
Men, påslaget er høyere 3,45 øre. I følge strompris.no vil totalprisen bli lik.

Ved bytte mister en tilgang til Tibber appen og Pulse.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øyvind.h

Gjør ingen ting inntil videre. Å bytte til en leverandør som ikke tilbyr samme automasjon og dermed automatiske besparelser er uaktuelt.
Har testet noen leverandører og de fleste er jo ikke i nærheten på innovasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Burger på torsdag 29. september 2022, klokken 20:28
Jeg kommer ikke til å gjøre noe. Vi går uansett i pluss denne måneden og har 110k på kontoen jeg kaller for krigskasse, som vil trolig øke til 120-125k den 12. (vi begge får lønn rundt 12 og da tømmer jeg felles regning- og kortkonto over til krigskassa).

Jeg har gått i pluss fra første dag jeg begynte å jobbe.......hver måned i pluss hele livet...Det gjelder bare å tilpasse levesett i forhold til inntekt. Men det er jo klart at det er mye man har forsaket i livet ved slikt levesett. Og staten har ikke vært gavmild når det kommer til skattetrykk for å si det mildt.....De har tydeligvis hatet min livførsel og ment jeg burde brukt mer av disponibel inntekt...

Men mhp. Tibber så har jeg kikket på alternativer - ikke gjort noen beslutning ennå. Ser problemstillingen Tibber er mitt oppe i, men liker ikke tanken på å låne ut verdien av 14 dager prognosert forbruk til Tibber. Ikke vet vi hvor sterk finansiell posisjon de sitter i - og ved forskuddsbetaling så kan man jo faktisk tape 14 dager forskuddsbetaling ved konkurs.  Ikke vet vi hvilken profil de vil bruke på sin forskuddsbetaling heller - normalt vil de med rette kunne hevde at de skal bruke en eller annen justert innmatningsprofil som da ikke passer en kar som meg som prøver å leve et stikk motsatt liv enn hva kraftprisene indikerer at resten av samfunnet lever.
Mao. tenker jeg at jeg hele tiden vil sitte som lånegiver til Tibber på et lån som er større enn hva jeg får tilbake inntil avtalen blir sagt opp. F.eks vil de kanskje be om 10.000 NOK og jeg forbruker 8000 NOK - så neste måned betaler de meg tilbake 2000 NOK og ber om nye 10.000 NOK...osv...Så da har de i praksis hentet inn 2000 NOK rentefritt lån fra meg.....Og dersom de gjør dette fra veldig mange vil det jo bli enorme beløp de sitter på som de kan bruke som antydet for å stille garantier, eller når prisen faller - kan dytte inn i et annet firma og så slå seg selv konkurs........Poenget er at når man har gitt noe på forskudd - så sitter de som har gitt forskuddet med hele risikoen...og her er det jo snakk om store beløp om dagen...Så bare å dunke en brøkdel av dette inn i et eller annet underbruk i et annet AS vil jo kunne gi ekstreme muligheter for dem som er på eiersiden i dette andre AS'et.
Det er jo når prisene er så høye som de er om dagen at selskaper enkelt kan skaffe inn kapital som de kan dytte videre inn i andre juridiske enheter....jeg sier ikke at det er slik her...men vi som kunder har jo ingen garantifond vi kan hente allerede innbetalt beløp på dersom selskapet går konkurs.....

TB

Om nettleie og gjennomfakturering i Tibber
https://tibber.com/no/magazine/inside-tibber/om-nettleie-gjennomfakturering

Det kan virke som Tibber trenger kapital, skal de klare å fortsette.
Resultat før skatt 2021: -187 071' kr for Tibber AS

Det som er rart her er den korte tida.
Å bruke kundene som "bank" er i seg selv ikke noe uvanlig, mange selskaper gjør de, også strømselskaper. Men, de har satt seg i en farlig situasjon med å innføre det bare noen få dager før strømregningen kommer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på torsdag 29. september 2022, klokken 20:44
Ved bytte mister en tilgang til Tibber appen og Pulse.
Trenger ikke være strømkunde for å benytte appen sammen med Pulse. Mister smartstyring av varme og lading dog. Men lastbalansering virker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. september 2022, klokken 20:50
Gjør ingen ting inntil videre. Å bytte til en leverandør som ikke tilbyr samme automasjon og dermed automatiske besparelser er uaktuelt.
Har testet noen leverandører og de fleste er jo ikke i nærheten på innovasjon.
Hmm, nå har jeg erstattet det meste av automasjonen til Tibber med HA og Homey, det eneste som gjennstår er effektbegrensning. Det burde gå å til det også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Byttet - tenkte at jeg ikke gidder å sitte i usikkerhet med et lån til Tibber. Synes Tibber har fungert greit med appen og alt - men nå tynes de visstnok finansielt - så da har jeg hoppet over på noe som fakturerer etterskuddsvis - føles tryggere.

Kan alltids bytte tilbake senere...aldri benyttet meg av alle disse power ups de har og styrer det meste selv via HA. Bruker dog Pulse - men har irritert meg litt over treg respons fra live måling fra den...
Så mulig jeg vil forsøke noe annet - ser det finnes et par andre løsninger...

Electric cars in Norway

Ja Tibber er i vinden i dag. En på FB hadde sjekket de opp, se bilde jeg hentet derfra.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Og her er grafen for Elekt som han Prismatch karen fronter:
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA