Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, torsdag 29. september 2022, klokken 20:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Heldigvis lite opptatt av prinsipper. Hva godt fører de egentlig til annet enn enda en ting man må evaluere før man tar en beslutning... 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Orbit

Sitat fra: Rollep på søndag 02. oktober 2022, klokken 14:17
Hvis strømprisen går over 229 øre/kWt får jeg faktisk negativt påslag på grunn av 2% Coop medlemsbonus :)
Gis det coop-rabatt basert på strømprisen, eller etter justering for strømkompensasjon (som teknisk sett er en del av nettleien)? Vil det lønne seg å velge å betale nettleien direkte, så kompensasjonen ikke kommer til fradrag på LOS sin faktura?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på søndag 02. oktober 2022, klokken 15:11
Sitat fra: Rollep på søndag 02. oktober 2022, klokken 14:17
Hvis strømprisen går over 229 øre/kWt får jeg faktisk negativt påslag på grunn av 2% Coop medlemsbonus :)
Gis det coop-rabatt basert på strømprisen, eller etter justering for strømkompensasjon (som teknisk sett er en del av nettleien)? Vil det lønne seg å velge å betale nettleien direkte, så kompensasjonen ikke kommer til fradrag på LOS sin faktura?

Meg bekjent kan du ikke velge. Enten har strømleverandøren gjennomfakturering av nettleie eller så har de det ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Torb

Coop sier at du ikke får 2% på den delen av strømprisen som dekkes av strømstøtten. Og ikke på nettleie.
Mercedes EQA 350 4Matic

geear

Sitat fra: Motorwatt på søndag 02. oktober 2022, klokken 12:16
Fullstendig enig. Det tar litt tid, koster litt penger, og krever litt kunnskap å sette opp et Smarthus. Tibber er en av hjørnesteinene i mitt oppsett, og blir litt trøblete å erstatte. Men det er jeg helt sikker på at jeg slipper. Tibber er bare forutseende, og som det ble sagt over kommer det nok noe lignende for mange av de andre også. Mulig tidspunkt og presentasjon kom litt skjevt ut, men det betyr null og nix for meg.
Vil påstå at det er lite lurt å planlegge og bygge opp et smarthussystem med en strømleverandør som en hjørnestein. For min del har jeg ikke brukt en eneste av funksjonene Tibber tilbyr, annet enn en god app og strøm. En av hovedtankene mine rundt alt som går på smarthus er å være mest mulig leverandøruavhengig.

daktari

Sitat fra: goggo på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:25
Sitat fra: daktari på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:16
Det så ut som om Los med Coop-avtale hadde lavest utgifter når man regner inn 2% coop-poeng på strømmen.
Har du da regnet med at det er en månedsavgift på 39 kr på bruk av APPen? Eller har de gått bort fra det nå?

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. oktober 2022, klokken 23:45
Det kommer et ras av strømselskap som legges ned nå fremover.... slik er det bare...
Ja, la oss håpe det. Jeg har aldri forstått hvilken merverdi disse selskapene gir til sluttkundene.
APPer og tjenester for strømstyring bør jo heller leveres av uavhengige selskaper som ikke låser kunden til et spesifikt strømselskap.

mvh
Hugo
Stod ikke noe sted at app kostet 39 ekstra? Det stod 9,- pr måned og evnt 9,- for smart lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

goggo

Sitat fra: daktari på søndag 02. oktober 2022, klokken 17:49
Stod ikke noe sted at app kostet 39 ekstra? Det stod 9,- pr måned og evnt 9,- for smart lading.

OK, du har sikkert sjekket dette og har rett.
For et års tid siden stresset jeg med å hoppe fram og tilbake mellom spotpris leverandører en stund, og da hadde LOS en spotprisavtale der man måtte betale ekstra (tror det var 39,- pr mnd)  for å bruke APPen med strømstyringsfunksjoner.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Goggo og daktari, jeg er ikke sikker men jeg tror dere har nok litt rett begge to fordi appen er gratis men abonnementet med spot har påslag, se bilde og lenken.

https://www.los.no/Kampanje/los-app/

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på søndag 02. oktober 2022, klokken 15:52
Sitat fra: Motorwatt på søndag 02. oktober 2022, klokken 12:16
Fullstendig enig. Det tar litt tid, koster litt penger, og krever litt kunnskap å sette opp et Smarthus. Tibber er en av hjørnesteinene i mitt oppsett, og blir litt trøblete å erstatte. Men det er jeg helt sikker på at jeg slipper. Tibber er bare forutseende, og som det ble sagt over kommer det nok noe lignende for mange av de andre også. Mulig tidspunkt og presentasjon kom litt skjevt ut, men det betyr null og nix for meg.
Vil påstå at det er lite lurt å planlegge og bygge opp et smarthussystem med en strømleverandør som en hjørnestein. For min del har jeg ikke brukt en eneste av funksjonene Tibber tilbyr, annet enn en god app og strøm. En av hovedtankene mine rundt alt som går på smarthus er å være mest mulig leverandøruavhengig.

Enig med deg Geear, jeg tror det er lurt å ha adskilt alarm, Smarthus teknologi  og strøm slik at disse tre opererer uavhengig av hverandre.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 02. oktober 2022, klokken 22:47
Goggo og daktari, jeg er ikke sikker men jeg tror dere har nok litt rett begge to fordi appen er gratis men abonnementet med spot har påslag, se bilde og lenken.

https://www.los.no/Kampanje/los-app/
Men coop-avtalen har egne betingelser.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#85
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. oktober 2022, klokken 19:02
Har du Høiax 300 Connected så finnes det både public API og partner API.

Dette er vanskelig for en lekmann.  :) I denne tråden, og artikkelen det henvises til i Aftenposten, forstår jeg det som det er Oso som har åpne API'er. https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/10739-oso-charge-r2-integrasjon/ Nå var jeg alt i gang med å prøve å få endret bestillingen min fra Oso Charge til Høiax Connected. Hjelp! Hva skal jeg velge?

Om man er avhengig av wifi tilgang med Oso Charge, og må gå via skyen, er ikke så farlig for meg. Det jeg ønsker er å kunne styre både varmtvannsbereder, gulvvarme (Elko Smart), Ventilasjon (Systemair) og elbillading (Easee) fra samme Hub. F.eks. Homey. Uten å binde meg opp for mye til noen. Solskjerming og alarm skal jeg også ha, men her er ikke noen valg gjort.

Nå er vi (jeg) delvis off topic her, selv om dette for min del handler dette først og fremst om å styre strømforbruket, uten å være avhengig av Tibber. Det er ikke veldig enkelt for folk flest. Det blir fort mange investeringer som tar lang tid å få avkastning på også.. Så, hvor prinsippfast skal man være?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jlan

Sitat fra: elektro på søndag 02. oktober 2022, klokken 11:32
For å dra dette litt inn mot tema for tråden, så gjør vel heavy duty switchen Tibber selger for en tusenlapp (pluss installasjon) jobben nesten bedre. Selv om det naturligvis ikke er like sofistikert og heller ikke full oversikt over forbruket, som en smart bereder.
Aotec h d  gir effekt- og energiinformasjon. Men ikke temperatur. Denne ser ut til å ha inngang for temperatur, har noen prøvd den?:
https://heatit.com/produkt/9399/heatit-z-relay-25a-ip55
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:07
Denne ser ut til å ha inngang for temperatur, har noen prøvd den?:
https://heatit.com/produkt/9399/heatit-z-relay-25a-ip55
Har ikke prøvd den, men bruker et annet Heatit relé som funker greit (rapporterer litt rare forbruksverdier innimellom). Generelt har Heatit produktene vært enkle å koble opp mot HA og Homey.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2022, klokken 22:51
Selv synes jeg lav strømpris er mye viktigere enn små automatiske besparelser. Min strømpris hos Fjordkraft (Spot med forvaltning-avtalen) var 83 øre under spot i august og drøye 50 øre i snitt hittil i år. Det betyr over 10.000,- spart per år for meg i forhold til spot. Man skal spare mye strøm for å komme opp i sånne beløp.

Mesteparten av besparelsen får jeg uansett manuelt, ved å kun lade elbilene nattestid. I natt vil de lade fra 03 til 08, det tar meg ikke mange sekundene å sjekke morgendagens strømpris og endre på timerinnstillingen på ladingen.
Heiv meg på denne og og skifter fra Tibber.
Kjører også kun sparing på elbilading samt heftig vedfyring.
Trur ikkje kona hadde akseptert kaldt bad :-)


Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA