Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt taust om Toyotas nye elbil

Startet av automat, fredag 16. september 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

automat

Lurer på hva som egentlig skjer. Leveringsstatusen blir nullstillt.
Det må jo være noe mer enn denne hjulboltproblematikken som ligger bak?

https://www.motor.no/aktuelt/bjorn-venter-og-venter-pa-toyotas-nye-elbil/232094
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Produksjonslinjen for bZ4X og Solterra har vært stoppet en stund, men har startet opp nå*, og Toyota har utstedt brev om at de ser for seg en løsning i slutten av oktober**.

* https://global.toyota/en/newsroom/corporate/37824467.html
** https://www.reddit.com/r/BZ4X/comments/x2g6lp/email_update_from_toyota/

Flere tegn som peker på at dette ikke vil vare så veldig lenge.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Ser ut som Toyota er velsignet med svææært så tilgivende og lite kravstore kunder. Hadde dette vært noen andre merker hadde det vært ramaskrik, iallfall fra noen.

vinterdekk

Om jeg hadde hatt en kontrakt på Toyota bZ4X til den prisen de ble annonsert med i slutten av februar så hadde jeg holdt på bestillingen og ikke klaget til media. Men jeg vet ikke hva prisen lå på når Toyota åpnet for bestilling, bare antar de første fikk den til langt bedre pris enn hva du får de til nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

filtvet

Kunne sikkert vente lenge på en super bil, men hvorfor denne? Det er ikke engang en toyota.....

geear

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 17. september 2022, klokken 13:04
Om jeg hadde hatt en kontrakt på Toyota bZ4X til den prisen de ble annonsert med i slutten av februar så hadde jeg holdt på bestillingen og ikke klaget til media. Men jeg vet ikke hva prisen lå på når Toyota åpnet for bestilling, bare antar de første fikk den til langt bedre pris enn hva du får de til nå.
Det gjelder veldig mange andre som også venter på biler fra andre merker, til nærmere 100k under nåværende listepriser.

vinterdekk

#6
Sitat fra: filtvet på søndag 18. september 2022, klokken 07:06
Kunne sikkert vente lenge på en super bil, men hvorfor denne? Det er ikke engang en toyota.....

Toyota/Subaru har litt annen filosofi.

Toyota selger ikke bZ4X i Japan, kun tilgjengelig som leasing. De har kommet fram til at mer enn 50% av elbilmarkedet vil gå til leasing og har funnet ett forretnings-case i å lage batteriene så holdbare at de kan bruke de i andre, kanskje tredje leasingperiode. Det vil gi helt annet regnestykke for livsløpanalyse. De lover også lite rekkeviddetap på vinteren. Uavhengig om om Toyota har rett i sine analyser så blir det ikke feil med batteri som holder lenge fra ett miljøperspektiv. https://www.motor.no/bil/toyota-lover-batteri-som-taler-norsk-vinterkulde/213775

Subaru driver derimot ikke med leasing, de gikk inn i samarbeidet for å lage en god Subaru, og utnytte fordelene det gir. https://youtu.be/K4oUgq6CnGU

Har skrevet kontrakt på Subaru Solterra så jeg har naturligvis noen forventninger om gode vinteregenskaper og holdbart batteri.

Mulig at Lexus RZ 450e er en modell som skaper litt mer entusiasme. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Burger

Sitat fra: vinterdekk på søndag 18. september 2022, klokken 09:28
Toyota selger ikke bZ4X i Japan, kun tilgjengelig som leasing. De har kommet fram til at mer enn 50% av elbilmarkedet vil gå til leasing og har funnet ett forretnings-case i å lage batteriene så holdbare at de kan bruke de i andre, kanskje tredje leasingperiode.
Vi har da batteri i dag som holder lengre enn bilen, så det virker suspekt at toyota ikke vil selge den til egne innbyggere. Får litt propegandavibber alla komiske Ali og Lavrov når batteriet er så bra at man ikke vil selge bil med det med tanke på tidligere utspill fra Toyota.

Eller misforstår jeg at de tenker at en batteripakke skal vare igjennom 3 biler. Dvs 12*3 år dersom man tar snitt levealder for bil i Norge. Da virker det som de tar en stor utgift nå for så å gamble på å tjene det inn om 20 år, noe som er litt i overkant ambisiøst når batteriteknologi fortsatt er under rivende utvikling.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

vinterdekk

Ja, det gir jo ikke følelse av at Toyota er helt sikker på at elbiler er veien å gå. Ut fra artikkelen jeg linket til så tenker Toyota at samme batteripakken vil tilby samme rekkevidde/kapasitet i opp til tre leasing perioder. Det tolker jeg til at batteriet fortsatt skal ha god kapasitet igjen etter tre leasing perioder. Det passer jo bra ift. lovnad om minst 90% kapasitet ved 10 år.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Sitat fra: vinterdekk på søndag 18. september 2022, klokken 09:28
Har skrevet kontrakt på Subaru Solterra så jeg har naturligvis noen forventninger om gode vinteregenskaper og holdbart batteri.
Vinteregenskapene er gode på alle elbiler, sammenlignet med sine fossile søsken. Dette henger sammen med elmotorens natur. Kraftleveransen er jevn i hele registeret og de har høyoppløst encoder (vet hele tiden hvor akslingen i motoren står), de kan kutte og gi pådrag innenfor millisekunders respons, og de kan styres på moment. Ingenting av dette gjelder en fossildrevet bil. De får tilbakemelding fra en ABS-sensor om hvor hjulet står (normalt en gang per rotasjon), og bruker dette til å sammenligne med de andre hjulene - for å detektere om den har mistet feste, så bruker den bremser og drivstoffkutt til å redusere kraft, og drivstoffkuttet gir enorm forsinkelse og gjør i mange tilfeller at man mister hele fremdriften og stopper opp. Alle elbiler kan gi mye mer smooth pådrag når en ligger helt på grensa.

Når det gjelder levetid på batteri så er det litt merkelig å forvente at to produsenter som akkurat har begynt med elbiler er de som vil være best der... det vil være overraskende om de er ajour med de som har holdt på i mange år allerede, og har mye bruksdata. Toyota har jo riktig nok en del fra hybrid, men hybridbatterier er ofte ikke like godt egnet i elbil.

vinterdekk

Skjønner det Gear, men jeg trenger ikke å forsvare valget. Uansett tenker jeg at biler der framkommerlighet er vektlagt klarer seg bedre enn gjennomsnittet.

https://www.motor.no/bil/firehjulstrekk-forhjulstrekk-og-bakhjuldrift-hvem-kommer-opp-bakken/222472
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

SurSnasen

Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 17:34
Ser ut som Toyota er velsignet med svææært så tilgivende og lite kravstore kunder. Hadde dette vært noen andre merker hadde det vært ramaskrik, iallfall fra noen.

Da håper jeg ikke det er et visst amerikansk selskap som også begynner på T som du sikter til. For de overgår nok Toyota med høye kneløft hva angår tilgivende og lite kravstore kunder.

geear

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. september 2022, klokken 14:18
Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 17:34
Ser ut som Toyota er velsignet med svææært så tilgivende og lite kravstore kunder. Hadde dette vært noen andre merker hadde det vært ramaskrik, iallfall fra noen.

Da håper jeg ikke det er et visst amerikansk selskap som også begynner på T som du sikter til. For de overgår nok Toyota med høye kneløft hva angår tilgivende og lite kravstore kunder.
Det gjelder vel de fleste andre merker, men at Tesla har tilgivende og lite kravstore kunder må du lenger ut på landet med. Det finnes ikke andre merker der folk kommer med fem sider lange excellister de skal gå gjennom ved utlevering av nybil. Skal teste å spille musikk fra usb-plugg for eksempel? Helt meningsløst.

Tar det for gitt at Toyota-kjøperne som ikke fikk bil allikevel nå, har bedt om og fått lånebil inntil de får sim egen bil. Det må de kunne kreve med forbrukerkjøpsloven i hånd.

Ingeniøren

Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 09:43
Sitat fra: vinterdekk på søndag 18. september 2022, klokken 09:28
Har skrevet kontrakt på Subaru Solterra så jeg har naturligvis noen forventninger om gode vinteregenskaper og holdbart batteri.
Vinteregenskapene er gode på alle elbiler, sammenlignet med sine fossile søsken. Dette henger sammen med elmotorens natur. Kraftleveransen er jevn i hele registeret og de har høyoppløst encoder (vet hele tiden hvor akslingen i motoren står), de kan kutte og gi pådrag innenfor millisekunders respons, og de kan styres på moment. Ingenting av dette gjelder en fossildrevet bil. De får tilbakemelding fra en ABS-sensor om hvor hjulet står (normalt en gang per rotasjon), og bruker dette til å sammenligne med de andre hjulene - for å detektere om den har mistet feste, så bruker den bremser og drivstoffkutt til å redusere kraft, og drivstoffkuttet gir enorm forsinkelse og gjør i mange tilfeller at man mister hele fremdriften og stopper opp. Alle elbiler kan gi mye mer smooth pådrag når en ligger helt på grensa.

Når det gjelder levetid på batteri så er det litt merkelig å forvente at to produsenter som akkurat har begynt med elbiler er de som vil være best der... det vil være overraskende om de er ajour med de som har holdt på i mange år allerede, og har mye bruksdata. Toyota har jo riktig nok en del fra hybrid, men hybridbatterier er ofte ikke like godt egnet i elbil.

Nå er det vel faststoff batterier Toyota har i tankene og der har de vel kommet lengre enn de fleste...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Er det faststoffbatterier i bz4x og Solterra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA