Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Små signaler fra elmotorer kan hindre store elbil-ulykker

Startet av kaistian, torsdag 20. oktober 2022, klokken 10:55

« forrige - neste »

kaistian

I denne artikkelen https://forskning.no/elektronikk-energi-norsk-institutt-for-naturforskning/sma-signaler-fra-elmotorer-kan-hindre-store-elbil-ulykker/2087014 kan man lese følgende
SitatElektrisk feil kan føre til krasj

Se for deg at du kjører i 100 kilometer i timen på motorvegen i en elbil. Plutselig begynner bilen å akselerere, farten øker og du klarer ikke lenger å ha kontroll over bilen. Så kjører du i fjellveggen.

De dramatiske konsekvensene av at en elektromotor begynner å feile, er lette å forestille seg.

– Det har skjedd flere slike ulykker siden 2010. ...

Har det virkelig det, jeg har ikke hørt om en slik ulykke, eller er dette bare ønsketenkning av forsker/artikkelforfatter?

chargedup

Var en periode Tesla slet med kunder som mente bilen akselererte i parkeringshus (ising på bremser?) og et tilfelle som ble fjernet i media (trolig selvmord). Har vel også hatt påstander om "plutselig akselerasjon" på de fleste merker, i-pace (på dette forumet iaf) og Toyota er de første jeg kommer på. De fleste har vel egentlig innsett at man tok feil av pedalene, evt ising på bremser osv. Bilene/motorene har for det meste fungert fint etterpå, som tyder på at elektromotoren ikke var feilen, men menneskelig svikt evt elektronikkfeil som ikke har noe med en elmotor som begynner å feile. Dette med menneskelig svikt, eller ikke, er selvfølgelig et sårt tema...

Påstanden at det skal ha skjedd flere elbilulykker siden 2010 pga elmotor gikk løpsk, stiller jeg meg tvilende til. At det har skjedd flere elektromotorulykker (altså ikke med bil) siden 2010, stiller jeg meg ikke tvilende til.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Klykken

Så har man gulvmatter som sklir opp og blir liggende på pedaler som et mulig scenario.

Tror at det som artikkelen skisserer er tilfeller som inntrer uhyre sjeldent eller aldri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vidar_S

Sitat fra: kaistian på torsdag 20. oktober 2022, klokken 10:55
I denne artikkelen ...


Nederst på siden finner man følgende:

Sitat
Artikkelen er produsert og finansiert av NINA

Norsk institutt for naturforskning er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff.
Her kan du lese mer om ordningen.

Det er altså ingen umiddelbar grunn til å ta det som skrives for 100% god fisk siden det egentlig er "reklame" for NINA

geear

Skeptisk. Er ikke elektromann, men det han beskriver som mulige feil fører vel heller til havari enn "runaway"? Og AC-motorer som går ukontrollert kan umulig være noe vanlig sak?

Elektromotorer har vært brukt til svært kritiske applikasjoner i maaaange år, og jeg kan helt seriøst si at jeg aldri har hørt om en runaway elektromotor. De brukes til alt fra thrustere (fremdriftsmaskineriet på skip og rigger) til løfteutstyr med kapasitet på firesifret antall tonn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA