Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere strømpriser til elbilen vs å få en stor vindturbin i nabolaget

Startet av Moas, tirsdag 13. september 2022, klokken 09:57

« forrige - neste »

Moas

Hvis dere får mulighet til å velge mellom strøm-pest og energi-kolera, hva velger dere da?

Hvordan selve turbinen-problematikken og forretningsdelen skal se ut kan dere foreslå nedenfor.

Tanken med selve spørreundersøkelsen er dere kan selve velge hvordan dere priser ulempene i forhold til evt. fordeler.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

Hvordan vil en til vindmølle medføre lavere strømpris når ingen av de som hittil er montert har gjort det?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vartli

Kanskje ved at det går en egen kabel fra vindmølla og inn i eget sikringsskap. Har hørt at det har vært omtalt i forbindelse med en vindmølle som ennå ikke er realisert.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Motorwatt

Gir gjerne gratis bort en "fjelltopp" 73 moh. mot høy leie + gratis strøm. Blåser ofte, og fra alle kanter. Synes ikke fra huset mitt, men godt synbar for noen tusen andre, så dette får jeg garantert ikke lov til. 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Merce

Poenget er at det finnes ikke noen strømkrise i Norge i ordets rette forstand.

Hvis du har 4stk epler, og velger å gi bort/selge 4stk epler, har du da påberope deg eplemangel?

Nei til klimasvindel



Vil bare tipse med et par eksempler på intervju/foredrag av folk med energikompetanse, men ikke er bundet til politisk korrekte uttalelser (ofte kjent som svada).

Bør være veldig relevant og interessant for alle med interesse for å forstå energi-situasjonen.
Begge her er svenske, men det er høyst relevant info om Sverige, Norge og Danmark, og hvordan disse er knyttet sammen, opererer sammen.

Den svenske Youtube-kanalen Riks er absolutt noe å ha et halvt øye på i blant. Man forstår hvorfor...

Dags för ingenjörer att sätta politiker på plats i energifrågan | Elsa Widding

https://www.youtube.com/watch?v=wm6n2J7AItE

Professor Jan Blomgren: Så här uppstod elkrisen i Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=0Oh_w5KrEVc

Burger

Her bør trådstarter definere litt bedre størrelse på vindmølle det er snakk om, gjerne forventet maks dB, samt vindmøllen kan også være posetiv enn bare lavere strømpris. F.eks inntekt til stat og kommune.

Komplekst spørsmål. Riktig dimensjonert vindmølle som er i skogen bak åsene her som generer penger til Stjørdal kommune, bring it on.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

engolf

Haha, dem som tryckte på alternativet om att ha en vindturbin 500 meter från huset har tydligen aldrig varit i direkt närhet av en vindturbin och hört ljudfrekvenserna den producerar:)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: engolf på onsdag 14. september 2022, klokken 07:42
Haha, dem som tryckte på alternativet om att ha en vindturbin 500 meter från huset har tydligen aldrig varit i direkt närhet av en vindturbin och hört ljudfrekvenserna den producerar:)

Sannsynligvis liker de vindmøller, eller synes det er så viktig å lage mer fornybar strøm at de er villig til å ofre komforten. Kanskje de til og med ønsker å kjøpe en sånn Vertikal Vindmølle, som de kan ha i nærheten. Aner ingenting om disse, men virker jo som et godt alternativ på plasser hvor en ønsker litt strøm, lite lyd, og få isklumper i hodet.

Tilfeldig valgt vertikal vindmølle:
https://www.tesup-norge.com/product-page/atlasx-vindturbin-fur-hus?gclid=Cj0KCQjw94WZBhDtARIsAKxWG-9vBZeGnS1E2HfwnxbWCoEouteuXBk0sHuYzYydzmxWuK-tUSwVfFkaAiUwEALw_wcB

https://www.youtube.com/watch?v=7Al5a03Nh-8&list=PLQAaTx4jF6JlqwcJfLHSFWMVn8guNoh2H&index=9
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Var inne på å installere en slik Tesup, men ut fra det som finnes på Youtube om produktet er det bare skrot, leverer på langt nær det de lover i effekt og ble lagt bort fort. Dessuten er slikt søknadspliktig og skal installeres av installatør så da kan du gange prisen med 5-10x. Selv hadde jeg tenkt å fikse det selv helt off grid, men som sagt lagt bort - foreløpig...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Sitat fra: engolf på onsdag 14. september 2022, klokken 07:42
Haha, dem som tryckte på alternativet om att ha en vindturbin 500 meter från huset har tydligen aldrig varit i direkt närhet av en vindturbin och hört ljudfrekvenserna den producerar:)
Jeg har vært under en vindmølle ved Stadt, og det var ikke så ille når de gikk bra. Frisk bris/liten kuling så vidt jeg husker. Når vi var ca 200-300m unna den nærmeste, så måtte vi under 15-20km i timen med bmw i3 for å høre vindmøllene over dekkstøyen når vinduene var nede.

Å bo like nærme e6 ser jeg som værre.

NB: Jeg veit ikke om Stadt sine vindmøller er eksepsjonelt stille, små eller noe andre parametre som trådstarter tenker på. Desverre så er vindmøller så forskjellige og store, at man ikke kan forestille konsekvensene rett.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Burger på onsdag 14. september 2022, klokken 15:19
Sitat fra: engolf på onsdag 14. september 2022, klokken 07:42
Haha, dem som tryckte på alternativet om att ha en vindturbin 500 meter från huset har tydligen aldrig varit i direkt närhet av en vindturbin och hört ljudfrekvenserna den producerar:)
Jeg har vært under en vindmølle ved Stadt, og det var ikke så ille når de gikk bra. Frisk bris/liten kuling så vidt jeg husker. Når vi var ca 200-300m unna den nærmeste, så måtte vi under 15-20km i timen med bmw i3 for å høre vindmøllene over dekkstøyen når vinduene var nede.

Å bo like nærme e6 ser jeg som værre.

NB: Jeg veit ikke om Stadt sine vindmøller er eksepsjonelt stille, små eller noe andre parametre som trådstarter tenker på. Desverre så er vindmøller så forskjellige og store, at man ikke kan forestille konsekvensene rett.

Det er vel og litt med at lyden går med vinden, så hvis det blåser fra vindmøllen mot huset blir det vel en god del høyere...? Er visst veldig stor forskjell på hvordan folk oppfatter støyen, og som NHI påpeker, svarene folk gir om hvor plaget de er er nok ofte påvirket over hvor irriterte de er på hvorfor de skulle få en svær vindmølle på turområdet sitt.
https://www.fhi.no/ml/miljo/stoy/stoy--fra-vindturbiner-helseskadelig/
Tesla Model Y                         2021-

Burger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. september 2022, klokken 15:48
Det er vel og litt med at lyden går med vinden, så hvis det blåser fra vindmøllen mot huset blir det vel en god del høyere...? Er visst veldig stor forskjell på hvordan folk oppfatter støyen, og som NHI påpeker, svarene folk gir om hvor plaget de er er nok ofte påvirket over hvor irriterte de er på hvorfor de skulle få en svær vindmølle på turområdet sitt.
https://www.fhi.no/ml/miljo/stoy/stoy--fra-vindturbiner-helseskadelig/

Takk for gode innspill og link jeg skal lese i morgen. Skal se om jeg finner bilder fra turen slik at jeg kan sjekke kart ol for å finne ut hvor vinden kom i fra. Tror ikke den blåste mot oss, og det er jo ett poeng som du påpeker.

Natur er ett tema med mye følelser, og jeg har sett med vanntro på folk kritiserer høylytt når kommuner tar et par av stiene og oppgraderer de slik at de med rullestol kan komme frem.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Burger på fredag 16. september 2022, klokken 00:59
Natur er ett tema med mye følelser, og jeg har sett med vanntro på folk kritiserer høylytt når kommuner tar et par av stiene og oppgraderer de slik at de med rullestol kan komme frem.

Slike ulemper kan sikkert diskuteres, men er på et helt annet nivå.

Når det gjelder vindturbiner er det kommet frem at det gjennomsnittlig lages 800 meter vei pr turbin, og antall turbiner er oppe i 1300 i følge Hogne Hongset, her i et av intervjuene/diskusjonene med Hans Rustad.
Og det bare ett av mange reelt kritiserbare forhold rundt turbingalskapen.
https://rumble.com/v1kazyr-tittel-kommer.html

Dede

De som klager over manglende støtte til hyttestrøm glemmer jo litt at eksplosiv vekst av hytter er en av grunnene til at Norge nå bruker mer strøm enn før.  Så synes noen store vindturbiner på hafjell og kvitfjell og andre store hyttedestinasjoner høres helt greit ut..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA