Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere strømpriser til elbilen vs å få en stor vindturbin i nabolaget

Startet av Moas, tirsdag 13. september 2022, klokken 09:57

« forrige - neste »

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Dede på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:14
De som klager over manglende støtte til hyttestrøm glemmer jo litt at eksplosiv vekst av hytter er en av grunnene til at Norge nå bruker mer strøm enn før.  Så synes noen store vindturbiner på hafjell og kvitfjell og andre store hyttedestinasjoner høres helt greit ut..

Er vel ikke skråsikkert at hyttelandsbyene betyr at strømforbruket øker som om det var boliger.
I stor grad er folk ENTEN hjemme eller på hytta.

Da vil jeg si feilen er ukritisk tilgang til stor belastning på hyttene (størrelse på inntakssikring/inntakskurs).
Hyttekursen kan jo fint være begrenset sammenlignet med bolig. Det må ikke være 3-fase 63Amp på ei hytte mener jeg (nå vet jeg ikke hva som er normen for hyttelandsbyene).

Men er det strømkrise kan man ikke fortsette å pushe elbiler, elferger, elbusser, elditt og eldatt, når resultatet er at folk går konk i heimen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dede på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:14
De som klager over manglende støtte til hyttestrøm glemmer jo litt at eksplosiv vekst av hytter er en av grunnene til at Norge nå bruker mer strøm enn før.  Så synes noen store vindturbiner på hafjell og kvitfjell og andre store hyttedestinasjoner høres helt greit ut..

....så du er en av de som mener at barn i Kina ikke skal få spise seg mette fordi verdens matproduksjon da vil økes, og at bare de som hadde mat før 2015 skal få spise mat nå, og at de som spiste seg mette fra 2021 sporenstreks må legge ned gaffelen? Da de som begynte å spise seg mette i 2021 begynte å spise seg mette så var det mer enn nok mat til en billig penge....og da er det jo litt ille at de nå må betale 1000% mer i måneden, for å fortsette analogien...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Dede på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:14
De som klager over manglende støtte til hyttestrøm glemmer jo litt at eksplosiv vekst av hytter er en av grunnene til at Norge nå bruker mer strøm enn før. 
Og det er værre enn å ha 2 hus som begge får støtte på hvilket vis? Personlig er jeg av den oppfatningen at strømstøtten burde følge personer, ikke bygg. Så kan noen bo i jacuzzien sin om de vil, mens andre kan fordele den på en moderat hytte og ett moderat hus.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dede

Tja, de som valgte å ha  bobil eller båt istedet for hytte bør jo da få støtte siden drivstoff er blitt dyrere (og de bruker ikke strøm hjemme mens de er på ferie i henhold til argumentasjon..) -  eller de som reiser ut av landet burde og få støtte (de bruker i alle fall ikke strøm!)

Men kommentar var like mye rettet mot at Vindturbiner i fjellheimen gjerne burde settes der strømmen brukes..

THE

Sitat fra: Dede på tirsdag 20. september 2022, klokken 16:59
Tja, de som valgte å ha  bobil eller båt istedet for hytte bør jo da få støtte siden drivstoff er blitt dyrere (og de bruker ikke strøm hjemme mens de er på ferie i henhold til argumentasjon..) -  eller de som reiser ut av landet burde og få støtte (de bruker i alle fall ikke strøm!)

Men kommentar var like mye rettet mot at Vindturbiner i fjellheimen gjerne burde settes der strømmen brukes..
Vi har mange vannkraftmagasiner i fjellheimen her jeg bor, og det meste av energien sendes til Østlandet (les Osloområdet). Betyr det at vi heller kan bruke energien her, og så kan de heller sette opp vindmøller, gasskraftverk, solcellepaneler, o.l. i Oslo siden det er der energien brukes?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. september 2022, klokken 11:47
Hvordan vil en til vindmølle medføre lavere strømpris når ingen av de som hittil er montert har gjort det?

Hvordan vet du det? Vil heller ikke mer produksjon av vannkraft ha noen effekt på prisnivået? Hvorfor gi støtte til solcelleåpaneler hvis økt produksjon av strøm ikke medfører lavere priser på strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nei til klimasvindel

#21
Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 18:28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. september 2022, klokken 11:47
Hvordan vil en til vindmølle medføre lavere strømpris når ingen av de som hittil er montert har gjort det?

Hvordan vet du det? Vil heller ikke mer produksjon av vannkraft ha noen effekt på prisnivået? Hvorfor gi støtte til solcelleåpaneler hvis økt produksjon av strøm ikke medfører lavere priser på strømmen?

Øker man produksjon av vannkraft blir det mer å selge ut, for det skal bygges flere kraftkabler ut av landet. Det bestemmer nå EU gjennom ACER/RME.

Støtte til solceller vil gi solcelle-selgerne mer fortjeneste, men folk må betale mesteparten selv. Ingen solcelle-leverandør kan garantere gevinst. Er det nok sol?  Vil panelene/kraftelektronikken ryke og ødelegge regnestykket? Får du solgt ut nok tilbake på nettet? Og har folk råd til å ta risken med å få delvis støtte, punge ut noen hundretusener kroner av egen lomme (kanskje låne seg enda mer til fant?).

Om politikerne var kompetente nok og var på folkets side hadde de motarbeidet strømranet, dvs krafta som gis bort til utlandet og beriker kraftselgerne og øker gebyrinntektene.  Å kalle det støtte er for å inbille folk at politikerne ordner opp, mens de selv har stelt i stand galskapen gjennom årene frem til nå. Verre og verre.

Salg av strøm via utenlandskabler hadde vært helt greit om befolkningen og næringslivet ble prioritert med levelige priser. Nå må det et mirakel til for å unngå at det norske eventyret går i sluket.
De som har et bein innafor den rette bransjen innen strømløsninger vil kunne ha det fett en stund, til alt rakner, for det later til at det er bestemt på bred front at økonomien skal knekkes, middelklassen skal bli fattig og resten skal eie ingenting men være glade som Klaus WEF har sagt. Bare å sjekke selv hva som er planlagt og sagt.

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:13

Øker man produksjon av vannkraft blir det mer å selge ut, for det skal bygges flere kraftkabler ut av landet. Det bestemmer nå EU gjennom ACER/RME.

ACER har vel ikke makt til å bestemme at det skal bygges flere kabler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:13

Øker man produksjon av vannkraft blir det mer å selge ut, for det skal bygges flere kraftkabler ut av landet. Det bestemmer nå EU gjennom ACER/RME.

ACER har vel ikke makt til å bestemme at det skal bygges flere kabler.

Nei,men når den først er der så vil de overvåke og se til at kraften flyter fritt med KUN pris og tilgjengelig kapasitet som parameter

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:28
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:13

Øker man produksjon av vannkraft blir det mer å selge ut, for det skal bygges flere kraftkabler ut av landet. Det bestemmer nå EU gjennom ACER/RME.

ACER har vel ikke makt til å bestemme at det skal bygges flere kabler.

Nei,men når den først er der så vil de overvåke og se til at kraften flyter fritt med KUN pris og tilgjengelig kapasitet som parameter
Ja, det er jo godt kjent. Men vi trenger ikke å drive  med alternative fakta her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nei til klimasvindel

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:19
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 20. september 2022, klokken 20:13

Øker man produksjon av vannkraft blir det mer å selge ut, for det skal bygges flere kraftkabler ut av landet. Det bestemmer nå EU gjennom ACER/RME.

ACER har vel ikke makt til å bestemme at det skal bygges flere kabler.


Bl.a. jurist Peter Ørebech har forklart at så er tilfelle, dessverre.
Hør dette intervjuet fra 2018.

Peter Ørebech om ACER-saken
Peter Ørebech, jurist og professor ved Universitetet i Tromsø.
https://duckduckgo.com/?q=jurist+peter+%C3%B8rebech&iax=videos&ia=videos

https://www.youtube.com/watch?v=EO1iwGEbeJo


Jejl

Krysset av for 1000 m!
Er titt og ofte på besøk hos noen som har to stk store vindturbiner ca 800-1000 meter fra huset, og jeg har ikke hørt om noen som har klart å høre disse fra den avstanden. Synes det er stilige og pene byggverk, sammenlignet med det meste annet.

hELgenen

Sitat fra: Jejl på onsdag 21. september 2022, klokken 01:21
Krysset av for 1000 m!
Er titt og ofte på besøk hos noen som har to stk store vindturbiner ca 800-1000 meter fra huset, og jeg har ikke hørt om noen som har klart å høre disse fra den avstanden. Synes det er stilige og pene byggverk, sammenlignet med det meste annet.

Vel - jeg har vært oppe i flere vindturbiner, besøkt flere i inn og utland, sett hvordan de fungerer med ising og såkalt iskast, estimert produksjonen av dem, kjørt analayser på dem  samt selvfølgelig hørt og sett hvordan de kan bråke i ulikt vært og ulik plassering og med ulik vindstyrke.

Dette er ikke noe de fleste vil ha i sitt nabolag - det er en ganske ekstrem kilde til en type støy man rett og slett kan bli syk av.  Videre er iskast et stort sikkerhetsproblem. Fuglelivet vil også påvirkes og således hele faunaen i området rundt og i nærheten av møllene. Jeg var positiv for 10-15 år siden - men slik det har utviklet seg - og måten disse legger under seg enorme areal og påvirker dyrelivet i mils omkrets - så er jeg ikke i tvil om at dette er mye,mye mer ødeleggende for naturen enn f.eks vannkraften.

Ikke bare er det ødeleggende for miljøet rundt - de kjøpes som regel opp av utenlandske pensjonsfond også - og disse eierene betaler som regel kun en symbolsk eiendomsskatt for møllene. Og overskuddet som hentes ut blir på finurlige måter silet ut av landet slik at skatt på overskudd blir ekstremt lite sett opp f.eks spotprisen.
Likheten mellom vindmøller og såkalte datasentre med kryptovaluta mining er for lokalmiljøet er ganske likt dessverre.......


arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 07:34
Sitat fra: Jejl på onsdag 21. september 2022, klokken 01:21
Krysset av for 1000 m!
Er titt og ofte på besøk hos noen som har to stk store vindturbiner ca 800-1000 meter fra huset, og jeg har ikke hørt om noen som har klart å høre disse fra den avstanden. Synes det er stilige og pene byggverk, sammenlignet med det meste annet.

.... - så er jeg ikke i tvil om at dette er mye,mye mer ødeleggende for naturen enn f.eks vannkraften.



Uavhengig av eksport, eller ikke, av kraft så er det mye som tyder på at vi vil ha behov for å produsere mer kraft enn vi gjør i dag og da gjenstår egentlig spørsmål ha, hvor og når?

Har også vært nær innpå en god del vindmøller i utlandet og det som har forbauset meg er hvor lite jeg hører av/til disse, men mulig jeg har fått nedsatt hørsel uten at jeg ellers er klar over det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA