Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere strømpriser til elbilen vs å få en stor vindturbin i nabolaget

Startet av Moas, tirsdag 13. september 2022, klokken 09:57

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 07:59
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 07:34
Sitat fra: Jejl på onsdag 21. september 2022, klokken 01:21
Krysset av for 1000 m!
Er titt og ofte på besøk hos noen som har to stk store vindturbiner ca 800-1000 meter fra huset, og jeg har ikke hørt om noen som har klart å høre disse fra den avstanden. Synes det er stilige og pene byggverk, sammenlignet med det meste annet.

.... - så er jeg ikke i tvil om at dette er mye,mye mer ødeleggende for naturen enn f.eks vannkraften.



Uavhengig av eksport, eller ikke, av kraft så er det mye som tyder på at vi vil ha behov for å produsere mer kraft enn vi gjør i dag og da gjenstår egentlig spørsmål ha, hvor og når?

Har også vært nær innpå en god del vindmøller i utlandet og det som har forbauset meg er hvor lite jeg hører av/til disse, men mulig jeg har fått nedsatt hørsel uten at jeg ellers er klar over det.

Har du vært i nærheten av de virkelig store møllene da? De som settes opp nå?

De små nusselige møllene du finner mange steder i Danmark er vel knapt 50 meter høye....

Vi trenger nødvendigvis ikke så mye mer kraft - det må da være mye bedre å dunke på med Enøk tiltak i et omfang som gjør at forbruket til hver Nordmann havner på nivå med det man har i mildere klima som i Frankrike,Tyskland osv. Bygge opp boliger til passiv eller pluss hus. Få krav om 1 meter Isolasjon i tak og 50 cm i vegg. Minst 3 lags vindu osv. Dersom staten vil kan den jo dunke på med penger...Men de vil jo ikke - de vil isteden bygge ut mer kraft slik at alle kan fortsette som før........

arthur

Hvor vil du finne all den ledige arbeidskraften som skal til for å gjennomføre alle dine gode tiltak i løpet av de neste 10, 15 eller 20 årene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 09:26
Hvor vil du finne all den ledige arbeidskraften som skal til for å gjennomføre alle dine gode tiltak i løpet av de neste 10, 15 eller 20 årene?

Hva du mener - dersom det finnes nok arbeidskraft til å bygge flere vindmøller så finnes det nok arbeidskraft til å få på plass ENØK satsinger også...

Eller er det slik å forstå at du tror at det å bygge vindmøller og sette dem på drift ikke vil kreve noe arbeidskraft?
Så da må en gå for den løsningen?

Merkelig tankesett må jeg si......



arthur

Litt forundret over at du ikke ser at det vil kreve langt større bruk av arbeidskraft å bygge om alle hus og bygninger i landet enn å bygge ut vindkraft. Hvordan klarte vi da å bygge ut vannkraften?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 10:06
Litt forundret over at du ikke ser at det vil kreve langt større bruk av arbeidskraft å bygge om alle hus og bygninger i landet enn å bygge ut vindkraft. Hvordan klarte vi da å bygge ut vannkraften?

Nå gjør du deg bare vanskelig. Selvfølgelig kunne staten sagt at alle som ønsker det skal få installert
en varmepumpe til sin bolig. De dyttet jo ut smartmålere til alle boliger, de klarte å vaksinere det meste av befolkningen - så da ser jeg ikke problemet med å få til en tilsvarende løsning på f.eks varmepumper.

Men da som en frivillig tiltak der hver enkel hytte og hus fikk tilbud om å installere en varmepumpe på statens regning. Så kunne en kanksje velge mellom 2-3 størrelser tilpasset boligen. Og kanskje betale en egenandel dersom en ønsket en større modell enn det som staten dekket.

Bare dette grepet vil jo trolig gi enormt med energibesparelse i landet.

Deretter kunne man slik ENOVA gjennom de lokale nettselskapene tilby en gratis tjeneste en sjekk av egen bolig for anbefalte tiltak ut over varmepumpen. F.eks bytte vinduer til 3 lags.
Enova kunne også ordne med en enkel refusjonsordning der man kunne levere inn gamle vinduer og få f.eks refundert noen lapper pr. vindu (faste satser) - og på den måten kanskje trigge Enøk tiltak.
Og ønsker man å isolere huset sitt så kunne man sikkert ordne med en støtte ordning som var lett å håndtere der også. Det samme kunne sikkert vært gjort med solcelleanlegg også. F.eks kunne man sagt at alle solceller
montert på tak ikke krever byggemelding så fremt ikke det foreligger egne forskrifter mhp. bevaring i regulering eller områdeplanen. Videre en enklere behandling for byggesak i områder nær bebyggelse eller i tilknytning til allrede eksisterende bebyggelse  kan få en forenklet behandling dersom man ønsker å sette opp f.eks en liten solcellepark på egen grunn.

Det er bare vrangvilje og motvilje dersom man ikke vil gå inn på dette. Ikke bare det - det er også en ekstra nedbygging av norsk natur om en ikke gjør enorme Enøk grep fremover.  Jeg tror Støre og Co er mer glad i penger enn Onkel Skrue - og jeg tror frykten fra rentespøkelset er så stort at de ikke tør gjøre noen store grep her - isteden skal de ta med seg øksa og fyrstikkene og rive/brenne ned naturen.  Jeg tror også Støre er helt i lomma på bankene som skriker opp for sin syke mor når det kommer til redselen for at de skal gå på tap fra utlån.

Dede

Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 07:59
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 07:34
Sitat fra: Jejl på onsdag 21. september 2022, klokken 01:21
Krysset av for 1000 m!
Er titt og ofte på besøk hos noen som har to stk store vindturbiner ca 800-1000 meter fra huset, og jeg har ikke hørt om noen som har klart å høre disse fra den avstanden. Synes det er stilige og pene byggverk, sammenlignet med det meste annet.

.... - så er jeg ikke i tvil om at dette er mye,mye mer ødeleggende for naturen enn f.eks vannkraften.



Uavhengig av eksport, eller ikke, av kraft så er det mye som tyder på at vi vil ha behov for å produsere mer kraft enn vi gjør i dag og da gjenstår egentlig spørsmål ha, hvor og når?

Har også vært nær innpå en god del vindmøller i utlandet og det som har forbauset meg er hvor lite jeg hører av/til disse, men mulig jeg har fått nedsatt hørsel uten at jeg ellers er klar over det.


Bildet jeg har lagt inn i tråden litt tidligere  er fra en heie-gård på Jæren - ca 4km fra nærmeste vei i alle retninger om en ser bort fra vindmølle-veiene.. Jeg kan love dere at møllene høres - var ikke mye vind den dagen men var et evig sus/dur..og jeg hører ikke spesielt godt..

Nei til klimasvindel

Noen som tok seg bryet med å høre Peter Ørebech forklare tragedien ACER?
Han forklarer at de var 3 forskjellige (jurister tror jeg han sa) som kom til samme konklusjon ved uavhengig gjennomgang.
https://elbilforum.no/index.php?topic=61853.msg1066139#msg1066139

hELgenen

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 12:26
Noen som tok seg bryet med å høre Peter Ørebech forklare tragedien ACER?
Han forklarer at de var 3 forskjellige (jurister tror jeg han sa) som kom til samme konklusjon ved uavhengig gjennomgang.
https://elbilforum.no/index.php?topic=61853.msg1066139#msg1066139

Nei - har ikke sett gjennom denne videoen fra 2018.
Uansett hvordan man vrir på dette kan ikke ACER tvinge noen til å bygge noe.
ACER skal påse at markedet er fritt og at man har god transparent. Dersom det oppstår disputter mellom land på mellomlandsforbindelser så kan ACER komme inn og ta en avgjørelse. Men de kan ikke tvinge noen til å bygge ut noe. 

Men når f.eks en mellomlandforbindelse er etablert - så er det ACER som passer på at den ikke blir misbrukt i strid med gjeldende regler som landene som er med i de ulike energipakkene har signert.

Sagt på en enkel måte. Du kan ikke tvinge noen til å kjøpe bil - men når du først har kjøpt bilen og skal bruke den - så må du forholde deg til trafikkreglene.....

Og det er vel omtrent det som beskriver rollen til Acer.
Acer kan også komme med føringer mhp. hvor man bør bygge - men de har ingen rett til å tvinge noen til å bygge ut kapasitet og de kan heller  ikke tvinge noen til å produsere. De kan derimot komme med avgjørelser der 2 land har ulike ønsker mhp hvordan en kabel skal driftes. Mao. fungere som en slags dommer i slike tilfeller.

F.eks kan ikke Norge ensidig gå inn og stoppe eksport og kun tillate flyt en vei. Det er et brudd på avtalen Norge har signert. Norge kan selvfølgelig definere krav om magasinfylling og slikt og således prøve å  stoppe eksportmuligheter - men det er prisen som definerer flyt sammen med hvor mye kapasitet man har tilgjengelig på kabelen og på hver side av kabelen (innenlands flyt). Det er TSO'ene (Statnett,SVK, Fingrid osv) som har den endelige avgjørelsen mhp flytkapasitet, rampingregler osv for å opprettholde en sikker og stabil driftssituasjon.

Tidligere ble flyt på kablene avtalt gjennom fysiske avtaler. Da kunne man f.eks ringe,fakse,sende mail og be om X MW flyt en bestemt vei en periode neste døgn og så ble man enige på hver side av kabelen hvordan den faktiske flyten skulle skje neste døgn. (Om en ønsket 500 eksport og den andre siden også ville eksportere 300 - så ble det 200 eksport fysisk flyt fra den som ønsket 500 - uttaket ble motregnet så vidt jeg husker). Dette helt uavhengig av spotprisen på hver side av kabelen. Dette gikk man vekk fra for mange år siden og lot markedsprisen isteden bestemme flyten. Videre ble ansvaret for driften overlatt til TSO'ene.
Dette fordi man ikke klarte å utnytte kabelen i perioder. F.eks dersom begge ønsket like mye motsatt vei - så ble jo netto flyten 0 - og dersom det var prisforskjeller der så klarte man ikke å hjelpe markedet der prisen var høyest.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 13:37
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 12:26
Noen som tok seg bryet med å høre Peter Ørebech forklare tragedien ACER?
Han forklarer at de var 3 forskjellige (jurister tror jeg han sa) som kom til samme konklusjon ved uavhengig gjennomgang.
https://elbilforum.no/index.php?topic=61853.msg1066139#msg1066139

Nei - har ikke sett gjennom denne videoen fra 2018.
Uansett hvordan man vrir på dette kan ikke ACER tvinge noen til å bygge noe.
---
Sagt på en enkel måte. Du kan ikke tvinge noen til å kjøpe bil - men når du først har kjøpt bilen og skal bruke den - så må du forholde deg til trafikkreglene.....
.
.
.


Selvfølgelig kan ingen tvinges til noe mot deres vilje, men her er det snakk om avtaler som "Norge" faktisk har inngått. Da stiller det seg helt annerledes.
Du snakker mot flere jurister som har satt seg grundig inn i problematikken, men vil du ikke høre så kan ikke jeg tvinge deg....

hELgenen

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 15:15
Selvfølgelig kan ingen tvinges til noe mot deres vilje, men her er det snakk om avtaler som "Norge" faktisk har inngått. Da stiller det seg helt annerledes.
Du snakker mot flere jurister som har satt seg grundig inn i problematikken, men vil du ikke høre så kan ikke jeg tvinge deg....

Ja - jeg vet det er avtaler som er inngått som definerer en masse krav aktørene i EU må forholde seg til.
Jeg sitter jo opp til ørene med dette i mitt daglige virke dessverre - så jeg vet jo at vi må tilpasse oss og at det er en stor kostnad ved dette.

Men hvor vil du hen? Mener du at juristene sier at Norge må bygge flere kabler om EU skulle finne på kreve det?
Om det er dette du mener så har jeg aldri hørt om noe slikt.

Acer avtalen har tatt vekk noen av verktøyene Norge hadde mhp. å kunne håndtere kraftflyt - men jeg har aldri hørt noen si at vi skal tvinges til å bygge noe i Norge som følge av denne avtalen. Jeg har heller aldri hørt noen si at hjemfallsretten forsvinner - eller at kraftverkene som er i landet må selges til private osv...

Jeg vet det er lagt inn mekanismer i Acer avtalen dersom det skulle dukke opp uenigheter på eksisterende mellomlandsforbindelser - og Acer kan trolig også legge føringer på planlagte forbindelser - men, jeg mener det står fritt til Norge å bestemme OM vil bygge noe mer kraft, eller nye kabler, i dette landet.

At EU dytter Norge foran seg og mer eller mindre presser Støre til å bygge ut er en annen sak. EU har jo store interne problemer med de grønne partiene som absolutt ikke vil ha noe vindkraft mer noen steder innenfor EU sine grenser.

Men fortell meg hva denne juristen mener Acer konkret kan tvinge Norge til da?


Nei til klimasvindel

#40
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 16:49
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 15:15
Selvfølgelig kan ingen tvinges til noe mot deres vilje, men her er det snakk om avtaler som "Norge" faktisk har inngått. Da stiller det seg helt annerledes.
Du snakker mot flere jurister som har satt seg grundig inn i problematikken, men vil du ikke høre så kan ikke jeg tvinge deg....

Men fortell meg hva denne juristen mener Acer konkret kan tvinge Norge til da?

Du kan tydeligvis skrive mange setninger, men er du for lat til å høre på videoen?
Er det ikke bedre å høre selv hva han sier, i stedet for å be meg skrible inn oppsummering som du senere kan betvile om stemmer?
Hør selv.  Det er alvorlige greier.

Edit:
Det varer kun 23 minutter. For å hjelpe deg litt er det en artikkel her, skrevet om videoen.
https://neitileu.no/aktuelt/se-video-om-acer-og-grunnloven-med-peter-orebech

Enkelst sagt har ikke Norge lenger kontroll på "egen" energi, og EU (ACER) kan kreve at Norge bygger ut flere kabler, om det vises nødvendig. Råderetten er gitt bort til "fremmed makt".

Når man forstår hvor umyndiggjort politikerne har sørget for å gjøre Norge, skjønner man hvilket teater Støre og Energiministeren spiller gjennom media. De har ikke makt, men naturligvis later de som.

turfsurf

Det eneste man kan bygge som ikke ødelegger store mengder miljø er vel moderne kjernekraftverk. Med den farten vindkraft bygges ut her i landet er vel både modulære MSR og fusjonskraftverk klare før havvind.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 10:40
Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 10:06
Litt forundret over at du ikke ser at det vil kreve langt større bruk av arbeidskraft å bygge om alle hus og bygninger i landet enn å bygge ut vindkraft. Hvordan klarte vi da å bygge ut vannkraften?

Nå gjør du deg bare vanskelig. Selvfølgelig kunne staten sagt at alle som ønsker det skal få installert
en varmepumpe til sin bolig. De dyttet jo ut smartmålere til alle boliger, de klarte å vaksinere det meste av befolkningen - så da ser jeg ikke problemet med å få til en tilsvarende løsning på f.eks varmepumper.



Vi snakker om 1.700.000 boliger i Norge og ta da gjerne med 450.000 hytter så er det en relativt anseelig mengde innstalasjoner som skal gjøres. Hittil i år er det solgt 75.000 varmepumper her i landet, og etter hva jeg vet så er det nå ventetid både på varmepumper og å få disse innstalert. Legg da gjerne til at alle disse boenhetene skal få ny bereder samt ikke minst; 2.2 millioner boliger og hytter og et ukjent antall andre bygninger skal hver seg få inn 20, 30 eller 40 nye vinduer så er det vel ikke gjort sånn over natten å gjennomføre dette og heller ikke helt kostnadsfritt. Rentenivået settes opp for å kjøle ned økonomien mens dine ideer vil jo trolig medføre hyperinflasjon og et enormt behov for innvandring?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 21. september 2022, klokken 19:12


Vi snakker om 1.700.000 boliger i Norge og ta da gjerne med 450.000 hytter så er det en relativt anseelig mengde innstalasjoner som skal gjøres.

Litt kjedelig å gjenta meg selv her - men ALLE de husene og hyttene du der nevner fikk jo installert smartmåler...
Ikke bare det - mange boliger HAR allerede varmepumper - så antallet varmepumper hadde sikkert blitt mindre også.
Kan ikke i min villeste fantasi se at dette burde være en praktisk problem! Det er bare et problem dersom man har motvilje mot å spare strøm. Og våre politikere og en del andre bryr seg tydeligvis katten om å få redusert forbruket - de er bare redd for økt rente.
De er så skinnhellige at man nesten blir kvalm. Lav rente = Økt forbruk. Høy rente = Lavt forbruk. Så her kunne man kanskje fått dobbel virkning ved å få inn varmepumper så det monnet på hus og hytte.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. september 2022, klokken 18:46
Det eneste man kan bygge som ikke ødelegger store mengder miljø er vel moderne kjernekraftverk. Med den farten vindkraft bygges ut her i landet er vel både modulære MSR og fusjonskraftverk klare før havvind.

Enig i dette - man burde tenke langsiktig og prøve å finne løsninger som ikke river landet i stykker og selger det stykkevis og delt til EU. Det er fullstendig galskap å rive ned landet for å tapetserere det med vindmøller. Det finnes andre alternativer man bør prøve først. Jeg har nevnt ekstrem satsing på Enøk og dette med MSR reaktorer kan være en mulighet - det er uansett ikke verre å satse på dette enn hva Tesla har gjort med FSD og Musk har gjort for å få til en mars ferd. Så det er bare å stikke spaden i jorda og forme en ny ekte grønn hverdag for kommende generasjoner. Vi kan trenge litt fremtidstro i dette landet!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA