Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: magnetic på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 05:33
VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow--
https://www.youtube.com/watch?v=qXHB3nh547A
En patch/software version fra greatness

Endelig en ærlig influencer/YouTuber. Han vet han mister oppdrag for mange tusen dollar, men velger å være ærlig.

"I was one of the original VW ID.4 fan boys and was one of the first VW ID.4 owners in the US, however after a year and a half the car is having too many issues and so are the ID.4 cars of many other owners. Yet VW hasn't done an over the year update ever since releasing the car here in the US."
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

elektro

Sitat fra: El-inor på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:23
Sitat fra: magnetic på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 05:33
VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow--
https://www.youtube.com/watch?v=qXHB3nh547A
En patch/software version fra greatness
Endelig en ærlig influencer/YouTuber. Han vet han mister oppdrag for mange tusen dollar, men velger å være ærlig.

"I was one of the original VW ID.4 fan boys and was one of the first VW ID.4 owners in the US, however after a year and a half the car is having too many issues and so are the ID.4 cars of many other owners. Yet VW hasn't done an over the year update ever since releasing the car here in the US."

Vel, denne kanalen het jo opprinnelig Everyting Tesla. Før de ble lagt for hat. Det er kort fortalt ingen bilprodusenter denne karen er spesielt imponert over. Det er liksom greia med kanalen. Kos med misnøye. Perfekt for deg? ;)

Du kan heller ikke sammenligne situasjonen for VW eiere i USA med den i Europa, og Norge spesielt. Dette er prioriterte markeder med et importør- og forhandlerapparat som står 100% bak de helelektriske bilene.

Hva så om software oppdateringene ikke flyr ut? Bilene fungerer jo kjempebra og mange her har nå version 3.0 eller høyere eller vil få det veldig snart. Er man ikke fornøyd er det frivillig å eie bilen. Bruktmarkedet koker, så ingen behøver å føle seg lurt. Bilen har vært en gullgruve, særlig for de første som kjøpte.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Krokstein

Sitat fra: El-inor på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:23
Sitat fra: magnetic på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 05:33
VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow--
https://www.youtube.com/watch?v=qXHB3nh547A
En patch/software version fra greatness

Endelig en ærlig influencer/YouTuber. Han vet han mister oppdrag for mange tusen dollar, men velger å være ærlig.

"I was one of the original VW ID.4 fan boys and was one of the first VW ID.4 owners in the US, however after a year and a half the car is having too many issues and so are the ID.4 cars of many other owners. Yet VW hasn't done an over the year update ever since releasing the car here in the US."

Han avslører vel at han allerede er ute i kulda hos vw på grunn av en omtale av id.buzz. Så det spørs om han taper så mye penger på å lire av seg. Tvert imot kan det være et frieri til andre merker om å bli tatt inn der slik at han kan snakke varmt om deres bil samtidig som han snakker ned deres konkurrenter (vw)
ID.4 GTX

daktari

Sparker inn åpne dører.

VW har vært åpne om at 2.1 og 2.3 sw ikke er ferdige. Så er de dessverre altfor trege og Møllers TV-reklame er pinlig, men prosessen med 3.0 er i gang og 3.1 finnes allerede på nyeste bilene.

Hva planen deres er i US er ikke så viktig for meg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rednaxela

Dette er ingen erfaring med software 2.4 som sådan, men med 2.4-prosessen. Jeg ble utålmodig, kontaktet forhandler og fikk verkstedtime 2 dager senere. Litt flaks skal man ha. "Slapp av, det blir din tur også", er sikkert et vanligere svar. Så da er jeg over på å vente på 3.0 i stedet :D

Kjell Salvigsen

#35
Sitat fra: El-inor på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:23
Sitat fra: magnetic på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 05:33
VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow--
https://www.youtube.com/watch?v=qXHB3nh547A
En patch/software version fra greatness

Endelig en ærlig influencer/YouTuber. Han vet han mister oppdrag for mange tusen dollar, men velger å være ærlig.

"I was one of the original VW ID.4 fan boys and was one of the first VW ID.4 owners in the US, however after a year and a half the car is having too many issues and so are the ID.4 cars of many other owners. Yet VW hasn't done an over the year update ever since releasing the car here in the US."

Det er ikke noe nytt her, ser ikke at dette er noe oppsiktsvekkende  bortsett fra at en influencer er lei og velger å være kritisk. Det er forsåvidt bra, bilindustrien trenger kritiske røster. Kunsten for influencere, biltestere/journalister og aktive kommentatorer her er å være saklige og nyanserte.

Så Vw vil nok fremdeles selge store antall Elbiler selv om en influencer eller noen medie oppslag retter kritisk søkelys på VWs software forsinkelser. Tesla har jo hatt utallige kritiske saker i media på feil de sliter/slet med, uten at det tilsynelatende går nevneverdig utover salgstall. For meg er ikke tingene han nevner i YouTube videoen noe som plager meg etter å ha kjørt bilen i ca 50.000 km, det eneste som plager meg er knirk i panorama tak/frontrute, noe som utbedres nå. Man risikerer småfeil og rusk uansett hvilken ny elbil man kjøper i dag
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ENA

Etter bytte av 12V-batteri, og deretter oppgradert fra 2.3 til 2.4, fikk jeg problem med ladestyringen. Det ble umulig å få lagret ladested på gjeldende posisjon. Dermed får jeg heller ikke vha. computeren styrt lading til valgt tidspunkt, noe som i disse tider er svært ønskelig med de høye strømprisene vi har. Dette problemet var visstnok kjent for VW, og skal bli ordnet når 3.0 engang kommer.,

El-inor

Sitat fra: ENA på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:59
Etter bytte av 12V-batteri, og deretter oppgradert fra 2.3 til 2.4, fikk jeg problem med ladestyringen. Det ble umulig å få lagret ladested på gjeldende posisjon. Dermed får jeg heller ikke vha. computeren styrt lading til valgt tidspunkt, noe som i disse tider er svært ønskelig med de høye strømprisene vi har. Dette problemet var visstnok kjent for VW, og skal bli ordnet når 3.0 engang kommer.,

Ja, da er kanskje degradert fra 2.3 til 2.4 en mer korrekt beskrivelse. Bilen min står til degradering hos forhandler nå - gruer meg litt til å hente den.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#38
Sitat fra: El-inor på onsdag 05. oktober 2022, klokken 13:45
Sitat fra: ENA på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:59
Etter bytte av 12V-batteri, og deretter oppgradert fra 2.3 til 2.4, fikk jeg problem med ladestyringen. Det ble umulig å få lagret ladested på gjeldende posisjon. Dermed får jeg heller ikke vha. computeren styrt lading til valgt tidspunkt, noe som i disse tider er svært ønskelig med de høye strømprisene vi har. Dette problemet var visstnok kjent for VW, og skal bli ordnet når 3.0 engang kommer.,

Ja, da er kanskje degradert fra 2.3 til 2.4 en mer korrekt beskrivelse. Bilen min står til degradering hos forhandler nå - gruer meg litt til å hente den.

Frykt ikke, Elinor - det går som regel bra! Flere hundre id4 eiere har gjennomført denne oppgraderingen nå og jeg har sett lite problem så langt i brukergruppene på internett. Jeg har kjørt rundt med 2.4 i cirka 2 måneder og kjørt en del tusen kilometer uten problem.

Så du trenger ikke bekymre deg eller "grue" deg mener jeg. (Jeg tror ærlig talt ikke du gruer deg, jeg tror mer du liker å lage litt drama her inne, slik du har gjort både da du kalte deg Løytnanten og nå som Elinor.)

Litt bugs leser jeg at noen får, men det er dessverre en del av realiteten for de fleste elbil merker i dag, også hos Tesla som du opphøyer og glorifiserer. Så lenge jeg kan kjøre bilen normalt, så er jeg fornøyd. Ladestyring og annet småplukk burde selvsagt fungert, men det kommer helt sikkert på plass snart. Man kan velge å fokusere på småting som ikke fungerer eller glede seg over alt som tross alt fungerer. Da får man mer glede når man eier en elbil. Du eier tross alt en god allrounder som stort sett får meget gode testresultat i media :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

El-inor

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 05. oktober 2022, klokken 14:28
Sitat fra: El-inor på onsdag 05. oktober 2022, klokken 13:45
Sitat fra: ENA på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:59
Etter bytte av 12V-batteri, og deretter oppgradert fra 2.3 til 2.4, fikk jeg problem med ladestyringen. Det ble umulig å få lagret ladested på gjeldende posisjon. Dermed får jeg heller ikke vha. computeren styrt lading til valgt tidspunkt, noe som i disse tider er svært ønskelig med de høye strømprisene vi har. Dette problemet var visstnok kjent for VW, og skal bli ordnet når 3.0 engang kommer.,

Ja, da er kanskje degradert fra 2.3 til 2.4 en mer korrekt beskrivelse. Bilen min står til degradering hos forhandler nå - gruer meg litt til å hente den.

Frykt ikke, Elinor - det går som regel bra! Flere hundre id4 eiere har gjennomført denne oppgraderingen nå og jeg har sett lite problem så langt i brukergruppene på internett. Jeg har kjørt rundt med 2.4 i cirka 2 måneder og kjørt en del tusen kilometer uten problem.

Så du trenger ikke bekymre deg eller "grue" deg mener jeg. (Jeg tror ærlig talt ikke du gruer deg, jeg tror mer du liker å lage litt drama her inne, slik du har gjort både da du kalte deg Løytnanten og nå som Elinor.)

Litt bugs leser jeg at noen får, men det er dessverre en del av realiteten for de fleste elbil merker i dag, også hos Tesla som du opphøyer og glorifiserer. Så lenge jeg kan kjøre bilen normalt, så er jeg fornøyd. Ladestyring og annet småplukk burde selvsagt fungert, men det kommer helt sikkert på plass snart. Man kan velge å fokusere på småting som ikke fungerer eller glede seg over alt som tross alt fungerer. Da får man mer glede når man eier en elbil. Du eier tross alt en god allrounder som stort sett får meget gode testresultat i media :-)

Du er en trofast og hardtarbeidende fender for Møller/VW, Salvigsen - det skal du ha!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: El-inor på onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:02
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 05. oktober 2022, klokken 14:28
Sitat fra: El-inor på onsdag 05. oktober 2022, klokken 13:45
Sitat fra: ENA på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:59
Etter bytte av 12V-batteri, og deretter oppgradert fra 2.3 til 2.4, fikk jeg problem med ladestyringen. Det ble umulig å få lagret ladested på gjeldende posisjon. Dermed får jeg heller ikke vha. computeren styrt lading til valgt tidspunkt, noe som i disse tider er svært ønskelig med de høye strømprisene vi har. Dette problemet var visstnok kjent for VW, og skal bli ordnet når 3.0 engang kommer.,

Ja, da er kanskje degradert fra 2.3 til 2.4 en mer korrekt beskrivelse. Bilen min står til degradering hos forhandler nå - gruer meg litt til å hente den.

Frykt ikke, Elinor - det går som regel bra! Flere hundre id4 eiere har gjennomført denne oppgraderingen nå og jeg har sett lite problem så langt i brukergruppene på internett. Jeg har kjørt rundt med 2.4 i cirka 2 måneder og kjørt en del tusen kilometer uten problem.

Så du trenger ikke bekymre deg eller "grue" deg mener jeg. (Jeg tror ærlig talt ikke du gruer deg, jeg tror mer du liker å lage litt drama her inne, slik du har gjort både da du kalte deg Løytnanten og nå som Elinor.)

Litt bugs leser jeg at noen får, men det er dessverre en del av realiteten for de fleste elbil merker i dag, også hos Tesla som du opphøyer og glorifiserer. Så lenge jeg kan kjøre bilen normalt, så er jeg fornøyd. Ladestyring og annet småplukk burde selvsagt fungert, men det kommer helt sikkert på plass snart. Man kan velge å fokusere på småting som ikke fungerer eller glede seg over alt som tross alt fungerer. Da får man mer glede når man eier en elbil. Du eier tross alt en god allrounder som stort sett får meget gode testresultat i media :-)

Du er en trofast og hardtarbeidende fender for Møller/VW, Salvigsen - det skal du ha!

Sammenlignet med deg Elinor er jeg lite hardtarbeidende. På dine 7 måneder som Elinor har du produsert flere innlegg her inne enn det jeg har gjort på mine 8 år som medlem her :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Mondeo

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:06
Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.

De burde gjøre en ny test mellom dem nå da. Tesla har jo gått over til nytt system kaldt Tesla Vision på alle biler nyere enn mid2019, via en OTA selvfølgelig. Fantobremsing er helt borte nå for min del, men er en del andre ting som irriterer litt.

Kjell Salvigsen

#42
Sitat fra: Mondeo på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:06
Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.

De burde gjøre en ny test mellom dem nå da. Tesla har jo gått over til nytt system kaldt Tesla Vision på alle biler nyere enn mid2019, via en OTA selvfølgelig. Fantobremsing er helt borte nå for min del, men er en del andre ting som irriterer litt.

Siste testen jeg refererer til er fra mai i år der de kjører en helt ny Model y P sammen med en id5 gtx. Der skriver Elbilforeningen bl.annet: "Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården."

Det kan selvsagt ha blitt bedre med tiden, men dette er noe jeg ser nevnt i media og her/brukergrupper på Facebook med jevne mellomrom. Hensikten min med min kommentar er ikke å påstå at VW er best på software, men at de er bedre enn Tesla på noen viktige områder. Dette er ikke så svart/hvitt som noen forsøker å fremstille det som.

https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

https://www.elbil24.no/nyheter/det-kan-vaere-direkte-farlig/75436689
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Mondeo

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 06. oktober 2022, klokken 14:17
Sitat fra: Mondeo på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:06
Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.

De burde gjøre en ny test mellom dem nå da. Tesla har jo gått over til nytt system kaldt Tesla Vision på alle biler nyere enn mid2019, via en OTA selvfølgelig. Fantobremsing er helt borte nå for min del, men er en del andre ting som irriterer litt.

Siste testen jeg refererer til er fra mai i år der de kjører en helt ny Model y P sammen med en id5 gtx. Der skriver Elbilforeningen bl.annet: "Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården."

Det kan selvsagt ha blitt bedre med tiden, men dette er noe jeg ser nevnt i media og her/brukergrupper på Facebook med jevne mellomrom. Hensikten min med min kommentar er ikke å påstå at VW er best på software, men at de er bedre enn Tesla på noen viktige områder. Dette er ikke så svart/hvitt som noen forsøker å fremstille det som.

https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

https://www.elbil24.no/nyheter/det-kan-vaere-direkte-farlig/75436689

Nevnes ikke om bilen har Tesla Vision eller ei og det ble rullet ut litt tilfeldig. Mange har vel fått det først denne måneden. Men uansett tenkte jeg det var greit å påpeke at det har vært en stor endring i systemet deres.

daktari

Er det noen som har blitt innkalt til 2.4 enda? Det ryktes at enkelte verksteder gir time samme uka hvis man tar kontakt, så mistenker at de tar dette kun på bestilling?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA