Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

sk0yern

Siden mange av oss er stuck på 2.4 for gudene veit hvor lenge, lager jeg en tråd på denne.
Etter 2.4 oppdatering, sliter jeg med å bevege gardinen i taket, får den bare til å bevege seg 1cm om gangen.
Aldri vært noe problem å betjene denne før, noe jeg gjør galt?

Kristoball

Jeg får sjeldnere kontakt med bilen med app. Ellers ingen merkbar endring.

Ryggekameraet er kaaaanskje litt raskere til å dukke opp på skjermen.

hELgenen

Sitat fra: sk0yern på mandag 05. september 2022, klokken 12:09
Siden mange av oss er stuck på 2.4 for gudene veit hvor lenge, lager jeg en tråd på denne.
Etter 2.4 oppdatering, sliter jeg med å bevege gardinen i taket, får den bare til å bevege seg 1cm om gangen.
Aldri vært noe problem å betjene denne før, noe jeg gjør galt?

Ja - opplever dette med gardinen som deg - en må liksom plassere fingrene litt annerledes for å få noen
god respons på den. Antar som deg at det har noe med software oppgraderingen å gjøre.
Virker som om man kan få den til å rulle helt ned bare man er NØYE med hvor man setter fingrene og beveger den. Men ikke bra løsning dette - var bedre før...

Kanskje like greit å sende en melding til VW om dette?

Ellers merker jeg ingenting...

Kjell Salvigsen

Her er det ikke noen forskjell betjening av rullegardin, vi er flere brukere som jevnlig bruker gardin. App er det eneste jeg opplever som problem, at den oppdateres sjeldnere. Og selvsagt litt frustrerende at 3.0 er så forsinket
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

sk0yern

Fikk testet litt mer gardinen nå, og fant ut av det.
Som Helgenen skriver må man være nøye med akkurat hvor man setter fingeren, og hvordan man scroller. Merkelig løsning. Har da aldri behov for å flytte den 1cm av gangen.
Med tanke på software, er det vel ingen tvil om at opplevelsen er en skuffelse så langt. Det funker greit nok, men at de fortsatt ikke greier å rulle ut oppdateringer med jevne mellomrom er bare pinlig.
Appen er triste greier, men blir vel bedre når/hvis 3.0 kommer OTA.

daktari

Jeg har alltid sveipet, og event uelt stopper den med et touch.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

biggern

Oppgradert fra 2.3 til 2.4.
Øket fra Max. 480 til 506 km. Bedre batteri oppvarming/håndtering?
Mye bedre og ikke så aggressiv fil holder håndtering/varsling.
Var skremmende aggressiv på rattet på 2.3.
Bedre LED Matrix styring imot møtende biler? Ikke fått testet enda.
Også erfart lavere forbruk imellom 16-17.
Jeg var dog overrasket at det fremdeles sto 2.3/0912 i system info.
Men forhandler sier at dette er korrekt og at 0912 indikerer 2.4.

MinID

Sitat fra: El-inor på mandag 05. september 2022, klokken 17:30
Den eneste gode løsningen er nok at Elon Musk så snart som mulig kjøper Volkswagen Group. VW går jo så desidert i kortbukser i forhold til Tesla på dette området.

Hvorfor skal de bli kjøpt opp. De tjener jo godt med penger https://www.motor.no/bil/milliardene-ruller-inn-hos-volkswagen/198798
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Krokstein

Sitat fra: MinID på tirsdag 06. september 2022, klokken 11:00
Hvorfor skal de bli kjøpt opp. De tjener jo godt med penger https://www.motor.no/bil/milliardene-ruller-inn-hos-volkswagen/198798
Å tjene godt med penger er vel ikke noe hinder for oppkjøp - tvert imot. Når det er sagt er vel vw et litt for stort kakestykke til å bli slukt skulle jeg tro.

Ellers interessant å se i artikkelen hvor liten andelen av elbiler fremdeles er i verden. 97,5% kjøper jo ikke rene elbiler av vw og man kan jo bare grøsse over hvordan køene blir den dagen denne gjengen kommer på gli og vil ha elbil.
ID.4 GTX

biggern

Fint om en kan holde seg til EMNET?

biggern

Føler ikke at hvem som eier VAG har noe med "erfaringer sw 2.4".

Kjell Salvigsen

Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.
.
Tesla leverer heller ikke gardin løsning for panorama tak, et stort minus mener jeg. Så man får ikke sammenlignet vw og tesla på det området. Det at noen opplever ujevn åpning og lukking kan jo skyldes annet enn software, kan være svakhet i betjenings løsningen, ikke vet jeg. Mitt oppfører seg helt eksemplarisk etter oppdatering.
.
Jeg opplever også lavere forbruk enn tidligere mener jeg selv, ligger som oftest på snitt rundt 15-16 kwh/100 km selv med en del motorvei kjøring daglig. Mener det har vært høyere tidligere tilsvarende årstid og kjøre mønster. La oss håpe det er reelt.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

biggern

Det hadde jo vært hyggelig med en kjappere oppdatering av FW OTA.
Men nå har vel VAG ca. XX tusen id3/id4 biler bare i Norge som skal oppdateres via deres (begrensede?) servere.
Så dette vil dessverre ta tid.
Det samme gjelder forøvrig innkalling for alle de som venter på 2.4
Tror allikevel ikke at det hadde vært så mye kjappere om Musk var eier av VAG.

ihaal

Har ikke merket de store endringene men har bare kjørt småturer. Solgardinen fungerer som før. Er de haptiske knappene under skjermen blitt litt mer responsive? Lurer også på når vi de 3.0
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

biggern

Har aldri hatt noe treghet med touch knapper under skjermen. Men kan virke (litt) kjappere på 2.4.
Men da jeg spiller Mp3 via usb må jeg stadig plugge ut og inn for å få lest hele listen igjen. Så her virker det som det er noe bugs.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA