Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

daktari

Ikke spesielt positivt når rutene iser til på utsiden og innsiden uten varmen på.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hav4rd

Jeg lurte på akkurat det samme. Var forberedt på å skru på igjen vifta underveis, men det kom ingen dugg på ruta.

Mulig det skyldes at bilen var god og tørr, og med kun meg ombord i ca 15 min. Men jeg innbiller meg at det kom en form for tilluft til bilen selv om hele klimaanlegget var slått av. Jeg kjørte med hansker og fikk ikke tid til å sjekke skikkelig, så må evt undersøke mer. Spørs uansett om jeg gidder dette permanent for å spare 1 kr hver vei til jobb.   ;)
ID.4 GTX (2022)

El-inor

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 22. november 2022, klokken 18:20
Sitat fra: hav4rd på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:51
Sitat fra: SveinJ på mandag 21. november 2022, klokken 16:13For å spare energi på korte turer, slå av varmeapparatet og bruk setevarme!

Interessant å teste dette (for oss litt sære).

Den siste måneden har jeg ligget mellom 18 og 22 kWh/100km t/r jobb, avhengig av værforhold. 12 km hver vei, en del motorvei.

Med rundt 0 grader og tørre veier brukte jeg i dag 21 kWh/100km til jobb. Hjem igjen i samme forhold, men uten bruk av varmeapparat, var forbruket nede i 14,5..!

ID.4 GTX med SW 3.1.
Hvordan blir miljøet i kupeen i lengden om man kjører uten varme på om vinteren? Blir vel for dogg /fukt og dårlig luft? Interessant og absolutt effektiv metode, men for min del kjører jeg klima på auto hele året. Årssnittet teller mest når det gjelder forbruk, det er jo lavt mener jeg 🙂 Med strømstøtte er det begrenset hvor mye litt ekstra varme koster de få måneder i året dette er aktuelt. Ellers enig i at setevarme er en fin, effektiv måte å spare strøm på, gjør at man ved behov kan ha lavere temperatur i kupé.

Av og til forstår jeg veldig godt at fossibileiere både rister på hodet og ler av oss.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Jeg kjører også alltid med Auto og 21 grader på klimaanlegget, men prøvde en tur med kun rattvarme, setevarme og frontrutevarme på i går. Forbruket går selvsagt kraftig ned, men det gjør komforten også. Ikke verdt det for min del.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

IDChrister

Er det mulig å la vifte osv være på, men ikke selve ovnen? (heater). lånte en Polestar jeg kunne slå den av, og lurte på om ID4 har det samme gjemt? å slå av i klimapanelet slår vel av alt samtidig?

SveinJ

Sitat fra: IDChrister på tirsdag 13. desember 2022, klokken 07:09
Er det mulig å la vifte osv være på, men ikke selve ovnen? (heater). lånte en Polestar jeg kunne slå den av, og lurte på om ID4 har det samme gjemt? å slå av i klimapanelet slår vel av alt samtidig?

Du kan jo Gå inn på «clima» og sette temp til «lav» og se hva som da skjer.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue (solgt)
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA