KOR I H*****E VANSKELIG SKAL DET VÆRE Å FÅ TAK I DELER TIL EIN TESLA!!!!

Startet av Rævedilter, fre 26. aug 2022, kl. 10:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: filtvet på ons 31. aug 2022, kl. 17:22
Har aldri hatt en ny bil som må på sjekk første 2 år.
Hatt få biler? Begge i3ene, I-Pacen, Touareg, Q5, A4 og  flere lengre bak var alle på garanti i løpet av ett eller to år.

Model 3en ble fikset med Mobil service, og ved lakkering fikk vi lånebil.

Ettermonterte garasjeportåpner nå i dag, gjorde det mens jeg satt på jobb. En kjapp tlf for å spørre hvor jeg hadde parkert og en oppfølging når de var ferdig.

Har hatt mye variabel service fra Tesla, fra ekstremt bra til å begynne med til helt krise i 2018. Men nå synes jeg de er veldig responsive og ventetiden er kort. Litt manko på hengerfeste og slikt dog...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: filtvet på ons 31. aug 2022, kl. 17:22
Har aldri hatt en ny bil som må på sjekk første 2 år.
Hvis du sikter til mitt innlegg, så var det selvfølgelig ikke Tesla jeg mente. Den har ikke faste serviceintervaller (som du sikkert vet?)

Motorwatt

Enig i bra service. Brukt dem mere enn det jeg er vant til med andre biler, men har privatnummer til min personlige Mobile Service-mann 😎. Service og kjørekomfort er det som er bra med Tesla (TMS).

Rævedilter

Sitat fra: Hallgrim86 på ons 31. aug 2022, kl. 15:18Tesla fikk 833 poeng i testen, vinneren fikk 957. Det er altså ikke snakk om 10 eller 20 poeng imot 957, men en ganske jevn undersøkelse hvor Tesla havnet sist.
Service er 20% av total score, og på service scorer nok Tesla knapt poeng, men på andre områder scorer dei bra så dei havner i totalt litt under midten (13 av 22).

At det er mange på eit Teslaforum som er fornøgde er jo bra og forventa, men anekdoter er og blir det.

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på ons 31. aug 2022, kl. 15:33
Her spres løgn. I følge denne artikkelen er det 18.500 i årlig service for Tesla. Dette stemmer overhodet ikke.
Hadde du lest artkikkelen istedet for å kasta deg over tastatuet for å forsvara Tesla hadde du sett at det er estimerte servicekostnader over 3 år. Beklager, stoler langt meir på ein slik undersøkelse enn anekdoter. Har hatt Tesla snart i 5 år og kjørt den 140kkm så litt veit eg og fra egen erfaring. Bl.a. er bremseservice ikkje med i kostnadne for Tesla, men det er nødvendig ellers må ein skifte klosser og skiver mykje oftare.

Sitat fra: DagfinnN på ons 31. aug 2022, kl. 15:33
For øvrig mister du all troverdighet i dette forum med å slenge rundt påstander om fanboy bare fordi du bli motsagt.
Ubegrunna negative påstander om konkurrende merker er tegn på tilbøyligheter til det meiner eg. Han meiner at det er 12-13000 i årlig servicekost, artikkelen viser rundt/vel 3500,-. Me ( eg og kona) har kjørt Toyotane våre ca. 1000000 km tilsaman så eg kan godt komme opp med anekdoter i fleng.....

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på ons 31. aug 2022, kl. 18:56
Hadde du lest artkikkelen istedet for å kasta deg over tastatuet for å forsvara Tesla hadde du sett at det er estimerte servicekostnader over 3 år. Beklager, stoler langt meir på ein slik undersøkelse enn anekdoter.
Så du mener at min kopi av faktura er en anekdote??
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

k1

Hiver meg på deg her Rævedilter. Bremseservice årlig, og for så vidt hjulstillingskontroll var et must på min TMX utover "ordinær" anbefalt service intervall.

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på ons 31. aug 2022, kl. 19:26anekdote??
Et anekdotisk bevis er en form for tankefeil der en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle

turfsurf

Sitat fra: k1 på ons 31. aug 2022, kl. 20:46
Hiver meg på deg her Rævedilter. Bremseservice årlig, og for så vidt hjulstillingskontroll var et must på min TMX utover "ordinær" anbefalt service intervall.
Nå er TM3 og TMY de Tesla bilene det selges mest av her i landet.

Etter 53k på vår TM3 var det ikke antydning til behov for bremseservice.  Og når jeg sjekket prisen kom den på 1700,-.

Ikke skjevslitte dekk heller. Ingen av 5 TM3 på jobben har hatt noe slikt heller.

TMX er noe helt annet enn disse, men er ikke representativ for Tesla lengre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

k1

Sitat fra: turfsurf på ons 31. aug 2022, kl. 21:35
TMX er noe helt annet enn disse, men er ikke representativ for Tesla lengre.

Det er nok ganske representativt for de ~14000 TMX'ene som kjører rundt i landet, om enn ikke de ~52000 3'ere og Y'er.

Men ja, ser poenget ditt, men mener samtidig jeg også har ett.

turfsurf

Sitat fra: k1 på ons 31. aug 2022, kl. 22:34
Men ja, ser poenget ditt, men mener samtidig jeg også har ett.
Joda, men poenget ditt mener jeg er gyldig for TMX og til en viss grad TMS, ikke Tesla generelt.

Servicekostnader på biler i millionklassen kan nesten ikke sammenlignes med biler til halve prisen og under det.

Nå vet jeg ikke noe om servicekostnader på dyre Toyotaer, men de har vel knapt slike biler. Det nærmeste er kanskje Landcruiser.

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på ons 31. aug 2022, kl. 20:54
Sitat fra: DagfinnN på ons 31. aug 2022, kl. 19:26anekdote??
Et anekdotisk bevis er en form for tankefeil der en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle
Mens du mener denne "rapporten" utarbeidet av Rødboka for 4-5 år siden er basert på noe annet?
Hvor har de fått dataene sine fra da. Tesla? Fra deg og meg?
Tror du skal legge litt mer vekt på formuleringen "beregnede kostnader".

Her stoler jeg mer på de erfaringene vi som faktisk eier disse bilene har.

geear

Sitat fra: k1 på ons 31. aug 2022, kl. 20:46
Altså, hadde X i nesten fire år, og på tross av utallige servicesenterbesøk så var driftskostnadene helt ekstremt lave, ingen Toyota kunne konkurrert med det... Jeg gjorde ÉN bremseservice selv, etter et par år (ser ikke bort fra at Tesla hadde vært kjappe med å konkludere med kalipperbytte i stedet for å omtrent meisle løs bremseklossene, så det forteller jo viktigheten av å gjøre dette tidlig nok), eneste kostnad var en tube med bremsefett, og da jeg tok de fra hverandre i årene etterpå så var de like fine som nye, var ikke behov for noe ny bremseservice når de først var smurt inn skikkelig. Eneste ordinære service tok jeg før salg for sikkerhets skyld, og det innebar jo da også en hjulstillingskontroll, men siden det samtidig var en reklamasjon på forstillingskomponenter så ble hjulstillingskontrollen Tesla sin kost. Total servicekost for nesten fire år/50000 km med Model X endte dermed på noe sånt som 2700,- kroner.

eDooku

Det bør kanskje nevnes at Autoindex (og andre slike undersøkelser) er basert på spørreundersøkelser der man spør bileiere noen spørsmål og kjører statistikk på det. Statistikk er så mangt. LoyaltyGroup (som kjører Autoindex) oppgir ikke hvordan de velger ut hvem som blir spurt, men de sier at det er 25 skandinaviske bilimportører som deltar uten å gå mer i dybden på hvordan det foregår. Da er det nok også de samme bilimportørene som velger og filtrerer ut hvem som skal få undersøkelsene, og da er det jo "enkelt" å tilpasse dette en smule, f.eks. ikke sende til de 50 kundene som de vet er unhappy o.l. Sier ikke at det skjer, men at det er fullt mulig.

Moralen er at slike bransjemålinger må tas med en klype salt, selv om de påberoper seg å være internasjonale eller uavhengige. Det er bransjen selv som bestemmer hvem som svarer, og alle i bransjen er ikke med. Se for eksempel Fiat-merkene (Fiat, Alfa Romeo, Dacia, Ferrari), som ikke har noen tall i undersøkelsen for 2022. Porsche (det er jo samme importør som VW)? Kina-merkene? Betyr det at de merkene er dårligere? Når ikke alle er med, kan man egentlig stole på resultatene?

Jeg tviler litt på at Tesla er en av de 25 som deltar i Autoindex. Har noen av dere på forumet noensinne fått spørreundersøkelse fra Autoindex etter nybilkjøp eller service hos Tesla? Tesla har noen spørsmål i egen regi som de bruker å sende ut etter service, men det er jo ikke noe som kan brukes av Autoindex. Så hvor kommer Tesla-tallet fra? Innbyttekunder hos Møller?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Hallgrim86

Hehe konspi! I like it!

Det er helt klar veldig merkelig at vi ikke har disse eierne for hånden. I 2021 var det 300 Teslaeiere som ble spurt. Hvor er de!? Norge, Sverige, Danmark - 300 eiere totalt.

Autoindex er en anerkjent undersøkelse med årevis av tester bak seg. Det at Tesla scorer særdeles høyt på områder hvor de generelt gjør det bra vitner om svar som har vært positive. Minner om lojalitet, hvordan de er å eie, leiebilutlån +++ som de historisk scorer bra på.

Man kan lese litt på forumet her, er det virkelig så fjernt at Tesla sliter litt med denne delen av virksomheten? Veldig mange tilfeldigheter må forklares bort

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA