Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Syklist

Alternativ 1. er det enkleste. Men jeg vil tro at både Performance og SR+ enkelt kan selges på bruktmarkedet dersom du legger en fornuftig pris på Finn.

Selv har jeg følsom rygg og vil ikke ha Performance, p.g.a. felgdimensjon og stivere fjæring.  Om du ikke trenger 4WD for fremkommeligheten, er vel SR+ bra nok.  Selv synes jeg at den relativt lette 2020 SR+ hadde morsomme kjøreegenskaper. LR med 4 hjulstrekk er mer stabil.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

filtvet

Er ikke SR+ ganske ok bil? Heller LR 21-22 enn Performance for min del.

Synes min LR er mer enn stiv nok selv med ganske lavt dekktrykk. Om du ønsker kan du kjøpe acc. boost for 18.000,- og få "nesten" performance.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 21. september 2022, klokken 23:14
Sitat fra: JPM på onsdag 21. september 2022, klokken 10:05
2. Tatt ut TM3P, og solgt TM3 SR+
3. Motsatt, beholdt TM3P og solgt TM3 SR+
ehhh, Same same?  8)
Trenger kanskje moralsk støtte for å ta ut TM3P, og beholde den...

:angel: :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HK

#49
Jeg synes denne økningen som har vært de siste månedene er svært oppsiktsvekkende. Min teori er at det må være utrolig mye mennesker som alltid skal ha siste "gadgets nesten uansett. Dette var nybilkjøpere fra 2019 og til i dag. Nå begynner det å brenne i lommeboka for en del, nyhetens interesse er borte, renta øker og bilen må selges. Og om noen tror at en nesten  firedobling av antall biler til salgs ikke har noe betydning for prisen tror sikkert at vann renner oppover også. Som gammel investor er jeg helt overbevist om at litt etter litt er det folk som kaster kortene, akkurat som når salgspresset i en aksje blir for stort. Det som imidlertid er mest koko er alle annonsene for å leasing. Det finnes altså folk der ute som er villige til å betale nesten 300K over en 3 års periode for å få gleden av å kjøre 45K km. i en brukt TM3? Og ingen skal fortelle meg at disse folkene som leaser en TM3 gjør det fordi de skal investere pengene i noe som kaster så fryktelig mye mer av seg. Spesielt ikke i det bearmarkedet vi har nå om dagen. TM 3 er en super bil, men dette blir spennede å se utover høsten og vinteren. En god del er selvfølgelig også helt vanlige folk som bare skal bytte til noe nytt. Men blir da fremtiden slik med EV,er som med mobiler at ingen gidder å betale mer enn kilopris for en 3 år gammel Iphone?

hemi

3 var for de fleste en billig bil, men  desverre en sedan de egentlig ikke ønsket seg for oss i norge.

nå har man masse muligheter for bedre biler, og vi ser mange tilsalgs.

jeg hadde model 3 performance de første 18 mnd, bilen var drastisk bedre enn S jeg har hatt før, bagasjeromsløsningen er tragisk. dårligere enn alt jeg har hatt noen gang.

med det sagt, Y P fra berlin jeg fikk var faktisk feilfri. 3'ern måtte tesla omlakkere 40% av bilen, og ordne ymse.

Y P gjør alt det 3P gjør, bare mer, og bedre, for marginalt mer kroner, muligens minus autoslalom/bane.

JPM

Har landet på å avbestille TM3-P, og beholde TM3 SR+. mer enn god nok bil for mitt bruk.

Hvordan avbestiller jeg? Ringer jeg til tesla, eller kan jeg gjøre det innlogget på hjemmesiden?

filtvet


advale

Tviler på det hjelper når markedet er på vei til en kollaps. Sikkert mange flere som har bestilt flere biler enn de trenger. Så det kan bli trangt ut døren.

Men var en her som nevnte at man kan si til Tesla at man ønsker penger tilbake, hvis de sier nei så får man ta ut bilen og returnere på angreretten..

Moas

Sitat fra: JPM på fredag 23. september 2022, klokken 08:32
Har landet på å avbestille TM3-P, og beholde TM3 SR+. mer enn god nok bil for mitt bruk.
Skremmende hvordan økonomisk fornuft når nye høyder på dette forumet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

hELgenen

Sitat fra: Moas på fredag 23. september 2022, klokken 09:58
Sitat fra: JPM på fredag 23. september 2022, klokken 08:32
Har landet på å avbestille TM3-P, og beholde TM3 SR+. mer enn god nok bil for mitt bruk.
Skremmende hvordan økonomisk fornuft når nye høyder på dette forumet.

Hva er så feil med å gjøre slik?

Her velger kunden å eliminere risiko og gå for den bilen som er billigst.

Det KAN tenkes at det beste resultatet ville være å ta ut begge og så selge den dyreste rett over nyttår.
Men det er alltid et element av risiko her. Ikke garantert at det er penger på å tjene på flipping etter nyttår.
Mange som sikkert sitter på sin bil over nyåret og så forsøker å selge med mva rabatt etter nyttår + en liten gevinst.  Det kan mao. flomme over av biler rett på andre siden av nyåret...og da er plutselig prutemonnet stort fordi den som kjøper burde jo vite at den som selger kan være i en tvangssituasjon. I en slik situasjon ville jeg kanskje gått hardt inn og prutet til rett under nybilpris før nyttår. Da måtte selger vente inn en kunde som ikke var informert om situasjonen i markedet..Ja - de finnes helt klart..men sett opp mot antallet som dyttes ut er det ikke sikkert alle klarer å omsette å skaffe gevinst...Mange sin økonomi er jo presset om dagen....

Den som klarer å sitte på bilen et par måneder til kan kanskje ha bedre hell...
Men ikke alle som liker å sitte på store verdier...eller har mulighet til det heller....


hemi

hente ut ny model 3 performance er potensielt dyrt, spesielt om man har FSD, verditapet er høyere, kjøpegruppen er mindre. man må virkelig ville ha bilen og være forberedt for å betale de 8-12k i mnd det koster.

med Y på markedet, og masse konkurrenter, er kjøpegruppen enda mindre.

jeg hadde ikke hentet ut en ny 3'er nå om jeg ikke skulle ha den selv.

JPM

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. september 2022, klokken 10:49
Sitat fra: Moas på fredag 23. september 2022, klokken 09:58
Sitat fra: JPM på fredag 23. september 2022, klokken 08:32
Har landet på å avbestille TM3-P, og beholde TM3 SR+. mer enn god nok bil for mitt bruk.
Skremmende hvordan økonomisk fornuft når nye høyder på dette forumet.

Hva er så feil med å gjøre slik?

Her velger kunden å eliminere risiko og gå for den bilen som er billigst.

Det KAN tenkes at det beste resultatet ville være å ta ut begge og så selge den dyreste rett over nyttår.
Men det er alltid et element av risiko her. Ikke garantert at det er penger på å tjene på flipping etter nyttår.
Mange som sikkert sitter på sin bil over nyåret og så forsøker å selge med mva rabatt etter nyttår + en liten gevinst.  Det kan mao. flomme over av biler rett på andre siden av nyåret...og da er plutselig prutemonnet stort fordi den som kjøper burde jo vite at den som selger kan være i en tvangssituasjon. I en slik situasjon ville jeg kanskje gått hardt inn og prutet til rett under nybilpris før nyttår. Da måtte selger vente inn en kunde som ikke var informert om situasjonen i markedet..Ja - de finnes helt klart..men sett opp mot antallet som dyttes ut er det ikke sikkert alle klarer å omsette å skaffe gevinst...Mange sin økonomi er jo presset om dagen....

Den som klarer å sitte på bilen et par måneder til kan kanskje ha bedre hell...
Men ikke alle som liker å sitte på store verdier...eller har mulighet til det heller....

Det er eliminasjon av økonomisk risiko som er hovedargumentet for min del. Ingen av rentehevingene er slått inn enda, strømmen blir dyrere og alt det andre en familie trenger, blir også dyrere. Jeg skal klare meg godt uansett, men ønsker ikke å sette meg i en situasjon der jeg kjenner det på lommeboka mer enn jeg trenger.

Jeg tror også som andre har sagt, at potensialet for å tjene noen kroner på flipping, er der. Men dersom det kommer mange 3`ere på markedet sammen med Y, kan jeg/vi havne i en skvis.
Så nå beholder jeg 3`ern til den er ca 4 år gammel, før jeg ser meg om etter noe nytt.

filtvet

Helt enig. Behold den gamle bilen ihvertfall mens den har full garanti. Selg den etter 4-6 år. Sikkert verdt minst 250-300 laken da. Jeg irriterer meg litt over min, men økonomisk trygghet er viktigere.

Fsd finnes ikke i norge ennå uansett.

Electric cars in Norway

Sitat fra: JPM på onsdag 21. september 2022, klokken 10:05
Trenger råd.


Det som skjedde var at jeg ble litt revet med en ettermiddag, og la inn en bestilling på en TM3 Performance. Jeg tenkte i mitt stille sinn, at dersom jeg ombestemmer meg, kan jeg enten; avbestille og tape 2500kr, eller selge den på finn.no. Alternativ 3 er/var å selge min model 3 (som den gangen gikk for fine priser på finn)

Nå har verden forandret seg. Jeg er skilt, renta på huset jeg kjøpte ut er på tur opp, strømmen her i trøndelag er ikke superdyr, men på tur opp, og det meste har blitt dyrere.


Au au da.. den var lei...

Høres ikke bra ut. Det som er viktig er å kapitalisere mest mulig i slike situasjoner.. slik at man er på topp ift sine privat økonomiske forhold... Da blir det å eie en nybil underordnet....

Lykke til uansett valg du tar...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA