Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

filtvet

FSD kommer nok aldri med dagens biler nei, og med snart 1000 brukte til salgs på finn skal nok prisene ned ganske mye.

Blir imponert om de klarer å fixe fantombremsing først. Hadde nylig 2 stygge episoder foran tuneller i sol. Hissig bilist bak som blinket på meg.

mrdamian

#31
De som er interessert kan gjerne ta en titt på regnearket mitt som jeg har holdt gående siden før jeg kjøpte min egen Model 3 i juli 2021. Merk at jeg kun ser på 21/22 Model 3 LR, altså ikke Performance eller SR+ men hypotesen din om flere til salgs er absolutt riktig. Heldigvis presser det også prisene ned, da du kan se de fleste har redusert prisene etter når de først ble lagt ut. I tillegg er det jo ofte slik at de ikke selges for den prisen som står i annonsen :)

Regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rqrma4WiC0LJCOkQwMW4bPe8HOZMO-yEtXDzrvfa-Ig/edit?usp=sharing

Merk at dette kun gjelder annonser på Finn, så har ikke hatt tid eller vilje til å se på andre steder som Facebook men vil påstå det likevel er en veldig stor andel av totalen som selges!

geear

Antallet Model 3 på Finn kan også reflektere de høye prisene - mange vurderer kanskje å kvitte seg med bilen rett og slett på grunn av hva man kan få for den. Har kjent på det selv, om vi skal redusere antallet biler i denne perioden. Kan være en stor oppside i å selge nå, for biler som ikke berøres av momsen.

advale

#33
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til? Blir litt vanskelig for utestående å behandle siden det er ikke mulig å sortere og filtrere osv.

Sitat fra: filtvet på onsdag 14. september 2022, klokken 15:39
Om et par år er det muligens mulig å få en til 200-250´ Da er det mulig for "vanlige" mennesker å kjøpe en tm3 også. De færreste får et billån på 450´til en bruktbil.

Jeg tenker helt motsatt, at de aller fleste får lån til 450'. Er jo ikke uten grunn at det bygger seg opp med biler på Finn nå - eller motsatt at ting selges fort unna - dvs mange får lån. Det som overrasker er at såpass mange ikke tenker så langt frem. Nå skal det sies at ting har gang på gang blitt reddet pga rentenedgang de siste 15-20 årene, samt div andre hendelser i de siste årene.. Men nå er karamellen sugd helt tom og det er ingen vei utenom.


Electric cars in Norway

Sitat fra: advale på lørdag 17. september 2022, klokken 15:10
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til?
Sitat

Her snakker vi nok API via Finn.....antar jeg... men mine kunnskaper om dette er også begrenset.... som alt mulig annet  :D he he

mrdamian

#35
Sitat fra: advale på lørdag 17. september 2022, klokken 15:10
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til? Blir litt vanskelig for utestående å behandle siden det er ikke mulig å sortere og filtrere osv.

Sorry, trodde de med Commenter eller Viewer tilgang også kunne filtrere selv... Har naturligvis ikke lyst til å gi Edit tilgang slik at hvermansen kan slette rader og annet innhold. Det kommer naturligvis inn data daglig også så kan ikke låse spesifikke rader. Kanksje jeg bare skal la den ligge ufiltrert så kan evt. folk kopiere til eget regneark og filtrere etter behov?

AyuCon

Sitat fra: mrdamian på lørdag 17. september 2022, klokken 16:01
Sitat fra: advale på lørdag 17. september 2022, klokken 15:10
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til? Blir litt vanskelig for utestående å behandle siden det er ikke mulig å sortere og filtrere osv.

Sorry, trodde de med Commenter eller Viewer tilgang også kunne filtrere selv... Har naturligvis ikke lyst til å gi Edit tilgang slik at hvermansen kan slette rader og annet innhold. Det kommer naturligvis inn data daglig også så kan ikke låse spesifikke rader. Kanksje jeg bare skal la den ligge ufiltrert så kan evt. folk kopiere til eget regneark og filtrere etter behov?

Fungerer fint for meg å sortere og filtrere. Hvor ofte blir den oppdatert?

mrdamian

Sitat fra: AyuCon på lørdag 17. september 2022, klokken 17:17
Sitat fra: mrdamian på lørdag 17. september 2022, klokken 16:01
Sitat fra: advale på lørdag 17. september 2022, klokken 15:10
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til? Blir litt vanskelig for utestående å behandle siden det er ikke mulig å sortere og filtrere osv.

Sorry, trodde de med Commenter eller Viewer tilgang også kunne filtrere selv... Har naturligvis ikke lyst til å gi Edit tilgang slik at hvermansen kan slette rader og annet innhold. Det kommer naturligvis inn data daglig også så kan ikke låse spesifikke rader. Kanksje jeg bare skal la den ligge ufiltrert så kan evt. folk kopiere til eget regneark og filtrere etter behov?

Fungerer fint for meg å sortere og filtrere. Hvor ofte blir den oppdatert?

Vanligvis en gang daglig :)

filtvet

Mulig jeg tar feil, men jeg håper at de fleste ikke lett får et lån til 400 laken. Du må også ta hensyn til høyre forsikringskostnader, avskrivning og dekkslitasje. Mine sommerdekk holder vel til nød 2 sesonger. For mange hk :)


Sitat fra: advale på lørdag 17. september 2022, klokken 15:10
Sykt bra regneark, er det automatisk feeding? Kan jeg spørre hvordan du har fått det til? Blir litt vanskelig for utestående å behandle siden det er ikke mulig å sortere og filtrere osv.

Sitat fra: filtvet på onsdag 14. september 2022, klokken 15:39
Om et par år er det muligens mulig å få en til 200-250´ Da er det mulig for "vanlige" mennesker å kjøpe en tm3 også. De færreste får et billån på 450´til en bruktbil.

Jeg tenker helt motsatt, at de aller fleste får lån til 450'. Er jo ikke uten grunn at det bygger seg opp med biler på Finn nå - eller motsatt at ting selges fort unna - dvs mange får lån. Det som overrasker er at såpass mange ikke tenker så langt frem. Nå skal det sies at ting har gang på gang blitt reddet pga rentenedgang de siste 15-20 årene, samt div andre hendelser i de siste årene.. Men nå er karamellen sugd helt tom og det er ingen vei utenom.

geear

Tror vel heller at det er veldig få som IKKE får lån, forutsatt en dæsj egenkapital. Da har banken sikret seg, kan hente inn kjøretøyet og selge det billig for å dekke tapet dersom lånet blir misligholdt.

CorsoDante

#40
Sitat fra: geear på lørdag 17. september 2022, klokken 13:32
Antallet Model 3 på Finn kan også reflektere de høye prisene - mange vurderer kanskje å kvitte seg med bilen rett og slett på grunn av hva man kan få for den. Har kjent på det selv, om vi skal redusere antallet biler i denne perioden. Kan være en stor oppside i å selge nå, for biler som ikke berøres av momsen.

Definitivt. Sikkert mange fra flippe-generasjonen som ønsker å kapitalisere.

En annen sak er vel at det også nærmer seg slutten på denne rentekampanjen, for enkelte av bilene, som skred over 3 år (fra ulike tidspunkt)?

Kombinert med den pågående økningen i foliorenten, så blir det fort noen lapper ekstra i måneden.

https://www.finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld
TMYP HW4 / TM3P Atom

filtvet

Når jeg tok lån kunne jeg finanisere 100% til 2% rente. Dessverre er det ikke fast og den øker stadig. Men ingen dårlig deal foreløpig. Inflasjon er minst 6-15%.

I usa er det vanlig med fastrente hele perioden.

arthur

Sitat fra: filtvet på søndag 18. september 2022, klokken 15:40
Når jeg tok lån kunne jeg finanisere 100% til 2% rente. Dessverre er det ikke fast og den øker stadig. Men ingen dårlig deal foreløpig. Inflasjon er minst 6-15%.

I usa er det vanlig med fastrente hele perioden.

Inflasjonen i Norge er pt rundt 7% og forventet å gå ned. I USA er det vanlig med fastrente også for boliglån, men i Norge er det det ikke merkelig nok.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: CorsoDante på søndag 18. september 2022, klokken 10:15
Sitat fra: geear på lørdag 17. september 2022, klokken 13:32
Antallet Model 3 på Finn kan også reflektere de høye prisene - mange vurderer kanskje å kvitte seg med bilen rett og slett på grunn av hva man kan få for den. Har kjent på det selv, om vi skal redusere antallet biler i denne perioden. Kan være en stor oppside i å selge nå, for biler som ikke berøres av momsen.

Definitivt. Sikkert mange fra flippe-generasjonen som ønsker å kapitalisere.

En annen sak er vel at det også nærmer seg slutten på denne rentekampanjen, for enkelte av bilene, som skred over 3 år (fra ulike tidspunkt)?

Kombinert med den pågående økningen i foliorenten, så blir det fort noen lapper ekstra i måneden.

https://www.finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld

«flippe-generasjonen» må vel være et av de nyeste ordene i boklista eller.... 8)

JPM

Trenger råd.

Jeg har en TM3 SR+ fra 2022. Litt skuffet over kjøreegenskapene med RWD, men utover det, liker jeg alt med bilen.
Det som skjedde var at jeg ble litt revet med en ettermiddag, og la inn en bestilling på en TM3 Performance. Jeg tenkte i mitt stille sinn, at dersom jeg ombestemmer meg, kan jeg enten; avbestille og tape 2500kr, eller selge den på finn.no. Alternativ 3 er/var å selge min model 3 (som den gangen gikk for fine priser på finn)

Nå har verden forandret seg. Jeg er skilt, renta på huset jeg kjøpte ut er på tur opp, strømmen her i trøndelag er ikke superdyr, men på tur opp, og det meste har blitt dyrere.

Ville dere:

1. Avbestilt TM3P og tapt 2500kr
2. Tatt ut TM3P, og solgt TM3 SR+
3. Motsatt, beholdt TM3P og solgt TM3 SR+

relevant info er at jeg klarer meg greit økonomisk med alle utfall. Det blir ikke luksusfellen uansett valg :-D
Det virker nå 50/50 om bilen kommer på denne siden av den foreslåtte MVA grensa.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA