Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

snakkesalig

Alltid vanskelig å spå om fremtiden. Men jeg tror ikke det er helt bak mål å anta at bruktprisene i alle fall ikke kommer til å stige..

Electric cars in Norway

#376
SitatAlltid vanskelig å spå om fremtiden. Men jeg tror ikke det er helt bak mål å anta at bruktprisene i alle fall ikke kommer til å stige..

snakkesalig :+1: Ja det har du rett i - men men men, det har jo skjedd før da... senest under Covid perioden. TM3 spratt opp i bruktbilpris på Finn, nærmere 30 til 50 tusen tenker jeg.... nå er det på full fart ned igjen rett etter Tesla pris droppet. Nå får man de biligste TM3 for 250 tusen ca , og TM3 AWD med krok for 270`

Det mener jeg er alt-alt-alt-alt for billig. Men jeg bare ønsker seff  ;D

De burde ligget på 300-350`selv om de har ruslet opp mot 100 tusen km.

Hører de selges på lukket forhandlerauksjon for rundt 220` og så skal de ha en cut på 30 til 50 og da er vi fort på 280 og oppover.

Det er uansett veldig mye bil for pengene..

Lurer også på hva "Project Highland" vil medføre av reduserte TM3 bruktbilpriser... ikke lett dette her...bankrentene skal jo videre oppover mener gjengen til Tangen&co. Det lover jo ikke bra for nybilmarkedet heller og da presses bruktbilmarkedet ned.

Ford, Nissan har her i Norge allerede redusert bilprisene og flere andre kommer nok etter...

Ja ja ja det var dagens korte prisanalyse fra meg... ja den analysen er gratis... men ikke dermed sagt at den er god  :D

https://www.teslarati.com/tesla-project-highland-model-3-camouflage-photos-analysis/


Treigost

Mulig det er jeg som roter, men har prisen økt i det stille? Etter priskuttet i januar kom "min" specc på 511k, nå får jeg opp 521k på Teslas side.

Marzo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 21. januar 2023, klokken 13:32
I løpet av 5-6 måneder er jeg klar til å kjøpe en brukt Model 3 AWD til 250.000 kr. Perfekt som bil nr .2.
Billigste nå har vært/prutet til  277.000, men tipper vi nærmer oss 250K til sommeren

Fire uker senere så er den drosjekjørte nede i 220.000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286156067

Og 2019 modellene begynner på 255.000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292909868

Vi er nok under 200 til sommeren er jeg redd.

Oshaug

Sitat fra: Treigost på mandag 13. februar 2023, klokken 22:23
Mulig det er jeg som roter, men har prisen økt i det stille? Etter priskuttet i januar kom "min" specc på 511k, nå får jeg opp 521k på Teslas side.

i 2021 var prisen på en TM3 SR+ 349000,- lakk 10000, vinterdekk 15000, hengerfeste 8000, Alle disse prisene er fortsatt høyere enn prisen for 1,5 år siden. Prisene til Tesla steg noe voldsomt i 2022 og er veldig naturlig at dem kommer ned på et fornuftig nivå.
Tesla Model 3 SR+ MIC 2021

Marzo

Sitat fra: Oshaug på tirsdag 28. februar 2023, klokken 23:05
Sitat fra: Treigost på mandag 13. februar 2023, klokken 22:23
Mulig det er jeg som roter, men har prisen økt i det stille? Etter priskuttet i januar kom "min" specc på 511k, nå får jeg opp 521k på Teslas side.

i 2021 var prisen på en TM3 SR+ 349000,- lakk 10000, vinterdekk 15000, hengerfeste 8000, Alle disse prisene er fortsatt høyere enn prisen for 1,5 år siden. Prisene til Tesla steg noe voldsomt i 2022 og er veldig naturlig at dem kommer ned på et fornuftig nivå.

Inflasjonsjustert (9,4%) kostet TM3 SR+ 382 674,- i 2023 kroner.

Samme bil koster i dag 369 900,- hos Tesla.

RJK

Sitat fra: Marzo på onsdag 01. mars 2023, klokken 09:31
Sitat fra: Oshaug på tirsdag 28. februar 2023, klokken 23:05
Sitat fra: Treigost på mandag 13. februar 2023, klokken 22:23
Mulig det er jeg som roter, men har prisen økt i det stille? Etter priskuttet i januar kom "min" specc på 511k, nå får jeg opp 521k på Teslas side.

i 2021 var prisen på en TM3 SR+ 349000,- lakk 10000, vinterdekk 15000, hengerfeste 8000, Alle disse prisene er fortsatt høyere enn prisen for 1,5 år siden. Prisene til Tesla steg noe voldsomt i 2022 og er veldig naturlig at dem kommer ned på et fornuftig nivå.

Inflasjonsjustert (9,4%) kostet TM3 SR+ 382 674,- i 2023 kroner.


Samme bil koster i dag 369 900,- hos Tesla.

Fort gjort å glemme å inflasjonsberegne prisene før sammenligning, siden man lett bare ser på faktisk pris annonsert.


BtW, dette er tilfeldigvis mitt innlegg #4680...




Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: Marzo på tirsdag 28. februar 2023, klokken 22:08
Sitat fra: Otkristo på lørdag 21. januar 2023, klokken 13:32
I løpet av 5-6 måneder er jeg klar til å kjøpe en brukt Model 3 AWD til 250.000 kr. Perfekt som bil nr .2.
Billigste nå har vært/prutet til  277.000, men tipper vi nærmer oss 250K til sommeren

Fire uker senere så er den drosjekjørte nede i 220.000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286156067

Og 2019 modellene begynner på 255.000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292909868

Vi er nok under 200 til sommeren er jeg redd.
Du sammenlignet pris uten å nevne at de er kjørt så langt at garantien er borte. DET har også en merverdi for bruktbilkjøpere. Din påstand er dermed at brukte biler, uten garanti, selges rimeligere enn brukte biler med garanti. Ingenting dramatisk ved det da dette er normalt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Marzo

Sitat fra: Moas på onsdag 01. mars 2023, klokken 14:40
Du sammenlignet pris uten å nevne at de er kjørt så langt at garantien er borte. DET har også en merverdi for bruktbilkjøpere. Din påstand er dermed at brukte biler, uten garanti, selges rimeligere enn brukte biler med garanti. Ingenting dramatisk ved det da dette er normalt.

Nå er de fleste inneforstått med at en 4 år gammel bruktbil har kjørt en del.

Hvis man skal ta med påstanden din så skiller det 5 tusen opp til billigste bil med gjenværende nybilgaranti.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293022905

Alternativt bil som selges av forhandlere med 5 år reklamasjonsrett til 10 tusen mer.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290515114

Eller satt på spissen, et nytt sett med dekk. Før pruting.

Daniel_0007

Sitat fra: Marzo på onsdag 01. mars 2023, klokken 21:59
Sitat fra: Moas på onsdag 01. mars 2023, klokken 14:40
Du sammenlignet pris uten å nevne at de er kjørt så langt at garantien er borte. DET har også en merverdi for bruktbilkjøpere. Din påstand er dermed at brukte biler, uten garanti, selges rimeligere enn brukte biler med garanti. Ingenting dramatisk ved det da dette er normalt.

Nå er de fleste inneforstått med at en 4 år gammel bruktbil har kjørt en del.

Hvis man skal ta med påstanden din så skiller det 5 tusen opp til billigste bil med gjenværende nybilgaranti.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293022905

Alternativt bil som selges av forhandlere med 5 år reklamasjonsrett til 10 tusen mer.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290515114

Eller satt på spissen, et nytt sett med dekk. Før pruting.

Blir litt feil å sammenligne en sr+ og LR, LR var vel over 100 000 mer ny.
Denne blir mer riktig for 289

https://www.finn.no/290948681
Model 3 2019 LR Rwd

SurSnasen

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. mars 2023, klokken 22:44
Blir litt feil å sammenligne en sr+ og LR, LR var vel over 100 000 mer ny.
Denne blir mer riktig for 289

https://www.finn.no/290948681

Heftelse i januar i fjor: 383 000 kroner.
Lagt ut for salg nå for 284 000 kroner.

Da får vi for vedkommendes del håpe at det ligger mer bak heftelsen enn bare bilen som selges. Ellers har det vært et særdeles vondt verditap på 13-14 måneder.
Men skal nevnes at jeg holdt på å kjøpe en Model 3 i januar i fjor. 385 000 kroner skulle jeg betale. Viste seg at selger hadde fått et annet bud, på 390 000, dagen etter vi inngikk en muntlig avtale. Gadd ikke krangle mer, så lot den gå. Nå nylig så jeg at samme bilen var lagt ut for rett rundt 300 000 kroner. Så kanskje like greit den glapp for meg.

filtvet

Akkurat nå er det bare tull å bytte bil like ofte som før. Du bør beholde den i 4-5 år og betale aggresivt ned.

Ser flere som prøver å selge LR 2021 for ca 430´ uten hell.

Syklist

Tilbake til normalen. Bil er en utgiftspost.  Skulle vi solgt, burde vi gjort det senest i høst.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Vaduz

Men da måtte du også ha kjøpt i høst, spørs om du skal opp eller ned i markedet:)

Moas

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 01. mars 2023, klokken 23:23
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. mars 2023, klokken 22:44
Blir litt feil å sammenligne en sr+ og LR, LR var vel over 100 000 mer ny.
Denne blir mer riktig for 289

https://www.finn.no/290948681

Heftelse i januar i fjor: 383 000 kroner.
Lagt ut for salg nå for 284 000 kroner.

Da får vi for vedkommendes del håpe at det ligger mer bak heftelsen enn bare bilen som selges. Ellers har det vært et særdeles vondt verditap på 13-14 måneder.
Men skal nevnes at jeg holdt på å kjøpe en Model 3 i januar i fjor. 385 000 kroner skulle jeg betale. Viste seg at selger hadde fått et annet bud, på 390 000, dagen etter vi inngikk en muntlig avtale. Gadd ikke krangle mer, så lot den gå. Nå nylig så jeg at samme bilen var lagt ut for rett rundt 300 000 kroner. Så kanskje like greit den glapp for meg.
Nytt i år er vel også eierskiftegebyret til staten..6800 i merutgifter for bruktbilselgere.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA