Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jevons Paradox bilen

Startet av elektrolux, torsdag 25. august 2022, klokken 06:56

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: JRF på onsdag 21. september 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Hallgrim86 på fredag 26. august 2022, klokken 14:54
i3 er i mine øyne en av de beste elbilene noensinne laget. Trygg som en Model S i krasj
Det er den ikke. Biler blir ikke krasjet mot andre biler i andre vektklasser i krasjtestene. Så selv om en bil har 5 stjerner i Euro NCAP så betyr det ikke at den er tryggere å krasje mot en annen bil enn en tyngre bil med lavere rating. I møte med en fjellvegg er Euro NCAP ratingen relevant, men i møte med en annen bil vil som regel den tyngste "vinne". Og de tyngre og større bilene har som regel en høyere montert fanger enn småbilene også så de har en tendens til å klatre over en mindre bil i en frontkollisjon.

.....

Ok beklager, den har samme score som Model S i test - i de øvelsene. I praksis kan man krasje i mye, vegger, lastebiler, bruer. Så jeg brukte det eksempelet hvor det var likt hos begge.

Om man kjører imot en vegg med et hull i vil jo Model S passasjerene få en seriøs smell, men i3 vil kunne smette inn i hullet. Da er det 1-0 til i3 :)

jlan

#46
Sitat fra: JRF på onsdag 21. september 2022, klokken 12:10
Det er den ikke. Biler blir ikke krasjet mot andre biler i andre vektklasser i krasjtestene.
I EuroNCAP videoen fra Tesla Model Y testingen er endel av krasjtestene mot en ganske lett vogn, som i noen tilfeller tydelig kastes bakover. Så kanskje de har endret på det der.

https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

God illustrasjon på hvordan personlig transport tar mer og mer plass
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Kan jo sammenligne epler mot epler.

Golf 1980 er 161 cm uten speil. Golf 2022 er 179 cm bred uten speil.
Range rover 1980 er 178 cm bred uten speil, Range Rover Sport 2022 er 205 cm bred med innfelte speil.

Blir litt feil å sammenligne Golf 1980 med Range Rover 2022. Hvis du tar utgangspunkt i 1980 Range Rover og 2022 Golf så vil jo konklusjonen være at bredden på bilene har økt bare 1 cm de siste 42 årene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

God tilbakemelding der, @THE. Jeg reagerte på det samme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#50
Sant nok, men så var det ikke spesielt ofte så mer enn en Range Rover om gangen på 80 tallet, mens nå er denne biltypen dominerende.

Med tanke på økt antall biler hadde det vært bedre for både framkommelighet og miljø om bilene krympet i stedet for å ese ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. september 2022, klokken 16:04
Sant nok, men så var det ikke spesielt ofte så mer enn en Range Rover om gangen på 80 tallet, mens nå er denne biltypen dominerende.

Med tanke på økt antall biler hadde det vært bedre for både framkommelighet og miljø om bilene krympet i stedet for å ese ut.
Du kan jo se på statistikken over skadde og drepte i trafikken i 1980 vs 2020. Den har gått ned selv om trafikkmengden har gått opp.

Sikkerhet tar plass.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Og sikkerhet selger. Samtidig er det tankevekkende at den samme statistikken kan brukes på motorsykler som riktignok har blitt større de også men som også har kraftig reduksjon i ulykker til tross for noen ekstra i år.

Her er det ikke tung armering som slår ut. I stedet er det bedre teknikk på ramme, dekk, bremser og fører assistanse som automatisk justerbar dempere, krengningsfølsom ABS, antispinn etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. september 2022, klokken 20:53
Og sikkerhet selger. Samtidig er det tankevekkende at den samme statistikken kan brukes på motorsykler som riktignok har blitt større de også men som også har kraftig reduksjon i ulykker til tross for noen ekstra i år.

Her er det ikke tung armering som slår ut. I stedet er det bedre teknikk på ramme, dekk, bremser og fører assistanse som automatisk justerbar dempere, krengningsfølsom ABS, antispinn etc.
Selv om veinettet er elendig mange steder, så vil jeg uansett gi veinettet endel av kreditten for reduserte ulykker, og spesielt de med dødelig utfall.

Når verken biler eller motorsykler kan svinge over i felt med motgående trafikk, så sparer vi oss for masse møteulykker der tufser møter andre, enten det er sjåføren i den ene eller i begge retninger som fortjener skylda. Og tufsebetegnelsen...

Der man vet veiene er dårlige, så tar man det mer piano, så da står vi igjen med veier som fremstår som gode, men der det finnes "pot holes", sand/grus på veier som enten ikke er kosta og spylt ennå, eller det er dratt ut i veibanen pga løse veiskuldre som bilistene havner på, og drar dette inn i veibanen over tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Strøm Tycoon

Sitat fra: automat på mandag 26. september 2022, klokken 16:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 26. september 2022, klokken 16:04
Sant nok, men så var det ikke spesielt ofte så mer enn en Range Rover om gangen på 80 tallet, mens nå er denne biltypen dominerende.

Med tanke på økt antall biler hadde det vært bedre for både framkommelighet og miljø om bilene krympet i stedet for å ese ut.
Du kan jo se på statistikken over skadde og drepte i trafikken i 1980 vs 2020. Den har gått ned selv om trafikkmengden har gått opp.

Sikkerhet tar plass.

Ja, og nei

Renault Modus (liten) vs. Volvo 940 (større)

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

turfsurf

#55
Sitat fra: Strøm Tycoon på tirsdag 27. september 2022, klokken 08:59
Renault Modus (liten) vs. Volvo 940 (større)
Nå var det vel over ti år mellom disse bilene og? Dessuten er ikke forskjellen i vekt så stor mellom disse bilene, kanskje 150kg.

Sett Renault Modus opp mot etron og se hvordan det går...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Citroen sjefen varsler nå staten på slutten på SUV galskapen:

https://www.motor.no/aktuelt/citron-sjef-elbiler-vil-bety-slutten-for-suv-ene/241023

Cobée sammenlikner digre hverdagsbiler med å ta med seg en ukes oppakning i ryggsekk på vei til jobben om morgenen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:23
Sitat fra: Strøm Tycoon på tirsdag 27. september 2022, klokken 08:59
Renault Modus (liten) vs. Volvo 940 (større)
Nå var det vel over ti år mellom disse bilene og? Dessuten er ikke forskjellen i vekt så stor mellom disse bilene, kanskje 150kg.

Sett Renault Modus opp mot etron og se hvordan det går...

Poenget er at Modus tar mindre plass, og er sikker. At vi har et våpenkappløp oppover i størrelse OG vekt, det er jo det som er problemet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. januar 2023, klokken 17:28
Citroen sjefen varsler nå staten på slutten på SUV galskapen:

https://www.motor.no/aktuelt/citron-sjef-elbiler-vil-bety-slutten-for-suv-ene/241023

Cobée sammenlikner digre hverdagsbiler med å ta med seg en ukes oppakning i ryggsekk på vei til jobben om morgenen.

Ja suv-døden, det ville jeg også sagt når jeg ikke lager suv selv. Det som vil skje er at ny batteri teknologi vil medføre lettere biler.

elektrolux

Kan vi forvente prisras på unødvendig dyre biler kjøpt av folk som har strukket strikken litt for mye bare forde de ville spare mest mulig avgift?

https://www.vg.no/nyheter/i/pQryPG/betydelig-oekning-i-billaan-inkasso-det-foerste-sykdomstegnet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA