Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jevons Paradox bilen

Startet av elektrolux, torsdag 25. august 2022, klokken 06:56

« forrige - neste »

geear

Men det hjelper ikke noe når en i3 ikke fungerer som familiebil for de aller fleste. Hvorfor ikke klare seg med en enda mindre elektrisk bil, som har enda lavere produksjons/livsløpssyklusutslipp, eller en elscooter? Da blir i3 "kinarollsen"?

Skal vi begynne å snakke om å optimere livsløpssyklus for en bil, så kan jeg si at den optimale bilen ikke engang er i nærheten av å være produsert. Da må vi få standardisert mest mulig komponenter, hvor batteripakken er den første å begynne med, så drivuniter, chassis og annet. Regner med noe i den duren blir lovfestet om 30-40-50 år, fordi vi ikke har andre valg for å få ned utslippene. Må kunne produsere utbyttbare uniter lokalt, redusere behov for frakt, levetiden må økes, og så videre.

Hallgrim86

Det hjelper jo for de som trenger småbil? At den er moljøvennlig å lage? At den ikke går istykker og må ha deler inteavenøst?

Jeg vol tro det kommer flere nye, miljøsparende teknologier før vi er der du sier. Det blir på en måte veien dit, og BMW har tatt mange skritt med i3. De viste at elbiler kan være teknisk overlegne, trygge, praktiske og ikke minst - verdensledende kvalitet.


Vaduz

BMW tapte vel penger på i3, og det er vel en grunn til at biler ikke lages slik da det nok er dyrt og energikrevende å bygge med slike materialer. Den bruker også langt mer energi på motorvei fart enn langt større biler som model 3 grunnet sin boksete form, har ekstremt lit bagasjerom og er vel egentlig mest en morsom bybil med gode kjøreegenskaper (om enn noe stiv). BMW sloss i mot elbil så lenge de kunne men ble til slutt tvunget av tesla og VAG til å ta grep, så de er vel bedre nå selv om de primært lager enorme luksus mastodonter med enormt forbruk i motorvei fart.

Til slutt er hele denne diskusjonen litt rar da det kun tar 4 år før det lønner seg med ny BEV vs din gamle ICE, og det på amerikansk energi-miks, så i Norge er det nok kun noen få år før det lønner seg, selv med Kina-rolls! (Den er vulgær, er enig i det, men de vulgære trenger også bil;)

hemi

Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 09:43
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-oppmerksomhet-da-er-lille-ami-noe-for-deg/73843222

Vi skal gå for en slik i høst. Har troa på at den klarer 60% av transportbehovet (frakte matpakker til jobben).

dritkul!

rocker e-up på småkjøringa. den blir jo stor i forhold

jlan

Sitat fra: Vaduz på torsdag 01. september 2022, klokken 21:01
BMW sloss i mot elbil så lenge de kunne men ble til slutt tvunget av tesla og VAG til å ta grep, så de er vel bedre nå selv om de primært lager enorme luksus mastodonter med enormt forbruk i motorvei fart.
Vel, BMW har tatt noen grep nå, og har bl.a. utviklet noen ganske avanserte og effektive el-motorer uten permanentmagneter. Frunken deres ser ut som et slangeterrarium, men det får de sikkert orden på etterhvert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

#20
En skal være forsiktig med å applaudere anarki, men denne aksjonen setter på en effektiv måte søkelyset på et aktuelt samfunnsproblem; nemlig den ufattelige sløsingen med begrensede resurser.

Argumentene til denne karen virker vikarierende. Et flatt dekk eksploderer ikke, og det ligger lapp på vinduet. Samtidig stoppes en del miljøkriminalitet som SUV kjøring i bunn og grunn er.

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-sucv-aksjon-idioter/77109525

Selvfølgelig er det trist at en aldrende mann blir rammet  men han kunne nok kjørt noe betydelig mer miljøvennlig til daglig, og heller parkert SUV mellom hytteturene der den kommer til sin rett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El-o

Jeg er enig i at det er nødvendig med fokus på vår bruk av begrensede ressurser, men jeg er helt uenig i at denne ganske uforståelige aksjonen bidrar til noe positivt i den sammenhengen. Det jeg imidlertid reagerer på med noe undring er ikke at vi er uenige i synet på denne aksjonen, men hvordan det du skriver i innlegget ditt samsvarer med signaturen din. Vi kan være enige om at elbil er bedre enn fossilbil, men jeg undres på om 20(?) elbiler/MCer i en husstand er 20 ganger så bra.

Du trenger ikke forklare overfor meg hvorfor du har mange elbiler/el-MCer, jeg bryr meg egentlig ikke, men du kan kanskje vurdere signalene du gir ved å kritisere folk som kjøper seg pompøse, overdimensjonerte kinesiske slagskip eller velger å beholde SUVen en stund til, samtidig som du flasher en bil-/MCpark godt utover standarden - el eller ikke.

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 09:22
En skal være forsiktig med å applaudere anarki, men denne aksjonen setter på en effektiv måte søkelyset på et aktuelt samfunnsproblem; nemlig den ufattelige sløsingen med begrensede resurser.

Sitat
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 Carver S+ samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042
Citroén C-Zero og VW ID. Buzz

ViktorS

Må være enig i mennesket over meg, at trådstarter kanskje sparker litt bein på seg selv når hen snakker om sløsing av begrensede ressurser 😂
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Hallgrim86

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 09:22

Tenk om denne mannen hadde kjøpt en elbil. Da hadde han blitt applaudert for øke forurensing et annet sted i verden, men senke lokal forurensing i Arendal der denne personen befinner seg. Det applauderer vi. Det er miljø!

Vaduz

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 09:22
En skal være forsiktig med å applaudere anarki, men denne aksjonen setter på en effektiv måte søkelyset på et aktuelt samfunnsproblem; nemlig den ufattelige sløsingen med begrensede resurser.

Argumentene til denne karen virker vikarierende. Et flatt dekk eksploderer ikke, og det ligger lapp på vinduet. Samtidig stoppes en del miljøkriminalitet som SUV kjøring i bunn og grunn er.

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-sucv-aksjon-idioter/77109525

Selvfølgelig er det trist at en aldrende mann blir rammet  men han kunne nok kjørt noe betydelig mer miljøvennlig til daglig, og heller parkert SUV mellom hytteturene der den kommer til sin rett.

Ganske imponerende manglende selvinnsikt der ja, du eier per i dag flere kjøretøy enn en gjennomsnittsnordmann har ila et liv, og du applauderer vandalisme av fungerende kjøretøy som sløser med ressurser da man må kjøpe nye dekk. I tillegg skaper det sterk antipati mot bevegelsen og budskapet. Elendig markedsføring og en ekstremt kjip måte å være på generelt. Håper de blir tatt.

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 09:22
En skal være forsiktig med å applaudere anarki, men denne aksjonen setter på en effektiv måte søkelyset på et aktuelt samfunnsproblem; nemlig den ufattelige sløsingen med begrensede resurser.

Argumentene til denne karen virker vikarierende. Et flatt dekk eksploderer ikke, og det ligger lapp på vinduet. Samtidig stoppes en del miljøkriminalitet som SUV kjøring i bunn og grunn er.

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-sucv-aksjon-idioter/77109525

Selvfølgelig er det trist at en aldrende mann blir rammet  men han kunne nok kjørt noe betydelig mer miljøvennlig til daglig, og heller parkert SUV mellom hytteturene der den kommer til sin rett.

Herregud - tenk litt.

Her lister jeg bare opp noen FÅ saker som definitivt burde få en til å tenke på hvilke følger det kunne fått:

1. Det er ikke gitt at eieren ser lappen i bilvinduet - den kan også blåse bort for alt vi vet
2. Personen kunne hatt en fødende kone,sykt barn eller annen person som denne ville frakt raskt til sykehus
3. Personen skulle rekke en begravelse i nær famile,viktig jobbintervju osv..

Poenget er at man ikke vet konsekvensen av følgende av denne handlingen kan få. Det kan være fatalt, og det kan "bare" medføre at man mister jobben, ikke rekker å møte i sin mors begravelse osv..

Dette er idioti på høyeste nivå - etter min mening bør slike mennesker få fengelsesstraff (ikke bot,ikke tilsnakk)
De kan sette andre liv i fare ved slik handling og derfor er det av ytterst viktighet for samfunnet å reagere på denne type uønsket adferd som potensielt kan gi slike utslag. 

Dersom man er imot bruk av fossiler er det defintivt andre måter man kan vise sin forakt på - men å ødelegge annens eiendom og i ytterste konsekvens sette andres liv i fare er ikke veien å gå!

elektrolux

Kjøretøysamlingen min er resultat av entusiasme rundt teknikk og personlig mobilitet og skiftende insentiver fra regjeringen.

Kjøretøyene har 1 ting til felles og det er at de er særdeles effektive på hvert sitt området. Av over 100 MC og 100 biler, mange klassikere som Porsche 911, Marcos GT, Lancia Delta Integrale,  R5 turbo etc har jeg valgt å beholde de som enten ikke kan selges med god samvittighet eller de som gjør en uovertruffen jobb.


Til daglig kjører jeg elektrisk scooter og bruker MB Viano Marco Polo og Tesla og BMW R1250RT til ulike typer langturer.

På den måten bruker jeg alltid den minste og mest effektive kjøretøyet for formålet.  F.eks Tesla til Brno for å følge opp en av flere nye kjøretøy som er bestilt,  Camperen til div festivaler og Berlingoen til fraktoppdrag.

Andre samler på mer unyttige ting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 18:12
Kjøretøysamlingen min er resultat av entusiasme rundt teknikk og personlig mobilitet og skiftende insentiver fra regjeringen.

Vel - vi vet jo heller ikke om eieren av den SUV'n som ble presentert også er en Volvo entusiast, eller om noen av de andre bilene som ble ramponert var eid av en med spesiell interesse for den bilen som ble herpet.
Ikke vet vi for mange KM hver av bilene kjører årlig heller...

Vil tenke du hadde sett annerledes på dette om det var en av kjøretøyene med fossil motor du passet ekstra godt på hadde fått samme behandling......

F.eks er det nok mange av disse med det glade budskap som gjerne ville satt fingrene i en Porsche 911 og gjort den ute av stand til å kjøre.....

Forøvrig mener jeg folk må eie og kjøre akkurat hva de selv ønsker - og jeg forventer at folk oppfører seg og ikke går løs på en fossil bil bare fordi man har et ambivalent forhold til f.eks fossilmotorer - det løser ingenting å fly rundt å leke en slags Robin Hood for klimaet når ingrediensene er hærverk som i ytterste konsekvens kan få fatale følger.

elektrolux

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. september 2022, klokken 18:32
det løser ingenting å fly rundt å leke en slags Robin Hood for klimaet når ingrediensene er hærverk som i ytterste konsekvens kan få fatale følger.

Kanskje ikke, men det samme kan en i så fall si om Greenpeace og Fredrik Hauge da han aksjonerte mot farlig utslipp. Det fikk etterhvert styresmaktene til å rette fokuset mot miljøkriminaliten.

Nå viser det seg at aksjonen er en del av en internasjonal aksjon:

https://dinside.dagbladet.no/motor/tapper-lufta-i-store-biler/77122222
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

Det er ganske store forskjeller å alski ere mot statlige utbygging av elver, gasskraftverk, motorvei eller søppeldeponi. Det er innenfor demokratiske prosesser. Å «aksjonere» mot privatpersoner er jo herverk, ulovlig, og kan være farlig om man ikke legger merke til det. Burde være en ganske åpenbar forskjell, at det er greit å være i mot feks offentlig finansiering av alternativ medisin, men at det ikke burde være greit å bedrive herverk av kiropraktor klinikker.
Det er dessuten ekstremt miljøfiendtlig å sitte på så mange kjøretøy da du binder opp ressurser som kunne vært brukt mer flittig av andre ved å selge det. Om du kjører lit nok, ville det vært bedre å aldri bytte ut fossilbilen da det tar ca 4 år med 15k per år å «kjøre inn» produksjonsutslippene. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA