Jevons Paradox bilen

Startet av elektrolux, tor 25. aug 2022, kl. 06:56

« forrige - neste »

elektrolux

Fossilbilen min er nå 15 år og tanken er at den skal arves av podene. Med 2-3 langturer i året brenner den av godt under 1000l diesel. Hadde jeg solgt den ville den sannsynligvis blitt brukt mye mer og dermed forurenset mye mer.

Egentlig har jeg bare gjort det regjeringen vil. Dieselcamper når det innebar kun 16% avgift i forhold til vanlige biler, elbiler når insentivene var omtrent alt, og spesielt bom, gratis, og nå elektriske L1-L7e kjøretøy som fremdeles er bomfrie, momsfrie og til og med støttet av Enova.

Forstår ikke helt hva jeg gjør galt? ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fre 09. sep 2022, kl. 22:06
Forstår ikke helt hva jeg gjør galt? ::)

Du gikk inn i tråden her og støttet hærverk på privat eiendom under påskudd at "midlet helliger målet".
Samtidig kaster du stein i glasshus når du selv sitter på en bilpark med fossile biler.

Denne aksjonsformen kan ramme deg også - ingen av de som driver med dette har det minste anelse,
eller bryr seg om du kjører 10 km i året med dine fossiler. De går også til aksjon på elektriske SUV fordi de
mener de tar for stor plass. Hele din bilpark tar nok vesentlig større plass enn f.eks en Volvo SUV eller en TMX.

Men oppsummert er det nok dette å forsvare regelrett hærverk på privat eiendom som enkelte, meg selv inkludert, reagerer på.

Det er en ekstrem forskjell på dette og f.eks en aksjon mot en oljeplattform, en bedrift eller noe tilsvarende.

elektrolux

OK, så det er ikke kjøretøyparken min men sympatien med aksjonsformen det reageres på.

Komfortabel med det.

Her aksjoneres det på en måte som i realiteten kun påfører irritasjon og oppmerksomhet mot biler som illustrerer Jevons paradox.

Dette er en svært moderat vekker til både produsenter og forbrukere.

Vi har tidligere sett pelsjakker bli tilsølt med rød maling, som har ført til at pels omtrent ikke selges lengre med tilsvarende reduksjon i dyrelidelser.

Medfører denne aksjonen at forbrukerne tenker seg en gang ekstra om de virkelig trenger 2+T stål for å kjøre matpakken til jobben applauderer jeg gjerne det.

Jeg har mange ganger vært forrut trendene. Selger gjerne når massene kjøper. Solgte f.eks (Audi A3) dieselbilen i 2007 og siste elbilen registrert på meg denne uken. ( Berlingo til Ukraina)

Nå går det i L1-L7e kjøretøy som veier 1/2-1/3 og bruker 1/2-1/3 så mye som en typisk (el)bil.

Teslaen jeg kjøpte fikk jr. før jeg rakk å registrere den på meg selv, og Smart ED til kona blir straks erstattet av en Microlino som koster en brøkdel å kjøre med.

Samtidig er det unektelig en luksus å ha tilgang til biler som MB camper og Tesla S for de gangene en skal "intercity" tur eller på fest.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lør 10. sep 2022, kl. 00:23
Komfortabel med det.
Hvis du er komfortabel med at de angriper SUVer, så er du vel komfortabel med at de angriper MBen og BMWen din og da? Begge er jo kjøretøy som er unødvendig store og forurenser unødvendig mye?

Poenget er jo et det er ikke opp til andre å bestemme hva som er det beste bilvalget til den enkelte.

Jeg er enig i at det er unødvendig å ha en stor SUV til kun bykjøring, men bruker man bilen ofte til hytta, så er det kanskje bedre å ha bare en SUV enn en SUV + ett kjøretøy til?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Er soccer moms i SUV en større greie i Norge? Bor i ett bratt snøhull og det er bare spørsmål om tid og økonomi før jeg kjører 4x4 SUV selv, hever derfor ikke øyenbryn over f.eks. e-tron (de er litt dyre da). Men enkelte entusiast SUV er jo av typen man assosierer med rolling coal bilene man leser om i USA, de har jo en demonstrativ aura over seg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på lør 10. sep 2022, kl. 00:23
Vi har tidligere sett pelsjakker bli tilsølt med rød maling, som har ført til at pels omtrent ikke selges lengre med tilsvarende reduksjon i dyrelidelser.

Joda - men å søle maling på en pels har ikke potensiale i seg til å ende i en fatal ulykke.
En bil hvor man tapper ned luft og hvor eieren ikke har varsling om lavt lufttrykk kan potensielt medføre en dødsulykke. Jeg tviler på at disse som gjennomfører slike aksjoner har tenkt så langt.  Det forteller meg at disse
som ha gjort dette ikke er helt oppegående - for det er egentlig en lett tankerekke å se for seg at det kan skje.
Og de som synes det er ok burde også bruke litt energi på å tenke gjennom om dette er en ok aksjonsform.

Selv om jeg potensielt skulle være 100% enige i formålet til disse , så ville det aldri falle meg inn å gjennomføre noe slikt nettopp fordi det kan være farlig og i ytterste konsekvens medføre alvorlige ulykker.
Så her mener jeg defintivt at målet IKKE helliger midlet!

elektrolux

Sitat fra: hELgenen på lør 10. sep 2022, kl. 13:50
En bil hvor man tapper ned luft og hvor eieren ikke har varsling om lavt lufttrykk kan potensielt medføre en dødsulykke. Jeg tviler på at disse som gjennomfører slike aksjoner har tenkt så langt.  Det forteller meg at disse
som ha gjort dette ikke er helt oppegående - for det er egentlig en lett tankerekke å se for seg at det kan skje.
Og de som synes det er ok burde også bruke litt energi på å tenke gjennom om dette er en ok aksjonsform.

Tror tvert imot dette er godt gjennomtenkt.

Hvis vi realitetsorienterer oss og gjerne tar en titt på statistikken; hvor mange ulykker skyldes punkteringer. Og da helst at bilfører starter med 4 flate dekk uten å legge merke til det?

Tror faren her overdramatiseres voldsomt. Har selv kjørt 2 hjuls MC med flatt bakdekk og det er mye mindre stabilt enn en 3 og 4 hjuling. Straks en kom over 90 km/t holdt faktisk sentrifugalkreftene dekket oppe slik at det gikk ganske så greit å komme seg hjem til lappesakene
Stavanger:

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på lør 10. sep 2022, kl. 18:15
Sitat fra: hELgenen på lør 10. sep 2022, kl. 13:50

Tror tvert imot dette er godt gjennomtenkt.

Hvis vi realitetsorienterer oss og gjerne tar en titt på statistikken; hvor mange ulykker skyldes punkteringer. Og da helst at bilfører starter med 4 flate dekk uten å legge merke til det?

Tror faren her overdramatiseres voldsomt. Har selv kjørt 2 hjuls MC med flatt bakdekk og det er mye mindre stabilt enn en 3 og 4 hjuling. Straks en kom over 90 km/t holdt faktisk sentrifugalkreftene dekket oppe slik at det gikk ganske så greit å komme seg hjem til lappesakene

Vel - nå HAR jeg opplevd ulykke som følge av lite luft i ett av dekkene - så at det KAN skje vet jeg jo.
Hvor sjeldent det er skal jeg ikke uttale meg om, men det påpekes jo også av den som ble rammet her.
Jeg tror mange bare TROR det ikke vil skje noe, men de vet ikke.

Edit : Her er en lenke som viser at lavt lufttrykk er årsak til mange ulykker - så det er faktisk ikke så sjeldent:

https://jwlawct.com/low-tire-pressure-accidents/

Hallgrim86

Hadde Elektrolux blitt stoppet av Politiet hadde han (heldigvis) mistet lappen. Så får vi håpe det skjer før han skader seg eller andre.

elektrolux

Enda mer om aksjonen:

https://www.caranddriver.com/news/a40567119/tyre-extinguishers-anti-suv-group/

The group's reasoning and politics are abundantly clear. Large vehicles like SUVs are "a disaster for our health, our public safety and our climate," the group says on its website. "Bigger and bigger cars are dominating our towns and cities, and all so a privileged few can flaunt their wealth. Because governments and politicians have failed to protect us from this danger, we must protect ourselves."

Her i forstaden til Stavanger der jeg bor har riktignok politikerne forsøkt å beskytte i alle fall skolebarna mot disse kjøretøyene ved å opprette avstigningsoner for barna. Før det var det en salig blanding av SUVer og små folk som ikke engang rakk opp over panserhøyden utenfor den lokale barneskolen hver morgen. Heldigvis gikk ingen liv tapt.

I Tyskland diskuteres det også om slike biler som i praksis er et livsfarlig missil med enorm masse og hastighetskapasitet bør tillates i byene, så politikerne er heldigvis på banen.

Tror den siste setningen om å flashe velstanden gjennom slike kjøretøy gjelder i liten grad i Norge. Her er det mer blitt en aksept for at vi trenger slike biler for å klare de siste metrene til hytta like etter en snøbyge og at folk flest dessverre ikke har P plass til en hverdagsbil i tillegg til "hyttebilen"
Stavanger:

hELgenen

Det var noen slike smartinger som løsnet innfestingen på sykkelhjulene til skoleelever også for er par år siden. Det gikk ikke så bra for enkelte. Min datter sluttet å sykle til skolen pga dette.

At det vil skje en ulykke som følge av den nye trenden synes også klar her. Er bare å kikke på lenken tidligere i denne tråden.

At noen verdensmestere ikke tror det får så være,men før du vet ordet av det så går de løs på alle biler. Slike trender har en lei tendens til å gå viralt via ungdommer som ikke vet bedre.

elektrolux

Dessverre alltid noen idioter som ikke ser følgende av sine handlinger.

Leste senest i går om en som skade seg stygt grunnet løst framhjul.

Gikk faktisk selv med hodet først i asfalten i min ungdom i et forsøk på å se hvor fort jeg klarte å sykle etter å ha montert er speedometer på sykkelen.  Hadde da glemt å feste framhjulet, og da jeg bremset i bunnen av bakken i ca 50 km/t datt hjulet av.

Hadde ikke hjelm, men hard skalle så det gikk heldigvis bra.

Stavanger:

elektrolux

Stavanger:

elektrolux

Paradoksalt nok kan Putin være den som stopper ineffektive monsterelbiler. ???

https://www.motor.no/aktuelt/frykter-stromsjokket-kan-gi-full-elbil-kollaps/232057

Da kan jeg og mine likesinnede som har beholdt den gamle dieselbilen og kjører energieffektive L1-L7e til daglig framstå som framsynte.
Stavanger:

JRF

Sitat fra: Hallgrim86 på fre 26. aug 2022, kl. 14:54
i3 er i mine øyne en av de beste elbilene noensinne laget. Trygg som en Model S i krasj
Det er den ikke. Biler blir ikke krasjet mot andre biler i andre vektklasser i krasjtestene. Så selv om en bil har 5 stjerner i Euro NCAP så betyr det ikke at den er tryggere å krasje mot en annen bil enn en tyngre bil med lavere rating. I møte med en fjellvegg er Euro NCAP ratingen relevant, men i møte med en annen bil vil som regel den tyngste "vinne". Og de tyngre og større bilene har som regel en høyere montert fanger enn småbilene også så de har en tendens til å klatre over en mindre bil i en frontkollisjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA