Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jevons Paradox bilen

Startet av elektrolux, torsdag 25. august 2022, klokken 06:56

« forrige - neste »

elektrolux

Hongqi E-HS9

https://elbil.no/fet-fasade-men-med-sprekker/

må være erkeeksempelet på Jevons Paradox

https://youtu.be/MTfwhbfMnNc

Når vi omsider klarer å bygge et drivverk til personlig transport med en effektivitet på over de 20-30% vi har hatt de siste 100 årene utnyttes dette til å øke massen vi bruker til å forflytte kroppen og matpakken til godt over det dobbelte av det som var vanlig på slutten av forrige århundre.

Tragisk hvordan vi som art på en liten planet frotser tilsynelatende uten omtanke for vår egen overlevelse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

https://www.elbil24.no/tester/glad-i-oppmerksomhet-da-er-lille-ami-noe-for-deg/73843222

Vi skal gå for en slik i høst. Har troa på at den klarer 60% av transportbehovet (frakte matpakker til jobben).
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Klykken

#2
Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 09:43
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-oppmerksomhet-da-er-lille-ami-noe-for-deg/73843222

Vi skal gå for en slik i høst. Har troa på at den klarer 60% av transportbehovet (frakte matpakker til jobben).
Denne var latterlig kul! :D Helt klart prima matpakkebil, men kanskje ikke på vinteren?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Moas

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. august 2022, klokken 11:08
Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 09:43
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-oppmerksomhet-da-er-lille-ami-noe-for-deg/73843222

Vi skal gå for en slik i høst. Har troa på at den klarer 60% av transportbehovet (frakte matpakker til jobben).
Denne var latterlig kul! :D Helt klart prima matpakkebil, men kanskje ikke på vinteren?
Det skal vi teste :)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

#4
Hold ann!

Vurder først om ikke denne er et enda bedre alternativ:

https://carver.earth/en/

Kjører vår på motorvei med 62 Wh/km i forbruk.  Kommer straks for salg fra https://bilkilden.no/

Mopedvarianten bruker 25% mindre strøm enn det igjen. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

#5
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2022, klokken 06:56
Når vi omsider klarer å bygge et drivverk til personlig transport med en effektivitet på over de 20-30% vi har hatt de siste 100 årene utnyttes dette til å øke massen vi bruker til å forflytte kroppen og matpakken til godt over det dobbelte av det som var vanlig på slutten av forrige århundre.
Ja, men her er det også avgifts- og veipolitikk som spiller inn. "Vanlige" biler får en betydelig vektavgift. Men:
- Tunge elbiler får ingen vektavgift.
- Tunge tosetere (varebiler, pick-ups) etc. får lav vektavgift hvis de har stort lastevolum. Uten at dette behovsprøves.
- Bobiler får redusert vektavgift.
Dette bidrar selvsagt til at det føles mer og mer utrygt å kjøre små lette biler. Nå vil det jo alltid være endel nyttetrafikk av tunge biler, så det er vanskelig å løse dette uten å separere ut trafikken, altså sperre endel veier eller kjørefelt for biler over en gitt vekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

epifant

Jevons paradoks forteller oss vel egentlig at løsningen er like paradoksal; om vi ønsker å få ned total energimengde brukt må alle kjøre gammel Range Rover Classic eller Chevrolet Tahoe, og bensinen må være så dyr som overhodet mulig så vi ikke bruker bilen med mindre vi er absolutt helt nødt...

Å bytte kjøretøy etter behov medfører også at hver familie enten må holde seg med fire-fem-seks kjøretøy i stedet for ett (hvor miljøvennlig er egentlig det?) eller at det må eksistere fungerende leieordninger for det man behøver. Volvo har/hadde vel noe liknende tilbud hvor man leide bil, og kunne bytte fritt fra V40 til XC90 etter behov.
Men også det innebærer ganske mye styr. Man må lempe over barnesetet fra den forrige bilen til den nye, huske å ta med solbriller og ladekabel til telefonen, regninga man la i hanskerommet, osv.

I tillegg gir større batteri en større trygghet i forhold Hverdagens Uunngåelige Variasjoner, som å kunne ta en omvei på vei hjem fra jobb på grunn av trafikkork, stå komfortabelt og varmt en time i trafikkork midt på vinteren i -13 grader, hente din brors unger i barnehagen fordi bilen hans er tom fordi den ikke ladet når den skulle, det gir mindre batterislitasje på grunn av færre ladesykluser i forhold til kjørelengde osv osv.

Så jeg skjønner at folk velger som de gjør - og gjør det også selv, selv om jeg i stor grad deler frustrasjonen din.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Moas

#7
Alternative løsninger:

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Hallgrim86

Sparsomme Elbiler: Ikke bærekraftig, fordrer en idiotisk ide om at vi alle skal ha egne biler. Skalerer katastrofalt med folketall og utvikling.

Hong Chi ES9: Ikke bærekraftig, bruker 30-40% mer energi fra energimixen den får.

Dette er det mest selvhøytidelige innlegget jeg har sett. Dere er klar over at elbil ikke er bærekraftig det heller?

Strøm Tycoon

Det perfekte kompromisset har vært hos oss lenge, synd at verden ikke omfavnet det i større grad.



i3 + biltog = langturopplevelsen vi ikke fikk

02jan

Helt klart , gikk selv etter 15 år med Audi A6 quattro avant til i3 i 2014, mye pga kunne klare meg med dette formatet.
Dessverre fulgte ikke bmw opp med å tilby mulighet for takstativ eller hengerfeste. Så å ha bil nr 2 pga hengerfeste er ikke helt optimalt.

Resten av elbilverden gikk for tyngre biler og har selv gått i «fella» med alt -i -ett-bil og har tilstrekkelig vekt nok til å få bruk for airbaggene med en av kollisjon med annen family-elbil på 2-3 tonn.

I3 er en brilliant bil, men ser selv idag at kjente bil-youtubere fortsatt uforståelig  lirer av seg hat/nedsnakking av i3.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Vi har vår i3 enda vi, fra 2014. Den er i daglig bruk. Vår første elbil, og mitt desidert beste bilkjøp gjennom tidene. Ikke kostet oss så og si noen ting utover service frem til 2018 (har ikke hatt den på service etter det).

Etter det har vi byttet låsepinne i ladeporten (gjorde det selv) og et blinklys (feil på EU) samt nye sommerdekk og vinterhjul, og bremseklosser frem. Ellers er bilen original.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Dede

#12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2022, klokken 06:56



Tragisk hvordan vi som art på en liten planet frotser tilsynelatende uten omtanke for vår egen overlevelse.

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 Carver S+ samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Det er også fråtsing å ha mange kjøretøy som står stille mesteparten av døgnet.  Energien som skal til ved å produsere et ekstra kjøretøy må og tas med i betraktning..

geear

Sitat fra: Strøm Tycoon på torsdag 25. august 2022, klokken 19:08
Det perfekte kompromisset har vært hos oss lenge, synd at verden ikke omfavnet det i større grad.



i3 + biltog = langturopplevelsen vi ikke fikk
i3 er en kul bil det, men hvorfor mener du den er det perfekte kompromisset?

Den er bitteliten, har en komplisert produksjon (karbonfiber), har upraktiske dører og bruker allikevel minst like mye strøm som for eksempel Hyundai Ioniq, som er en fullverdig familiebil, og i tillegg er billigere? Model 3 RWD slår vel også i3 på energieffektivitet, på tross av bedre ytelser og større plass.

Hallgrim86

#14
Sitat fra: geear på fredag 26. august 2022, klokken 14:30

i3 er en kul bil det, men hvorfor mener du den er det perfekte kompromisset?

Fordi den er miljøvennlig i langt større grad en Model 3? Produksjonen og vedlikeholdet. Model 3 er ikke laget spesielt miljøvennlig, og forskjellen i forbruk - matet på en grønn energimiks er ikke så utslagsgivende.

i3 er i mine øyne en av de beste elbilene noensinne laget. Trygg som en Model S i krasj, første serieproduserte småbil i karbonfiberchassis, sinnsykt design og veldig praktiske løsninger. Etter 10 år i produksjon og salg og flere år i toppen i Norge har den nesten ikke feil og mangler overhodet.

Den er laget av verdens mest miljøvennlige bilprodusent. Det er flaks vi har BMW som leder an der, for det kan bidra å sette andre aktører til veggs, er ganske mye å gå på for visse aktører :)

Det er ikke uten grunn at den kalles "The worlds most sustainable car". Det er lønnsomhet i god kvalitet.

I denne sammenhengen er faktisk Model 3 "kinarollsen".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA