Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har e-tron 55 for god rekkevidde?

Startet av elektro, onsdag 27. juli 2022, klokken 13:53

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juli 2022, klokken 17:13
Sitat fra: elektro på torsdag 28. juli 2022, klokken 13:09
Det at man kanskje trengte X100 fremfor X75 for noen år siden, behøver imidlertid ikke bety at svaret ville vært det samme i dag. For Superchargerne har vel blitt noe sånt som dobbelt så mange siden den gang. Ladingen er også raskere på nye biler. Veksten i CCS lynladere siden lansering av e-tron har vel vært enda kraftigere. Og nå kan man i tillegg bruke begge nettverk om hverandre.
Men veksten av antall ladestasjoner har ikke holdt tritt med veksten av biler. Nå har jeg stort sett feriert i Europa i sommer, og der er det ofte kø på SuC og Ionity. Ladekø er faktisk den største utfordringen, og så er det fremdeles mange steder uten destinasjonslading / lading i nærheten.

Jeg så ingen køer i Norge i sommer, unntatt på IONITY Ringdalskogen, IONITY Øyer og Mer Brokelandsheia. På alle stedene var det imidlertid en mengde ledige Tesla CCS ladere. Så i realiteten ikke kø. I tillegg var det andre ladestasjoner i relativ nærhet, som jeg selv valgte ved to av anledningene, da jeg hadde forutsett situasjonen.

Veksten av antall ladestasjoner behøver ikke å holde tritt med veksten av elbiler, ettersom den gjennomsnittlige rekkevidden og ladehastigheten blir stadig bedre. Kristiansand-Trondheim i 14 grader og regn i følge ABRP:

2015 VW e-Golf (21 kWh?): 10 ladestopp, totalt 230 min
2017 Nissan Leaf (30 kWh): 9 ladestopp, totalt 213 min
2017 BMW i3 (94ah): 8 ladestopp, totalt 191 min
2019 Hyundai Kona (64 kWh): 3 ladestopp, totalt 112 m
2022 Audi e-tron 50 quattro: 4 ladestopp, totalt 93 min
2022 VW ID.3 (58 kWh): 3 ladestopp, totalt 73 min
2022 Audi e-tron 55 quattro: 3 ladestopp, totalt 53 min
2022 Tesla Model 3 Long Range: 2 ladestopp, totalt 46 min

De tre første bilene på listen er noen av de det er solgt desidert mest av, og som dermed danner grunnlaget for mye av det arbeidet bla. Elbilforeningen gjør. Men ingen av disse bilene er fremtiden. Om kort tid trenger mange nye biler kun ett ladestopp på eksempeldistansen over. Etterhvert kanskje ingen.

En annen ting er, hvem i huleste kjører 11 timer effektivt på én dag? Nesten ingen. De fleste deler denne distansen i to. Minst. Med destinasjonslading kan man dermed trekke fra minst ett ladestopp. Og det bygges mye AC infrastruktur privat som ikke er med i statistikken. I tillegg til alt som er der fra før. For ikke å nevne nye teknologier som batteribytte og induksjonslading. Alt er med på å avlaste hurtigladestasjonene. Og kompetansen blant folk øker, samt at ruteplanlegging i bilene har mye å gå på. Med live data, historiske data osv, er det gode muligheter for å finne ledige ladere til folk.

Legger jeg til en lang AC ladestopp i Oslo på eksempeldistansen over, klarer e-tron 50 seg med én stopp fra Kristiansand dit, og to stopp derfra til Trondheim. Alle á ca. 20 minutter. Langt mindre enn vi antakelig trenger som familie på sommerferie. Eller alene, for den sakens skyld. Lengste avstand i tid blir 2t24 min, korteste blir 1t47 min. Som kan passe veldig bra. Men her vil vi altså både ha muligheten til å lade lengre og kjøre lengre, samt legge inn stopp uten lading. Jeg synes det er interessant. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Interessante betraktninger, @Elektro :+1:

Når det gjelder dette med antall ladere i forhold til vekst i antall biler, så føler jeg også meg langt tryggere på å finne en ledig 150kW lader nå enn for et par års siden. Både fordi Tesla har åpnet mange lokasjoner, men også fordi andre operatører smått om sen har innsett at det lønner seg å bygge mange ladere på ett sted. Slik som f. eks Eviny på Kvitfjell og Recharge på Fokserød, bare for å nevne et par. Selvsagt er det behov for mer utbygging, men syns i alle fall ikke situasjonen har blitt verre de siste par årene.

Når det gjelder dette med 50 kontra 55, så har jo vi i vår familie erfaring med begge.
Som jeg vel har nevnt i noen andre sammenhenger, så var det helst avstanden til hytta som gjorde livet med 50 litt stressende noen ganger. Og da hovedsakelig fordi det på dette strekket ikke har vært lynladere, kun 50kW og kun to stolper på hvert sted.
På litt lengre turer, slik som fra Sørlandet til Molde, var egentlig 50 uproblematisk.
Vi hadde 4 stopp den gangen vi kjørte med 50, og 3 i år med 55. Av totalt 6 stopp tur/retur i år, så hadde kanskje ett av de (nattestid mens resten av bilen sov) blitt skippet hvis vi kjørte fossilbil.

Men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg kanskje jeg har endret kjørestil litt igjen etter jeg fikk 55. Både med Leaf og e-tron 50 har jeg nok gradvis lagt meg til en mer defensiv kjørestil enn jeg hadde tidligere. Med 55 så tror jeg kanskje selv at jeg igjen kjører litt hardere. Så kan man jo diskutere om det er en god ting da..!

Nå er det jo alltid en gøy ting med ny bil da. Og jeg ser poengene dine med å bytte en 2019 55-modell med en helt ny 50-modell. Samtidig som akkurat det å gå tilbake på rekkevidde, kanskje fort kan oppleves noe kjipere enn man tenker på forhånd..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Dieselgubben

Har kjørt noen mil i sommer. Det har vært betydelig ladekø på vestkysten Oslo-København. Det bekreftes også av Teslabjørn. I tillegg har det vært kluss på enkelte av de åpne Teslaladerne, som har vist 0 ledige plasser selv om det har vært mye ledig.

Det som har slått meg, er at E- Tron sjåfører er veldig lovlydige og ligger på eller under fartsgrensen. Godt plantet i høyrefeltet mens alle suser forbi. Jeg tror det må være irriterende med kort rekkevidde på langtur selv om den lader forholdsvis raskt. Det er pes å lade ofte i fellesferien - bingo om det er noe ledig (Ionity viste ledige plasser, men tok ikke høyde for at x av enhetene ikke virket) og påregne ladekø, man er forvist til parkeringsplasser med tvilsom servering.

E-Tron er en ypperlig bil, men kanskje ikke til langturer i 100+ km/t. Til det har den nok for kort rekkevidde for folk flest.

ThomasEL

@Dieselgubben:
Her snakker du jo delvis om svenskekysten da, mine betraktninger om ladere handlet utelukkende om Norge.

Ligger ikke «stille» i høyrefila på motorvei jeg i alle fall.
At e-tron 55 har for kort rekkevidde for enkelte, har du rett i. Men for folk flest? Nei, det er jeg nok uenig i. (Kanskje med unntak av hvis man skal fra Norge til Sør-Europa på så kort tid som mulig).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Hvis du selv ligger mest i venstrefila, vil du naturlig nok kjøre forbi en del e-tron'er. Det er en bil det er mange av, og som du lett legger merke til. Dette er jo også en utpreget familiebil. Men jeg tror nok mange tenker at undertegnede er mer en typisk Audisjåfør.. Det hender jeg skammer meg.

Ellers er det mulig svenskekysten er problematisk, det har jeg ingen erfaring med. Jeg styrer imidlertid mer og mer unna IONITY pga. kø. For lav pris og for få ladere/mangel av lastdeling er årsaken. Har ladet på Tesla Nebbenes og Brokelandsheia uten problemer. Ellers er Recharge m. Kempower en favoritt.

At e-tron har for kort rekkevidde for folk flest er helt håpløst unyansert. At noen tror det, er helt riktig. Særlig de som ikke har bilen og henter all sin kunnskap om den fra YouTube. Du kan ligge i 120 km/t i tre timer i strekk med en e-tron 55, det bør være rikelig. Særlig i Norge. Når det gjelder e-tron 50 er jeg mer åpen for diskusjon.

Ved vanlig kjøring på E6/E18 i Norge blir rekkevidden lett over fire timer pga. at det rett og slett ikke finnes nok motorvei sånn at snittfarten blir lavere. På landevei fem-seks timer..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vesttrønder

Sitat fra: elektro på fredag 29. juli 2022, klokken 09:46
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juli 2022, klokken 17:13
Sitat fra: elektro på torsdag 28. juli 2022, klokken 13:09
Det at man kanskje trengte X100 fremfor X75 for noen år siden, behøver imidlertid ikke bety at svaret ville vært det samme i dag. For Superchargerne har vel blitt noe sånt som dobbelt så mange siden den gang. Ladingen er også raskere på nye biler. Veksten i CCS lynladere siden lansering av e-tron har vel vært enda kraftigere. Og nå kan man i tillegg bruke begge nettverk om hverandre.
Men veksten av antall ladestasjoner har ikke holdt tritt med veksten av biler. Nå har jeg stort sett feriert i Europa i sommer, og der er det ofte kø på SuC og Ionity. Ladekø er faktisk den største utfordringen, og så er det fremdeles mange steder uten destinasjonslading / lading i nærheten.

Jeg så ingen køer i Norge i sommer, unntatt på IONITY Ringdalskogen, IONITY Øyer og Mer Brokelandsheia. På alle stedene var det imidlertid en mengde ledige Tesla CCS ladere. Så i realiteten ikke kø. I tillegg var det andre ladestasjoner i relativ nærhet, som jeg selv valgte ved to av anledningene, da jeg hadde forutsett situasjonen.

Veksten av antall ladestasjoner behøver ikke å holde tritt med veksten av elbiler, ettersom den gjennomsnittlige rekkevidden og ladehastigheten blir stadig bedre. Kristiansand-Trondheim i 14 grader og regn i følge ABRP:

2015 VW e-Golf (21 kWh?): 10 ladestopp, totalt 230 min
2017 Nissan Leaf (30 kWh): 9 ladestopp, totalt 213 min
2017 BMW i3 (94ah): 8 ladestopp, totalt 191 min
2019 Hyundai Kona (64 kWh): 3 ladestopp, totalt 112 m
2022 Audi e-tron 50 quattro: 4 ladestopp, totalt 93 min
2022 VW ID.3 (58 kWh): 3 ladestopp, totalt 73 min
2022 Audi e-tron 55 quattro: 3 ladestopp, totalt 53 min
2022 Tesla Model 3 Long Range: 2 ladestopp, totalt 46 min

De tre første bilene på listen er noen av de det er solgt desidert mest av, og som dermed danner grunnlaget for mye av det arbeidet bla. Elbilforeningen gjør. Men ingen av disse bilene er fremtiden. Om kort tid trenger mange nye biler kun ett ladestopp på eksempeldistansen over. Etterhvert kanskje ingen.

En annen ting er, hvem i huleste kjører 11 timer effektivt på én dag? Nesten ingen. De fleste deler denne distansen i to. Minst. Med destinasjonslading kan man dermed trekke fra minst ett ladestopp. Og det bygges mye AC infrastruktur privat som ikke er med i statistikken. I tillegg til alt som er der fra før. For ikke å nevne nye teknologier som batteribytte og induksjonslading. Alt er med på å avlaste hurtigladestasjonene. Og kompetansen blant folk øker, samt at ruteplanlegging i bilene har mye å gå på. Med live data, historiske data osv, er det gode muligheter for å finne ledige ladere til folk.

Legger jeg til en lang AC ladestopp i Oslo på eksempeldistansen over, klarer e-tron 50 seg med én stopp fra Kristiansand dit, og to stopp derfra til Trondheim. Alle á ca. 20 minutter. Langt mindre enn vi antakelig trenger som familie på sommerferie. Eller alene, for den sakens skyld. Lengste avstand i tid blir 2t24 min, korteste blir 1t47 min. Som kan passe veldig bra. Men her vil vi altså både ha muligheten til å lade lengre og kjøre lengre, samt legge inn stopp uten lading. Jeg synes det er interessant. :)
Har ikkje nokon av Audi-versjonane, men køyrde denne ruta i sommar med EV6. Pga første tur og "elbil-pyse" vart det to korte stopp for å lade før Kongsberg, der vi tok nattestopp. Hadde vore nok med det eine stoppet, om eg hadde vore modig nok. Etter som vi vart fortrulege med bilen og kva rekkevidda betyr, er det heilt klart for meg at med ein bil som har WLTP på 450-550 km, så er det kids i baksetet som diktera stopp, ikkje bilen. Med så mange stasjonar langs denne ruta kan ein nok køyre ned mot "nesten null" utan så stor risiko og stress. Når det er sagt, hadde neppe vore fysen å ta turen med den Golfen!

Moas

Sitat fra: RJK på torsdag 28. juli 2022, klokken 12:32
Selv liker jeg å kjøre 4-5 timer før jeg ønsker pause, noe som tilsier et sted mellom 400 og 500 km etter norske fartsgrenser.
Kona på norske veier har over 500 km rekkevidde..
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

Sitat fra: Moas på fredag 29. juli 2022, klokken 20:48
Sitat fra: RJK på torsdag 28. juli 2022, klokken 12:32
Selv liker jeg å kjøre 4-5 timer før jeg ønsker pause, noe som tilsier et sted mellom 400 og 500 km etter norske fartsgrenser.
Kona på norske veier har over 500 km rekkevidde..
Tror det kommer veldig an på hvilke norske veier og hvordan du kjører. Har vært oppe i 500km med vår Model 3, men da kjørte jeg uvanlig pent...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvis Prøyvis

Nå har jeg, som @ThomasEL hatt 50 og byttet til 55. Jeg må si at jeg er mektig imponert over ladhastigheten på 55'en. Denne banker 50'en ned i støvlene. Selv om teoretisk ladehastighet på 50 er 120 kW er det nesten utopi å få det vinterstid. Kaldt vær og bil gir mer 70-90 kW ladeeffekt, og da passer det kanskje med ditt matstopp @elektro ? Det er i hvert fall verdt å ha i bakhodet at den teoretiske ladehastigheten på 50'en langt overgår den praktiske ladefarten om vinteren (og mitt inntrykk er dessvere også at dette gjelder også litt om sommeren).
I det daglige var vår 50 mer enn god nok, men jeg tror du vil oppleve den reduserte rekkevidden som litt kjip på langtur. Når det er sagt så kom vi nettopp hjem fra en 2500 km lang tur med 55 m/campingvogn og det begynner virkelig å bli bra med ladere. Vi har ikke stått i kø på noen av lokasjoner vi har ladet på. Vi har kjørt fra Arendal til Røros, Trondheim og tilbake langs Vestlandet. Økt tetthet med lynladere kan jo tale for at det er OK med kortere rekkevidde på bilen, men selv vil jeg aldri gå tilbake til kortere rekkevidde. Friheten denne økte rekkevidden gir, er gull for meg.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 29. juli 2022, klokken 22:28
Nå har jeg, som @ThomasEL hatt 50 og byttet til 55. Jeg må si at jeg er mektig imponert over ladhastigheten på 55'en. Denne banker 50'en ned i støvlene. Selv om teoretisk ladehastighet på 50 er 120 kW er det nesten utopi å få det vinterstid. Kaldt vær og bil gir mer 70-90 kW ladeeffekt, og da passer det kanskje med ditt matstopp @elektro ? Det er i hvert fall verdt å ha i bakhodet at den teoretiske ladehastigheten på 50'en langt overgår den praktiske ladefarten om vinteren (og mitt inntrykk er dessvere også at dette gjelder også litt om sommeren).
I det daglige var vår 50 mer enn god nok, men jeg tror du vil oppleve den reduserte rekkevidden som litt kjip på langtur. Når det er sagt så kom vi nettopp hjem fra en 2500 km lang tur med 55 m/campingvogn og det begynner virkelig å bli bra med ladere. Vi har ikke stått i kø på noen av lokasjoner vi har ladet på. Vi har kjørt fra Arendal til Røros, Trondheim og tilbake langs Vestlandet. Økt tetthet med lynladere kan jo tale for at det er OK med kortere rekkevidde på bilen, men selv vil jeg aldri gå tilbake til kortere rekkevidde. Friheten denne økte rekkevidden gir, er gull for meg.

Jeg vil nok heller ikke bytte, men jeg betalte 850.000 for min bil. Den er nå godt inne i sitt 4. år. Noe tilsvarende nå, f.eks. en «Black Edition», koster 800.000. Samtidig kan man få en fint utstyrt, ny e-tron 50 for 620.000.

Selvfølgelig vil man helst ha den med lang rekkevidde. Men når jeg enda ikke har kjørt utenlands og heller ikke kan trekke henger over 750 kg, og lademulighetene er mangedoblet. Er det verdt å betale 180.000 for denne friheten og raskere ladehastigheten, som jeg nesten aldri trenger? Ev. beholde bilen jeg har og ta serviceutgiftene som kommer- og den snikende følelsen av «gammel» bil?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 29. juli 2022, klokken 22:28
Nå har jeg, som @ThomasEL hatt 50 og byttet til 55. Jeg må si at jeg er mektig imponert over ladhastigheten på 55'en. Denne banker 50'en ned i støvlene. Selv om teoretisk ladehastighet på 50 er 120 kW er det nesten utopi å få det vinterstid. Kaldt vær og bil gir mer 70-90 kW ladeeffekt, og da passer det kanskje med ditt matstopp @elektro ? Det er i hvert fall verdt å ha i bakhodet at den teoretiske ladehastigheten på 50'en langt overgår den praktiske ladefarten om vinteren (og mitt inntrykk er dessvere også at dette gjelder også litt om sommeren).
I det daglige var vår 50 mer enn god nok, men jeg tror du vil oppleve den reduserte rekkevidden som litt kjip på langtur. Når det er sagt så kom vi nettopp hjem fra en 2500 km lang tur med 55 m/campingvogn og det begynner virkelig å bli bra med ladere. Vi har ikke stått i kø på noen av lokasjoner vi har ladet på. Vi har kjørt fra Arendal til Røros, Trondheim og tilbake langs Vestlandet. Økt tetthet med lynladere kan jo tale for at det er OK med kortere rekkevidde på bilen, men selv vil jeg aldri gå tilbake til kortere rekkevidde. Friheten denne økte rekkevidden gir, er gull for meg.

Jeg vil nok heller ikke bytte, men jeg betalte 850.000 for min bil. Den er nå godt inne i sitt 4. år. Noe tilsvarende nå, f.eks. en «Black Edition», koster 800.000. Samtidig kan man få en fint utstyrt, ny e-tron 50 for 620.000.

Selvfølgelig vil man helst ha den med lang rekkevidde. Men når jeg enda ikke har kjørt utenlands og heller ikke kan trekke henger over 750 kg, og lademulighetene er mangedoblet. Er det verdt å betale 180.000 for denne friheten og raskere ladehastigheten, som jeg nesten aldri trenger? Ev. beholde bilen jeg har og ta serviceutgiftene som kommer- og den snikende følelsen av «gammel» bil?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Forskjell i nybilprisen er kanskje 180000 nå, men hva med når du skal selge den du eventuelt kjøper nå? Om et snaut år kommer det en drøss med 50 som er leaset for 3 år ut på bruktmarkedet. Hvordan vil det da bli å selge en ganske dyr bil med relativt kort rekkevidde i forhold til andre biler på markedet?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

Har laget en grov oversikt over ladestasjoner langs E6 på svenskekysten, med avstand fra Oslo. (Vær oppmerksom på at effekten som er oppgitt her i de fleste tilfeller vil halveres, dersom det er mye trafikk. Dog er det som oftest bedre å få 75 kW enn å stå i lenge i kø på en 350 kW.)

Jeg ville uansett vært litt kreativ hvis jeg skulle nedover i sommer, og brukt ChargeFinder appen for å sjekke trafikk på laderen;

64 km. Rygge, IONITY 6x 350kW
108 km. Svinesund, Recharge 12x 150kW
131 km. Strømstad, Tesla 20x 250 kW
133 km. Strømstad, IONITY 6x 350kW
191 km. Munkedal, E.ON 4x 175kW
210 km. Torp Köpcentrum Mer 4x 150kW
225 km. Laxbutiken, Recharge 8x 150kW
251 km. Stenungsund, VIRTA 2x 100kW
251 km. Spekeröd, IONITY 6x 350kW
270 km. Kungälv, Vattenfall 4x 370kW
271 km. Kungälv, Circle K 4x 300kW
282 km. Bäckebol, OKQ8 6x 150kW
284 km. Backadal, Circle K, 1x 150kW
286 km. Møller Gøteborg VIRTA 2x 100kW
299 km. Porsche Mölndal, 2x 320 kW
314 km. Kungsbacka, OKQ8 6x 150kW
315 km. Kungsbacka, Vattenfall 2x 100kW
316 km. Kungsbacka, Recharge 6x 225kW
316 km. Kungsbacka, Circle K 4x 300kW
356 km. Varberg, IONITY 6x 350 kW
356 km. Varberg, E.ON 4x 175 kW
356 km. Varberg, VW VIRTA, 2x 100kW
387 km. Falkenberg, Tesla, 18x 150kW
426 km. Halmstad, OKQ8, 6x 150kW
429 km. Halmstad, Tesla 28x 250kW
429 km. Halmstad, Vartenfall 2x 100kW
446 km. Mellbystrand, Rechrg. 4x 225kW
446 km. Mellbystrand, Tesla 20x 150kW
500 km. Helsingborg, Circle K 4x 300kW
505 km. Helsingborg, IONITY 6x 350kW
535 km. Löddeköpinge, E.ON 4x 175kW
543 km. Flädie, Circle K 2x 150kW
571 km. Malmö, IONITY 6x 350kW
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 29. juli 2022, klokken 23:50
Forskjell i nybilprisen er kanskje 180000 nå, men hva med når du skal selge den du eventuelt kjøper nå? Om et snaut år kommer det en drøss med 50 som er leaset for 3 år ut på bruktmarkedet. Hvordan vil det da bli å selge en ganske dyr bil med relativt kort rekkevidde i forhold til andre biler på markedet?

Jeg tror det er nok av folk som venter på muligheten til å kjøpe en stor, premium bil med firehjulstrekk til en overkommelig pris. Verditapet er (nesten) alltid størst på dyrere biler. Og så er det noe finanskostnader inne i bildet for den dyrere bilen for de fleste av oss også.. samt at man binder opp mer kapital. Kanskje noe dyrere forsikring, osv.

Svaret  på hvor mye billigere e-tron 50 egentlig blir får man aldri. Men at det er dyre minutter, de gangene du faktisk slipper å vente på at bilen skal lade, er der ingen tvil om. Men så er da også bilkjøp vel så mye følelser som fornuft.. :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Det er sant @elektro. Hadde fornuften seiret hadde vi alle kjørt i noen små rimelige elbiler. Du kan lade MYE for 180000.... Jeg tror uansett at vi alle har ulike preferanser og muligheter og det som passer meg må nødvendigvis ikke passe deg eller noen andre
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA