Har e-tron 55 for god rekkevidde?

Startet av elektro, onsdag 27. juli 2022, klokken 13:53

« forrige - neste »

elektro

Etter sommerferien slår det meg at jeg nesten aldri får hurtigladet ved kjøring i  Norge. :( Det er ledige CCS lynladere over alt, i tillegg har man nå Tesla sitt nettverk å lene seg på. Når vi en sjelden gang lader, i stedet for å bare parkere bilen i skyggen, må jeg flytte bilen før jeg er ferdig med å spise- eller handle. Slitsomt. Det skjedde både på Brokelandsheia (Tesla, til 100%), Esso Lillehammer (Recharge, til 80%) og Circle K Otta (til 90%).

Skulle man byttet i en e-tron 50, kanskje? 8) Jeg klarer uansett ikke å overtale min bedre halvdel til å kjøre nedover i Europa. Og om vi ikke kommer til Trysil eller Kvitfjell midtvinters med skiboks, uten å lade, så skal vi uansett ha kaffe og boller- og handle underveis.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Dere bør skaffe dere en bil som ikke ødelegger pausene og satse på en bil som lader saktere...virker på meg som kosen under ladestopp ødelegges ved at det går for fort unna..

ThomasEL

Hehe😂👍
Mulig vi må tilbake til Leaf 24kWt, @Elektro?🙈😂

Kjøring med elbil har blitt ganske så komfortabelt og uproblematisk, ja👍
For oss gjorde overgangen fra 50 til 55 at det lille uromomentet vinterstid på vei til fjells forsvant. Ellers gjorde 50-en også stort sett nytten, ja.

Har et par vennepar som har vært nedover i Europa noen uker nå. Tilbakemelding fra de er at hovedveier er godt dekket med ladere. Tidvis noe mer brysomt å få ladet inne i byene. Og stedvis 50kW ladere «på landet». Men alt i alt ser det ut til å gå veldig greit.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 27. juli 2022, klokken 13:53
Etter sommerferien slår det meg at jeg nesten aldri får hurtigladet ved kjøring i  Norge. :( Det er ledige CCS lynladere over alt, i tillegg har man nå Tesla sitt nettverk å lene seg på. Når vi en sjelden gang lader, i stedet for å bare parkere bilen i skyggen, må jeg flytte bilen før jeg er ferdig med å spise- eller handle. Slitsomt. Det skjedde både på Brokelandsheia (Tesla, til 100%), Esso Lillehammer (Recharge, til 80%) og Circle K Otta (til 90%).

Skulle man byttet i en e-tron 50, kanskje? 8) Jeg klarer uansett ikke å overtale min bedre halvdel til å kjøre nedover i Europa. Og om vi ikke kommer til Trysil eller Kvitfjell midtvinters med skiboks, uten å lade, så skal vi uansett ha kaffe og boller- og handle underveis.
Feil spørsmål, da man ikke måler rekkevidden ved laderen. Problemet ditt, er at ladefarten er høyere enn du foretrekker, alternativt at du spiser for sakte.  ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Inntil jeg kan kjøre en dag uten å lade så er ikke rekkevidden optimal. Man kan leve med mindre ja, men ikke optimalt. Det er så mange ting som kan spise rekkevidde. Prøv 2 timer i stillestående kø med AC på i 38 grader f.eks. Ta med ett par fjelloverganger og motorvei.

Og når man kommer frem er det ikke sikkert at det er ladere i nærheten. Da er det fint å ha noe å gå på.

Nei, det er langt å gå på rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Litt fleip dette, selvfølgelig. Men faktisk er noe av gleden for undertegnede borte, når man nesten ikke trenger å planlegge turene lenger. Så slo tanken meg, at man kanskje skulle bytte i en e-tron 50 og fått ny bil nesten «gratis».

Det går selvfølgelig an å finne andre reisemål, hvis man vil ha en utfordring, men det vil ikke resten av familien ha.. Kulde, taklast og henger er også en faktor som kan gi mer enn kort nok rekkevidde. Det er bare det at det i praksis aldri har vært noe problem. Og lademulighetene har blitt mangedoblet siden vi kjøpte bilen. Ikke har batteriet tapt seg heller, tvert om. Det har vokst! :D Vi eier ikke henger eller vogn, og stopper når vi skal kjøre mer enn noen timer uansett.

En løsning er selvfølgelig å bli flinkere til å velge 50 kW ladere, eller til og med AC, hvis man bare skal toppe opp litt. Men i og med at det er vel så enkelt å finne en lynlader, eller Tesla Supercharger, så kunne man nesten like gjerne hatt en e-tron 50 da.

En annen løsning er kanskje en NIO ES8 med 75 kWh batteri og mulighet for batteribytte. Den lader ganske sakte også, det er bra. :)

@turfsurf Hvorfor kan du ikke lade av og til når du stopper? Regner med at du både går på do og spiser flere ganger daglig, selv om du kanskje ikke er pålagt å følge kjøretidsbestemmelsene. .

RJK

Du missforstår her.

Min Kona har lengre rekkevidde enn din E-Tron, men din bil lader langt raskere. Det er altså ikke ladefarten som bestemmer rekkevidden.

Sammenlign så med Kia EV6, lader 0-80 % på ca 20 minutter, altså raskere enn E-Tron, men har og lengre rekkevidde.

For å gjenta, det er ikke rekkevidden som måles på ladestasjonen, det er ladefarten. Trådstarter sier/spør om rekkevidden er for god, noe som er bortimot en bortimot umulighet. Men det er ladefarten som er det han "klager" på.

Kanskje han hadde foretrukket min bils ladefart, for man rekker både å bestille mat, spise den bortimot i eget tempo, og fylle på med en kaffe og dessert, før bilen er ferdig ladet. Og ihvertfall om man skal over 80 % SoC.

Selv om det kan være et gode, så hadde jeg likevel ville hatt en bil som lader som en Kia EV6, ihvertfall etter at den får/fikk mulighet for forvarming via navigasjon (skulle og vært egen knapp for det).

Men jeg ville gjerne hatt rekkevidden til en TM3 LR samtidig. Da kunne jeg tatt et kjapt stopp for lading, der jeg akkurat rekker en tur på toalettet og kanskje å plukke opp en brus eller kaffe.

Og så kunne jeg valgt å tatt en pause for mat selv der det ikke finnes lader, akkurat når det passer meg. Og helt uten å stresse med at jeg må flytte bilen før maten kommer på bordet.

Alternativt, bedt reisefølget bestille, gått på toalettet, flyttet bilen til vanlig parkeringsplass, og så gått inn og nytt maten som akkurat er ankommet bordet.

Igjen, det er ikke rekkevidden som er problemet her. Altså er spørsmålet i tråden feil.

PS! Om noen skulle være i tvil, jeg fikk med meg fleipen...
Bosted Oslo

elektro

Hehe.. Problemet med e-tron 55, @RJK, er at den både har for lang rekkevidde- og lader for fort. Vi stopper ofte uten å lade, på steder med lader. Altså har vi kanskje en dyrere bil enn vi behøver i Norge i 2022?

I går kjørte vi nesten 300 km. på tre timer og brukte 77% av batteriet. Vi kom oss dermed hjem med god margin, selv om vi bare ladet til 90% på Otta. Men, det er ingen som hadde hatt vondt av fem-seks minutters ladestopp på veien. (Fire minutter lynlading pluss to minutters tilkobling og av- og påkjøring. F.eks. på Circle K Minnesund, Esso Nebbenes eller IONITY Dal, hvor det er lett å beregne hvor mye man ev. mangler.)

To ganger i sommer har jeg ladet fult på Brokelandsheia for så å parkere på en brygge nær Tvedestrand uten lading. Da har jeg fremdeles kommet tilbake til Oslo uten å lade, men begge ganger har jeg stoppet på hhv. Circle K Bamble og Ringdalsskogen. For å spise burger. På vinteren blir det litt annerledes, men da kjører vi også ofte kortere.

PS! At EV6 lader raskere enn e-tron 55 er sannhet med modifikasjoner, det forutsetter har man har relativt lav SOC når man kommer starter ladingen. Ellers er det relativt likt. Bortsett fra at man ikke trenger å tenke på om man har AC på i e-tron.. Begge bruker ca. 22 minutter fra 40-90%, som er en typisk sesjon for meg, og sikkert veldig mange andre. Så har EV6 litt lavere forbruk, men e-tron har større batteri.

Søkt eksempel? Nei, slett ikke. Sist jeg kjørte fra Espa til Trondheim vinterstid toppet jeg opp i åtte minutter fra ca. 70% på Espa mens jeg kjøpte boller og kaffe. Jeg kjøper ofte kaffe og noe å bite i ila. første timen- halvannen på tur. Da lader e-tron raskest. Det hjelper heller ikke å komme med lav SOC i EV6, når laderne er 400V og leverer max 150kW. ;)

Og Model 3 sin rekkevidde er ikke noe jeg drømmer om. For den er et resultat av en bil jeg ikke drømmer om. Mellomstor sedan med lite bakkeklaring, middels fjæringskomfort og høyt støynivå. Nei takk. ;D Da tar jeg heller en BMW eller MEB, men hvem trenger 8,5 timers rekkevidde, som Teslabjørn fikk ut av Skoda RS coupéen på søndagstur??

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 27. juli 2022, klokken 19:46

@turfsurf Hvorfor kan du ikke lade av og til når du stopper? Regner med at du både går på do og spiser flere ganger daglig, selv om du kanskje ikke er pålagt å følge kjøretidsbestemmelsene. .
Stoppene kommer oftere grunnet lading, og innimellom kommer det stopp som ikke passer med lading. Så da blir det litt unødvendige stopp og bortkastet tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. juli 2022, klokken 23:05
Sitat fra: elektro på onsdag 27. juli 2022, klokken 19:46

Stoppene kommer oftere grunnet lading, og innimellom kommer det stopp som ikke passer med lading. Så da blir det litt unødvendige stopp og bortkastet tid.

Jeg skjønner tanken, men erfaringen min er en annen. Ladetilbudet er nå så godt, at behovet for stopp i form av toalettbesøk, beinstrekk, spising og handling gjør at dette sammenfaller helt fint.

Og skulle det bli en stopp ekstra noen ganger i året, fordi man i tillegg må/ønsker å stoppe et sted som faktisk ikke har lader, hvor travelt har man det egentlig? Er det så viktig å unngå dette at man heller vil ha en snart fire år gammel e-tron 55 enn en ny 50?

Svaret er ikke nødvendigvis det samme for deg og meg. :) Kjører man svært langt per år, langt med tung henger eller av og til utenfor Norge er også forutsetningen en annen. Men som sagt, ladetilbudet har blitt dramatisk bedre de siste årene. Og på toppen har man jo fått nettverket som har vært «main selling point» for Tesla siden starten, og som stadig vokser. Når/hvor er det direkte problematisk med e-tron 50 i Norge i dag, uten tilhenger?

automat

Dette er et tema jeg kjenner igjen fra en diskusjon om TMX75 vs TMX100 for et par år siden. Og et viktig poeng er at det store batteriet gir deg frihet. Man kan i større grad velge hvor man vil lade, eller man kan hoppe over ladestopp. Eller kjøre videre hvis det er ladekø.

Med det lille batteriet er man henvist til å spise på McDonalds nede ved hovedveien  der ladestasjon er. Med det store batteriet kan man kjøre opp i byen og spise på kinarestauranten man hadde mer lyst på, fordi man kan hoppe over ladingen.

Så selv om det ikke er noe problem å leve med det lille batteriet, så risikerer man å gå på en smell hvis man bytter seg ned. For man mister friheten man er vant til, og kanskje ikke har tenkt så mye over.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Selv om innlegget ditt er satt veldig på spissen, så er dette med rekkevidde veldig individuelt. Jeg klarer meg utmerket godt med kombinasjonen av e-tron 55 sin rekkevidde og den fenomenale ladekurven. Ladeinfrastrukturen bygges veldig ut. Kø på verste stedene de verste tidspunktene på de verste dagene, men ikke opplevd noe til dette selv.

Det er ikke alle som har behov for å peise gjennom 800 km per dag, og særlig ikke med campingvogn på slep.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 28. juli 2022, klokken 10:33
Selv om innlegget ditt er satt veldig på spissen, så er dette med rekkevidde veldig individuelt. Jeg klarer meg utmerket godt med kombinasjonen av e-tron 55 sin rekkevidde og den fenomenale ladekurven. Ladeinfrastrukturen bygges veldig ut. Kø på verste stedene de verste tidspunktene på de verste dagene, men ikke opplevd noe til dette selv.

Det er ikke alle som har behov for å peise gjennom 800 km per dag, og særlig ikke med campingvogn på slep.
Kan man "suse" 800 km uten vogn, så er det ca 400 km med vogn, som i og for seg er en god etappe. Kanskje kommer man endog lengre fordi man er begrenset til 80 km/t med tilhenger, mens man fort suser i 110-120 (+ "moms"?) på motorvei når man ikke har noe bak.

Selv liker jeg å kjøre 4-5 timer før jeg ønsker pause, noe som tilsier et sted mellom 400 og 500 km etter norske fartsgrenser. Kan godt stoppe for lading før dette (mellompause) om dette går fort nok, men der er ikke bilen min. Og knapt nok noen annen elbil heller.

Da rekker man 2 etapper om dagen, om man skal langt på relativt kort tid. Ypperlig om man vil opp til Troms og Finnmark, og ikke vil ta melkeruta. Eller for en tur sydover, gjerne med Autobahn på endel av transport-etappen.

Er etappene hovedformålet eller svært viktig del av turen, så er ikke rekkevidde et problem om hurtig/lynlade-tilbudet er godt, og gjerne med god støtte av destinasjonslading. Så her er det bare å se an sin egen bruk/ønske om bruk, og kjøpe bil i henhold til dette.
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: automat på torsdag 28. juli 2022, klokken 09:21
Dette er et tema jeg kjenner igjen fra en diskusjon om TMX75 vs TMX100 for et par år siden. Og et viktig poeng er at det store batteriet gir deg frihet. Man kan i større grad velge hvor man vil lade, eller man kan hoppe over ladestopp. Eller kjøre videre hvis det er ladekø.

Med det lille batteriet er man henvist til å spise på McDonalds nede ved hovedveien  der ladestasjon er. Med det store batteriet kan man kjøre opp i byen og spise på kinarestauranten man hadde mer lyst på, fordi man kan hoppe over ladingen.

Så selv om det ikke er noe problem å leve med det lille batteriet, så risikerer man å gå på en smell hvis man bytter seg ned. For man mister friheten man er vant til, og kanskje ikke har tenkt så mye over.

Joda, det at bilen ikke dikterer stoppene er kanskje en luksus man ikke forstår før man mister den.

(Særlig passasjerene setter pris på dette. e-tron 55 er særlig fleksibel i så måte, ettersom man med flat kurve kan «kamuflere» lading for passasjerene og topplade effektivt mens de kjøper is.)

Det at man kanskje trengte X100 fremfor X75 for noen år siden, behøver imidlertid ikke bety at svaret ville vært det samme i dag. For Superchargerne har vel blitt noe sånt som dobbelt så mange siden den gang. Ladingen er også raskere på nye biler. Veksten i CCS lynladere siden lansering av e-tron har vel vært enda kraftigere. Og nå kan man i tillegg bruke begge nettverk om hverandre.

Dette er en game changer. Og gjør at man kanskje kan revurdere.

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 28. juli 2022, klokken 13:09
Det at man kanskje trengte X100 fremfor X75 for noen år siden, behøver imidlertid ikke bety at svaret ville vært det samme i dag. For Superchargerne har vel blitt noe sånt som dobbelt så mange siden den gang. Ladingen er også raskere på nye biler. Veksten i CCS lynladere siden lansering av e-tron har vel vært enda kraftigere. Og nå kan man i tillegg bruke begge nettverk om hverandre.
Men veksten av antall ladestasjoner har ikke holdt tritt med veksten av biler. Nå har jeg stort sett feriert i Europa i sommer, og der er det ofte kø på SuC og Ionity. Ladekø er faktisk den største utfordringen, og så er det fremdeles mange steder uten destinasjonslading / lading i nærheten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA