Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftigere fantombremsing

Startet av Murmik, tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

Murmik

Etter rundt 10.000 km med Model 3 SR er jeg godt kjent med fantombremsing, enten det skyldes feil hastighetsdata (f.eks. E6 Hamar-Brumunddal), eller møte med store kjøretøy på tofelts landevei.

Irriterende, men håndterbart. Nedbremsingene som følge av feil hastighetsdata har vært forholdsvis myke, og man kan korrigere ganske raskt med et trykk på gassen.

De siste 3 ukene har jeg imidlertid 3 ganger opplevd en ny type plutselig nedbremsing på motorvei mellom Oslo-Lillestrøm, men på forskjellige steder. Mye kraftigere enn tidligere - det kjennes som bremesene hogger i og jeg «henger» i setebeltet.

Det oppleves som skikkelig ubehagelig både for meg og passasjerer, og kan selvsagt være farlig.

Noen andre som har vært borti problemet?

Hideyowife

Vi opplever mye av det du beskriver med vår også. Livredd for busser og andre store kjøretøy når vi kjører på 2 felt. Vi har nettopp oppdatert bilen til 2022.12.3.16 og kan ikke si vi har merket no mer fantom bremsing enn normalt. En ting er denne bremsingen med aktiv AP, men når man kun kjører på ACC er det nesten mer irriterende syns jeg. Vår bil nr 2 er en I3 som har verdens dårligste ACC, men M3 ligger som nummer 2 på lista. Helt forferdelig dårlig. Enn så lenge. Krysser fingra for at det blir bedre på sikt  :) Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

thebadger

Opplevde det samme på torsdag, i tunnellen ved vinterbro retning Vestby.
Det kjentes ut som nødbrems, hadde vondt i magen og brøstet etterpå, ungen begynte å gråte og samboeren skrek.
Har kjørt nærmere 100k i diverse Tesla gjennom årene og opplevd mange fantombremsinger, og opplever at det har blitt veldig mye skjeldnere på vår '21 model 3 enn det var på '19 modellen vi hadde. Sistnevnte hadde gjerne 5-10 fantombremsinger mellom Sarpsborg og Oslo, på denne kjørte vi tur-retur Kristiansand helt fantomfri

filtvet

Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.

Ol'Musky

Sitat fra: filtvet på mandag 18. juli 2022, klokken 10:27
Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.

Har nettopp hentet ut en model 3 selv, og merker at den tar helt av hvis jeg kjører inn i en rundkjøring. Bilen foran (4-7 meter) lyser rødt på skjermen og det piper helt sinnsykt

paalsen

#5
Det piper, uler og bremser mere nå enn det har gjort på lenge. Skulle passere en traktor (i samme kjøreretning) på en trefeltsvei (E6 100km/t grense)i går, og når jeg kom på siden av denne traktoren så bremset bilen så kraftig at alle hang i beltene. Dette er så ubeskrivelig dårlig, irriterende og farlig mener nå jeg. Det er rett og slett krise at en bil kan oppføre seg sånn.

Handyman

Sitat fra: Ol'Musky på fredag 22. juli 2022, klokken 12:28
Sitat fra: filtvet på mandag 18. juli 2022, klokken 10:27
Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.

Har nettopp hentet ut en model 3 selv, og merker at den tar helt av hvis jeg kjører inn i en rundkjøring. Bilen foran (4-7 meter) lyser rødt på skjermen og det piper helt sinnsykt
Sjekk hva Forovervendt kollisjonsvarsel er innstilt på.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html#:~:text=skade%20eller%20d%C3%B8d.-,Forovervendt%20kollisjonsvarsel,-Model%203%20overv%C3%A5ker
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 05. juli 2022, klokken 12:44
Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Det kan du garantert slutte med 😄
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

thebadger

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 05. juli 2022, klokken 12:44
Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Sånne bug-reports lager et bokmerke i loggen på bilen din, som er veldig kjekt i forbindelse med service for eksempel.
Men det er ikke noen som sjekker disse uten at du ber dem om det.

OlaM

Tweet heller til Elon, plutselig treffer du han riktig og så kaster han rundt på utviklingsprioriteringene.
'21 3LR

Motorwatt

#10
Etter 6 år med fantomer? Neppe.🤣

Tror ikke EM engang vet hva det er. Her er en Tweet fra 8 okt. 2020

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tornaldo

Har er familiemedlem som nylig ble påkjørt bakfra etter plutselig og kraftig oppbremsing (med ACC aktivert), trolig pga en motgående bil lå litt over midtlinjen.

Ikke bra utvikling dette her, spesielt for førere som ikke er godt kjent med at biler lever sitt eget liv, som Tesla gjør til tider, og vet hvordan man skal overstyre det relativt hurtig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Motorwatt

Det er ikke mulig å overstyre en oppbremsing som hugger til plutselig og umotivert i en fart av 110 km/t. Farten senkes til 70-80 km/t før man rekker å reagere, og da har det ikke noe å si om man er godt kjent med bilen eller ikke. Jeg synes ikke det er trafikksikkert når det kreves at sjåføren må kjenne bilens tekniske svakheter og utfordringer for ikke å komme ut for en ulykke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

paalsen

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. juli 2022, klokken 22:19
Det er ikke mulig å overstyre en oppbremsing som hugger til plutselig og umotivert i en fart av 110 km/t. Farten senkes til 70-80 km/t før man rekker å reagere, og da har det ikke noe å si om man er godt kjent med bilen eller ikke. Jeg synes ikke det er trafikksikkert når det kreves at sjåføren må kjenne bilens tekniske svakheter og utfordringer for ikke å komme ut for en ulykke.
Helt enig. Kan ikke sitte på nåler, med foten på gassen for raskt å kunne kontre dette. Det er helt håpløst og det greier du ikke. Det er som du sier at farten senkes såpass mye at man ikke har sjangs til å utlikne dette i tide. Faren er stor for at man heller er for hard på gassen og de som akkurat er slynget forover i bilen nå blir banket tilbake i setet. Helt håpløst farlig og ekstremt ubehagelig.

Motorwatt

Kjedekollisjon på E6 etter at Tesla bråbremset

Ulykke forårsaket av umotivert stans. Kilde: Adressa mars 2020
Politiet melder at de foreløpige undersøkelsene tyder på at Teslaen på Autopilot i nordgående retning tilsynelatende registrerte en hindring i veien, men dette var en lastebil i sørgående retning. Dette betegnes gjerne som fantombremsing. Dette førte til at den automatisk satte inn full brems, eller hvert fall etter en kraftig nedbremsing. Dermed ble Teslaen påkjørt av en bil bakfra, og bilen som kjørte på Teslaen ble igjen påkjørt bakfra av en lastebil. Det ser ut til at Autopiloten gjorde at Teslaen bråstoppet. Sjåføren rakk ikke å gripe inn og gjenvinne kontroll før ulykken var et faktum. Ingen ble skadet i ulykken.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA