Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Murmik på tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

Tittel: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Murmiktirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35
Etter rundt 10.000 km med Model 3 SR er jeg godt kjent med fantombremsing, enten det skyldes feil hastighetsdata (f.eks. E6 Hamar-Brumunddal), eller møte med store kjøretøy på tofelts landevei.

Irriterende, men håndterbart. Nedbremsingene som følge av feil hastighetsdata har vært forholdsvis myke, og man kan korrigere ganske raskt med et trykk på gassen.

De siste 3 ukene har jeg imidlertid 3 ganger opplevd en ny type plutselig nedbremsing på motorvei mellom Oslo-Lillestrøm, men på forskjellige steder. Mye kraftigere enn tidligere - det kjennes som bremesene hogger i og jeg «henger» i setebeltet.

Det oppleves som skikkelig ubehagelig både for meg og passasjerer, og kan selvsagt være farlig.

Noen andre som har vært borti problemet?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Hideyowifetirsdag 05. juli 2022, klokken 12:44
Vi opplever mye av det du beskriver med vår også. Livredd for busser og andre store kjøretøy når vi kjører på 2 felt. Vi har nettopp oppdatert bilen til 2022.12.3.16 og kan ikke si vi har merket no mer fantom bremsing enn normalt. En ting er denne bremsingen med aktiv AP, men når man kun kjører på ACC er det nesten mer irriterende syns jeg. Vår bil nr 2 er en I3 som har verdens dårligste ACC, men M3 ligger som nummer 2 på lista. Helt forferdelig dårlig. Enn så lenge. Krysser fingra for at det blir bedre på sikt  :) Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: thebadgersøndag 17. juli 2022, klokken 12:53
Opplevde det samme på torsdag, i tunnellen ved vinterbro retning Vestby.
Det kjentes ut som nødbrems, hadde vondt i magen og brøstet etterpå, ungen begynte å gråte og samboeren skrek.
Har kjørt nærmere 100k i diverse Tesla gjennom årene og opplevd mange fantombremsinger, og opplever at det har blitt veldig mye skjeldnere på vår '21 model 3 enn det var på '19 modellen vi hadde. Sistnevnte hadde gjerne 5-10 fantombremsinger mellom Sarpsborg og Oslo, på denne kjørte vi tur-retur Kristiansand helt fantomfri
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: filtvetmandag 18. juli 2022, klokken 10:27
Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Ol'Muskyfredag 22. juli 2022, klokken 12:28
Sitat fra: filtvet på mandag 18. juli 2022, klokken 10:27
Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.

Har nettopp hentet ut en model 3 selv, og merker at den tar helt av hvis jeg kjører inn i en rundkjøring. Bilen foran (4-7 meter) lyser rødt på skjermen og det piper helt sinnsykt
Tittel: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: paalsenfredag 22. juli 2022, klokken 13:12
Det piper, uler og bremser mere nå enn det har gjort på lenge. Skulle passere en traktor (i samme kjøreretning) på en trefeltsvei (E6 100km/t grense)i går, og når jeg kom på siden av denne traktoren så bremset bilen så kraftig at alle hang i beltene. Dette er så ubeskrivelig dårlig, irriterende og farlig mener nå jeg. Det er rett og slett krise at en bil kan oppføre seg sånn.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanfredag 22. juli 2022, klokken 14:26
Sitat fra: Ol'Musky på fredag 22. juli 2022, klokken 12:28
Sitat fra: filtvet på mandag 18. juli 2022, klokken 10:27
Fantombremsing skjer oftere og bråere enn før. I tillegg til uforklarlige pip og advarsler i anti-kollisjonssystemet. Er ikke poenget at det skal bli mer behagelig å kjøre - ikke motsatt?

Blir ikke noe ny tesla før de fixer dette. Litt fristende å selge faktisk.

Har nettopp hentet ut en model 3 selv, og merker at den tar helt av hvis jeg kjører inn i en rundkjøring. Bilen foran (4-7 meter) lyser rødt på skjermen og det piper helt sinnsykt
Sjekk hva Forovervendt kollisjonsvarsel er innstilt på.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html#:~:text=skade%20eller%20d%C3%B8d.-,Forovervendt%20kollisjonsvarsel,-Model%203%20overv%C3%A5ker
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattfredag 22. juli 2022, klokken 19:04
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 05. juli 2022, klokken 12:44
Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Det kan du garantert slutte med 😄
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: thebadgerlørdag 23. juli 2022, klokken 13:39
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 05. juli 2022, klokken 12:44
Så inntil videre rapporterer jeg feilene ved å klikke og holde på "Bilikonet" nede til venstre hver gang bilen gjør noe rart  :angel:
Sånne bug-reports lager et bokmerke i loggen på bilen din, som er veldig kjekt i forbindelse med service for eksempel.
Men det er ikke noen som sjekker disse uten at du ber dem om det.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: OlaMlørdag 23. juli 2022, klokken 19:48
Tweet heller til Elon, plutselig treffer du han riktig og så kaster han rundt på utviklingsprioriteringene.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattlørdag 23. juli 2022, klokken 19:50
Etter 6 år med fantomer? Neppe.🤣

Tror ikke EM engang vet hva det er. Her er en Tweet fra 8 okt. 2020

Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: tornaldolørdag 23. juli 2022, klokken 21:05
Har er familiemedlem som nylig ble påkjørt bakfra etter plutselig og kraftig oppbremsing (med ACC aktivert), trolig pga en motgående bil lå litt over midtlinjen.

Ikke bra utvikling dette her, spesielt for førere som ikke er godt kjent med at biler lever sitt eget liv, som Tesla gjør til tider, og vet hvordan man skal overstyre det relativt hurtig.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattlørdag 23. juli 2022, klokken 22:19
Det er ikke mulig å overstyre en oppbremsing som hugger til plutselig og umotivert i en fart av 110 km/t. Farten senkes til 70-80 km/t før man rekker å reagere, og da har det ikke noe å si om man er godt kjent med bilen eller ikke. Jeg synes ikke det er trafikksikkert når det kreves at sjåføren må kjenne bilens tekniske svakheter og utfordringer for ikke å komme ut for en ulykke.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: paalsenlørdag 23. juli 2022, klokken 22:38
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. juli 2022, klokken 22:19
Det er ikke mulig å overstyre en oppbremsing som hugger til plutselig og umotivert i en fart av 110 km/t. Farten senkes til 70-80 km/t før man rekker å reagere, og da har det ikke noe å si om man er godt kjent med bilen eller ikke. Jeg synes ikke det er trafikksikkert når det kreves at sjåføren må kjenne bilens tekniske svakheter og utfordringer for ikke å komme ut for en ulykke.
Helt enig. Kan ikke sitte på nåler, med foten på gassen for raskt å kunne kontre dette. Det er helt håpløst og det greier du ikke. Det er som du sier at farten senkes såpass mye at man ikke har sjangs til å utlikne dette i tide. Faren er stor for at man heller er for hard på gassen og de som akkurat er slynget forover i bilen nå blir banket tilbake i setet. Helt håpløst farlig og ekstremt ubehagelig.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattlørdag 23. juli 2022, klokken 23:51
Kjedekollisjon på E6 etter at Tesla bråbremset

Ulykke forårsaket av umotivert stans. Kilde: Adressa mars 2020
Politiet melder at de foreløpige undersøkelsene tyder på at Teslaen på Autopilot i nordgående retning tilsynelatende registrerte en hindring i veien, men dette var en lastebil i sørgående retning. Dette betegnes gjerne som fantombremsing. Dette førte til at den automatisk satte inn full brems, eller hvert fall etter en kraftig nedbremsing. Dermed ble Teslaen påkjørt av en bil bakfra, og bilen som kjørte på Teslaen ble igjen påkjørt bakfra av en lastebil. Det ser ut til at Autopiloten gjorde at Teslaen bråstoppet. Sjåføren rakk ikke å gripe inn og gjenvinne kontroll før ulykken var et faktum. Ingen ble skadet i ulykken.

Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: stefsetirsdag 26. juli 2022, klokken 17:13
Hvis vi skal komme noen vei her må vi få mer informasjon ut av systemet. Det holder ikke med bare en default advarsel.
Det må komme opp hva som trigger fantombremsingene, hvilket system og hvordan bilen behandlet informasjonen.
Finnes det ikke en engineering mode man kan låse opp for å finne ut mer om dette?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 26. juli 2022, klokken 17:30
IMO: Helt umulig. (Tesla selv klarer det ikke).
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: stefsetirsdag 26. juli 2022, klokken 17:41
Spørsmålet er om de har prøvd nok, og kjørt de riktige veiene med de riktige folkene ombord.

Når det funker fint i Palo Alto og ellers i USA så tror jeg uansett ikke dette blir prioritert før det vises i tallene. En absolutt og offisiell fraråding (f.eks fra TOCN) om å ikke kjøpe noen funksjoner for selvstyring vil muligens bli lagt merke til, men ikke chatring og syting på Facebook.

En mer positiv vinkling kan muligens være en kronerulling for utvikling av Norsktilpasset Tesla-software med offisiell overrekking og det hele. Dette er også noe TOCN kan gjøre, f.eks ved å oppfordre til å gi til et slikt fond fremfor å betale for Tesla-software som uansett ikke kommer oss til gode.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 26. juli 2022, klokken 17:45
Hvem har sagt at det fungerer i USA?

https://electrek.co/2022/06/03/tesla-respond-increase-phantom-braking-complaints/
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: stefsetirsdag 26. juli 2022, klokken 17:55
Hvordan kan vi klage i Norge? Finnes det noe lignende organ i EU?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 26. juli 2022, klokken 18:05
Som sagt så finnes det pr nå ingen løsning. Da hadde de gjort noe med det for lengst. Jeg tror at dette er et damoklessverd som henger over Tesla, og som ingen vet hva som skjer hvis det ikke blir løst. Som det står i artikkelen fra Electrek så lar Tesla den store og hvite stillhet senke seg over denne saken, og etter 6 år har de fremdeles ikke innrømmet at dette er et problem (bortsett fra det håpløse svaret fra EM som er referert over).
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: stefsetirsdag 26. juli 2022, klokken 22:19
Ved påkjørsel bakfra er det som regel bilen bak som sitter med ansvaret, uansett årsak. Dersom en selvstyrt Tesla kjørte på noe, ville saken blitt en annen. Så fra Tesla sitt ståsted er det tryggest å la fantombremsingen fortsette. At de ikke har løst problemet kan skyldes at de ikke har lagt nok vekt på det, noe den Elon-tweeten også antyder. Problemet er stort for oss brukere, men mindre for Tesla. Kun når problemet blir så stort at vi ikke kjøper bilen, vil det oppstå grunn til å gjøre noe. F.eks når selvstyring er påbudt i alle biler, og Tesla er den eneste som driver med fantombremsing.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 26. juli 2022, klokken 22:37
Tror nok Tesla snart (les: veldig snart) er nødt til å flagge. NHTSA (NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION) er på saken, og de har makt til å kreve en "recall", og i ytterste konsekvens kjøreforbud/tilbakekalling av godkjenninger.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Elmotirsdag 09. august 2022, klokken 19:27
Jeg kjørte T/R Asker Stavern idag med TM3 g sw 2022.20.8 og opplevde ikke en eneste fastombremsing
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. august 2022, klokken 19:54
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:27
Jeg kjørte T/R Asker Stavern idag med TM3 g sw 2022.20.8 og opplevde ikke en eneste fastombremsing

Litt spesielt at det faktisk er på sin plass å rapportere at noe fungerer som det skal 😃.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Moastirsdag 09. august 2022, klokken 20:54
Fantombremsing på min tm3 skjer med korte intervaler, kanskje 100 til 1000 m. Stort sett bare småbremsing, men en sjelden gang full pakke og derpå traumatisering hos passasjerer.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: JorEltirsdag 09. august 2022, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:19
Ved påkjørsel bakfra er det som regel bilen bak som sitter med ansvaret, uansett årsak...  Så fra Tesla sitt ståsted er det tryggest å la fantombremsingen fortsette...
Dette var en interessant innfallsvinkel. Tror du kan ha rett :+1:

Synes ellers det vil være merkelig, og skummelt, om Tesla ikke vet hva en fantombremsing kommer av. Dette bør Tesla kunne "lese av" en eller annen plass i SWsystemet sitt. "Greit nok" at Tesla ikke klarer å lage en SW-versjon uten fantombremsing..Men de må jo kunne finne ut hvor ting har gått galt i et hvert tilfelle i ettertid. Eller så famler de i blinde.. 8)

Selv kjører jeg kun med AP, siden her får jeg sjeldent fantombremsing. TACC bremser alt for ofte til at jeg gidder å utsette meg for dette trafikk-lotteriet. Etter en fantombrems, så har jeg først skyndtet meg å få oversikt over "den farlige situasjonen"..i de fleste situasjonene er det jo ingenting å være redd for. Så  det pleier å gå fra redsel til skam og flauhet. Der har jeg allerede litt tykkere hud, etter partytricksene med Smart Summon ;)
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Lapskausonsdag 10. august 2022, klokken 00:56
Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil. Synes det et bedre at den gjør det enn at den ikke oppfatter en reell fare og bare pløyer på. Så jeg skjønner at Tesla er veldig forsiktige med å utbedre dette.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: ronnynilsenonsdag 10. august 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Lapskaus på onsdag 10. august 2022, klokken 00:56
Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil. Synes det et bedre at den gjør det enn at den ikke oppfatter en reell fare og bare pløyer på. Så jeg skjønner at Tesla er veldig forsiktige med å utbedre dette.

Er bedre at bilen bremser en gang for mye enn en gang for lite ja.

Men det oppleves jo som irriterende at bilen bremser unødvendig, så for at Tesla skal kunne selge systemet over tid så må de jobbe mer med å redusere antall falske positive systemet generer (=fantombremsing).

Systemet er jo basert på at det er en AI algoritme som er trent med bilder av situasjoner som enten er OK eller brems. Slike systemer ser ikke på samme måte som oss, og noen ganger så blir algoritmen trent til noe annet enn man tror, og feilklassifiserer situasjonen.

La oss si at du vil trene en AI til å gjenkjenne mennesker som sover. Du viser den da masse bilder av mennesker som sover (+ bilder av våkne selvsagt). I tester kan det etterpå se ut som dette har virket bra, men til slutt kan det hende du oppdager at du har trent algoritmen til å kjenne igjen puter....  :D

Jeg opplever noe fantombremsing, men det varierer. Jeg kjøre en tur nordover på E6 mot Lillehammer fra Gardemoen en tidlig morgen, og hadde da mye fantombremsing når solen var lav. Men mye mindre i overskyet vær og i skumring med lysene på. Så systemet ser ut til å virke OK i flatt konstant lys der objekter enklere kan klassifiseres uten forstyrrende skygger. Så jeg mistenker at problemet er med treningsdata, de trenger mere trening med bilder med rare skygger. I Norge har vi mye solen lavt på himmelen mye større andel av dagen enn i mer sydlige strøk, så jeg tror systemet kanskje feilklassifiserer våre skygger oftere?

Løsningen i så fall er enda mer treningsdata, men det er noe som både tar lang tid og koster mye å få til.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: turfsurfonsdag 10. august 2022, klokken 08:57
Sitat fra: Lapskaus på onsdag 10. august 2022, klokken 00:56
Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil.
Dette er jo klassisk for diverse feilhåndtering. Problemet er at ved for mye av det så slutter folk å bruke funksjonen.

På samme hvis som at jeg slår av den påbudte funksjonen for varsel om uønsket filskifte hver gang jeg kjører en tur. Blir det samme med fartsbegrenser når det kommer.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: JorElonsdag 10. august 2022, klokken 10:07
ronnynilsen: -La oss si at du vil trene en AI til å gjenkjenne mennesker som sover. Du viser den da masse bilder av mennesker som sover (+ bilder av våkne selvsagt). I tester kan det etterpå se ut som dette har virket bra, men til slutt kan det hende du oppdager at du har trent algoritmen til å kjenne igjen puter....  :D
:+1: 

Bare så det er helt klart, så er jeg i mot både fantombrems og kollisjoner.  ;) I tillegg er jeg i mot produkter til 10-tusenvis av kroner, som ikke virker like bra som reklamen lovet ::)
Jeg har som sagt fikset det sånn, at TACC ikke brukes, men kun AP, og resultatet er akseptabelt inntil videre..(kanskje til Tesla setter inn en fet radar)

Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: OlaMonsdag 10. august 2022, klokken 10:32
Jeg skulle gjerne brukt mer AP, men det funker ikke bra nok. Det er for mange feil i fartsgrense-dataene, jeg kan ikke kjøre som om det er en 60-sone i 80-sonen bare for at automatikken skal funke. (Leaf mode!) Og blir det litt svingete så styrer den ikke så veldig bra heller.

Men det er ikke verre enn at jeg bruker TACC ganske mye likevel. Foten er nær pedalene, klar til å gripe inn med brems eller gass, og så gir jeg litt føre-var-gass når det kommer en lastebil i mot. På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.

En ting som gir en del fantombremsing virker å være at lave fartsgrenser eller skarpe svinger på veier ved siden av eller over den du kjører på "smitter over" på din vei. Så på veier som ligger for seg selv virker det å være mindre problemer, som igjen gir bedre opplevelse på langtur langs landeveien.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanonsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
En ting som gir en del fantombremsing virker å være at lave fartsgrenser eller skarpe svinger på veier ved siden av eller over den du kjører på "smitter over" på din vei. Så på veier som ligger for seg selv virker det å være mindre problemer, som igjen gir bedre opplevelse på langtur langs landeveien.
Enig, og slike tilfeller burde innebære liten risiko å fjerne. Jeg tror ikke slike har noe med AI eller eller NN å gjøre heller. Men igjen sikkert ikke prioritert fordi det oftest gjelder veier AP ikke er designet for.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattonsdag 10. august 2022, klokken 11:06
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: OlaMonsdag 10. august 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.


Det samme gjelder for TACC da. Ingen motgående lastebiler å bli skremt av da så da funker den bedre. Men TACC er vel ikke bare ment å bruke på veier med midtdeler?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: JorElonsdag 10. august 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. august 2022, klokken 11:06
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
HW4 og 13kamera + radar. Link? Edit(Nyere eller bedre enn den forrige du la ut? Takk for gammel link ;)
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

Tror du ikke dette kommer til  gamle FSDmodeller  :'( :'(
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanonsdag 10. august 2022, klokken 12:03
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.


Det samme gjelder for TACC da. Ingen motgående lastebiler å bli skremt av da så da funker den bedre. Men TACC er vel ikke bare ment å bruke på veier med midtdeler?
Dette står i manualen: Aktiv Cruise Control er hovedsakelig ment for kjøring på tørre, strake veier, f.eks. motorveier.
Ellers også en masse advarsler og begrensninger mm.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-50331432-B914-400D-B93D-556EAD66FD0B.html#:~:text=Aktiv%20Cruise%20Control%20er%20hovedsakelig%20ment%20for%20kj%C3%B8ring%20p%C3%A5%20t%C3%B8rre%2C%20strake%20veier%2C%20f.eks.%20motorveier.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattonsdag 10. august 2022, klokken 12:15
Sitat fra: JorEl på onsdag 10. august 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. august 2022, klokken 11:06
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
HW4 og 13kamera + radar. Link? Edit(Nyere eller bedre enn den forrige du la ut? Takk for gammel link ;)
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

Tror du ikke dette kommer til  gamle FSDmodeller  :'( :'(

Vet ikke hvilken link du refererer til. Om det kommer på gamle biler har jeg, som sagt over, ingen tro på.

Her er rykte om HW4:

Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Etternølerfredag 12. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanfredag 12. august 2022, klokken 12:08
Sitat fra: Etternøler på fredag 12. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.
Hvis Forward Collision Warning er satt til "Early" blir bilen svært nervøs. Sett til Late eller skur helt av om du vil.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html#:~:text=injury%20or%20death.-,Forward%20Collision%20Warning,-Model%203%20monitors
Om det fjerner de tilfellene du nevner vet jeg ikke, men jeg bruker "Late" og har bare hatt kraftig bremsing en gang på over 60k kjørte km.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 12. august 2022, klokken 13:51
Sitat fra: Etternøler på fredag 12. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.

Jeg synes vanlig cruise-control fungerer greit på Tesla Y når jeg bruker scrollehjulet på rattet og setter avstanden på max (7?). Da holder den vel sånn ca akkurat 3 sekunder. Har aldri blitt komfortabel med Lane Assist (eller Autopilot som Tesla kaller det). Føler uansett at bilen ligger for langt fra høyrekanten. Det blir som om jeg konstant ønsker å kjøre forbi bilen som ligger foran, siden den søker såpass mot midten av veien. Mulig det funker bedre på endeløse motorveier, men da har en og problemet at den ofte tar feil av fartsgrensene (f.eks. i tunneler). Har slått meg til ro at bilen "ikke har autopilot", men cruise control bruker jeg ganske ofte.

Kanskje Tesla tenker at det er "viden kjent" at autopiloten er dritt, og at du dermed burde vite det (selv om det er et på tryne dårlig argument for ikke å beklage den dårlige funksjonaliteten på dårlige veier).
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanfredag 12. august 2022, klokken 14:30
Tror fortsatt ikke maks avstand (7) er noe særlig mer enn to sekunder. De gangene jeg har målt nøyaktig (video) har det ligget på to sek.
Min påstand er at de fleste tror de holder større avstand enn de i virkeligheten gjør.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: ruslebifffredag 12. august 2022, klokken 15:00
Sitat fra: Handyman på fredag 12. august 2022, klokken 14:30
Tror fortsatt ikke maks avstand (7) er noe særlig mer enn to sekunder. De gangene jeg har målt nøyaktig (video) har det ligget på to sek.
Min påstand er at de fleste tror de holder større avstand enn de i virkeligheten gjør.

Avstand 7 er alt for nærme til tider. Helt latterlig at de ikke har muligheten til å velge en lenger avstand. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det skal være mulig (og lovlig) å velge ekstremt kort avstand til bilen foran.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: geearfredag 12. august 2022, klokken 15:09
Syns avstanden er for dårlig justert i forhold til fart. 1 er altfor langt i saktegående kø, og med en gang man får litt fart er 1 altfor nært. Legger man den på 7 på motorvei for eksempel, så blir avstanden så lang at biler kjører forbi og legger seg mellom, så der er jeg mer på 4-5..

Men ja, 7 er bare litt over to sek i 60-70, og føles for meg som ganske lang avstand. Føler ikke at jeg ligger nærmere enn "folk flest", så jeg tror det er svært få som faktisk holder tre sekunders avstand. Og at de fleste ville blitt overrasket om de faktisk tok tiden, i stedet for å tro...
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanfredag 12. august 2022, klokken 15:13
Sitat fra: geear på fredag 12. august 2022, klokken 15:09
Syns avstanden er for dårlig justert i forhold til fart. 1 er altfor langt i saktegående kø, og med en gang man får litt fart er 1 altfor nært. Legger man den på 7 på motorvei for eksempel, så blir avstanden så lang at biler kjører forbi og legger seg mellom, så der er jeg mer på 4-5..

Men ja, 7 er bare litt over to sek i 60-70, og føles for meg som ganske lang avstand. Føler ikke at jeg ligger nærmere enn "folk flest", så jeg tror det er svært få som faktisk holder tre sekunders avstand. Og at de fleste ville blitt overrasket om de faktisk tok tiden, i stedet for å tro...
Enig i allt du skriver!
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattfredag 12. august 2022, klokken 15:22
På min S er avstand 1 i køkjøring ca. 1 billengde (TMS=4.95 meter lang). Mere jo høyere hastighet. På motorvei i 100 tipper jeg 7 ville blitt nærmere 50-60 meter. Aldri prøvd fordi jeg da antar at modulvogntog på 25 m. ville presse seg imellom 😀. Men vet av erfaring at her er forskjellen på S/X og 3/Y STOR.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Kim-fredag 12. august 2022, klokken 20:06
Hadde den avstanden vært lik om du kjører i nedover eller oppover hadde den vært grei. 7 i avstand hos meg er ca 3, telt i 1000.

Er det noen som har opprettet servicesak på bremsing med cruisecontrol?

Føler bremsingen har blitt verre det siste halve året. Møkk!!
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Handymanfredag 12. august 2022, klokken 20:21
Sitat fra: Kim- på fredag 12. august 2022, klokken 20:06
Hadde den avstanden vært lik om du kjører i nedover eller oppover hadde den vært grei. 7 i avstand hos meg er ca 3, telt i 1000.
Mål tiden på en pressis måte (telling duger ikke), så tipper jeg du ligger helt ned mot 2 sekunder.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: IoniqEVtirsdag 17. januar 2023, klokken 19:03
Tesla autopilot bremser i tide og utide helt uten mål og mening. I tillegg prøver den å kjøre inn på bussholdeplasser i høy fart. Dette systemet er det mest elendige av alle fører assistent systemer jeg noengang har hatt. For meg er autopilot uheldigvis bortimot ubrukelig.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 19:29
Etter 20 km på E18 den dagen jeg hentet bilen (29.09.2018) kom den første oppbremsingen ved en tunnell ved Sande. Jeg rapporterte umiddelbart til Tesla som bare ba meg registrere tid og sted neste gang det skjedde, og at de ikke hadde noen løsning. Siden den gang har jeg hatt hundrevis av dem. Da jeg begynte å undersøke nærmere viste det seg at dette var et velkjent problem med et eget navn, Phantom Braking. Det var skrevet lite om det i Norge på den tiden jeg fikk problemet, og flere hadde heller aldri hørt om det (tvilsomt om det var helt sant da det viste seg at det oppstod på mer eller mindre alle Tesla-biler fra 2016). Men nå er dette velkjent, og selv med lite anstrengelser vil man finne dette nevnt og beskrevet. Det som forundrer meg er at dette for dagens kjøpere kommer som en overraskelse. Litt forundersøkelse bør være naturlig når man kjøper ny bil. Jeg har etterhvert lært meg systemets begrensninger, og hvor det kan brukes med nogenlunde suksess slik at stressnivået ved bruk av AP/TACC er redusert.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Otkristotirsdag 17. januar 2023, klokken 20:23
Merkelig at dette fenomenen også skjer med andre bilmerker
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Ikke merkelig i det hele tatt om en har slått på at bilen skal tilpasse seg fartsgrense, og kartet eller bilen rapporterer feil grense.
Det som derimot er merkelig er dersom bilen brått bremser eller senker farten fordi den ser noe som ikke reelt sett er til hinder.
Har hatt eqc og kjørt den lange distanser med selvkjøring uten en eneste fantombrems.
Samme med id4 nå. Kan kjøre hele veien fra Oslo til Hafjell uten fantombrems eller sveip innom avkjøringsfelt.

Synes fantombrems var veldig begrenset i Model S og x som jeg hadde, men tydelig problem i en nyere S lånebil med Teslas egen AP (mine hadde mobileye og var dønn stabile, men ikke perfekte på enkelte områder).
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 20:54
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:23
Merkelig at dette fenomenen også skjer med andre bilmerker
Hva hjelper det frustrerte Tesla-eiere at andre bilmerker kan ha liknende utfordringer?

Litt som:
"Jeg har fått Covid"
"Uff da. Det har Anders også"
"Sier du det. Ja, da er det vel ikke så galt"
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Otkristotirsdag 17. januar 2023, klokken 20:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Ikke merkelig i det hele tatt om en har slått på at bilen skal tilpasse seg fartsgrense, og kartet eller bilen rapporterer feil grense.
Det som derimot er merkelig er dersom bilen brått bremser eller senker farten fordi den ser noe som ikke reelt sett er til hinder.
Har hatt eqc og kjørt den lange distanser med selvkjøring uten en eneste fantombrems.
Samme med id4 nå. Kan kjøre hele veien fra Oslo til Hafjell uten fantombrems eller sveip innom avkjøringsfelt.

Synes fantombrems var veldig begrenset i Model S og x som jeg hadde, men tydelig problem i en nyere S lånebil med Teslas egen AP (mine hadde mobileye og var dønn stabile, men ikke perfekte på enkelte områder).
Så da kan du ikke bruke/stole på løsningene med fartstilpsning/Skiltlesning. Trodde det kun var Tesla som hadde dette problmet.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 20:58
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:56
Så da kan du ikke bruke/stole på løsningene med fartstilpsning/Skiltlesning. Trodde det kun var Tesla som hadde dette problmet.
Er det temaet i denne tråden?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. januar 2023, klokken 21:08
Mitt inntrykk er at Tesla sliter med dette i mye større grad enn andre merker, og av flere årsaker enn andre. Ikke en god kombinasjon med å sikte veldig høyt på selvkjøring.
Leser Tesla hastighets-skilter og korrigerer hastighet slik de andre merkene gjør?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 21:12
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:08
Leser Tesla hastighets-skilter og korrigerer hastighet slik de andre merkene gjør?
Av og til..... 🙂 Men krever HW3, eller biler produsert med AP1 (2013-2016 - MobilEye software)
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. januar 2023, klokken 21:27
Spennende. Får jeg Y Performance til noen lunde avtalt pris blir det gode muligheter for å teste hvordan autopilot anno 2023 har utviklet seg siden 2019,om den kjører like stabilt eller bedre enn BMW/Merc/VW eller om de ligger langt foran.
Ender jeg med Y, og den leverer mer stabilt på AP, kommer jeg til å påpeke det :)
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 21:33
Er du heldig så får du kanskje HW4, ny radar, og nye kameraer, og da vil jeg tro at denne oppgraderingen også fokuserer på fantombremsing-problemet. Det har nemlig NHTSA fått forespeilet fra Tesla.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Kim-tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:27
Spennende. Får jeg Y Performance til noen lunde avtalt pris blir det gode muligheter for å teste hvordan autopilot anno 2023 har utviklet seg siden 2019,om den kjører like stabilt eller bedre enn BMW/Merc/VW eller om de ligger langt foran.
Ender jeg med Y, og den leverer mer stabilt på AP, kommer jeg til å påpeke det :)

Fra jeg fikk min model x i 2018 kan jeg ikke si at AP er blitt mye bedre. Det virker som de står på stedet hvil. Kanskje den har blitt verre mtp. nagtime og begrensninger i sideveis akselerasjon.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 17. januar 2023, klokken 22:15
Det siste var en påtvunget nedgradering fra UN/ECE.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: OlaMonsdag 18. januar 2023, klokken 09:50
Det er ikke merkelig i det hele tatt at biler av flere merker fantombremser. Det de prøver å gjøre er dritvanskelig. Men det at de gjør seg utilgjengelige for tilbakemeldinger, som egentlig er essensielle for videreutvikling av produktet, er en ukultur som stammer fra Silicon Valley. Det "skalerer" ikke å måtte lese sinte mails dagen lang, derfor er det enkleste å bare lage noe du går ut ifra er perfekt, deretter ignorere tilbakemeldinger. Resultatet er at produktet ikke blir særlig bra.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: førategangteslasøndag 22. januar 2023, klokken 17:13
Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Men jeg synes at til og med avstand 7 blir for nærme, så det hende at jeg bare justerer ned hastigheten for å slippe å ligge så nærme, så sant det er mulig.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: kaistiansøndag 22. januar 2023, klokken 18:18
Sitat fra: førategangtesla på søndag 22. januar 2023, klokken 17:13
Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: DagfinnNsøndag 22. januar 2023, klokken 19:07
Sitat fra: kaistian på søndag 22. januar 2023, klokken 18:18
Sitat fra: førategangtesla på søndag 22. januar 2023, klokken 17:13
Jeg har brukt autopilot mye ved kjøring på motorvei og jeg kan telle på en hånd hvor mange fantombremsinger jeg har hatt siden 2 desember når jeg hentet bilen, 2023 MYP.

Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)
Det er forskjell på fantombremsing når man møter en trailer/stor bil og feil fartsgrensebremsing som er tilfellet mellom Brumundal. Den første er mest ubehagelig, men begge like irriterende ja. Ikke mulig å bruke cruise mellom Brumundal og Hamar.
Hamar - Oslo har ingen uønsket bremsing.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: kaistiansøndag 22. januar 2023, klokken 19:49
Sitat fra: DagfinnN på søndag 22. januar 2023, klokken 19:07
Sitat fra: kaistian på søndag 22. januar 2023, klokken 18:18
Ta deg en tur på E6 mellom Hamar og Brumunddal, bare der trenger å låne noen hender.
(ikke alt som skjer er fantombremsing, men nå du ligger i 110 og den plutselig setter MAX til 40 km/t så oppleves det slik)
Det er forskjell på fantombremsing når man møter en trailer/stor bil og feil fartsgrensebremsing som er tilfellet mellom Brumundal. Den første er mest ubehagelig, men begge like irriterende ja. Ikke mulig å bruke cruise mellom Brumundal og Hamar.
Hamar - Oslo har ingen uønsket bremsing.
Derfor jeg skrev i parentes at ikke alt var fantombremsing, men det er mye fantombremsing.
Jeg har kjørt strekningen kun 3 ganger siden jeg fikk bilen, 19/11, 24/12 og 31/12.

Nordover så har det vært rundt 14-15:00 og noe trafikk, da har den redusert hastigheten fra 121 til 55(10% over) ved Nydalen hver gang.

Hjemover har vært mellom 23:00 og 02:00, reduksjon av hastighet hver gang på Bergshøgda fra 121 til 44.
Men ved hver bru jeg kjørte under hadde jeg fantombremsing, fellesnevner for meg på strekningen er at det er mørk og ingen/liten annen trafikk i nærheten.

At det ikke er uønsket bremsing mellom Hamar og Oslo stemmer ikke, ved Espa opplevde jeg heftig bremsing hver gang.
Hvis du navigerer fra Hamar til Oslo så ruter den deg av E6 ved Espa og gjennom rundkjøringen for så og kjøre utpå E6 igjen.
Bilen har EAP så jeg satte ikke på blinklyset så den ikke skulle svinge av, det endte med at den bremset kraftig opp.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattsøndag 22. januar 2023, klokken 20:21
For 4-5 år siden ba Tesla om at det ble notert tid og sted for fantombremsing slik at det kunne "geofences" i navdatabasen. Dette ble det etterhvert slutt på av ukjente årsaker. På nye og oppgraderte motorveier er det ofte feil kategori på veiene, slik at fartsgrensene da også blir feil. Dette gjør at hastigheten heller ikke kan justeres manuelt. Som regel er det da ikke mulig å regulere over 80 km/t selv om det er 110 km/t grense.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: jokkemandag 23. januar 2023, klokken 21:28
Har hatt 2022 MYP og nå 2023 MYP, 2023 modellen er mye bedre på autopilot, kan ikke huske at det har vært noe fantombremsing
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: RuneWtirsdag 24. januar 2023, klokken 09:28
Sitat fra: jokke på mandag 23. januar 2023, klokken 21:28
Har hatt 2022 MYP og nå 2023 MYP, 2023 modellen er mye bedre på autopilot, kan ikke huske at det har vært noe fantombremsing

Må si meg enig. Har bare kjørt vår TMY siden rett før jul, men har tilgode å oppleve kraftig fantombremsing. Har bare vært noen få små "napp".
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwatttirsdag 24. januar 2023, klokken 10:31
Synd at Tesla ikke informerer om slike eventuelle forbedringer, men det ville vel da samtidig være en innrømmelse.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Lynettirsdag 24. januar 2023, klokken 11:23
Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: RuneWonsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:23
Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.

Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:23
Opplevde fantombremsing når jeg møtte en buss i høyresving i går. Bred veg med gul midtstripe, 60-sone Så dette er ikke over nei.
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...

Ikke muligens, men helt sikkert 😁
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: kaistianonsdag 25. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Majoriteten av mine fantombremsinger er på Aktiv Cruise Control som ikke har noen begrensninger i anbefalt bruksområdet.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: kaistian på onsdag 25. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Majoriteten av mine fantombremsinger er på Aktiv Cruise Control som ikke har noen begrensninger i anbefalt bruksområdet.

ACC = Adaptive Cruise Control (ikke-Tesla)
TACC = Traffic Aware Cruise Control (Tesla)
AP = Autopilot (Tesla)

Det er den siste funksjonen RuneW og jeg kommenterte.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: kaistianonsdag 25. januar 2023, klokken 12:45
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 25. januar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: kaistian på onsdag 25. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:59
Nå bruker jeg bare AP der det er anbefalt. Kan muligens ha en sammenheng med få fantombremsinger...
Majoriteten av mine fantombremsinger er på Aktiv Cruise Control som ikke har noen begrensninger i anbefalt bruksområdet.

ACC = Adaptive Cruise Control (ikke-Tesla)
TACC = Traffic Aware Cruise Control (Tesla)
AP = Autopilot (Tesla)

Det er den siste funksjonen RuneW og jeg kommenterte.
Nå skrev jeg Aktive Cruise Control(https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-50331432-B914-400D-B93D-556EAD66FD0B.html)

Jeg kommentert RuneW sin kommentar til Lynet, har ikke kommentert noe av det du har skrevet. Det sto ikke noe om hva Lynet brukte, jeg ville bare ha fram at fantombremsing ikke bare oppstår i Autostyring(https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-69AEB326-9831-424E-96AD-4021EABCB699.html)
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattonsdag 25. januar 2023, klokken 14:10
Ser nå at Tesla har fjernet TACC som begrep på TMY, og erstattet med Active Cruise Control. Men funksjonene er de samme. Bransjestandard for ACC er Adaptive Cruise Control.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-50331432-B914-400D-B93D-556EAD66FD0B.html
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Lynetonsdag 25. januar 2023, klokken 20:42
Jeg bruker TACC nesten hele tiden, også i nevnte situasjon. Bruker også AP mye men kun da jeg føler behov for det.

TACC står forøvrig for Tullete Aktiv Cruice Controll.

Sier det nok en gang, hvorfor kan vi ikke få muligheten til en ren CC når været krever det. Min BMW i3 har den muligheten hvis kameraet ikke greier jobben.
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Kim-onsdag 25. januar 2023, klokken 21:44
TACC og AP brukes bare mindre og mindre her, elendige greier
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: VistaXfredag 03. mars 2023, klokken 07:21
Noe nytt her for de som har fått 2023-modell?
Tittel: Sv: Kraftigere fantombremsing
Skrevet av: Motorwattfredag 03. mars 2023, klokken 07:31
Det er visstnok bare helt nye S/X som har fått HW4 som nok behøves for å få bukt med dette,