hurtigladre å betaling hva er vi villige til å betale for hurtiglading

Startet av sven erik, søn 23. sep 2012, kl. 15:19

« forrige - neste »

sven erik

ja hva er vi villig til å betale for hurtiglading  så utbygrene ser det som lønsomt ?
44 kroner per 15 mmin er vi vel enige om at er for dyrt  men hva med 20-30 kr for 30min eller 82%
hva mener dere ?

Mhagen3

Tja. Hurtiglading blir noe jeg gjør når jeg skal på langtur. Har vondt for å tro at det slår inn på årsregnskapet, selv om de tar seg godt betalt. Bare glad for tilgjengelighet, slik at jeg slipper å leie fossilbil!

foxy

Sitat fra: Mhagen3 på søn 23. sep 2012, kl. 16:18
Tja. Hurtiglading blir noe jeg gjør når jeg skal på langtur. Har vondt for å tro at det slår inn på årsregnskapet, selv om de tar seg godt betalt. Bare glad for tilgjengelighet, slik at jeg slipper å leie fossilbil!

enig! greit med relativ høye priser særlig for å sikre at man ikke "missbruker" disse til vanlig lading + at utbyggere skal  tjene på disse
I-miev 2011
Asker

mariowing

Se mine kommentarer/tanker her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5478.msg63309.html#msg63309 som også passer på denne tråden :-)

For min del er hurtiglading en måte å få lengre rekkevidde på el-bilen og således noe jeg vil vurdere prisen på ut i fra hva alternativkostnaden for å få denne rekkevidden vil være og ikke ut i fra hva prisen pr kwh er på Nordpool i øyeblikket.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sven erik

Men nå snakkerikke jeg om at en må hurtiglade en gang men om en stadig kjører så en må hurtiglade et par 3 ganger på veien. Vi må tenke fremmover. Som om en skal fra Oslo til Kristiansand  ++ det burde ligge såpass at en kutter ut fossil bil.
Tipper at ikke mange av dere har stadig brukt Statoil  sine

Mhagen3

Det har jeg ikke og ser poenget ditt - prisenene må være levelige. Det blir likvel en merkost på kwt når man får den levert i turbofart fint distribuert i vårt langstrakte land. Tenker man bør regne ut snittprisen på kwt man bruker og ta en vurdering utvi fra det.

Jeg hadde glatt betalt 4-500 kr i hurtiglading på en helgetur fra oslo til bergen bare for å slippe å pakke over i en leie/lånebil! Leafen over Hardervidden - DET hadde vært noe. Stoppe kjeften på alle som insinuerer at elbilen "sikkert er grei når man kjører i byen":)

mariowing

Er ikke enig i at det blir anderledes om man kjører mye - da koster jo også diesel tilsvarende mye. Kjørte for noen uker siden Oslo - Hafjell tur/retur og hurtigladet to ganger opp og to ganger ned. La oss si 45 kr pr gang så blir det 180 kroner. Alternativet er fossilt drivstoff (og bompenger) så da er fortsatt 180 kroner en helt grei pris for å kjøre ca 450 kilometer.

Hvis du må hurtiglade tre ganger hver dag betyr det at du kjører kanskje 300 km om dagen. Det koster 250 kroner i diesel. Det er den kostnaden jeg mener man må se opp mot prisen på hurtigladingen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Mhagen3

Igjen: ser poenget ditt med at prisene blr være levelige sammenliknet med diesel.

Jeg for min del er likevel villig til å betale en del for hurtigladig, da denne gir bilen min et større bruksområde. Men nå lader jeg 90% fra stikk hjemme, så da blir det fot min del ikke så ille... Så når kommersielle aktører skal bestemme prisnivået sitt blir vel det en avveining av hvor smertegrensen for elbillistene ligger. Og den er gjerne forskjellig...

sven erik

ja det er  at en må finne en grense for har snakket med statoil å der er det omtrent ingen som bruker dems hurtigladre  å jeg har diskutert  en del med de for at de skulle satse mer så en får fler steder  det er derfor jeg spor dere 
og om en får ca 4 mil for 44 kr så mener jeg dette blir dyrt om en foreksempel skal kjøre oslo tronjem eller bergen   men som jeg sier  en må se en normal fosil bil kjører  ca 2 mil på litern  å regne litt etter det + at  strømmen er faktisk ikke mer en 12 kr for 82% for statoil  fuk tank jemme er ca 3-5 kr  å hurtiglader er betraktlig billigere  en  en vanlig bensin pompe 
å kjøre langt har jeg faktisk en veldig god  erfaring med har kjørt norge mallaga i spania  og opp i gjenn
å da 50 mil i mellom tyskland hvar ikke noe sak  med hurtigladre  hele veien   men det må hvære fornuftig pris
i tilleg vi samenligner mer bensin  som koster 15  kr men har  en gass bil koster det kr 6.50 per lliter  å ja de fleste som kjører elbil  betaler ikke mer for strøm em  annet + bruker mye lenger tid   som jeg sier  skal en bruke 3 timer fra sandefjord  til lillestrøm  betaler ikke jeg strøm for 200  når en kan kjøre  gass på 2 timer å betale 200 + 30 +20 i bommer  250  og spare en time  en time arbeid er 600 i intekt tror mange tenker sån

foxy

prisen er jo ikke hovedutfordringen, det er tiden det tar å fylle opp og batterikapasitet. kjøre 80 mil i tyskland er i alle fall for meg helt fjern. med fossilbil tar det kansje 6 timer, med elbil må man vel regne med min 10 timer.

det er i kortdistanse elbilene har sin styrke pdd...
I-miev 2011
Asker

sven erik

det er 50 mil  ja det tar en dag   men  det er det jeg snakker om å vitklig kjøte langt ikke bare 12-20 mil  det er ikke noe en må ha så elbilen totalt kan  erstatte  fosil bil har fler ganger å kjørt sandefjord minnesund  på en dag ca 40 mil på en dag  men holder meg unna den dyre ladern på minnesund 
jeg har på et år nå kjørt 30000 km med i miev  å vil nå kutte ut  fosilbilen  men da må vi å ha mulighetene  men om en skal betale 88 kr for 80% lading som tilsvarer kansje  10 mil på sommeren å  6 mil  på  vintern 

Griffel

Sitat fra: sven erik på søn 23. sep 2012, kl. 23:25
i tilleg vi samenligner mer bensin  som koster 15  kr men har  en gass bil koster det kr 6.50 per lliter  å ja de fleste som kjører elbil  betaler ikke mer for strøm em  annet + bruker mye lenger tid   som jeg sier  skal en bruke 3 timer fra sandefjord  til lillestrøm  betaler ikke jeg strøm for 200  når en kan kjøre  gass på 2 timer å betale 200 + 30 +20 i bommer  250  og spare en time  en time arbeid er 600 i intekt tror mange tenker sån
Jeg tror nesten ingen tenker sånn. (Bare en)
De som har bil som går på gass vurderer ikke elbil, og oss andre vurderer ikke hva gass koster.
Laderen kan jo levere 50 kW, det blir 12,5 kWh på 15 min. Som bør rekke 8 mil Statoil har nok vurdert dette til å være nær fornuftig prising.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

dette er bare på sommeren  å har som sakt snakket med statoil å de ser det ikke som fornuftig lenger for de selger ikke hurtig lading lenge  å de vurderer å ikke ha det i hele tatt

cra

Sitat fra: mariowing på søn 23. sep 2012, kl. 21:14
Er ikke enig i at det blir anderledes om man kjører mye - da koster jo også diesel tilsvarende mye.

Et viktig poeng som kommer inn i bildet dersom man kjører mye er jo tida det tar å hurtiglade. Det vil jo også balle på seg en del. Vet for min egen del at et par timer lenger kjøretid mellom Ålesund og Bergen vil være OK siden vi bare en sjelden gang kjører strekninga, men om jeg skulle kjøre det et par ganger i uka hadde det ikke vært aktuelt, med mindre det var en vesentlig innsparing. Tid er faktisk en ressurs som er begrenset for oss alle, mens penger har vi i det minste muligheten til å skaffe oss ubegrenset tilgang på.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: sven erik på søn 23. sep 2012, kl. 23:25
og om en får ca 4 mil for 44 kr så mener jeg dette blir dyrt om

Hvis dette er noe man trenger å gjøre til daglig er jeg helt enig med deg; da faller jo en av de største fordelene med elbil bort; lav pris pr kjørte km sammenlignet med fossilbil. Om dette er en trur som gjøres en gang eller to i året hadde jeg nok vært villig til å betale den prisen for å kunne kjøre elektrisk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA