Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hurtigladre å betaling hva er vi villige til å betale for hurtiglading

Startet av sven erik, søndag 23. september 2012, klokken 15:19

« forrige - neste »

sven erik

gifel  du tar nokk feil jeg bynte med å bygge pasaten min om til gass  å kjørte på det en stund så gikk jeg  å kjøpte elbil  å ble mer å mer  bitt av basillen  med elbil å har i dag 2 elbiler  for har tenkt å kunn  ha elbil å det er det vi må jobbe for at en bare kann ha elbil i fremtiden  men det nytter ikke om det blir dyrere en fosil

Elmo

Sitat fra: foxy på mandag 24. september 2012, klokken 00:12
. . . kjøre 80 mil i tyskland er i alle fall for meg helt fjern. med fossilbil tar det kansje 6 timer,
med elbil må man vel regne med min 10 timer.

133 km/t i 6 timer i strekk uten stopp ???  DU er farlig i trafikken.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Hvis man kjører riktig strekning på riktig tid av døgnet, kan man i praksis ha en snitthastighet på 160km/t.
Da tar turen bare fem timer og man rekker både spisepause og tissepause(r)!

Jeg har kjørt en del i europa og vil nok si at snitthastigheten ofte blir en del lavere (understatement).

Personlig ville jeg ikke nølt med å kjøre f.eks Oslo-Roma med en Model S hvis det var godt med hurtigladere på veien.
http://www.teslamotors.com/blog/model-s-efficiency-and-range

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på mandag 24. september 2012, klokken 13:02
Har Tesla landa på noe standard hurtigladning?

Mitt råtips er at det går mot 22kW 3-fase 400V som standard og 44kW som opsjon i Europa. Det passer ihvertfall meg bra ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. september 2012, klokken 11:44
Hvis man kjører riktig strekning på riktig tid av døgnet, kan man i praksis ha en snitthastighet på 160km/t.
Da tar turen bare fem timer og man rekker både spisepause og tissepause(r)!

Jeg har kjørt en del i europa og vil nok si at snitthastigheten ofte blir en del lavere (understatement).

Personlig ville jeg ikke nølt med å kjøre f.eks Oslo-Roma med en Model S hvis det var godt med hurtigladere på veien.
http://www.teslamotors.com/blog/model-s-efficiency-and-range

Thomas

ja - rekorden min ligger på snitt rund 180 km/h på rund 80mill - men det var bare mulig, som du riktig påpeker, både pga flaks og nøye planlegging.

Går fint med Tesla S til Roma sålenge kraftige nok lademuligheter er på plass "overalt" hvor man kunne tenke seg flere timers opphold/ overnatting.
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

I 2011 viste Tesla frem en hurtiglader som ladet fra 10-80% på 45min.
De har sagt at "Supercharger" skal ut på veien fra neste år og jeg har ingen grunn til å tvile på at de kommer.

Thomas
(som regner med å kjøre Oslo-Roma med Model S om et år eller to)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. september 2012, klokken 13:12
Sitat fra: Kryten på mandag 24. september 2012, klokken 13:02
Har Tesla landa på noe standard hurtigladning?

Mitt råtips er at det går mot 22kW 3-fase 400V som standard og 44kW som opsjon i Europa. Det passer ihvertfall meg bra ;)

De snakker jo om å lade en 85kW pakke på ca. timen. Så 44 kW blir jo litt snaut.
Men dette er jo for Teslas propritære USA nettverket med "Supercharger". Det sies jo også at de mindre pakkene uansett vil ta ca. 45 min fra 10-90%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: sven erik på mandag 24. september 2012, klokken 10:28
gifel  du tar nokk feil jeg bynte med å bygge pasaten min om til gass  å kjørte på det en stund
Det var det jeg mente med denne:
Sitat fra: Griffel på mandag 24. september 2012, klokken 00:53
Jeg tror nesten ingen tenker sånn. (Bare en)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. september 2012, klokken 14:20
I 2011 viste Tesla frem en hurtiglader som ladet fra 10-80% på 45min.
De har sagt at "Supercharger" skal ut på veien fra neste år og jeg har ingen grunn til å tvile på at de kommer.

Thomas
(som regner med å kjøre Oslo-Roma med Model S om et år eller to)
Presentasjonen av Teslas supercharger skjer idag kl 8PM lokal tid noe som vel blir kl 5 i morgen tidlig Norsk tid. Stett klokka på ring.:

http://www.teslamotors.com/supercharger
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. september 2012, klokken 14:20
I 2011 viste Tesla frem en hurtiglader som ladet fra 10-80% på 45min.
De har sagt at "Supercharger" skal ut på veien fra neste år og jeg har ingen grunn til å tvile på at de kommer.

Thomas
(som regner med å kjøre Oslo-Roma med Model S om et år eller to)

går sikkert fint med litt tålmodighet og helst ikke bruk av motorvei. men veien til roma kan jo være målet i seg selv..  ;)
I-miev 2011
Asker

edyrli

Trenger vi egentlig enda en hurtiglade standard? Til nå er det jo 400V AC, CHAdeMO, Combined Charging og Tesla Supercharger. Alle hadde jo vært tjent med en standard type. Det blir jo som om bensinstasjonene hadde 4 forskjellige fylle pistoler og hver av de passer bare til enkelte biler. Virker jo meningsløst å lete etter en Shell Stasjon fordi Esso pistolene ikke passer til bilen......
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Griffel

Sitat fra: edyrli på tirsdag 25. september 2012, klokken 15:00
Trenger vi egentlig enda en hurtiglade standard? Til nå er det jo 400V AC, CHAdeMO, Combined Charging og Tesla Supercharger. Alle hadde jo vært tjent med en standard type. Det blir jo som om bensinstasjonene hadde 4 forskjellige fylle pistoler og hver av de passer bare til enkelte biler. Virker jo meningsløst å lete etter en Shell Stasjon fordi Esso pistolene ikke passer til bilen......

Du har glemt den hurtigladestandarden som en gang i tiden var tilgjenglig for PSA NiCa, men hvilken standard er det du tenker på i tillegg de du nevente?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: edyrli på tirsdag 25. september 2012, klokken 15:00
Trenger vi egentlig enda en hurtiglade standard? Til nå er det jo 400V AC, CHAdeMO, Combined Charging og Tesla Supercharger. Alle hadde jo vært tjent med en standard type. Det blir jo som om bensinstasjonene hadde 4 forskjellige fylle pistoler og hver av de passer bare til enkelte biler. Virker jo meningsløst å lete etter en Shell Stasjon fordi Esso pistolene ikke passer til bilen......


100% enig - det enste man oppnår med dette standardtullet er at flere og flere IKKE vurderer elbil.
I-miev 2011
Asker

Rio

Det er vesentlig å skille mellom det som allerede er en europeisk industristandard (trefase 400V TN), som eksisterer helt uavhengig av elbiler...

og diverse elbil-relaterte standarder - både AC og DC: som CHAdeMo, og andre. 

Jeg vil tippe at det er mulig å tvinge biler som selges i EU over på én bestemt standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA