Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hurtigladre å betaling hva er vi villige til å betale for hurtiglading

Startet av sven erik, søndag 23. september 2012, klokken 15:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. september 2012, klokken 17:56
Det er vesentlig å skille mellom det som allerede er en europeisk industristandard (trefase 400V TN), som eksisterer helt uavhengig av elbiler...

og diverse elbil-relaterte standarder - både AC og DC: som CHAdeMo, og andre. 

Jeg vil tippe at det er mulig å tvinge biler som selges i EU over på én bestemt standard.

Men vil vi tvinge Tesla over på 50kW CHAdeMO når alternativet er 90kW fra Teslas egne hurtigladere ? Spesielt når sistnevnte alternativ betyr utbygging av flere hurtigladere ? Og hvor mange Leaf-eiere blir glade for å vente 90 minutter bak en Tesla S på hurtigladestasjonen ?

Dessuten, med maksgrense på 30 min. som enkelte fabler om er CHAdeMO-stasjonene uansett ubrukelige for Tesla-eiere på langtur.

Jeg il tro at det i så fall er bedre å stille krav om Mennekes-kontakt (eller adapter) for AC hurtiglading via 3-fase 400V (min. 22kW) og så kan bilene evt. ha ekstra hurtigladesystemer i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. september 2012, klokken 18:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. september 2012, klokken 17:56
Det er vesentlig å skille mellom det som allerede er en europeisk industristandard (trefase 400V TN), som eksisterer helt uavhengig av elbiler...

og diverse elbil-relaterte standarder - både AC og DC: som CHAdeMo, og andre. 

Jeg vil tippe at det er mulig å tvinge biler som selges i EU over på én bestemt standard.

Men vil vi tvinge Tesla over på 50kW CHAdeMO når alternativet er 90kW fra Teslas egne hurtigladere ? Spesielt når sistnevnte alternativ betyr utbygging av flere hurtigladere ? Og hvor mange Leaf-eiere blir glade for å vente 90 minutter bak en Tesla S på hurtigladestasjonen ?

Dessuten, med maksgrense på 30 min. som enkelte fabler om er CHAdeMO-stasjonene uansett ubrukelige for Tesla-eiere på langtur.

Jeg il tro at det i så fall er bedre å stille krav om Mennekes-kontakt (eller adapter) for AC hurtiglading via 3-fase 400V (min. 22kW) og så kan bilene evt. ha ekstra hurtigladesystemer i tillegg.

Det er ingen lette svar. Det er jo velkjent at det fiiiiiine med standarder er at det er så mange å velge mellom!  :P

Greit nok hvis Tesla-sjåføren skal akkurat der hvor det er Tesla-lader, men det kan jo være vedkommende skal steder hvor det bare er CHAdeMO-lader. De vil vinne mye mer på å kunne bruke CHAdeMO-infrastrukturen enn det CHAdeMO-bilene vil på å kunne bruke 5-6 Tesla-ladere.

Omvendt, det vil nok være smart å ha CHAdeMO-overgang/uttak der hvor det er Tesla-lader. Det er neppe et problem, rent teknisk. Kommersielt, derimot...


Jeg er personlig meget "svak" for Mennekes (som jeg tror også du er); samtidig ser jeg jo at det er veldig mange industrikontakter på steder hvor ingen engang har hørt om Mennekes (både i innland og i utland), og jeg lurer på hvor vanskelig det vil være å lage en "400 V TN 32 A til Menneskes"-overgang? Meget nyttig for de som har en seriøs lader i bilen.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjornt

Vil ikke disse super Tesla laderne bli veldig dyre, og hvem skal betale for utbygging av disse ? Må jo være en stor nok Tesla bil bestand før man kan sette i gang. Og For å få en stor Tesla bestand må man ha ett fungerende Tesla supercharger stasjonsnett. Er det riktig ?
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

sven erik

chademo har egen løsning seom en kobler på de eksisterende for å kunne lade tesla  denne har dem alerede i belgia  men denne tråden har gått over til å hvære noe annet en det jeg bynte men   hva en vil betale for  en oplading på hurtigladingen

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:45
Greit nok hvis Tesla-sjåføren skal akkurat der hvor det er Tesla-lader, men det kan jo være vedkommende skal steder hvor det bare er CHAdeMO-lader. De vil vinne mye mer på å kunne bruke CHAdeMO-infrastrukturen enn det CHAdeMO-bilene vil på å kunne bruke 5-6 Tesla-ladere.

Det forutsetter at Model S ikke kommer med 44kW trefaselading og at Mennekes-ladepunkter med denne effekten ikke popper opp der det alt er CHAdeMO-uttak. Om Renault selger mange Zoe kommer vel disse uttakene fort etter, spesielt om Tesla også støtter dette ?

Forskjellen på 44kW og 50kW er marginal. Dessuten har Model S samme batterispenning som Leaf, så den klarer neppe mer enn 47kW fra CHAdeMO.

Omvendt, det vil nok være smart å ha CHAdeMO-overgang/uttak der hvor det er Tesla-lader. Det er neppe et problem, rent teknisk. Kommersielt, derimot...

Sitat
Jeg er personlig meget "svak" for Mennekes (som jeg tror også du er); samtidig ser jeg jo at det er veldig mange industrikontakter på steder hvor ingen engang har hørt om Mennekes (både i innland og i utland), og jeg lurer på hvor vanskelig det vil være å lage en "400 V TN 32 A til Menneskes"-overgang? Meget nyttig for de som har en seriøs lader i bilen.

Tesla sin UMC (som følger med bilen) vil garantert støtte CEE-kontaktene. Man kjøper det antall adaptere man trenger, f.eks 16A og 32A trefase (rød) og 16A+32A enfase (blå) samt schuko.

Andre løsninger har jeg ikke hørt om foreløpig men de kommer garantert. Snikløsningen er en Mennekes-EVSE med påmontert kabel & CEE-plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:51
Vil ikke disse super Tesla laderne bli veldig dyre, og hvem skal betale for utbygging av disse ? Må jo være en stor nok Tesla bil bestand før man kan sette i gang. Og For å få en stor Tesla bestand må man ha ett fungerende Tesla supercharger stasjonsnett. Er det riktig ?

Tesla-laderne er MYE billigere å produsere enn CHAdeMO. De har ingen display, knapper osv., alt styres fra skjermen i bilen. Innmaten er 9 stk. av de samme 10kW laderne som finnes i bilene, 3 stk. på hver fase. Disse produseres i et antall av titusenvis årlig og blir derfor fortere billige å produsere enn innmaten i CHAdeMO-ladere som kanskje selger et hundretall i året.

I USA betales utrullingen av Tesla selv. Laderne er gratis å bruke på livstid for 60kW og 85kW-modellene. Man kan se dette slik at Tesla bruker markedsføringsbudsjettet på hurtigladere, ikke på TV-reklame og annonser i magasiner og aviser ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA