Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:55
Radaren har jo ikke noe med USS å gjøre. Radaren er for lang avstand, USS er kort. USS skal erstattes av (bedre) kamera.

Men de kameraene er jo heller ikke på plass. Tipper dette egentlig bare skjedde fordi USS-leverandørene skrudde opp prisen og så klikket Elon og fant på at de skulle droppe det.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:55
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 07. desember 2022, klokken 22:39

Hvis de var klar over dette (som jeg tror) da de valgte å gå bort fra ultralydsensorene, så er det veldig rart de velger å produsere bilene uten USS i noen få måneder frem til HD radararen er på plass i det minste. Hvis ikke de allerede har montert disse i bilene fra dagen de forsvant selvfølgelig og venter på en godkjenning/sw update.
Radaren har jo ikke noe med USS å gjøre. Radaren er for lang avstand, USS er kort. USS skal erstattes av (bedre) kamera.

Da får vi se om vi som har fått bil uten Uss, kamera eller radar får en form for oppgradering når den tid kommer. Jeg har vel mine tvil. Får i det minste håpe at de får en god software oppdatering som kan bruke nåværende kameraer som en form for parkeringssensor, det er i det minste noe vi har blitt lovet.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:55
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 07. desember 2022, klokken 22:39

Hvis de var klar over dette (som jeg tror) da de valgte å gå bort fra ultralydsensorene, så er det veldig rart de velger å produsere bilene uten USS i noen få måneder frem til HD radararen er på plass i det minste. Hvis ikke de allerede har montert disse i bilene fra dagen de forsvant selvfølgelig og venter på en godkjenning/sw update.
Radaren har jo ikke noe med USS å gjøre. Radaren er for lang avstand, USS er kort. USS skal erstattes av (bedre) kamera.
Det du påstår kan være like mye feil som riktig. RADAR kan fint erstatte ULS. Testrapportene til den nye RADARen har mye info om svært korte avstander, og nesten ingenting om lang avstand. Den lengste avstanden som nevne er 159m (ikke særlig langt). Det er fult mulig at den kan erstatte ULS foran og at kamera er tenkt å dekke bak. Kanskje den vil tjene både FSD og parkering? Vi får se. Jeg konkluderer ikke enda.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Kan det hende det kommer flere enn en i hver bil, selv om det bare er tegnet inn en plassering? Kan det hende det er denne som vil gi oss birds eye view?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#259
Åkke som. Vi som har kjøpt FSD er rævkjørt. Det blir nok aldri av noen oppgradering for oss. Vi fikk HW3 som skulle løfte oss rett inn i selvkjøringshimmelen, men som nå aldri blir noe annet enn noe avansert L2. Det meste man kanskje kan håpe på er en evigvarende Beta-versjon hvor vi alltid må holde i rattet. Nå vil sannsynligvis all videre utvikling konsentrere seg om de biler som har ny HW og nye sensorer, og har en viss mulighet til å oppfylle 7 år gamle løfter. Håper jeg tar feil....

Tesla frasier seg nå alt ansvar for forsinkelse:

https://electrek.co/2022/12/07/tesla-self-driving-claims-failure-realize-long-term-aspirational-goal-not-fraud/


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ViktorS

Er veldig glad for at jeg ikke har hatt noen interesse for autopilot eller selvkjøring. Skuffelsen hadde nok vært temmelig stor gitt, tatt i betraktning hvor surkette jeg er fordi vi ikke får parkeringsassistanse.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:27
Det du påstår kan være like mye feil som riktig. RADAR kan fint erstatte ULS. Testrapportene til den nye RADARen har mye info om svært korte avstander, og nesten ingenting om lang avstand.
Dette er jo ikke tester av funksjonaliteten til Radaren. Så hvilke avstander disse testene blir gjort på har ingen relasjon til virkningsområdet på den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

#262
Sitat fra: turfsurf på fredag 09. desember 2022, klokken 08:30
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:27
Det du påstår kan være like mye feil som riktig. RADAR kan fint erstatte ULS. Testrapportene til den nye RADARen har mye info om svært korte avstander, og nesten ingenting om lang avstand.
Dette er jo ikke tester av funksjonaliteten til Radaren. Så hvilke avstander disse testene blir gjort på har ingen relasjon til virkningsområdet på den.
Det er jeg helt klar over, og jeg påstår ingenting. Du påstår derimot at RADAR ikke kan erstatte ULS, og det er nok ikke er riktig. Bare sjekk nettsidene til Continetal om deres suround- og short range-RADAR. Om Teslas nye RADAR er en slik vet jeg ikke, men det er mange tall for svært korte avstander og ingenting om lange avstander, men det er for så vidt kanskje naturlig da skadelige strålingsnivåer uansett avtar med økende avstand.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

oma

Hentet vår YLR, produsert i Europa, på fredag. Ingen sensorer som viser avstand forran eller bakover. Ikke synlig montert i støtfanger heller. Dette hadde jeg forventet av en bil i 2022/2023.
kamera viser kun to hvite streker. ikke noe avtasndamåling eller alarmer.

Her inne virker det som alle vet alt, så derfor spørr jeg:

Kan jeg finne ut hva Tesla sa jeg skulle få når jeg bestilte? Bestilte i juni i år.
Er det noe jeg kan påpeke som en mangel?
Er det konkludert med at det vil komme noe tilsvarenede på sikt, må bare vente på en oppdatering?

Handyman

Sitat fra: oma på mandag 12. desember 2022, klokken 09:36
Kan jeg finne ut hva Tesla sa jeg skulle få når jeg bestilte? Bestilte i juni i år.
Er det noe jeg kan påpeke som en mangel?
Er det konkludert med at det vil komme noe tilsvarenede på sikt, må bare vente på en oppdatering?
Hva Tesla har sagt til deg er det nok bare du som vet. Ellers er det hva Tesla har beskrevet på nettsiden ved bestillingstidspunktet som skal inngå i leveransen. Tror ikke at de har beskrevet ULS.
I manualen står det "hvis utstyrt" ved beskrivelse av parkeringshjelp og sensorer.
Hvis Tesla har kommunisert til deg at bilen har ULS (eller funksjon for parkeringshjelp), kan du helt klart hevde at det er en mangel.
Tesla har sagt at funksjon for parkeringshjelp kommer. Det hevdes at alle har blitt informert om manglende parkeringshjelp ved å signere for dette på Teslakonten sin. Har du ikke blitt informert om dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ViktorS

Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 09:52
Sitat fra: oma på mandag 12. desember 2022, klokken 09:36
Kan jeg finne ut hva Tesla sa jeg skulle få når jeg bestilte? Bestilte i juni i år.
Er det noe jeg kan påpeke som en mangel?
Er det konkludert med at det vil komme noe tilsvarenede på sikt, må bare vente på en oppdatering?
Hva Tesla har sagt til deg er det nok bare du som vet. Ellers er det hva Tesla har beskrevet på nettsiden ved bestillingstidspunktet som skal inngå i leveransen. Tror ikke at de har beskrevet ULS.
I manualen står det "hvis utstyrt" ved beskrivelse av parkeringshjelp og sensorer.
Hvis Tesla har kommunisert til deg at bilen har ULS (eller funksjon for parkeringshjelp), kan du helt klart hevde at det er en mangel.
Tesla har sagt at funksjon for parkeringshjelp kommer. Det hevdes at alle har blitt informert om manglende parkeringshjelp ved å signere for dette på Teslakonten sin. Har du ikke blitt informert om dette?

Jeg bestilte i april, har ikke fått noe om at jeg må bekrefte mangel på USS. Utlevering 16-31 des i tromsø. VIn på konto. Regner med at jeg kanskje får spm straks.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Kim-

Når jeg ble tildelt bil kom det opp en beskjed på Tesla kontoen om at det var Tesla vision som gjaldt og jeg måtte akseptere eller avslå. Dette har vel alle andre fått også
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på mandag 12. desember 2022, klokken 10:21
Når jeg ble tildelt bil kom det opp en beskjed på Tesla kontoen om at det var Tesla vision som gjaldt og jeg måtte akseptere eller avslå. Dette har vel alle andre fått også

Jeg fikk ikke det.

jokke

Sitat fra: førategangtesla på mandag 12. desember 2022, klokken 17:52
Sitat fra: Kim- på mandag 12. desember 2022, klokken 10:21
Når jeg ble tildelt bil kom det opp en beskjed på Tesla kontoen om at det var Tesla vision som gjaldt og jeg måtte akseptere eller avslå. Dette har vel alle andre fått også

Jeg fikk ikke det.
Ikke jeg heller

daktari

Jeg ville sjekket Waybackmachine /internet archive for å se om noen har tatt snapshot av nettsiden.
Selv tok jeg skjermbilder av alt da jeg fikk bil med FSD og EAP våren 2017 som ikke kunne kjøre mer enn 80 km/t på motorvei, da jeg akutt ble redd for at dette skulle bli konflikt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA