Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kaos på Ionity

Startet av nordmannisverige, mandag 06. juni 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 25. juli 2022, klokken 15:56
En sakteladende bil "ser jo ikke verre ut en den er" når det er kø.
Hvis en fyr med en Leaf, Kona eller i-pace skal campe 60 minutter der en etron eller id.4 trenger 25 min så gir det dårlig stemning i køen. Sånn er det bare.

Det er urettferdig at disse får gratis parkering i 30 min, tid som kunne doblet kapasiteten til laderen.

En saftig minuttpris for 30+ min burde vært lovpålagt - i det minste når alle laderne er i bruk.

Man får små rimelige elbiler som lader raskt - ID.3 og El-born maxwe på 130 kW.

Synes det er like mye urettferdig dersom en kjører på med ren minuttprising - da blir det jo billigere å lade de dyreste og nyeste bilene. Det er i alle fall langt fra et rettferdig system spør du meg.


RJK

Sitat fra: daktari på mandag 25. juli 2022, klokken 15:56
En sakteladende bil "ser jo ikke verre ut en den er" når det er kø.
Hvis en fyr med en Leaf, Kona eller i-pace skal campe 60 minutter der en etron eller id.4 trenger 25 min så gir det dårlig stemning i køen. Sånn er det bare.

Det er urettferdig at disse får gratis parkering i 30 min, tid som kunne doblet kapasiteten til laderen.

En saftig minuttpris for 30+ min burde vært lovpålagt - i det minste når alle laderne er i bruk.

Man får små rimelige elbiler som lader raskt - ID.3 og El-born maxwe på 130 kW.
Hvorfor må du komme med det tullet om "gratis parkering i 30 minutter"? Det er da absolutt ingen som stiller seg på en Ionity-stasjon, for å stå parkert? Da er det jo bare å stille seg maks 50 meter unna, og stå helt gratis.

Nei, man står der for å lade, og man står der ikke lengre enn man må. Og jeg har allerede visst hvordan en Kona gir raskere lading (bruker mindre tid, og rekker lengre) enn f.eks. i-Pace.

Ser man hvor langt man kommer på f.eks. 25 minutter lading, så er ikke en Kona (243 km) så veldig langt bak f.eks. en Ford Mustang Mach-E (260 km), og helt likt med en Citroën e-C4.

https://nye.naf.no/elbil/lading/rekkevidde-med-25-minutter-lading

Forresten, om du ser en Leaf på en Ionity-stasjon, så vil du raskt se den forsvinner derfra, når eieren/sjåføren ikke finner ChaDeMo.

Nei, Daktari. Her virker det som du har noen "issues" du bør gå inn i deg selv med, for jeg synes ikke akkurat du fremstår som en mann med empati. Her virker det som du mener du har en slags forrang til laderne, fordi du har en bil som lader raskt og på kort tid, og alle tregere biler må komme seg vekk når du vil lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Truls Antonsen

En kan lade mange andre steder enn Ionity...men...

Jeg lader på Ionity av økonomiske årsaker...de har under halv pris av konkurrentene, forutsatt betalt månedsavgift...
Men fremstår som det er flere som har betalt dette, enn det tilbudet klarer å dekke...og da blir det kø...

Jeg gidder ikke lade på Fåvang på Eviny til 4,80 eller hva det er nå, inkl rabatter, når det på øyer koster 1,79...

Årsgebyr for dette er betalt etter 700kwh lading...for min del ca 3000km...eller 2x t/r Ålesund - Vestfold...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Er på en lokasjon nå hvor det hverken er Ionity eller Tesla. Her er det type 2 til 90kr/timen, og hurtigladere til 9,60/kWh. Men etter litt leting fant jeg en enslig 150kW lader med to uttak som var gratis, og ikke noen andre som lader. Så YMMW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 25. juli 2022, klokken 16:24
Sitat fra: daktari på mandag 25. juli 2022, klokken 15:56
En sakteladende bil "ser jo ikke verre ut en den er" når det er kø.
Hvis en fyr med en Leaf, Kona eller i-pace skal campe 60 minutter der en etron eller id.4 trenger 25 min så gir det dårlig stemning i køen. Sånn er det bare.

Det er urettferdig at disse får gratis parkering i 30 min, tid som kunne doblet kapasiteten til laderen.

En saftig minuttpris for 30+ min burde vært lovpålagt - i det minste når alle laderne er i bruk.

Man får små rimelige elbiler som lader raskt - ID.3 og El-born maxwe på 130 kW.
Hvorfor må du komme med det tullet om "gratis parkering i 30 minutter"? Det er da absolutt ingen som stiller seg på en Ionity-stasjon, for å stå parkert? Da er det jo bare å stille seg maks 50 meter unna, og stå helt gratis.

Nei, man står der for å lade, og man står der ikke lengre enn man må. Og jeg har allerede visst hvordan en Kona gir raskere lading (bruker mindre tid, og rekker lengre) enn f.eks. i-Pace.

Ser man hvor langt man kommer på f.eks. 25 minutter lading, så er ikke en Kona (243 km) så veldig langt bak f.eks. en Ford Mustang Mach-E (260 km), og helt likt med en Citroën e-C4.

https://nye.naf.no/elbil/lading/rekkevidde-med-25-minutter-lading

Forresten, om du ser en Leaf på en Ionity-stasjon, så vil du raskt se den forsvinner derfra, når eieren/sjåføren ikke finner ChaDeMo.

Nei, Daktari. Her virker det som du har noen "issues" du bør gå inn i deg selv med, for jeg synes ikke akkurat du fremstår som en mann med empati. Her virker det som du mener du har en slags forrang til laderne, fordi du har en bil som lader raskt og på kort tid, og alle tregere biler må komme seg vekk når du vil lade.
Tror du ikke forstår poenget mitt.

Km/min er uinteressant.  Det er hvor lang tid din bil opptar laderen som betyr noe.

De fleste tenker neppe som deg og lader leeenge. Treg bil = blir veldig lang tid

Hvilke insentiver må til for å få folk til å lade kortest mulig og heller ta 2 raske stopp enn et langt - for å redusere kø?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 25. juli 2022, klokken 20:47

Jeg lader på Ionity av økonomiske årsaker...de har under halv pris av konkurrentene, forutsatt betalt månedsavgift...
Men fremstår som det er flere som har betalt dette, enn det tilbudet klarer å dekke...og da blir det kø...

Jeg gidder ikke lade på Fåvang på Eviny til 4,80 eller hva det er nå, inkl rabatter, når det på øyer koster 1,79...

Årsgebyr for dette er betalt etter 700kwh lading...for min del ca 3000km...eller 2x t/r Ålesund - Vestfold...


Jeg skulle hatt et lynladebehov langt over «break even» på 700kWh før jeg hadde bundet meg til en ladeoperatør med et såpass tynt ladenettverk som Ionity. De har ikke spesielt mange ladelokasjoner (i Norge), og tydeligvis ikke kapasitet nok i pressperioder.

Hadde jeg kjørt 5-6 turer i året til Åkesund, eller skulle på en lengre Europa-tur kunne Ionity-avtale vært aktuelt. (Hvis jeg ikke hadde hatt gratis Tesla-lading)

Jeg skjønner godt at de som har Ionity-avtale sponset av bilprodusent gjerne vil lade der pga lav kWh-pris. Selv med risiko for ladekø og defekte ladere. Hvis avtalen er noe man skal betale selv, så hadde ihvertfall jeg stilt mye høyere krav til tilgjengelighet. Men så har jeg kronisk ladekø-angst.

På mange måter syns jeg Tesla har en bedre avtale, selv med vesentlig høyere kWh-pris. Mange flere ladelokasjoner, med mange flere ladere pr sted. Og man binder seg bare for en måned av gangen, ikke et helt år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på tirsdag 26. juli 2022, klokken 00:04
Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 25. juli 2022, klokken 20:47

Jeg lader på Ionity av økonomiske årsaker...de har under halv pris av konkurrentene, forutsatt betalt månedsavgift...
Men fremstår som det er flere som har betalt dette, enn det tilbudet klarer å dekke...og da blir det kø...

Jeg gidder ikke lade på Fåvang på Eviny til 4,80 eller hva det er nå, inkl rabatter, når det på øyer koster 1,79...

Årsgebyr for dette er betalt etter 700kwh lading...for min del ca 3000km...eller 2x t/r Ålesund - Vestfold...


Jeg skulle hatt et lynladebehov langt over «break even» på 700kWh før jeg hadde bundet meg til en ladeoperatør med et såpass tynt ladenettverk som Ionity. De har ikke spesielt mange ladelokasjoner (i Norge), og tydeligvis ikke kapasitet nok i pressperioder.

Hadde jeg kjørt 5-6 turer i året til Åkesund, eller skulle på en lengre Europa-tur kunne Ionity-avtale vært aktuelt. (Hvis jeg ikke hadde hatt gratis Tesla-lading)

Jeg skjønner godt at de som har Ionity-avtale sponset av bilprodusent gjerne vil lade der pga lav kWh-pris. Selv med risiko for ladekø og defekte ladere. Hvis avtalen er noe man skal betale selv, så hadde ihvertfall jeg stilt mye høyere krav til tilgjengelighet. Men så har jeg kronisk ladekø-angst.

På mange måter syns jeg Tesla har en bedre avtale, selv med vesentlig høyere kWh-pris. Mange flere ladelokasjoner, med mange flere ladere pr sted. Og man binder seg bare for en måned av gangen, ikke et helt år.
Det blir fort billigere allerede før 600 kWh per år. For å ta et noe urealistisk regnestykke, fordi disse to nettverkene opererer ikke i samme landsdel engang, men Ionity med ChargeMyHyundai-avtale til 135 per måned og 1,65 per kWh faller billigere per lading ved 50 kWh, enn Ishavsveien på lynlader og samme mengde strøm.

Ionity: (50*1,65)+135 = 217,50
Ishavsveien: (50*4,75) = 237,50
Differanse = 20, differanse 12 mnd = 240,- som er mer enn et månedsgebyr + en oppladning.
50*12 = 600 kWh

Men så kommer det morsomme. Hver påfølgende lynlading koster meg bare 82,50 for 50 kWh.

Nærmeste konkurrent ellers, prismessig, er E.ON, som ser ut til å bare ha en lynladestasjon og noen hurtigladere utenfor Trondheim og en hurtiglader i Lillestrøm-området.

Ellers har man Supercharge til 5.75 men bare noen få plasser lengst sør + en i Trondheim, og Kople til 6,40.

Så lenge man har en elbil som klarer å kjøre fra Ionity-stasjon til Ionitystasjon og hjem, og deres stasjoner er der man gjerne kjører, så er de derfor et soleklart valg.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Truls Antonsen

Er Etron Charging Service jeg har, som også inkl Ionity.
Grunnen til at jeg betaler for denne inneværende år, var at vi skulle kjøre endel i utlandet,  og jeg ville ha en "roaming-løsning" slik at det ble enkelt.
På tidspunktet jeg aktiverte avtalen, hadde Mer, og tildels BKK/Eviny priser med rabatt ned mot 2,80 med min ladehastighet, slik at break even var ca 6000km...som i ett normalår er mer enn jeg hurtiglader.
Historien nå, viser jeg har hatt litt flaks...for alle, unntatt Ionity har jo endret sine priser/betingelser.

På strekningen Ålesund-Vestfold, er det Øyer og Dombås som er presspunktene om sommeren.
Dombås fordi der er det "alltid" kaos, samme hva slags drivstoff en bruker....og Øyer fordi dit kommer jeg i "prime-time" om jeg starter på morgen, dvs mellom 12-16, hvor "alle" er tomme for strøm.
Skal bli godt med nye ladere på Åndalsnes og Trollveggen, da nærmer Dal seg innenfor rekkevidde med en liten stopp der...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Moas

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. juli 2022, klokken 09:53
Jeg har og observert kø på Tesla sine stasjoner,
Det er litt annerledes for tesla biler siden man ser evt. køer på teslaladere når man kjører. Da kan man endre ruten for å unngå kø.

Har forøvrig kjørt på kryss og tverst i skandinavia og eu denne sommeren og aldri opplevd kø på teslaladere, selv i "rushen".
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Truls Antonsen på tirsdag 26. juli 2022, klokken 08:07
Er Etron Charging Service jeg har, som også inkl Ionity.
Grunnen til at jeg betaler for denne inneværende år, var at vi skulle kjøre endel i utlandet,  og jeg ville ha en "roaming-løsning" slik at det ble enkelt.
På tidspunktet jeg aktiverte avtalen, hadde Mer, og tildels BKK/Eviny priser med rabatt ned mot 2,80 med min ladehastighet, slik at break even var ca 6000km...som i ett normalår er mer enn jeg hurtiglader.
Historien nå, viser jeg har hatt litt flaks...for alle, unntatt Ionity har jo endret sine priser/betingelser.

På strekningen Ålesund-Vestfold, er det Øyer og Dombås som er presspunktene om sommeren.
Dombås fordi der er det "alltid" kaos, samme hva slags drivstoff en bruker....og Øyer fordi dit kommer jeg i "prime-time" om jeg starter på morgen, dvs mellom 12-16, hvor "alle" er tomme for strøm.
Skal bli godt med nye ladere på Åndalsnes og Trollveggen, da nærmer Dal seg innenfor rekkevidde med en liten stopp der...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Får du samme priser i avtalen nå, som før omleggingen/prisendringen?

Nå virker det som mange tror at endring til kWh-prising har gjort hurtig/lynlading svindyrt mot før, men det mange glemmer å tenke på, er at de økte strømprisene uansett hadde ført til et prishopp.

De har bare bakt det inn i samme pakke, så det ser ut som endringen ble dyrere pga overgang til kWh. Men det er egentlig 2 endringer i en, bake minuttprising inn i kWh-prisen, generell prisstigning pga dyr strøm og effektavgifter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Truls Antonsen

Ionity prisene har stått stille (var ren kwh fra før).
De andre har det kommet endringsmail om flere ganger, ettersom Mer og slikt har byttet til kwh pris.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Ionity startet med en heftig drop-in-pris etter at introtilbudet gikk ut, med bare et minimalt økt-gebyr. Har vært mulig i ettertid å lade rimelig (øktgebyr først, deretter rimelig kWh-pris) via partnere som Chargepoint, Maingau og Eins, før disse ble vel så dyre og dyrere enn de andre ladestasjonskjedene.

Nå har de andre bevegd seg veldig nært Ionity sin drop-in-pris for registrerte bruker, selv om man kan få lavere pris via lojalitetsprogram og bonuser basert på ladhistorikk (mye lading forrige eller inneværende måned), så ennå ikke behov for Ionity å øke denne drop-in-prisen.

Men i tillegg så har egne partneravtaler som ChargeMyHyundai, WeCharge etc ført til et månedsgebyr og veldig lave priser per kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 07:08

Det blir fort billigere allerede før 600 kWh per år. For å ta et noe urealistisk regnestykke, fordi disse to nettverkene opererer ikke i samme landsdel engang, men Ionity med ChargeMyHyundai-avtale til 135 per måned og 1,65 per kWh faller billigere per lading ved 50 kWh, enn Ishavsveien på lynlader og samme mengde strøm.

Ionity: (50*1,65)+135 = 217,50
Ishavsveien: (50*4,75) = 237,50
Differanse = 20, differanse 12 mnd = 240,- som er mer enn et månedsgebyr + en oppladning.
50*12 = 600 kWh

Men så kommer det morsomme. Hver påfølgende lynlading koster meg bare 82,50 for 50 kWh.

Men hvis det viser seg at man har et lavere hurtiglade-behov enn først antatt. Og lader mindre enn 600 kWh i året. Da kan en Ionity-avtale fort bli en dårlig deal. Tar man ekstremtilfellet, der man endte opp med bare en 50kWh hurtiglading, så vil den koste 1700kr, eller 34kr/kWh.

Og man låser seg til en operatør, og kan ikke velge den ladelokasjon som til enhver tid passer best/har minst kø.

Enkel lading i utlandet er et godt argument for Ionity-avtale.

Billig lading i Norge er ikke et godt argument. Med mindre man er sikker på å hurtiglade mye. Og er villig til å binde seg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Moas på tirsdag 26. juli 2022, klokken 08:51
Det er litt annerledes for tesla biler siden man ser evt. køer på teslaladere når man kjører. Da kan man endre ruten for å unngå kø.
Man ser om det er kø på andre ladere og med apper som ChargeFinder og ABRP. Så ikke store forskjellen der. Plottet inn Ionity som førstevalg og Tesla som andrevalg stort sett, og flere ganger var det kø på Tesla og ledig på Ionity. Motsatt også selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:34
Sitat fra: Moas på tirsdag 26. juli 2022, klokken 08:51
Det er litt annerledes for tesla biler siden man ser evt. køer på teslaladere når man kjører. Da kan man endre ruten for å unngå kø.
Man ser om det er kø på andre ladere og med apper som ChargeFinder og ABRP. Så ikke store forskjellen der. Plottet inn Ionity som førstevalg og Tesla som andrevalg stort sett, og flere ganger var det kø på Tesla og ledig på Ionity. Motsatt også selvfølgelig.
Så du bruker mobilen underveis? Ikke helt gunstig..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA