Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kaos på Ionity

Startet av nordmannisverige, mandag 06. juni 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

nordmannisverige

Det merkes at sommeren begynner å nærme seg.

Konklusjonen er å ta med seg en stor tube tålmodighet.

Nå i pinsehelgen ladet jeg på:

Spekeröd:
6 plasser, 1 død, 1 Mazda MX-30 som hadde ladet i 41 minutter (14kWh) nåværende effekt 21kW, 1 eGolf ladet med 16kW, 1 Polestar 2 med SoC 98% ladet med 8kW, en MachE og en eTron når jeg kom gjorde at det ble litt ruljans.
Det eneste som var positivt er at køen var lett å forstå, men en HPC der 66% ikke hurtiglader er verdiløst, man må begynne med voksenopplæring i ladeetikk.

Rygge: 1 Tesla og en Chademo Leaf i køen, jeg spurte pent om de stod i rett kø, de takket vennlig for hjelpen til å finne rett ladestasjon litt lenger bort. 1 av 6 var død, 1 ladet med redusert effekt selv etter gjentatte reboot. Køen fungerte ok.

Øyer: fungerte bra, selv om køen ble stående i veien for køen til vaskehallen. 1 av 6 død, resten fløt på bra.

Varberg: Ingen kø (sent søndag kveld) 1 død.

Ser for meg ladekaos og minst 1 grov voldssak i IONITY-kø i sommer. Ringte IONITY for å melde fra om alle døde ladere, og at man kanskje skal innføre straffegebyr for å lade lenger enn 30 minutter/80% for å redusere ladekøene.

Åpen SuC har hjelpt til litt, men min Ioniq5 lader dårlig på V2 og ikke i det hele tatt på V3, så IONITY er det eneste reelle alternativet i Europa.

Hva tror dere, får vi det første «ladedrapet» på IONITY i sommervarmen?

hELgenen

Når noen leker med tanken om drap i ladekø må jeg si jeg er glad for at jeg ikke bor i USA. En elektrifisering av bilparken der borte har muligens en del andre utfordringer som f.eks liv og død...


Orbit

Jeg var også innom Spekerød på søndagen i pinsehelgen. En lader var ute av drift. To biler (inkl min) ladet normalt. Resten av laderne var delvis i bruk, men det gikk med mer tid til fikling med ladekort og app'er. Mange var på førstereis utenlands, og prøvde f.eks fånyttes med norsk CK app på Ionity (på en CK-stasjon). Et par biler trengte hjelp med å finne riktig app, mens en var det enklest å la lade på mitt abonnement for at de skulle komme seg videre.

(Og før noen trekker kortleser-kortet: Jeg ladet senere på dagen på CK lader med kredittkort, og det var en del runder med ekstra lesing av kort før den tillot å stoppe ladingen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nordmannisverige

#3
Sitat fra: hELgenen på mandag 06. juni 2022, klokken 13:14
Når noen leker med tanken om drap i ladekø må jeg si jeg er glad for at jeg ikke bor i USA. En elektrifisering av bilparken der borte har muligens en del andre utfordringer som f.eks liv og død...
Du behøver ikke reise over dammen, her i Sverige blir folk ihjælslått for parkeringsplassen nærmest døra på kjøpesenteret.

Godt jeg har en tålmodig fru, og voksne barn, om sommervarmen slår til for fullt, og man må køe sammen med andre utålmodige bilister med heteslag, så kan det bli en interessant sommer.

Jeg har allerede lagt av 1000kr i reisekassa til is under ladestoppene ned til Kroatia og hjem igjen.

Øyvis Prøyvis

Vi var ute på tur I helgen, Arendal-Strømstad t/r og ser for meg det kan bli noen spesielle situasjoner til sommeren når hodet koker og ladekøene er lange. Vi fikk en liten forsmak på fredag. Da var det en del kø på Ionity på Ringdalsskogen så vi kjørte til avkjøringen ved Torp for å lade på Mer stasjonen der.  En defekt lader og en del biler gjorde at det ble litt kø. En uheldig billigst måtte dessverre vente 2 min da jeg skulle koble på campingvognen igjen etter lading, hvorpå bilføreren sveivet ned vinduet og sa til min kone at når man er så jævla dårlig til å kjøre ned henger burde man la være. For en hyggelig kommentar, og jammen trist at sånne dyktige sjåfører som kjører BMW med rask båt på henger må oppleve noe så fryktelig som å vente litt. Her er det bare å legge seg flat og sørge for at veien er åpne for så dyktige sjåfører som tydeligvis denne karen var.

Videre på ferden ladet vi på Ionity i Rygge på lørdag ettermiddag. Da var det bare litt kø og god turnover på laderne.

I dag startet turen på Ionity i Strømstad og der var det null kø og alle 6 laderne virket.

På Ringdalsskogen nå i ettermiddag var det mildt sagt kaos. Biler vrengte inn foran andre og biler som forsøkte seg på en defekt lader ble forbigått i køen av andre ivrige bilister. En mann var så hissig at jeg nesten så for meg at det kom til å bli et lite basketak ut av det, men det roet seg heldigvis ned. Her tror jeg Ionity eller stasjonseieren bør male opp noen striper i veien som viser hvor ladekøen skal gå. Hvis ikke tror jeg det kan oppstå mange uønskede situasjoner når folk blir forbigått i køen.

Heldigvis er nå stort sett de fleste man treffer i ladekø eller på ladeplassene hyggelige mennesker. Jeg tror likevel enkelte gjerne burde trekke pusten dypt og telle til 10 før de begynner å lire av seg for mye.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

nordmannisverige

Nå har jeg sendt e-post til kundeservice med mine bekymringer.
1. Reparer ødelagte stolper asap, helst samme dag.
2. utvid antallet ladestolper, 2 ekstra stolper øker tilgjengeligheten betraktelig.
3. Markér opp ladekø med enten skilt eller veimarkering, helst allerede i dag på stasjoner med mye besøk. Om ikke IONITY sitter på den dataen, så kan den kjøpes av Google.
4. innfør straffegebyr om man lader over 80% SoC eller 30 minutter under peak.

Har du flere forslag, så send gjerne inn til kundeservice, eller post dem her, så kan jeg gjøre det.

daktari

Det er en tragedie at de ikke har minuttprising. Alle andre har fulgt etter Ionity nå også dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 12. juni 2022, klokken 22:36
Det er en tragedie at de ikke har minuttprising. Alle andre har fulgt etter Ionity nå også dessverre.
Du må være en av svært få som mener det er dumt med prising bare av antall kWh. Som @normannisverige sier, det er for få ladere, for treg reparasjon av defekte ladere og ingen organisering av køer som innimellom oppstår.

Han nevner riktignok straffegebyr, men det ville neppe vært så aktuelt om de to første ble løst. Og uansett er det jo kun for lading over 80/90 %SoC han etterspør. Ikke minuttprising på hele ladesesjonen, som nå altså er en tapt sak. Det er bare tidsspørsmål før og Eviny kommer med datoen.

Forundrer meg ikke om de velger å legge det til 1.7 slik som Mer nå har gjort, men da må de nesten skynde seg med å informere om dette, for om ikke lenge begynner folk å ta til veien igjen. Heldigvis vil endel velge å ta turen utenlands (dog med fly), slik at jeg ikke ser for meg like stort ladekaos som ble meldt om i fjor. Det hjelper og på om man ikke absolutt må dra helga da skolene slutter, som er fredag den 17ende til søndag den 19ende.

Straffegebyr for å ta opp ladeplass unødig når det er kø eller man allerede er fulladet, er det i utgangspunktet stor forståelse for og enighet om. Gjerne 1 krone eller 2 (gjerne differensiere på 80 0g 90 %) opp til 100 % SoC, og 10 kr for hvert minutt fra 100 % SoC og til bilen flyttes.

Var forøvrig på Ionity i Strömstad fordi lading mens jeg shoppet på Nordbysenteret hos incharge hadde stoppet opp ganske tidlig, og jeg med "dum" bil og bruk av brikke fordi incharge sin app er søppel, ikke fikk sett dette og kunnet starte den på nytt.

Jeg og en ID3 ble stående noen få minutter i kø. Ladet bare det jeg trengte for å komme til Rygge, for det er jo nesten dobbel pris (3,10 mot 1,65 kr per kWh) i Sverige som i Norge, med Ionityavtale gjennom ChargeMyHyundai.

Ved rygge fikk jeg raskt opp mot toppfarten, et dropp ved ca 67 % der den fremdeles holdt grei fart (0ver 50 kW) til 77 % der den datt litt til, og så koblet jeg av ved 80 % da den falt til ca 24 %.

Da var det fremdeles ledige ladere rundt meg, selv om en Ioniq 5 på vei inn, muligens glemte av hvilken side ladeporten var på. Han kjørte først inn mot laderen ved siden av meg som hadde laderen til hans høyre side, men flyttet seg raskt til min side da han så jeg kjørte ut. Men da fikk han istedet laderen på sin venstre side.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 02:13

Straffegebyr for å ta opp ladeplass unødig når det er kø eller man allerede er fulladet, er det i utgangspunktet stor forståelse for og enighet om. Gjerne 1 krone eller 2 (gjerne differensiere på 80 0g 90 %) opp til 100 % SoC, og 10 kr for hvert minutt fra 100 % SoC og til bilen flyttes.

...

Ved rygge fikk jeg raskt opp mot toppfarten, et dropp ved ca 67 % der den fremdeles holdt grei fart (0ver 50 kW) til 77 % der den datt litt til, og så koblet jeg av ved 80 % da den falt til ca 24 %.

Du ønsker at man skal straffes for å lade over 80% og så lader du med en bil som lader tregere gjennom hele ladestasjonen enn andre gjør over 80%?

SOC bør ikke ha noe med minuttprising å gjøre. Hvor lenge du okkuperer laderen, uavhengig av ladefart og SOC er det som bør ha noe å si. F.eks at det slår inn over 40 minutt. Og selvfølgelig ett heftig parkeringsgebyr.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#9
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 02:13

Straffegebyr for å ta opp ladeplass unødig når det er kø eller man allerede er fulladet, er det i utgangspunktet stor forståelse for og enighet om. Gjerne 1 krone eller 2 (gjerne differensiere på 80 0g 90 %) opp til 100 % SoC, og 10 kr for hvert minutt fra 100 % SoC og til bilen flyttes.

...

Ved rygge fikk jeg raskt opp mot toppfarten, et dropp ved ca 67 % der den fremdeles holdt grei fart (0ver 50 kW) til 77 % der den datt litt til, og så koblet jeg av ved 80 % da den falt til ca 24 %.

Du ønsker at man skal straffes for å lade over 80% og så lader du med en bil som lader tregere gjennom hele ladestasjonen enn andre gjør over 80%?

SOC bør ikke ha noe med minuttprising å gjøre. Hvor lenge du okkuperer laderen, uavhengig av ladefart og SOC er det som bør ha noe å si. F.eks at det slår inn over 40 minutt. Og selvfølgelig ett heftig parkeringsgebyr.
Jeg mener selvsagt at enhver skal kunne lade til opp mot 80 % uten å bli straffet for dette. Er ikke bileiers skyld at bilen ikke lader raskere. Konaen skulle i utgangspunktet vært en av de raskere til å lade da den kom, da Hyundai først lovet støtte for opp mot 100 kW via litt tåkete formulering, og så viser praksis at den ikke når opp i det tall man var hintet til.

80 % er det generelle rådet, da det er da ladesesjonen normalt drabber av, og tar langt lengre tid på de neste 20 %ene. Dessuten, om bilen lader så raskt opp til 80 %, så er det jo heller ikke så veldig mange minutter man eventuelt må betale minutt-kostnaden.

For egen del tar bilen 15 minutter ekstra opp fra 80 til 90 % SoC, og tillegget blir da 15 kroner. For en Audi E-tron 55, så er dette i underkant av 10 minutter, fra ca 30 minutter opp til 80 % og underkant av 40 minutter til 90 %. Altså blir merkostnaden under 10 kroner. Ladetider hentet fra denne artikkelen:

https://insideevs.com/news/413453/audi-fast-charging-curve-that-makes-difference/

Denne grafen viser dessuten at at de fleste elbilene drabber farten gjerne litt før:


Så må vi og ta hensyn til effektiviteten, nemlig hvor mange km ekstra man tilfører. Tørste biler er ikke nødvendigvis så veldig mye raskere om man tar hensyn til det høyere forbruket. Noe som illustreres i denne artikkelen:

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-viser-store-forskjeller-pa-hvor-godt-elbiler-egner-seg-pa-langtur/488681

Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 10:50
Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Nei, det synes jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg trenger å lade 20% SOC for å komme frem, og det passer å ta den stoppen på 70% SOC så skal jeg betale ekstra vs en som trenger å lade 20% for å komme frem men kjører rett fra hytta med kaldt batteri og 50% SOC og stiller seg til å lade?

Poenget er at det er så mange ting som man kan anse som "unødvendig" treg lading at man kan ikke begynne å plukke ut tilfeldige ting. Glemt å aktivere batterivarming? Lader på starten av turen? Høy SoC? Tregtladende bil på lynlader? Bil med stort batteri på 50kW lader? Det er uvesentlig hva som er grunnen til at man vil lade lenge, taksten kan slå inn etter en viss tid uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Operatørene kan ikke ta hensyn til alle mulige problemstillinger som fører til at man lader saktere enn man ellers ville gjort.

Kan bilen i det hele tatt forvarmes, eller har ikke bileier oppvarmet garasje? Vet stasjonen at "du" har forvarmet og gjort alt i boka for å ha varmt batteri når du svinger inn med 70 % SoC vs den som svinger inn med 20 eller 50 %? Vet stasjonen at det passer deg bedre å ta en 20 minutter stopp for å lade 70-90 % fremfor å bruke maks 10 minutter om du kommer inn med lavere SoC?

Det er selvsagt stor forskjell på hva man kan gjøre vs hva man velger å gjøre. Tror ikke folk med viten og vilje, foruten journalister som har en agenda, stiller seg opp ved en hurtig/lynlader som, utenom denne spesielle perioden vi er inne i nå, normalt sett er langt dyrere enn hjemmelading, og trekker mange kWh med strøm bare for å få oppvarmet batteriet nok til å etterhvert få noe strøm inn på bilen.

Når folk blir mere vant, vet de at de kan kjøre bilen og batteriet varmere, og batteriet ned til langt lavere SoC før man stiller seg for å lade, og det vil man spare både tid og penger på. Eller at man ikke stiller bilen i vinterkulda med alt for lavt batteri, når de vet de skal ut å kjøre etter at batteriet har kjølt seg godt ned, og man ikke har mulighet til å lade ved hytta eller hvor de nå er.

Jeg skjønner selvsagt godt at du synes det er urettferdig at du skal betale mer fordi du velger å ta en litt lengre stopp tidlig, enn å vente til lengre utpå løypa og derved bruker endel mindre tid på å lade samme mengde strøm.

På samme måte som jeg synes det er urettferdig at jeg skal straffes fordi bilen lader saktere i kWh enn andre biler, selv om jeg lader raskere i km enn f.eks. en i-Pace-eier gjør, til tross for at vedkommende lader på høyere effekt, ref. link jeg la i forrige innlegg.

Vi er altså uenig om det skal løpe på mere kostnader etter en viss tid i minutter, eller en viss SoC-tilstand som tilsier at man bruker mer tid på de neste prosentene enn om man startet fra en lavere SoC-tilstand. I eksemplene, så vil en av oss bli straffet med litt høyere kWh-pris. Jeg før jeg i det hele tatt når 80 % ved tidsbegrensning, eller du når du velger å lade på høy SoC. ved 80 % SoC.

Alternativet er at man kun fakturerer på kWh, og ikke straffer med høyere pris så lenge man lader, og derved ikke har noen form for "oppdragelse" av kundene via prisingen. Akkurat slik Ionity gjør, som jeg synes er helt uproblematisk i utgangspunktet, men som du hadde dine motforestillinger om.

Man kunne uansett ha gjort slik Tesla gjør, at man kun fakturerer ekstra dersom man ikke flytter bilen innen 10 minutter etter at landingen stoppet opp, og kun når minst 50 % av laderne er i bruk. Dette for å unngå at laderne blir blokkert av ikke-ladende biler, uansett om det er ICE-biler med hensynsløse og opportunistiske sjåfører (ref saken om bobil-sjåføren som med vilje blokkerte laderne) eller egoister som driter i andres enn seg selv.

Er riktignok et problem at stasjonene fylles fort når man bare har 1-12 ladepunkter per ladested, i motsetning til stasjoner med gjerne 15-20 ladepunkter eller mer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 12:03
Operatørene kan ikke ta hensyn til alle mulige problemstillinger som fører til at man lader saktere enn man ellers ville gjort.
Dette er akkurat poenget mitt. 80% SOC er en av mange tilfeldige ting. Hvorfor skal dette være ett "magic number" som man skal straffes for?

For å presisere, jeg pleier ikke lade sånn selv, men ser det er visse på forumet her som forfekter at de liker å gjøre det. Og det må de da få lov til, så lenge de ikke okkuperer laderen i evigheter.

De som parkerer SUVen med kjempebatteri på 50kW hurtiglader for å kunne spise middag kan godt betale for seg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 12:59
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 12:03
Operatørene kan ikke ta hensyn til alle mulige problemstillinger som fører til at man lader saktere enn man ellers ville gjort.
Dette er akkurat poenget mitt. 80% SOC er en av mange tilfeldige ting. Hvorfor skal dette være ett "magic number" som man skal straffes for?

For å presisere, jeg pleier ikke lade sånn selv, men ser det er visse på forumet her som forfekter at de liker å gjøre det. Og det må de da få lov til, så lenge de ikke okkuperer laderen i evigheter.

De som parkerer SUVen med kjempebatteri på 50kW hurtiglader for å kunne spise middag kan godt betale for seg.
Så da er vi egentlig tilbake til at de fleste/alle forsøk på å oppdra kunder har dessverre lite for seg, og Ionity sin løsning med bare kWh-pris uten annen begrensning, er det mest rettferdige. Det du i ditt innlegg mente var feil og gæernt.

Da får vi strekke oss til at eneste akseptable "oppdragelse" av kundene, er minuttprising for alle de minuttene man står etter at ladingen er avsluttet, så lenge det er pga nådd ladegrense en selv har satt eller 100 % SoC, og ikke feil fra laderen sin side.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 13:08
Da får vi strekke oss til at eneste akseptable "oppdragelse" av kundene, er minuttprising for alle de minuttene man står etter at ladingen er avsluttet, så lenge det er pga nådd ladegrense en selv har satt eller 100 % SoC, og ikke feil fra laderen sin side.
Det er ihvertfall en ting man ubetinget kan innføre.

Jeg mener og tidsbegrensning er helt ok, siden man da betaler for "utvidet bruk" av tjenesten, uansett årsak. Hva akkurat den grensen skal være på skal ikke jeg uttale meg skråsikkert om, men 40-45 minutt bør gi ganske bra med rekkevidde og tid til å spise en pølse. De som lader i 90 minutt hver gang vil sikkert være uenige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA