Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:56
Sitat fra: automat på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:21
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juni 2022, klokken 17:25
RJKs konspirasjonsteori er at det er Oslo som trenerer dette for å få bompenger fra gjennomfartstrafikken
Ja slik kan man også lese det.
Når man har stått på sidelinjen og sett hvordan dette har pågått siden før årtusenskiftet, er det vanskelig å se noen andre grunner til at dette ikke er kommet på plass ennå.

Og diskusjonen har gått lenge før jeg begynte å følge med. Ifølge denne wiki-linken, ble de første reguleringer foretatt i 1960, noe som tyder på at det har vært i tankene noen år før det igjen. Og nå, mer enn 62 år senere, er det fremdeles ikke kommet så veldig mye lengre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ringveiene_i_Oslo

Oslo kommune vil heller ha penger enn å fjerne trafikken som går gjennom Oslo.
Fornebubanen er jo et eksempel på det - her ville jo Oslo kommune sette opp bomsatsene slik at Oslo kommune selv slipper billigere unna. Fornebubanen er jo et prosjekt som ikke har noe med gjennomgangstrafikken å gjøre - men pengene til dette prosjektet ville de jo gjerne hente fra andre enn Oslo kommunes egne innbyggere.

Og det er gjerne slik de turer frem der inne - de hyler og skriker etter mer penger fra alle andre enn egne innbyggere. Den faktiske eiendomsskatten innbyggerne i Oslo betaler er jo en av landets laveste:

https://www.huseierne.no/nyheter/eiendomsskatten-2021/

Ja, boligprisene er høye i storbyen, men dersom en flytter ut etter noen år har jo fasiten så langt vært at man har tjent mer penger på sin bolig der enn andre steder - og underveis har man også betalt mindre eiendomsskatt.
Således har innbyggerne i Oslo bygget seg opp kapital istedenfor å betale etter evne for å bygge ut infrastrukturen i byen. De har isteden gått til staten, nabofylke og bilister for å få dem til å betale.

Og reiser de ut av storbyen og ut til hyttene sine så står hyttekommunene med lua i handa og bygger ut
parkeringsplasser,ladeplasser, turløyper,fritidsaktivteter osv for at de disse fra storbyen kan nyte litt av livet utenfor storbyen også.
Men tar bygdefolket turen til Oslo så blir man regelrett avkrevd straffegebyr for bil og parkering både i og rundt byen er helt umulig. Slik jeg vurderer det - er det en veldig skjevbyrde i utgiftene man påfører andre og egne innbyggere i Oslo. Men det er vel slik at man har størst evne til å la seg bli hørt når man er bosatt i Oslo?

turfsurf

I Oslo er det høyere boligpriser, men også høyere lønn og mindre behov for egen bil. Tviler på at man kommer dårligere ut av det økonomisk ved å bo i Oslo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Jeg mener det er litt aldersspesifikt å greie seg uten bil i Oslo. Det går både på økonomi og vilje. I generasjonen under 30 er mange i etableringsfase og bosatte innenfor ring 2, har ikke mulighet med det første til å komme seg inn i egen bolig med prisnivået som er. Ser også på egne barn at de har venner som bor/leier sentralt i byen og klarer seg fint uten pengesluket egen bil er.

Blant etablerte er mange oppvokst med bil og har kanskje større vanskeligheter med å ville unnvære den. Tilgang på firmabilordning er også noe mange benytter seg av, det er rett og slett enklere. Reiser er i større grad oftere utenbys for denne gruppen og da er det absolutt mer frihet i å ha egen bil som dekker reisebehovet bedre ift tidsbesparelser og lavere kostnad. Skal jeg reise til en destinasjon i Norge sør for Trondheim opplever jeg det som mindre «hassel» å kjøre selv enn det er med tog/buss/fly. Å måtte starte i god tid til OSL og vente på fly til Bergen, ta buss fra BGO til sentrum og måtte bruke taxi mellom møter tar lengre tid og er dyrere enn å beuke egen bil. Nå har jo heldigvis prisene på fly kommet tilbake til et mer bærekraftig nivå etter pandemien, og når en samtidig jobber i egen virksomhet, så er elbilen som oftest et bedre valg i slike situasjoner.

Og en kommentar også til «ring 4»; de som planlegger tar ofte for lite hensyn til folks handlingsmønster. Legges traséen for langt utenom Oslo er det lett å oppfatte den som en omvei man velger bort. Blir den basert på bomveibetaling er det trolig høyere terskel for en lengre omvei enn å ta turen gjennom hovedstaden om en skal fra vestsiden av Oslofjorden og mot OSL eller østover og motsatt. Ikke minst for tungtrafikken med tidspresset i leveranser. Da blir lett investeringer på 120+ mnok pr km vei en feilinvestering om den velges bort.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Til siste del av kommentaren din, Ring 4.

Jeg tror du glemmer åt kapasiteten er tilnærmet sprengt gjennom sentrum. Og det alternativet som finnes, innbefatter en rekke mindre veier (smale og svingete) før man er tilbake på E6/E18 (alt etter hvilken retning man kommer fra).

Jeg har derfor stor tro på at en Ring 4 som ikke beveger seg veldig langt utenom Oslo, med tilstrekkelig hastighet og bredde, samt at den går så rett som mulig, vil være et svært attraktivt alternativ for mange.

Jeg ser selv for meg at jeg heller kjører en kort bit vestover for så å ta inn på denne og ut på E6'en nord for Lillestrøm et sted, fremfor å legge meg rett gjennom sentrum som i dag.

Det er tross alt den biten som går aller tregest om man kjører ca når alle andre kjører. Nå kvier jeg meg for å kjøre der på dager og tider jeg vet jeg vil støte på køen. Og om den avlaster sentrums-alternativene, dvs og Ring 3, så burde det og hjelpe på rushen frem til påkjøringen på den strekka.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Her var det mange merkelige meninger om Oslo som en snylter

Faktum er at Oslo-boere gladelig (som regel) bidrar mer til staten enn de får tilbake, og det er også Oslo-boere på østkanten som betaler for Bærum sin Fornebu-bane selv om de ikke får så mye nytte av den.

https://www.minervanett.no/oslofolk-betaler-regningen/119044

https://www.minervanett.no/bompenger-oslopakke-3/oslos-bilister-betaler-klart-mest-bompenger/408923
Non-paywall: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/oslo-bilister-betaler-mest-bompenger-saerlig-paa-oestkanten.q8WS-Kaak

I tillegg er areal i byer dyrt, da sier det seg selv at parkering blir dyrt. Som sagt tidligere er det nok fortsatt for billig i Oslo: I Stockholm koster det 1100 SEK/måned for beboerparkering, mens i Oslo er det 135 kr/mnd for elbil og 450 kr/mnd for fossilbil. Da blir det lite plasser ledig til folk som kommer på besøk

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på søndag 26. juni 2022, klokken 12:40
Blant etablerte er mange oppvokst med bil og har kanskje større vanskeligheter med å ville unnvære den. Tilgang på firmabilordning er også noe mange benytter seg av, det er rett og slett enklere. Reiser er i større grad oftere utenbys for denne gruppen og da er det absolutt mer frihet i å ha egen bil som dekker reisebehovet bedre ift tidsbesparelser og lavere kostnad. Skal jeg reise til en destinasjon i Norge sør for Trondheim opplever jeg det som mindre «hassel» å kjøre selv enn det er med tog/buss/fly. Å måtte starte i god tid til OSL og vente på fly til Bergen, ta buss fra BGO til sentrum og måtte bruke taxi mellom møter tar lengre tid og er dyrere enn å beuke egen bil.
Hvis man jobber og bor i Oslo trenger man i all hovedsak ikke bil for å komme seg til jobb eller på butikken. Det er hovedbruksområde for de fleste utenfor Oslo.

Når man dermed bruker bilen relativt sjelden så vil jo bildeling / billeie være mye mere lønnsomt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Angående ring 4 og andre måter å redusere 100% unødvendig trykk gjennom Oslo sentrum: vi hadde muligheten, men ingen politikere ønsker det. Både lokale og regionale politikere, veimyndigheter m.m. ønsker mest mulig trafikkaos i Oslo.

Alternativene som har vært oppe flerfoldige ganger i media:
* Ny motorveitrasé fra Sarpsborg-ish til Lillestrøm-ish for å ta unna all utenlandstrafikk som skal nordover og tilbake igjen
* Ny bro mellom Østfold og Vestfold et sted i området mellom Moss/Horten-fergen og Drøbakstunnelen for å ta unna all trafikk mellom øst og vestsiden av fjorden
* Ring 4 ute i marka rundt Oslo for å ta unna trafikken mellom nord og sør utenom Oslo

Alle er svært gode planer, men Oslo har sagt krystallklart nei til ring 4 pga den stakkars markagrensen. Det er bedre å tjene penger på bomringen i sentrum og sørge for at halve sentrumsbefolkningen dør for tidlig av luftveisinfeksjoner.

Satans Vegvesen har tenkt med hodet som henger mellom bena i stedet for det på toppen av kroppen og anbefalt å bygge enda en brannfelle ved siden av dagens Drøbakstunnel. Det er morsommere å ha 2 tunneler stengt stort sett hele sommeren pga lastebiler som tar fyr, enn å bare ha 1.

Motorveien mellom Østfold og nord for Oslo er det ingen som gidder å snakke om, for i Østfold er de mer opptatt av å oppløse Viken og få Rygge flyplass opp på stell igjen. De nord for Oslo sitter stille i båten fordi de er lite opptatt av at "Raymonene" skal invadere dem.

De tre ovenstående avsnittene er selvfølgelig skrevet med et snev av sarkasme, for de som ikke skjønte det.

hELgenen

Sitat fra: eisa01 på søndag 26. juni 2022, klokken 16:05
Her var det mange merkelige meninger om Oslo som en snylter

Faktum er at Oslo-boere gladelig (som regel) bidrar mer til staten enn de får tilbake, og det er også Oslo-boere på østkanten som betaler for Bærum sin Fornebu-bane selv om de ikke får så mye nytte av den.

https://www.minervanett.no/oslofolk-betaler-regningen/119044

https://www.minervanett.no/bompenger-oslopakke-3/oslos-bilister-betaler-klart-mest-bompenger/408923
Non-paywall: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/oslo-bilister-betaler-mest-bompenger-saerlig-paa-oestkanten.q8WS-Kaak

I tillegg er areal i byer dyrt, da sier det seg selv at parkering blir dyrt. Som sagt tidligere er det nok fortsatt for billig i Oslo: I Stockholm koster det 1100 SEK/måned for beboerparkering, mens i Oslo er det 135 kr/mnd for elbil og 450 kr/mnd for fossilbil. Da blir det lite plasser ledig til folk som kommer på besøk

Disse undersøkelsene skiller så vidt jeg kan se ikke bedriftsabonnement fra personkunder. Så utgiftene er da trolig relatert til bedrifter med adresse i Oslo som da har mye transport inn og ut av Oslo. Det er altså ikke direkte utgifter hver Osloborger har. Det sier seg egentlig selv da antallet personer mwd bostedsadresse innenfor f.eks Ring 1 med bil og daglig transport behov gjennom bomringen er fallende nettopp pga alle tiltakende. Så dermed dyttes utgiften i større og større grad over på andre utenfor samt bedrifter med transportbehov for å betjene kunder innenfor.

automat

Sitat fra: eisa01 på søndag 26. juni 2022, klokken 16:05
Her var det mange merkelige meninger om Oslo som en snylter

Faktum er at Oslo-boere gladelig (som regel) bidrar mer til staten enn de får tilbake, og det er også Oslo-boere på østkanten som betaler for Bærum sin Fornebu-bane selv om de ikke får så mye nytte av den.


De fleste prosjekter som har blitt finansiert via bompenger ligger jo i Oslo, så at Oslobeboere bidrar meste er jo ikke så urimelig.

Osloboere som bor langs banen på Oslosiden, samt de som jobber på Fornebu, har nytte av Fornebubanen.

E18 finansieres vel av bompenger på selve strekningen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Autowinder

Sitat fra: RJK på søndag 26. juni 2022, klokken 13:21
Til siste del av kommentaren din, Ring 4.

Jeg tror du glemmer åt kapasiteten er tilnærmet sprengt gjennom sentrum. Og det alternativet som finnes, innbefatter en rekke mindre veier (smale og svingete) før man er tilbake på E6/E18 (alt etter hvilken retning man kommer fra).

Jeg har derfor stor tro på at en Ring 4 som ikke beveger seg veldig langt utenom Oslo, med tilstrekkelig hastighet og bredde, samt at den går så rett som mulig, vil være et svært attraktivt alternativ for mange.

Jeg ser selv for meg at jeg heller kjører en kort bit vestover for så å ta inn på denne og ut på E6'en nord for Lillestrøm et sted, fremfor å legge meg rett gjennom sentrum som i dag.

Det er tross alt den biten som går aller tregest om man kjører ca når alle andre kjører. Nå kvier jeg meg for å kjøre der på dager og tider jeg vet jeg vil støte på køen. Og om den avlaster sentrums-alternativene, dvs og Ring 3, så burde det og hjelpe på rushen frem til påkjøringen på den strekka.
Jeg kjører i sentrum ofte og har ikke glemt at kapasiteten er dårlig. Traséen jeg siktet til er denne jeg legger ved, som jeg mener er håpløs i denne sammenheng (øverste bilde). Traséen skissert på ring4.net (bilde 2)er et godt altenativ, sannsynligvis mye rimeligere og ville kunne trekke til seg mye trafikk fra sentrum. Men det er ikke alltid fornuft trumfer andre agendaer i politiske vedtak. Men enig med deg at det trolig er en meget god løsning.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Magnus Hansen

Sitat fra: Autowinder på søndag 26. juni 2022, klokken 11:02
Jeg tror RJK er inne på noe, og det virker snevert å rubrisere dette som en konspirasjonsteori. Mer info om ring 4 er blant annet her http://ring4.net/ og andre steder.

Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.

Autowinder

#101
Okei, men å påstå konspirasjonsteorier har du likevel ikke dekning for.

Edit: Det er et stråmannsargument for å diskreditere andre du er uenige med...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

1317142119

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58
Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.
Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta. Oslo ha biler gjennom byen for at budsjettene skal gå opp. Du kan bare glemme Fornebubanen, buss hvert 10. minutt, latterlige billige månedskort m.m. dersom bilistene forsvinner.

Oslo vil ha mindre trafikk i sentrum (noe som for øvrig er fullt forståelig). Men de er avhengig av bilistene for å subsidiere de såkalte Oslopakkene og kollektivtrafikken. Å påstå noe annet viser at man har svært liten kunnskap og forståelse om emnet.

Alternativet er at vi i Oslo kanskje har verdens dummeste politikere, som faktisk ønsker bilistene dit peppern gror og ikke skjønner at det spenner fullstendig ben på Oslos økonomi. Jeg tror ikke våre folkevalgte er så tilbakestående, men det må gjerne du tro.

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58

Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.

Men hva har Oslo gjort for gjennomgangstrafikken? Skal de ha den også over på sykkel?

Oslo sier de vil ha biltrafikken ned. Men når bompengeinntektene går ned, (som de vil gjøre når trafikken går ned) blir det et ramaskrik. Et paradoks.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på søndag 26. juni 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juni 2022, klokken 21:58

Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.

Men hva har Oslo gjort for gjennomgangstrafikken? Skal de ha den også over på sykkel?

Oslo sier de vil ha biltrafikken ned. Men når bompengeinntektene går ned, (som de vil gjøre når trafikken går ned) blir det et ramaskrik. Et paradoks.

Gjennomgangstrafikken går på statlige veier som ikke Oslo styrer. Som har vært tydelig når staten og stappet en 60milliarders motorvei ned i halsen på Oslo mot byens vilje. Så du får rette kritikken til regjering og storting

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA