Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: automat på fredag 24. juni 2022, klokken 00:08
Sitat fra: Burger på torsdag 23. juni 2022, klokken 21:06

Det er vel pendlerkomunene rundt byen som må ta ansvar for sine egne innbyggere innen sin kommune.
Nå er det folk fra ganske mange andre steder enn Asker som ønsker å benytte seg av pendlerparkeringen ved Asker stasjon. Og all den tid det er Oslo som er mest tjent med denne pendlerparkeringen (i form av mindre biltrafikk), så er det urimelig at Asker skal bære denne kostnaden alene.

Pendlerparkering er typisk et regionalt fylkesansvar. Men det forutsetter jo at Oslo klarer å samarbeide med nabofylket sitt. Det har skortet endel på i det siste.
En av mange grunner til at jeg mener Oslo burde inngå i Viken Fylke. Visse problemer byen har, klarer de ikke løse uten samarbeid med de nærmeste nabokommunene. Og det er ikke bare Asker og Bærum. Tilsvarende for områdene mer øst, som både Lillestrøm, Kolbotn, Sofiemyr og Oppegård.

Eller vi kan rett og slett si Stor-Oslo/Oslo-Regionen:

https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo-regionen
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

@RJK: du kaller Oslo folk egoistiske for å gjøre det vanskelig for å gjøre dyrt og vanskelig å kjøre inn i byen. 200 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo pga svevestøv. 250000 er utsatt for støy over WHOs anbefalte støygrense. Det er ikke egoisme å jobbe for at flere kan bo i sunne boområder. Det som er egoistisk og arrogant her er utenbys folk som mener det er sin rett og bo i et stille og grønt område utenfor byen et sted og kjøre køfritt og rimelig fra døra si og inn til jobben eller butikken eller restauranten inne i Oslo.

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 00:16

Jeg, som innfødt, men pga noen år i en annen landssdel (og derved har annen dialekt) blir sett på som innflyttet, synes det er ganske flaut å se hvor egoistisk osloborgere ser ut til å ha blitt. Og som synes det er flott at byen kan smykke seg med tittelen hovedstad, men som ikke ser ut til å forstå at dette setter visse krav til byen.

Det er akkurat slik jeg opplever det også - det er ekstremt mye selvsentrert fokus. Det er muligens en trend i tiden ettersom jeg stadig oftere møter Oslofolk på fjellet som helt har sluttet å si hei og vise gjensidig respekt for andre, men isteden fokuserer mer på at husdyr gjør fra seg utenfor hytteveggen. Dette, kanskje ubevisste trekket, gjør seg trolig også gjeldende helt inn i lokalpolitikken i Oslo der folk er mer opptatt av å skape et lokalmiljø for de som bor der enn å tenke tanken på at Oslo faktisk er landets hovedstad også. Jeg forstår på en måte ønskene, men samtidig så burde de klare å ha to tanker i hodet samtidig og ikke drive en slik hat kampanje mot andre, spesielt kjørende, slik jeg oppfatter det.  Det er jo så ekstremt mye fokus på inkludering i den byen, men det føles definitivt ikke slik når man besøker byen med bil eller må kjøre gjennom den med bil fordi det ikke finnes en god omkjøringsvei rundt. Da er man tydeligvis mer opptatt med å loppe de kjørende for alle midler de bare kan og så ta pengene og bruke dem på interne tiltak for de boende i byen.  Jeg føler Oslo blir mer og mer lik Barcelona og at innbyggerene der også blir mer og mer lik den byens innbyggere der stadig større andel av dem hater turister og besøkende.  Jeg trodde faktisk byen var opptatt av å fjerne forurrensende biler - men så viser det seg at målet er flyttet og at nå gjelder det å fjerne bilen helt fra bybildet.  Ja - Oslo er ikke en by som ønsker besøk at landets egne innbyggere med elbil, men som heller ønsker fly turister velkommen.

PF

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:30
@RJK: du kaller Oslo folk egoistiske for å gjøre det vanskelig for å gjøre dyrt og vanskelig å kjøre inn i byen. 200 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo pga svevestøv. 250000 er utsatt for støy over WHOs anbefalte støygrense. Det er ikke egoisme å jobbe for at flere kan bo i sunne boområder. Det som er egoistisk og arrogant her er utenbys folk som mener det er sin rett og bo i et stille og grønt område utenfor byen et sted og kjøre køfritt og rimelig fra døra si og inn til jobben eller butikken eller restauranten inne i Oslo.

Du kan ikke bare kaste ut slik statistikker uten å komme med kilder. 200 mennesker som dør for tidlig av støv, hva betyr det? At de har dør en uke tidligere en de ville gjort normalt, eller flere år før?
Støy, snakk med de som bor rundt Ekeberg området fortiden, de er ikke mega fornøyd med Tons of rock. Tryvann i hele Mai, osv. Skal vi forby de støykildene også?

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:30
@RJK: du kaller Oslo folk egoistiske for å gjøre det vanskelig for å gjøre dyrt og vanskelig å kjøre inn i byen. 200 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo pga svevestøv. 250000 er utsatt for støy over WHOs anbefalte støygrense. Det er ikke egoisme å jobbe for at flere kan bo i sunne boområder. Det som er egoistisk og arrogant her er utenbys folk som mener det er sin rett og bo i et stille og grønt område utenfor byen et sted og kjøre køfritt og rimelig fra døra si og inn til jobben eller butikken eller restauranten inne i Oslo.

Først var det diesel forrurensningen som måtte bort - nå er det svevestøv fra bilparken. Støy? Det er vel mer støy fra utelivet i Oslo enn fra bilparken vil jeg jo mene. Det virker som om man finner på nye argumenter hele tiden for å dytte bilen ut av byen slik at man isteden kan lage et nytt boligområde rundt Oslo indre by.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:40
Dette, kanskje ubevisste trekket, gjør seg trolig også gjeldende helt inn i lokalpolitikken i Oslo der folk er mer opptatt av å skape et lokalmiljø for de som bor der enn å tenke tanken på at Oslo faktisk er landets hovedstad også.

Pussig at det skal være kontroversielt at kommunens politikere prioriterer byens behov først. Tror kanskje ikke man vinner valg på å prioritere andre kommuners behov først. Feks bygge pendlerparkerkngsplass utenfor Oslo for bruk av andre kommuners innbyggere som det er foreslått her. 

hELgenen

#66
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:40
Dette, kanskje ubevisste trekket, gjør seg trolig også gjeldende helt inn i lokalpolitikken i Oslo der folk er mer opptatt av å skape et lokalmiljø for de som bor der enn å tenke tanken på at Oslo faktisk er landets hovedstad også.

Pussig at det skal være kontroversielt at kommunens politikere prioriterer byens behov først. Tror kanskje ikke man vinner valg på å prioritere andre kommuners behov først. Feks bygge pendlerparkerkngsplass utenfor Oslo for bruk av andre kommuners innbyggere som det er foreslått her.

Som landets hovedstad så synes jeg det er kontroversielt at det gjøres slike grep - historisk har aldri dette vært noe stort problem - men det er blitt det nå. Som nevnt før tror jeg det er en trend i tiden at folk er svært selvsentrerte og denne trenden er det Oslo som først og fremst bærer frem. Du bekrefter det jo svært tydelig selv da du ikke viser forståelse for det faktum at Oslo er landets hovedstad og såldes står i en særstilling. Selv små bygder tilpasser seg Oslo folk og lager Orienteringsløyper,Stolpejakt, bygger ut parkeringsplasser i tilknytning til hyttegrender osv. Kjøpmenn investerer også i ladeinfrastruktur for hyttefolket og gjør virkelig en stor innsats for at folk på besøk skal både trives og få tilgang til alt det praktiske en måtte ønske.
Hvor ser vi det i Oslo? Hvem ønsker deg som turist eller dagsbesøkende velkommen der? HVEM? Der vil jo lokalpolitikere bare hive ut alle som kommer med bil og isteden satse på klimamonster turister som ankommer med fly!

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:30
@RJK: du kaller Oslo folk egoistiske for å gjøre det vanskelig for å gjøre dyrt og vanskelig å kjøre inn i byen. 200 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo pga svevestøv. 250000 er utsatt for støy over WHOs anbefalte støygrense. Det er ikke egoisme å jobbe for at flere kan bo i sunne boområder. Det som er egoistisk og arrogant her er utenbys folk som mener det er sin rett og bo i et stille og grønt område utenfor byen et sted og kjøre køfritt og rimelig fra døra si og inn til jobben eller butikken eller restauranten inne i Oslo.
Oslo har selv sørget for å kun ha gjennomkjøring midt i sentrum som eneste måte komme seg videre på andre siden, Bompenger frister mer enn egne innbyggere sin helse, ellers hadde vi hatt en Ring 4 for mange år siden. Forøvrig enig med den taleren som ba om lenke til statistikken eller undersøkelsen som du henter tallene fra. Uten det, er det vanskelig å vite om tallene er reelle.


Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 07:40
Dette, kanskje ubevisste trekket, gjør seg trolig også gjeldende helt inn i lokalpolitikken i Oslo der folk er mer opptatt av å skape et lokalmiljø for de som bor der enn å tenke tanken på at Oslo faktisk er landets hovedstad også.

Pussig at det skal være kontroversielt at kommunens politikere prioriterer byens behov først. Tror kanskje ikke man vinner valg på å prioritere andre kommuners behov først. Feks bygge pendlerparkerkngsplass utenfor Oslo for bruk av andre kommuners innbyggere som det er foreslått her.
Hvis du nå hinter til det jeg skrev, så har du misforstått fullstendig. Oslo må sørge for pendlerparkeringene selv, om de mener de skal avlaste trafikken inn til byen, og få folk over på kollektivt. Men, det er problematisk, og køene er allerede for store før den er kommet inn på veiene innenfor kommunegrensa. Og tomter i Oslo er egentlig for dyre til å bruke de til parkeringsplasser/parkeringshus i utkanten av kommunen.

Det de derfor har behov for, men som de ikke kan pålegge andre kommuner, er det må bygges utenfor Oslo Kommune, og da følgelig at de må ta regninga for Oslo. Dersom man derimot hadde vært en del av Viken kommune, kunne man bedre løst dette ved å bygge flere slike plasser, i henhold til der trafikken kommer fra. Og hvor det er bedre plass til det.

Sagt på en annen måte, Oslo slik det er nå, er egentlig for liten til å løse sine egne problemer, og er avhengig av bistand fra kommunene i Viken Fylke. Uten mulighet til å pålegge kommunene i Viken en slik plikt, må de da vurdere om det er hensiktsmessig å likevel ordne dette i samarbeid med de aktuelle kommunene, men da må Oslo bla opp.

Noe hjelp får likevel Oslo ved at NSB bygger pendlerparkering ved stasjonene sine utenfor Oslo. Det er bare det at behovet er langt større enn tilbudet. Og i tillegg at toglinjene er notorisk ustabile pga signalfeil som de ennå ikke har klart å rette opp i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Selv små bygder tilpasser seg Oslo folk og lager Orienteringsløyper,Stolpejakt, bygger ut parkeringsplasser i tilknytning til hyttegrender osv. Kjøpmenn investerer også i ladeinfrastruktur for hyttefolket og gjør virkelig en stor innsats for at folk på besøk skal både trives og få tilgang til alt det praktiske en måtte ønske.
Hvor ser vi det i Oslo? Hvem ønsker deg som turist eller dagsbesøkende velkommen der? HVEM? Der vil jo lokalpolitikere bare hive ut alle som kommer med bil og isteden satse på klimamonster turister som ankommer med fly!

En av forskjellene her er vel at små bygder og hyttegrender stort sett får økte inntekter av besøkende og ikke har noen avtale om å begrense biltrafikk. Oslo-området, Bergen og et par andre områder har på sin side byvekstavtaler å forholde seg til, eks https://www.regjeringen.no/contentassets/66644bf4b3e642acaf10bea324af42b8/byvekstavtale-for-osloomradet-2019-2029.pdf

Da syns jeg ikke det er så merkelig at man ikke får en blomsterbukett og blir ønsket velkommen om man vil kjøre egen bil inn til sentrum men heller møtes av stadig økende bompenger. Vil man til Oslo som dagsbesøkende eller turist er det ønskelig at man kommer med tog, buss eller annen kollektivtransport. At man mener det er mer kronglete enn privatbil er en ting, men har lite forståelse for den fornærmelsen enkelte mener det er at Oslo ikke tar rollen som et bedre vertskap for privatbilister. Oslo gjennomfører her i stor grad bare hva Regjering og Storting har pålagt dem og det våger jeg påstå blir enda viktigere enn hva enkelte mener en hovedstad sin oppgave skal være.


RJK

Sitat fra: Vidar_S på fredag 24. juni 2022, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Selv små bygder tilpasser seg Oslo folk og lager Orienteringsløyper,Stolpejakt, bygger ut parkeringsplasser i tilknytning til hyttegrender osv. Kjøpmenn investerer også i ladeinfrastruktur for hyttefolket og gjør virkelig en stor innsats for at folk på besøk skal både trives og få tilgang til alt det praktiske en måtte ønske.
Hvor ser vi det i Oslo? Hvem ønsker deg som turist eller dagsbesøkende velkommen der? HVEM? Der vil jo lokalpolitikere bare hive ut alle som kommer med bil og isteden satse på klimamonster turister som ankommer med fly!

En av forskjellene her er vel at små bygder og hyttegrender stort sett får økte inntekter av besøkende og ikke har noen avtale om å begrense biltrafikk. Oslo-området, Bergen og et par andre områder har på sin side byvekstavtaler å forholde seg til, eks https://www.regjeringen.no/contentassets/66644bf4b3e642acaf10bea324af42b8/byvekstavtale-for-osloomradet-2019-2029.pdf

Da syns jeg ikke det er så merkelig at man ikke får en blomsterbukett og blir ønsket velkommen om man vil kjøre egen bil inn til sentrum men heller møtes av stadig økende bompenger. Vil man til Oslo som dagsbesøkende eller turist er det ønskelig at man kommer med tog, buss eller annen kollektivtransport. At man mener det er mer kronglete enn privatbil er en ting, men har lite forståelse for den fornærmelsen enkelte mener det er at Oslo ikke tar rollen som et bedre vertskap for privatbilister. Oslo gjennomfører her i stor grad bare hva Regjering og Storting har pålagt dem og det våger jeg påstå blir enda viktigere enn hva enkelte mener en hovedstad sin oppgave skal være.
De kan jo starte med å se på punkt 5 "Øvrige tiltak og virkemidler", og underpunktet "Innfartsparkering". Her er det vel vanskelig å se at det er gjort særlig arbeid, og det kan stilles spørsmål om da Oslo Kommune/Oslo Fylke dermed bryter avtalen på dette punktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 15:39
Sitat fra: Vidar_S på fredag 24. juni 2022, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Selv små bygder tilpasser seg Oslo folk og lager Orienteringsløyper,Stolpejakt, bygger ut parkeringsplasser i tilknytning til hyttegrender osv. Kjøpmenn investerer også i ladeinfrastruktur for hyttefolket og gjør virkelig en stor innsats for at folk på besøk skal både trives og få tilgang til alt det praktiske en måtte ønske.
Hvor ser vi det i Oslo? Hvem ønsker deg som turist eller dagsbesøkende velkommen der? HVEM? Der vil jo lokalpolitikere bare hive ut alle som kommer med bil og isteden satse på klimamonster turister som ankommer med fly!

En av forskjellene her er vel at små bygder og hyttegrender stort sett får økte inntekter av besøkende og ikke har noen avtale om å begrense biltrafikk. Oslo-området, Bergen og et par andre områder har på sin side byvekstavtaler å forholde seg til, eks https://www.regjeringen.no/contentassets/66644bf4b3e642acaf10bea324af42b8/byvekstavtale-for-osloomradet-2019-2029.pdf

Da syns jeg ikke det er så merkelig at man ikke får en blomsterbukett og blir ønsket velkommen om man vil kjøre egen bil inn til sentrum men heller møtes av stadig økende bompenger. Vil man til Oslo som dagsbesøkende eller turist er det ønskelig at man kommer med tog, buss eller annen kollektivtransport. At man mener det er mer kronglete enn privatbil er en ting, men har lite forståelse for den fornærmelsen enkelte mener det er at Oslo ikke tar rollen som et bedre vertskap for privatbilister. Oslo gjennomfører her i stor grad bare hva Regjering og Storting har pålagt dem og det våger jeg påstå blir enda viktigere enn hva enkelte mener en hovedstad sin oppgave skal være.
De kan jo starte med å se på punkt 5 "Øvrige tiltak og virkemidler", og underpunktet "Innfartsparkering". Her er det vel vanskelig å se at det er gjort særlig arbeid, og det kan stilles spørsmål om da Oslo Kommune/Oslo Fylke dermed bryter avtalen på dette punktet.

Hvor står det at det er Oslos ansvar? Det er en avtale mellom mange parter

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 14:44
Oslo har selv sørget for å kun ha gjennomkjøring midt i sentrum som eneste måte komme seg videre på andre siden, Bompenger frister mer enn egne innbyggere sin helse, ellers hadde vi hatt en Ring 4 for mange år siden.

E18 og E6 og ring 3 er statlige veier så vet ikke helt hva du mener med dette?

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24

Som landets hovedstad så synes jeg det er kontroversielt at det gjøres slike grep - historisk har aldri dette vært noe stort problem - men det er blitt det nå.

Om ikke annet så må man gjøre noe når trafikken øker hele tiden. Trafikken har økt med 25% siden 1990 og doblet siden 1975 (https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=1339).

RJK


Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 15:56
Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 15:39
Sitat fra: Vidar_S på fredag 24. juni 2022, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Selv små bygder tilpasser seg Oslo folk og lager Orienteringsløyper,Stolpejakt, bygger ut parkeringsplasser i tilknytning til hyttegrender osv. Kjøpmenn investerer også i ladeinfrastruktur for hyttefolket og gjør virkelig en stor innsats for at folk på besøk skal både trives og få tilgang til alt det praktiske en måtte ønske.
Hvor ser vi det i Oslo? Hvem ønsker deg som turist eller dagsbesøkende velkommen der? HVEM? Der vil jo lokalpolitikere bare hive ut alle som kommer med bil og isteden satse på klimamonster turister som ankommer med fly!

En av forskjellene her er vel at små bygder og hyttegrender stort sett får økte inntekter av besøkende og ikke har noen avtale om å begrense biltrafikk. Oslo-området, Bergen og et par andre områder har på sin side byvekstavtaler å forholde seg til, eks https://www.regjeringen.no/contentassets/66644bf4b3e642acaf10bea324af42b8/byvekstavtale-for-osloomradet-2019-2029.pdf

Da syns jeg ikke det er så merkelig at man ikke får en blomsterbukett og blir ønsket velkommen om man vil kjøre egen bil inn til sentrum men heller møtes av stadig økende bompenger. Vil man til Oslo som dagsbesøkende eller turist er det ønskelig at man kommer med tog, buss eller annen kollektivtransport. At man mener det er mer kronglete enn privatbil er en ting, men har lite forståelse for den fornærmelsen enkelte mener det er at Oslo ikke tar rollen som et bedre vertskap for privatbilister. Oslo gjennomfører her i stor grad bare hva Regjering og Storting har pålagt dem og det våger jeg påstå blir enda viktigere enn hva enkelte mener en hovedstad sin oppgave skal være.
De kan jo starte med å se på punkt 5 "Øvrige tiltak og virkemidler", og underpunktet "Innfartsparkering". Her er det vel vanskelig å se at det er gjort særlig arbeid, og det kan stilles spørsmål om da Oslo Kommune/Oslo Fylke dermed bryter avtalen på dette punktet.
Hvor står det at det er Oslos ansvar? Det er en avtale mellom mange parter
Er ikke Oslo en av partene, og en part som har gjort alt for lite?

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. juni 2022, klokken 16:01
Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 14:44
Oslo har selv sørget for å kun ha gjennomkjøring midt i sentrum som eneste måte komme seg videre på andre siden, Bompenger frister mer enn egne innbyggere sin helse, ellers hadde vi hatt en Ring 4 for mange år siden.

E18 og E6 og ring 3 er statlige veier så vet ikke helt hva du mener med dette?
Ring 4 har vært snakket om i mange år allerede, men er fremdeles bare på snakkestadiet. Hadde det vært en virkelig vilje, hadde Ring 4 allerede vært på plass. Men likevel skal altså Europaveien E6 og E18 innom sentrum, noe som da gjør Ring 3 til riksvei.

Hadde man laget Ring4 hadde ikke E6 gått gjennom sentrale Oslo, ei heller E18. Og da hadde det vært grunnlag for å nedklassifisere Ring 3 også.

Jeg mener mye av årsaken er at Oslo Kommune/Fylke rett og slett er vettaskremt for å miste bompengene og statlige veimidler, og derfor ikke er oppriktig opptatt av å få løst problemet.

Og som du selv har påpekt, dette fører da til veistøv, og CO2 og NOx-utslipp som er høyere enn ønskelig, og skadelig for innbyggerne og de som oppholder seg i Oslo, selv om det selvsagt er verst for de som oppholder seg permanent i disse områdene.

Altså trumfer "behovet" for bompenger og veimidler , behovet for renere luft og mindre støy.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

#74
@RJK: har du kilde på at Oslo kommune er i mot ring 4 eller det noe du finner på?

Og ring 4 slik jeg ser den er skissert går ikke gjennom Oslo i det hele tatt så da har det jo ikke noe å si hva Oslo mener. Hvis Oslo mot formodning skulle være i mot så er det jo bare å overkjøre dette. Akkurat som de har gjort i forbindelse med ny e18

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA