Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 21:38
@RJK: jeg vil bare gjenta poenget mitt. Det er ikke Oslos ansvar å legge til rette for at utenbys folk enkelt kan kjøre inn i og rundt i byen når det faktisk går utover byens egen befolkning. Oslo har heller ikke bedt om å få en gjennomfartsåre gjennom byen. Kanskje de 10-talls milliardene som skal brukes på en noen få km vei i Bærum og Asker heller skulle vært brukt mer intelligent?
Jeg er uenig. I praksis betyr dette at folk i Oslo får stadig mer vansker å få besøk av foreldre og besteforeldre. Det er ikke så gøy, eller trygt, for en litt skjelven 75-åring å stå på pendlerbussen fra Hvam til sentrum for så å ta trikken til Torshov. Barnepassere kan man glemme. Men mulig at MDGs unge og urbane Tøyen/Torshov/Grünerløkka/Gamlebyen helst ikke vil ha besøk av de gamle fra distriktene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på mandag 20. juni 2022, klokken 22:06
@RJK: jeg vil bare gjenta poenget mitt. Det er ikke Oslos ansvar å legge til rette for at utenbys folk enkelt kan kjøre inn i og rundt i byen når det faktisk går utover byens egen befolkning. Oslo har heller ikke bedt om å få en gjennomfartsåre gjennom byen. Kanskje de 10-talls milliardene som skal brukes på en noen få km vei i Bærum og Asker heller skulle vært brukt mer intelligent?
Jeg er uenig. I praksis betyr dette at folk i Oslo får stadig mer vansker å få besøk av foreldre og besteforeldre. Det er ikke så gøy, eller trygt, for en litt skjelven 75-åring å stå på pendlerbussen fra Hvam til sentrum for så å ta trikken til Torshov. Barnepassere kan man glemme. Men mulig at MDGs unge og urbane Tøyen/Torshov/Grünerløkka/Gamlebyen helst ikke vil ha besøk av de gamle fra distriktene.

Jeg tipper 95% av disse sjelvene 75 åringene fra distriktene for alt i verden uansett vil unngå å kjøre i Oslo. Ikke pga av bompenger eller mangel på parkering, men pga den enorme forskjellen i kompleksitet det er å kjøre i byen i forhold til det de er vant til. Løsningen er tog til Oslo s og en taxi.

hELgenen

Oslo er landets hovedstad,men innbyggerene der er mest opptatt med sitt og vil ha byen for seg selv tror jeg.

Hvor selvopptatt man kan være fikk en jo lese her i går hvor et politihelikopter på oppdrag fikk masse kjeft fordi det bråket. Når forklaringen kom så roet det seg noe for de fleste,men tror ingen andre steder i landet ville folk ringt å klaget når et politihelikopter surret over hodene...

Oslo er som nevnt hovedstad,men det har skjedd en endring der de siste 20 år hvor de som bor der vil gjøre stadig større krav på områder som bo områder..Tidligere flyttet man gjerne ut av byen når en ville etablere seg,mens nå ønsker stadig flere å bo med barn i sentrum. Dette har selvfølgelig endret byen på  godt og ondt. 

Husker for en del år siden,sikkert 15 om ikke 20,der unge mødre gikk ut i protestmarsj i de mest trafikkerte gatene og ville kaste ut bilen og gjøre området egnet som bo område. Dette var unge urbane mødre som gikk mot strømmen og nektet å flytte ut av storbyen når studiene var over og de fikk barn. De var blitt så glad i utelivet i byen at de ville bo der permanent. Dermed var spiren til MDG født. Nå skulle de kaste ut bilen og kreve mer penger av alle som kjørte forbi eller innom sentrum.

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 22:18

Jeg tipper 95% av disse sjelvene 75 åringene fra distriktene for alt i verden uansett vil unngå å kjøre i Oslo. Ikke pga av bompenger eller mangel på parkering, men pga den enorme forskjellen i kompleksitet det er å kjøre i byen i forhold til det de er vant til. Løsningen er tog til Oslo s og en taxi.

Taxi er en dyr luksus som ganske mange ikke tar seg råd til. Jeg kan ikke huske sist jeg tok en taxi for egen regning.

Som hovedstad har Oslo forpliktelser utover det å betjene egne borgere. Det synes veldig lett å glemme, uansett hvilken farge byrådet har. Oslo burde vært en del av Akershus fylke. Da hadde man kanskje fått en mer helhetlig politikk på ting som samferdsel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Burger

Er man skjelvende 75 åring så får man vel taxikort? Min far bruker det for å komme til konserter, besøke familie etc. Fikk det lenge før rullator var nødvendig.

Men clickbaitoverskriften i denne saken er ikke akkurat oppfordring til debatt, og trådstarter skulle egentlig ha skjemtes for å trekke ned nivået på elbilforum.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Burger på tirsdag 21. juni 2022, klokken 02:17
Er man skjelvende 75 åring så får man vel taxikort? Min far bruker det for å komme til konserter, besøke familie etc. Fikk det lenge før rullator var nødvendig.

Men clickbaitoverskriften i denne saken er ikke akkurat oppfordring til debatt, og trådstarter skulle egentlig ha skjemtes for å trekke ned nivået på elbilforum.

Nå er det vel også slik at politikken ført i Oslo kommune har bidratt til nivået i denne tråden. Mitt største ankepunkt mot kommunen er hvordan de hele tiden vil at andre skal bidra med økonomiske midler til ulike interne prosjekt som kun kommunens egne innbyggere skal dra fordeler av. I den settingen er bilen brukt som lommebok og største bidragsyter er gjennomgangstrafikken. At byen er landets hovedstad glemmes stadig oftere og en skjult egoisme har vokst frem der alle utenfor byen skal betale for bedre bo forhold til de i byen. Ja,de har til og med unnet seg ekstreme bunnfradrag på eiendomsskatten som gjør at mange av byens innbyggere slipper relativt billigere unna denne skatten enn mange andre i landet.

Magnus Hansen

Når det gjelder at gjennomgangstrafikken må betale for tiltak i Oslo (kollektivtransport) via Oslopakke 3, så er jo det riktig. Men kan jo minne om at det bygges ny E18 i disse dager (mot Oslos vilje) som vil gi en ekstrem økning av kostnaden på å kjøre gjennom byen. Det blir tre bomsnitt med snittpris per plassering på drøyt 30kr. Som gir 100kr en vei eller 200kr tur/retur. Og ansvaret for det ligger på regjering og Viken som har presset gjennom prosjektet mot Oslos vilje.

PF

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. juni 2022, klokken 22:40
Oslo er landets hovedstad,men innbyggerene der er mest opptatt med sitt og vil ha byen for seg selv tror jeg.

Hvor selvopptatt man kan være fikk en jo lese her i går hvor et politihelikopter på oppdrag fikk masse kjeft fordi det bråket. Når forklaringen kom så roet det seg noe for de fleste,men tror ingen andre steder i landet ville folk ringt å klaget når et politihelikopter surret over hodene...

Skulle gjerne ha sett statistikk på hvor ofte de har funnet noe som helst med det helikopteret når de har leitet etter folk i byen. I følge de som har litt kjennskap til dette (kilder i politiet) så er det aldri.
Men det er veldig fint å bruke ved kriminelle hendelser da de har kamera på som kan filme og hjelpe med og ta opp bevis.

Så med den knowledgen så er det ganske slitsomt når det helikopteret henger over hustaket ditt for tredje gang samme uken.

Men klart man skal jo ikke finne på å klage. man er jo ute og redder liv. Som stort sett alltid blir funnet av hjelpemannskapene.  ;D

Når det gjelder kollektivt og parkering i byen. Jeg bor i bydel Nordstrand, og kjører ut av byen når jeg skal handle til Ski eller Vinterbro senter nettopp fordi parkering er blitt et helvete.
Ikke gidder jeg heller å besøke folk i byen hvis jeg absolutt ikke må av samme grunn når familien skal være med.

Og billig kollektivt? Ungen skulle på trening her, jeg sykler normalt til jobb og har dermed ikke busskort. Å ta med ungen på bussen koster med ca.120kr. 39kr*2 for meg og 18kr*2 for ungen, vs. å ta elbilen og rulle de 2km ned til treningen. Sykle sier du? Prosjekt jeg ikke gidder å styre med når ungen er 5år og treningen slutter på normal leggetid.

Når det gjelder bilkjøring i sentrum. (ring 1) så er jeg som Oslo beboer litt sånn, ok helt greit, enormt få som har det behovet. Allikevel synes jeg at de som har bosatt seg der nede burde få lov til å parkere bilen sin i området.
Pluss de næringsdrivende burde ha mulighet for å få levert varer. Aller helst i åpningstiden sin så de slipper å betale masse ekstra for å holde folk i arbeid når butikken er stengt.

Når det gjelder beboer parkering utenfor ring 3, synes jeg det personlig er galskap. Folk har behov for bil, om ikke daglig/ukentlig så er behovet der for mange. Det å fjerne parkeringsplassene skaper masse frustrasjon for de som ikke bor i enebolig. De i blokker og rekkehus som ikke enkelt kan gjøre om noe i sin egen hage får et stort problem. Å få hverdagen til å gå opp i en barnefamilie uten bil er nok mulig, men øker ikke min livskvalitet på noen som helst måte.
Så snakker mange om lånebil, nabobil osv. jeg er så sær at jeg liker ikke å kjøre andres biler, i tillegg så benyttes barneseter f.eks. som gjør det ennå mer tung vindt.

Også kan jeg til slutt legge til. Naboen min er høyt oppe i lokale MDG, hun kjører bil(diesel) til og fra samme skole som mine unger på tilnærmet hver dag. Mens mine går, noe som irriterer meg enormt mye.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 16:18
Bare tull å dytte «fattige alene-mor» foran seg. Hun har ikke råd til bil nå, men hadde ikke råd til bil for 10 års siden heller. Hun trenger billigere kollektivtransport ikke billigere diesel. Og gjerne selvfølgelig rimeligere barnehage og aks

Hovedgrunnen til at hun vurderer å kjøpe bil, og ta sertifikatet, er nettopp fordi barnefaren som bor på Ulsrud må betale så mye for å komme å hente ungene og kjøre dem til aktiviteter, samtidig som han er trygdet...i tillegg til parkeringsproblemer. Men han vurderer på sin side å flytte til en leilighet nært barnemoren, for å komme nærmere ungene, og unngå alle disse problemene, sånn at han og bor inni "the inner circle", som legger enda mer press på boligprisene. Ulempen er at denne proteksjonistiske usosiale bom-politikken har ført til at det nå koster fra 5,7 millioner for en leilighet med 3 soverom i dette området...så da blir det litt fastlåst.

Hun er absolutt ikke fattig denne alenemoren, så der tok du en feil antakelse igjen, ettersom leiligheten på Torshov har steget vanvittig i pris, men hun har veldig dårlig kontantstrøm. Hun trenger heller ikke billigere kollektivtransport da hun går til det meste, men når ungene skal på aktiviteter kan de ikke dra svette rundt i timesvis på kollektivtransport. Barnehage er heller ikke aktuelt lenger.

Hun kjøpte en leilighet i en bygård som hadde parkeringsplasser i gaten utenfor. Nå har kommunen gjort de om til sykkelfelt. Kanskje neste år tar de vekk vann og strøm? Siden strøm og er skadelig for miljøet? Alle må finne sine egne kvister i skogen, og lage mat rundt et bål i bakgården, og synge kombajamalov...kombaja....og ha lilla skjerf og fotside kjoler...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: PF på tirsdag 21. juni 2022, klokken 07:48
Skulle gjerne ha sett statistikk på hvor ofte de har funnet noe som helst med det helikopteret når de har leitet etter folk i byen. I følge de som har litt kjennskap til dette (kilder i politiet) så er det aldri.
Men det er veldig fint å bruke ved kriminelle hendelser da de har kamera på som kan filme og hjelpe med og ta opp bevis.

Så med den knowledgen så er det ganske slitsomt når det helikopteret henger over hustaket ditt for tredje gang samme uken.

Men klart man skal jo ikke finne på å klage. man er jo ute og redder liv. Som stort sett alltid blir funnet av hjelpemannskapene.  ;D

Ganske gammeldags, ressurskrevende og dyrt å bruke helikopter til slikt. Store droner er mye mer egnet og billigere å operere, samt mye mer stillegående. F.eks MQ-9B SkyGuardian. Glimrende til alt fra leteoperasjoner til trafikkovervåkning, og kan endog utstyres med våpen for ekstreme situasjoner (type Utøya).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Som du har fått svar fra flere på allerede, jo som landets hovedstad, er det byens fordømte plikt å legge forholdene til rette for folk som kommer utenbys fra.

Om de velger å gjøre det ved å opprette pendlerparkering i tilknytning til kollektivtransport -hubber eller på andre måter, så legger jeg meg ikke ført og fremst oppi hvordan. Men det er tåpelig å tro at det lille landet vår kan ha en hovedstad som gjøres om til et fort for kjørende der man skal betale svindyrt i bom, svindyrt i parkering og samtidig ikke kan la bilen stå et sted i mer enn 2-3 timer uten å ta inn på et dyrt parkeringshus langt unna der man skal oppholde seg.

Forventer selvsagt ikke at det skal legges opp til masse parkeringsplasser i indre sentrum, der det uansett er gode kollektivtilbud. Men når de, som nevnt av andre, legger opp til beboerparkering så langt unna som på Vestli (jeg fikk sjokk da jeg kjørte en tur til Vestli for å plukke opp et Finn-kjøp), da har dette allerede gått for langt.
Jeg er dog ikke typen til å lenke meg fast noen steder, eller å drive hærverk for å demonstrere hva jeg mener. Jeg har stemt ved alle valg siden jeg kunne, og jeg har aldri, og kommer heller aldri til å stemme MDG. Men det lille partiet har fått skrekkelig mye makt pga vippe-parti-statusen, for den egentlig knøttlille oppslutningen de har.

Folk flytter ut av byene om de kan og har mulighet, fordi det stadig blir værre for folk flest. Problemet med det er dog at det blir flere billøse som knapt beveger seg utenfor Oslo om de ikke reiser med fly. Jeg har dog ikke tenkt å flytte fra byen på ei stund, til det har jeg bodd her for lenge, og låst meg til byen ved å øke befolkningstallet.

Men jeg må, ihvertfall så lenge min mor lever (hun bor utenfor byen, et sted med elendig kollektivtilbud), ha bil. Leiebil og bildeling er prøvd, men når man må ha en viss kjørelengde så koster det fort mer enn å ha egen bil. Heldigvis har jeg parkeringsmuligheter i borettslaget, og er ikke avhengig av beboerparkering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:50
Som du har fått svar fra flere på allerede, jo som landets hovedstad, er det byens fordømte plikt å legge forholdene til rette for folk som kommer utenbys fra.

Uenig. Det sies hele tiden at det ikke er menneskerett å bo sentralt i Oslo. Det er heller ikke en menneskerett å kjøre egen bil når utenbys folk besøker Oslo.

Burger

Er det det? Og må det løses med parkeringsplasser? For meg som en borger i landet så blir å besøke Oslo mer attraktivt dess flere biler de pælmer ut av Oslo.
Om de velger å gjøre det ved å opprette pendlerparkering i tilknytning til kollektivtransport -hubber eller på andre måter<snip>
Det er vel pendlerkomunene rundt byen som må ta ansvar for sine egne innbyggere innen sin kommune.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Sitat fra: Burger på torsdag 23. juni 2022, klokken 21:06

Det er vel pendlerkomunene rundt byen som må ta ansvar for sine egne innbyggere innen sin kommune.
Nå er det folk fra ganske mange andre steder enn Asker som ønsker å benytte seg av pendlerparkeringen ved Asker stasjon. Og all den tid det er Oslo som er mest tjent med denne pendlerparkeringen (i form av mindre biltrafikk), så er det urimelig at Asker skal bære denne kostnaden alene.

Pendlerparkering er typisk et regionalt fylkesansvar. Men det forutsetter jo at Oslo klarer å samarbeide med nabofylket sitt. Det har skortet endel på i det siste.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Burger på torsdag 23. juni 2022, klokken 21:06
Er det det? Og må det løses med parkeringsplasser? For meg som en borger i landet så blir å besøke Oslo mer attraktivt dess flere biler de pælmer ut av Oslo.
Om de velger å gjøre det ved å opprette pendlerparkering i tilknytning til kollektivtransport -hubber eller på andre måter<snip>
Jeg mener definitivt at Oslo, om de vil at folk skal komme til byen, så er de å oppfatte som vertskap. Og derfor må de løse sitt problem. Og nettopp fordi det er landets hovedstad, så gir det utvidede plikter, som svar på at de holder endel kontorer/funksjoner som krever at man må inn til hovedstaden. Ting man ikke kan gjøre i egen kommune/by eller fylkeshovedstad.

Det blir akkurat som sykehus må ha parkeringsplasser både for besøkende som bare er innom for kort tid, og for pasienter som blir boende over lengre tid. Samme med parkeringsplasser for ansatte som ikke klarer seg med offentlig transport.

Det er ikke nabokommunene som har parkeringsproblemer for "gjeste-arbeidere". Det er Oslo som får disse spesielle funksjonene, og som må legge til rett fordi de trenger disse arbeiderne for å fylle funksjonene. Oslo tjener masse penger pga at de har hovedstadsfunksjonene, og da er det bare rett og rimelig at de da bruker noen av disse inntektene til å legge til rette for besøkende og gjestearbeidere.

Jeg, som innfødt, men pga noen år i en annen landssdel (og derved har annen dialekt) blir sett på som innflyttet, synes det er ganske flaut å se hvor egoistisk osloborgere ser ut til å ha blitt. Og som synes det er flott at byen kan smykke seg med tittelen hovedstad, men som ikke ser ut til å forstå at dette setter visse krav til byen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA