Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, torsdag 26. mai 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

Autowinder

Så du mener det er mange halvrasistiske bygdetullinger her? 😉
Tror alle her forstår at MDG ikke har fått dette til på egenhånd.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

filtvet

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 09:39
Det er selvfølgelig en misforståelse at det lille partiet MDG på en eller annen måte har innført alt dette på egenhånd. Gjerne da personifiser av en viss ung, kvinnelig politiker med «utenlandsk» utseende. Dette trigger jo enhver halvrasistisk bygdetulling. Faktum er at det et stort, tverrpolitisk flertall for å gi bilen mindre plass sentralt i Oslo. Og så er det nyanser på hvor fort det skal skje og hvor omfattende. Og så er dette selvfølgelig en del av en internasjonal trend hvor blant annet store deler av sentrale Paris er vedtatt bilfritt.

Og alle de utenbys folk som sutrer over at det er vanskelig å parkere de gangene de er på besøk i byen, eller de utenbys folk som helst vil kjøre fra Asker til arbeidsplassen sin på Aker brygge: det er opp til Oslo selv å bestemme hvordan byen skal være og Oslos prioritet må være byens egne innbygger. Så får dere heller fortsette furtingen og føle dere urettferdig behandlet.

Regner med at Paris ikke har like mye utfordringer med bakker og is på veien ift sykling?

Magnus Hansen

Hvem sier at eneste alternativ til bilen er sykkelen? Både Paris og Oslo har et bra kollektivtilbud.

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 12:35
Hvem sier at eneste alternativ til bilen er sykkelen? Både Paris og Oslo har et bra kollektivtilbud.

Ja - og ikke minst billig - det er både uforskammet billig å ekstremt lett å bevege seg frem internt i Oslo kollektivt.
Alt innenfor sone 1 har samme pris uansett hvilket kollektivtilbud man velger - ekstremt enkelt.

Kommer en derimot utenfra med bil er det et sant helvete - det gjelder uansett om en skal inn til sentrum, eller bare skal på gjennomreise.  Det som provoserer meg noe hinsides er frekkheten Oslo sine politikere har mhp. å rane bilister som ikke skal inn til Oslo, men forbi.  Spesielt ideen om å øke bomtakstene for å få mer penger til Fornebubanen føles som voldtekt - Disse pengene går jo for å bedre et allerede ekstremt bra kollektiv tilbud slik at  f.eks de som bor i sentrum enda enklere kan komme seg ut til arbeidsplassen på Fornebu og til de som bor på Fornebu for å komme seg inn til sentrum av tigerstadens tilbud. Mao. Dette er for og av Oslofolk hvor pengene ranes av folk utenfor som da ikke har noen nytte av dette overhodet.

Men det blir en liten avsporing av denne tråden - i Oslo er bilen fiende #1 og den eneste anbefalte måten å besøke byen på er via fly, tog eller buss så fremt man ikke er politiker på stortinget eller sitter i bystyret - da kan man kjøre bil helt inn fordi da er man litt likere.......

THE

Jeg er vel en slik bygdetulling som nevnes lenger opp i tråden, men både håper og tror at jeg er verken halv- eller helrasistisk, hva nå det skal ha med saken å gjøre.

Uansett synes jeg det er mye triveligere å være besøkende i Oslo sentrum nå etter at biltrafikken er redusert betydelig innenfor ring 1. Hadde bare alle elsparkesyklene som fyller alle fortau, plasser og andre steder vært borte så hadde det vært riktig så fint å være turist i byen. Jeg ser derimot problemet for de som bor innenfor bygrensene og som ikke lenger har parkeringsmulighet i nærheten av bopel.

Jeg kommer alltid med bil inn til Oslo, og finner meg et parkeringshus med lademuligheter der bilen blir stående til vi reiser hjem igjen. I Oslo er det best å gå eller ta kollektivt. Det som irriterer meg med Oslo er at vi blir tvunget til å kjøre gjennom byen, selv om det går i tunnel under sentrum, om vi er på gjennomreise. Et alternativ er Oslofjordtunnelen om jeg skal sørover mot Sverige og kommer vestfra. Hadde vært veldig fint med en ring 4 godt utenfor Oslo der man ikke behøver å kjøre innom lokaltrafikkert vegnett uansett hvor man kommer fra og skal til. Slik det er nå må man planlegge når man reiser slik at man slipper rushtrafikken inn/ut av Oslo også når man ikke har noe som helst i byen å gjøre. En godt planlagt ring 4 hadde muligens også gjort E18 Vestkorridoren-utbyggingen overflødig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Var i Oslo både titt og ofte tidligere, men det har jeg helt sluttet med...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 09:39
Det er selvfølgelig en misforståelse at det lille partiet MDG på en eller annen måte har innført alt dette på egenhånd. Gjerne da personifiser av en viss ung, kvinnelig politiker med «utenlandsk» utseende. Dette trigger jo enhver halvrasistisk bygdetulling. Faktum er at det et stort, tverrpolitisk flertall for å gi bilen mindre plass sentralt i Oslo. Og så er det nyanser på hvor fort det skal skje og hvor omfattende. Og så er dette selvfølgelig en del av en internasjonal trend hvor blant annet store deler av sentrale Paris er vedtatt bilfritt.

Og alle de utenbys folk som sutrer over at det er vanskelig å parkere de gangene de er på besøk i byen, eller de utenbys folk som helst vil kjøre fra Asker til arbeidsplassen sin på Aker brygge: det er opp til Oslo selv å bestemme hvordan byen skal være og Oslos prioritet må være byens egne innbygger. Så får dere heller fortsette furtingen og føle dere urettferdig behandlet.

Synes det er synd hvor mye du hater de som bor på østkanten...for å legge ubegrunnede meninger i andres hender, som du gjør. Personlig er det ikke noe problem å bruke 5 min ekstra på å finne plass til bilen de få gangene jeg er på Torshov. Jeg synes mer synd på "alenemoren" som bor på Torshov, som ikke har råd til bil, hvor faren boren på Ulsrud, og må velge med omhu når han skal besøke og hente ungene, og hvilke fotballtreninger og skitreninger ungene skal få hjelp til å dra på, og hvilke penger av trygden som skal gå til mat og faste utgifter. Både bompenger og diesel er dyrt, i tillegg til strøm og mat, og nå blir alt bare enda vanskeligere.

Synes forøvrig "sentrum" blir litt drøyt å kalle et sted som er 4km fra slottet.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Bare tull å dytte «fattige alene-mor» foran seg. Hun har ikke råd til bil nå, men hadde ikke råd til bil for 10 års siden heller. Hun trenger billigere kollektivtransport ikke billigere diesel. Og gjerne selvfølgelig rimeligere barnehage og aks

hELgenen

Norges billigste by å bo i er Oslo gitt at man er gjeldfri. Og verdistigning på eiendom i den byen siste 20 år har i praksis gitt avkastning på boligen tross høye låneopptak. På bygda får man knapt igjen byggekostnad.

At politikerene der jakter på ennå mer avgiftskroner fra bygdas innbyggere når de skal besøke byen er litt omvendt Robin Hood..

For de som ikke eier egen bolig kan de jo trøste seg med at alt av kollektiv transport er billigst og best i landet,samt at matvarer og utvalg både er billigst og best i landet.

Men kommer du med elbil til eller forbi dette paradiset nå du betale. Jeg prøver å holde meg borte og skal jeg inn så gjelder å få parkert utenfor byen og ta toget eller bussen inn. Ellers føles det å komme til Oslo nå litt som å være fremmed i eget land. Føler meg ikke inkludert på noen som helst måte dessverre. Sånn sett føles det kanskje litt som rasisme mot oss fra bygda. Rart å skrive det,men byen og dens innbyggere er blitt så selvopptatt der alle skal ha,skal ha...Nei,prøver å holde meg borte fra steder en ikke føler seg velkommen.

daktari

Nesten alle bydeler i byen har nå gratis sfo/aks. Ikke min bydel dessverre...
Det er også ganske lett å kjøre Asker til Aker brygge. Derimot hente større varer i sentrum er helt umulig. Alle møbelbutikkene i Møllergata er borte. Vi står igjen med en haug like klesbutikker og kaffebarer. Ganske kjedelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

#40
@hElgenen: for det første skal jeg være enig i at det er svært problematisk at boligprisene i byene har akselerert fra de på bygda. Nå «må» man ha hjelp av foreldre for å kunne kjøpe bolig i spesielt i Oslo. Og da har selvfølgelig foreldre i byen mye bedre utgangspunkt for å hjelpe. Likevel har Oslo sine egne utfordringer som det er kommunens jobb å bidra til å avhjelpe. Bilen bidrar til lokal forurensning, støy og utrygge lokalmiljø for barn. Da er det kommunens oppgave å prøve å gjøre situasjonen bedre. Og om det da går utover bilturister så er ikke det noe kommunen kan tillegge avgjørende vekt.

@daktari: jeg forstår at man kan savne ting på et sentimentalt nivå, men at møbelbutikkene ga noe stor verdi til det strøket er jeg helt uenig i. Nå er det i stor grad erstattet av utesteder som har gitt etterlengtet liv til en tidligere død gate.

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. juni 2022, klokken 16:18
Bare tull å dytte «fattige alene-mor» foran seg. Hun har ikke råd til bil nå, men hadde ikke råd til bil for 10 års siden heller. Hun trenger billigere kollektivtransport ikke billigere diesel. Og gjerne selvfølgelig rimeligere barnehage og aks
Absolutt ikke værre enn å kalle alle som ser at MDG bruker sin makt som vippeparti for alt det er verdt, for halv-rasister. Det er for meg likegyldig hvem man velger å skylde på, for dette er partiets standpunkter. Dette vil jeg si var et lavmål i debatten.

Og det gjør livet for de som er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp, langt værre. Og i tillegg, livet for alle som må inn til byen pga at de enten bare skal gjennom og ikke har noe i byen å gjøre, men blir tvunget gjennom sentrum, eller folk som kommer hit pga endel funksjoner man bare når her. Eller for å besøke slekt og venner, dersom de ikke har tilgang til gjesteparkering i borettslaget.

Det finnes pendlerparkeringer, men de er ikke spesielt tilgjengelig for de som bare skal være i byen en dag eller to, eller bare noen timer. Plassene må opprettes av andre kommuner i Oslo, for å dekke Oslo sitt behov, koster uforholdsmessig dyrt om man ikke har måneds/30-dagerskort

Alternativet er enten å stå i et dyrt parkeringshus langt fra der man skal, eller risikere å måtte flytte bilen til stadighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

@RJK: jeg vil bare gjenta poenget mitt. Det er ikke Oslos ansvar å legge til rette for at utenbys folk enkelt kan kjøre inn i og rundt i byen når det faktisk går utover byens egen befolkning. Oslo har heller ikke bedt om å få en gjennomfartsåre gjennom byen. Kanskje de 10-talls milliardene som skal brukes på en noen få km vei i Bærum og Asker heller skulle vært brukt mer intelligent?

Electric cars in Norway

Magnus👍 den tanken har slått meg også.

Magnus skrev:
'Kanskje de 10-talls milliardene som skal brukes på en noen få km vei i Bærum og Asker heller skulle vært brukt mer intelligent?"

eisa01

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 19. juni 2022, klokken 22:23
Utrolig kjedelig hvor feilslått politikken er.
Da jeg skulle besøke slekt på Torshov/Sagene for en uke siden oppdaget jeg hvor mange parkeringsplasser som var fjernet. Før var det og mulig å finne ladeplass. Nå var det fullt over alt, og jeg måtte kjøre et stykke oppover Thorshov-parken for å finne en (dodgy) parkeringsplass. Er trist at borgerne har blitt fratatt muligheten til å parkere bilen utenfor hjemmet, men må kjøre runde etter runde for å lete etter parkeringsplass...etter å ha betalt dyrt for beboerparkering. Elbil kan de bare glemme å få ladet på sakteplasser.
Noe av problemet er kanskje at beboerparkering er for billig, slik at det færre ser nytten av bildeling og kollektiv. Var en bil som stod parkert i gata i over en måned ved meg (fikk bot når det var reserverte plasser for en filminnspilling eller noe)

I Stockholm koster det 1100 SEK/måned, mens i Oslo er det 135 kr/mnd for elbil og 450 kr/mnd for fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA