Oslo - velkommen til Norges første totalitære bilfientlige by

Startet av turfsurf, tor 26. mai 2022, kl. 12:41

« forrige - neste »

Vidar_S

Fant noenlunde tilsvarende artikkel (antar jeg) uten betalingsmur på https://www.ao.no/aftenposten-byradet-onsker-a-senke-fartsgrensen-i-hele-oslo/s/5-128-316374

Sitat
Byrådet ønsker å teste ut nye, moderne fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort.
For eksempel å kjøre på rødt lys eller inn på veier hvor det er innkjøring forbudt.
– Det er veldig strenge regler for å få lov til å ta i bruk fotobokser. Vi skjønner ikke hvorfor det skal være det, sier Stav.
Hun mener politiet er nedlesset med andre oppgaver og derfor ikke håndhever trafikkreglene nok.
– Vi har bedt om dette i mange år. Nå ber vi om et prøveprosjekt. Det må gå an å gjøre i hovedstaden, sier Stav.

Man kan selvsagt ta sitatet fra Stav i verste mening og anta at de ønsker å overvåke alt og alle, men ut fra sammenhengen leser jeg at de ønsker et prøveprosjekt for fotobokser som bøtelegger ulovlig kjøring og det er ikke det mest inngripende forslaget som finnes i dag, ref det som nevnes om GPS i forrige innlegg.

Nå sier ikke jeg at jeg er for overvåkning, men det handler litt om å velge sine kamper. Det finnes (som artikkelen nevner) regler for hva disse fotoboksene kan brukes til og man må jo anta at statlige etater holder seg til lovverket og ikke la paranioaen ta fullstendig overhånd.

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på man 30. mai 2022, kl. 12:57
Fant noenlunde tilsvarende artikkel (antar jeg) uten betalingsmur på https://www.ao.no/aftenposten-byradet-onsker-a-senke-fartsgrensen-i-hele-oslo/s/5-128-316374

Sitat
Byrådet ønsker å teste ut nye, moderne fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort.
For eksempel å kjøre på rødt lys eller inn på veier hvor det er innkjøring forbudt.
– Det er veldig strenge regler for å få lov til å ta i bruk fotobokser. Vi skjønner ikke hvorfor det skal være det, sier Stav.
Hun mener politiet er nedlesset med andre oppgaver og derfor ikke håndhever trafikkreglene nok.
– Vi har bedt om dette i mange år. Nå ber vi om et prøveprosjekt. Det må gå an å gjøre i hovedstaden, sier Stav.

Man kan selvsagt ta sitatet fra Stav i verste mening og anta at de ønsker å overvåke alt og alle, men ut fra sammenhengen leser jeg at de ønsker et prøveprosjekt for fotobokser som bøtelegger ulovlig kjøring og det er ikke det mest inngripende forslaget som finnes i dag, ref det som nevnes om GPS i forrige innlegg.

Nå sier ikke jeg at jeg er for overvåkning, men det handler litt om å velge sine kamper. Det finnes (som artikkelen nevner) regler for hva disse fotoboksene kan brukes til og man må jo anta at statlige etater holder seg til lovverket og ikke la paranioaen ta fullstendig overhånd.

Dersom byrådet ønsker fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn fartsovertredelser så må det vel gjelde alle mulig trafikklovbrudd - som f.eks syklister som sykler på rødt, sykler i beruset tilstand, sparkesyklister uten hjelm osv osv.
Dermed må en jo inn med noen brikker på syklene,sparkesyklene osv på samme måte som man har skilter på bilene.

Og jeg mener det helt seriøst - man kan ikke forskjellsbehandle en gruppe mennesker - bilister, sett opp mot f.eks en annen gruppe mennesker - syklister. Loven må gjelde for alle og dermed må alle behandles likt.
Skal en gruppe overvåkes for lovbrudd så må en annen gruppe med tilsvarende mulighet lignende lovbrudd også overvåkes for det samme.

Jeg tror ikke byrådet egentlig ønsker lik behandling for loven - det er nemlig noen som er mer likere enn andre i den gården er jeg redd.

ToWalkOrDrive

Nok en fiasko i Oslo:
Tar ladestolper som alle kunne benytte, og gjør dem om til Europcar bildelings-parkerings-/ladeplass. Den ene bilen hadde stått parkert i 5 døgn uten bruk. Andre plasser står tomme...mens el-taxiene ikke lenger finner ladeplass, og andre sliter med å få lade....

Må si disse bildelingsfolkene må være ekstremt gode i lobbying...og politikere, eller hvem det er, veldig lettlurte.

https://elbil.no/trengs-mer-gatelading-nar-bildeling-ogsa-blir-elektrisk/
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 30. mai 2022, kl. 13:57
Nok en fiasko i Oslo:
Tar ladestolper som alle kunne benytte, og gjør dem om til Europcar bildelings-parkerings-/ladeplass. Den ene bilen hadde stått parkert i 5 døgn uten bruk. Andre plasser står tomme...mens el-taxiene ikke lenger finner ladeplass, og andre sliter med å få lade....

Må si disse bildelingsfolkene må være ekstremt gode i lobbying...og politikere, eller hvem det er, veldig lettlurte.

Korrupte politikere er vel nærliggende å tenke når man ser slikt?
Kanskje de får gratis lånebil av disse utleieselskapene?

Det er uansett en uting at ladeplasser blir "okkupert" av slike selskaper.
Mulig de kan få opp en "overvåkning" av om bilene faktisk lader - er jo så populært å tenke slik
om dagen så da er det vel greit så slå tilbake med et spørsmål om akkurat dette....

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 30. mai 2022, kl. 14:36
Nok en fiasko i Oslo:

Mulig de kan få opp en "overvåkning" av om bilene faktisk lader - er jo så populært å tenke slik
om dagen så da er det vel greit så slå tilbake med et spørsmål om akkurat dette....
Nå står det riktignok at plassene leies ut, men spørsmålet er om prisen er markedsjustert eller subsidiert/veldig billige.

Dessuten, hvordan ligger tallene for antall nye/total mengde offentlige ladestolper/ladeplasser i Oslo nå? Av de tallene jeg har lest før, så økte de vel pga forrige bystyre da de borgerlige partiene satt ved makta.

AP/MDG har jeg inntrykk av at ikke leverer på egne lovnader, men at det kanskje endog går ned tallet nå.

Noen som har oversikt og kan dele tallene, og gjerne også utbrodere/forklare endringene?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på man 30. mai 2022, kl. 13:16
Dersom byrådet ønsker fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn fartsovertredelser så må det vel gjelde alle mulig trafikklovbrudd - som f.eks syklister som sykler på rødt, sykler i beruset tilstand, sparkesyklister uten hjelm osv osv.
Dermed må en jo inn med noen brikker på syklene,sparkesyklene osv på samme måte som man har skilter på bilene.

Og jeg mener det helt seriøst - man kan ikke forskjellsbehandle en gruppe mennesker - bilister, sett opp mot f.eks en annen gruppe mennesker - syklister. Loven må gjelde for alle og dermed må alle behandles likt.
Skal en gruppe overvåkes for lovbrudd så må en annen gruppe med tilsvarende mulighet lignende lovbrudd også overvåkes for det samme.

Jeg tror ikke byrådet egentlig ønsker lik behandling for loven - det er nemlig noen som er mer likere enn andre i den gården er jeg redd.

Nå blander du vel sammen handlinger som faktisk er ulovlig og annet som det per i dag ikke finnes noe lovverk for? Det ville vel være rart om kameraer skulle fange opp folk som kjører sparkesykkel uten hjelm når det ikke er noen lov som sier man må kjøre med hjelm? Det er heller ikke uten videre ulovlig å sykle i beruset tilstand (og trolig vanskelig å fange dette opp med kamera alene).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på man 30. mai 2022, kl. 14:53
Sitat fra: hELgenen på man 30. mai 2022, kl. 14:36
Nok en fiasko i Oslo:

Nå står det riktignok at plassene leies ut, men spørsmålet er om prisen er markedsjustert eller subsidiert/veldig billige.

Dessuten, hvordan ligger tallene for antall nye/total mengde offentlige ladestolper/ladeplasser i Oslo nå? Av de tallene jeg har lest før, så økte de vel pga forrige bystyre da de borgerlige partiene satt ved makta.

AP/MDG har jeg inntrykk av at ikke leverer på egne lovnader, men at det kanskje endog går ned tallet nå.

Noen som har oversikt og kan dele tallene, og gjerne også utbrodere/forklare endringene?

Bildelingsselskapene betaler 6000 i året. Det verste er at det er hver sin plass til hvert sitt bildelingsselskap (altså ikke delt mellom bildelingsselskapene, som for taxi-plasser.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/sok-om-bildelingsplass-for-selskaper/

Det har nesten ikke vært økning i antall sakteladeplasser når en sammenligner med økning i antall elbiler. Det verste er at de har tenkt å røve 1000 parkeringsplasser til disse bildelingsbilene, sånn at folk blir presset til å selge sin e-up, og heller være med på bildelingsbil.

Orbit

Tallene (historiske og planlagte) finner du i byrådets budsjett. Målet er å øke med 200 ladeplasser for 2022.
Sitat fra: https://oslokommune.framsikt.net/2022/oslo/bm-2022-sak12022/#/generic/orgstructuremain/35/543?scrollto=t-11&search=ladeplasserBymiljøetaten administrerer i overkant av 40 000 parkeringsplasser i Oslo. Av disse var det ved utgangen av 2020 om lag 28 150 beboerparkeringsplasser, 4 500 avgiftsplasser, 2 100 ladeplasser, 1448 HC-plasser og om lag 6 300 utfartsparkeringsplasser.

Kommunen har over 40000 parkeringsplasser (28000 beboerparkingsplasser alene) så de har har ennå noe igjen før de når minstekravet til utbygging i parkeringsforskriften (i praksis 6% i Oslo). Så får vi håpe de har ambinsjoner om å levere enda mer enn dette. Ladeplassene som blir forbeholdt bildeling kan ikke regnes inn minstekravet for dekning av ladeplasser tilgjengelig for vanlige bilister.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på man 30. mai 2022, kl. 15:54
Ladeplassene som blir forbeholdt bildeling kan ikke regnes inn minstekravet for dekning av ladeplasser tilgjengelig for vanlige bilister.

Det er nok akkurat det de kommer til å gjøre........

RJK

Tallene (historiske og planlagte) finner du i byrådets budsjett. Målet er å øke med 200 ladeplasser for 2022.
Sitat fra: https://oslokommune.framsikt.net/2022/oslo/bm-2022-sak12022/#/generic/orgstructuremain/35/543?scrollto=t-11&search=ladeplasserBymiljøetaten administrerer i overkant av 40 000 parkeringsplasser i Oslo. Av disse var det ved utgangen av 2020 om lag 28 150 beboerparkeringsplasser, 4 500 avgiftsplasser, 2 100 ladeplasser, 1448 HC-plasser og om lag 6 300 utfartsparkeringsplasser.

Kommunen har over 40000 parkeringsplasser (28000 beboerparkingsplasser alene) så de har har ennå noe igjen før de når minstekravet til utbygging i parkeringsforskriften (i praksis 6% i Oslo). Så får vi håpe de har ambinsjoner om å levere enda mer enn dette. Ladeplassene som blir forbeholdt bildeling kan ikke regnes inn minstekravet for dekning av ladeplasser tilgjengelig for vanlige bilister.
Takker!

Ser dert er økt med ca 400 i 2019 og 2020, tallene for 2021 mangler ennå og så økning på 200 i 2022. Det hørtes ut som en svak satsing, med tanke på at elbilandelen i Oslo har økt progressivt år for år. Resultatet er at det blir stadig flere elbiler per offentlig lader.

Hjelper selvsagt at lovendring har ført til flere ladepunkter i borettslag som har parkeringsplasser, men for de som er avhengig av de offentlige laderne fordi det ikke finnes nok parkeringsplasser i sentrum.

Forresten usikker på om de teller med ladeplasser som drives av private selskaper, som f.eks. de i Vulkan parkeringsgarasje. Håper de er utenom.

Sitat fra: hELgenen på man 30. mai 2022, kl. 15:59
Ladeplassene som blir forbeholdt bildeling kan ikke regnes inn minstekravet for dekning av ladeplasser tilgjengelig for vanlige bilister.

Det er nok akkurat det de kommer til å gjøre........
Frykter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på man 30. mai 2022, kl. 16:58
Forresten usikker på om de teller med ladeplasser som drives av private selskaper, som f.eks. de i Vulkan parkeringsgarasje. Håper de er utenom.
Jeg vet de har talt disse med Vulkan tidligere år, noe de ikke har anledning til da det er andre betingelser der. 6%'en skal bare regnes mellom ladeplasser/parkeringsplasser i samme kategori. Neuberggata er kommunal, men skal kanskje heller ikke regnes med da det er andre maksimaltider (dagtid: 3 timer AC/30 min DC) enn på omkringliggende beboerparkering/ladeplasser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

Jeg har 9 kommunale ladeplasser hvor jeg bor, tre av dem er forbeholdt Bildeling. Siden februar (når jeg flyttet til Oslo) har jeg sett tre bildelingsbiler lade der 1 gang, to biler en håddfull ganger og resten av tiden én bil ganske ofte men like ofte ingen lading. Jeg ser plassene fra stuevinduet og jobber hjemmefra ganske mye (selvstendig næringsdrivende) så det er ganske utrolig at det går an. 3 timer ladetid er maks 9-20 på hverdager. Hastigheten er 72km/t som på hjemmelader, så kommunen taper klart penger på opplegget vs. å la alle lade på plassene.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Autowinder på søn 19. jun 2022, kl. 20:52
Jeg har 9 kommunale ladeplasser hvor jeg bor, tre av dem er forbeholdt Bildeling. Siden februar (når jeg flyttet til Oslo) har jeg sett tre bildelingsbiler lade der 1 gang, to biler en håddfull ganger og resten av tiden én bil ganske ofte men like ofte ingen lading. Jeg ser plassene fra stuevinduet og jobber hjemmefra ganske mye (selvstendig næringsdrivende) så det er ganske utrolig at det går an. 3 timer ladetid er maks 9-20 på hverdager. Hastigheten er 72km/t som på hjemmelader, så kommunen taper klart penger på opplegget vs. å la alle lade på plassene.

Utrolig kjedelig hvor feilslått politikken er.
Da jeg skulle besøke slekt på Torshov/Sagene for en uke siden oppdaget jeg hvor mange parkeringsplasser som var fjernet. Før var det og mulig å finne ladeplass. Nå var det fullt over alt, og jeg måtte kjøre et stykke oppover Thorshov-parken for å finne en (dodgy) parkeringsplass. Er trist at borgerne har blitt fratatt muligheten til å parkere bilen utenfor hjemmet, men må kjøre runde etter runde for å lete etter parkeringsplass...etter å ha betalt dyrt for beboerparkering. Elbil kan de bare glemme å få ladet på sakteplasser.

hELgenen

Bystyret vil ikke ha biler i byen. Besøkende med bil er aller minst ønsket..Så har du familie og venner innenfor bomringen og bil er ditt fremkomstmiddel så er det like greit å møte dem på teams eller glemme dem helt. Jeg har gitt opp å besøke Oslo sentrum og prøver å unngå å kjøre gjennom på hovedveien også. Det siste er ikke så lett da de er så glad i penger der inne at de legger veien gjennom byen uansett slik at de kan kreve penger av deg.

Magnus Hansen

Det er selvfølgelig en misforståelse at det lille partiet MDG på en eller annen måte har innført alt dette på egenhånd. Gjerne da personifiser av en viss ung, kvinnelig politiker med «utenlandsk» utseende. Dette trigger jo enhver halvrasistisk bygdetulling. Faktum er at det et stort, tverrpolitisk flertall for å gi bilen mindre plass sentralt i Oslo. Og så er det nyanser på hvor fort det skal skje og hvor omfattende. Og så er dette selvfølgelig en del av en internasjonal trend hvor blant annet store deler av sentrale Paris er vedtatt bilfritt.

Og alle de utenbys folk som sutrer over at det er vanskelig å parkere de gangene de er på besøk i byen, eller de utenbys folk som helst vil kjøre fra Asker til arbeidsplassen sin på Aker brygge: det er opp til Oslo selv å bestemme hvordan byen skal være og Oslos prioritet må være byens egne innbygger. Så får dere heller fortsette furtingen og føle dere urettferdig behandlet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA