Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: cra på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:48

Problemet er at man får alt på en gang, og ikke spesielt langt varsel. Det er jo ikke en spesielt gradvis innfasing.

Som tidligere foreslått av andre hadde en gradvis øking i mva-satsen på f.eks. 5% pr år vært en mye bedre måte å gjøre det på.

Om det ikke blir fritak for avgiftene for de som har signert kontrakt før dette kom tror jeg vi kommer til å se mange avbestillinger framover. Hvor mange er det som uten videre kan ta en sekssifret prisøkong over natta?

Om man ser på de mest solgte bilene i Q1 2022 finner vi (https://elbil.no/kun-elbiler-pa-topp-20-listen/) Tesla Model Y, Tesla Model 3, Audi Q4 e-Tron og Ioniq 5. Prisene på disse kan riktignok variere litt alt etter variant og ekstrautstyr, men ifølge mitt google-søk kan man få ulike varianter av alle disse for under kr 600.000.

Om vi tar litt i og antar en pris på nøyaktig 600.000 kr (som er i overkant for enkelte) blir det med forslaget om 25% mva for beløp som overstiger 500.000 kr en reell mva-prosent på 4,2 %. De fleste bilkjøpere kommer altså gunstigere fra det med dette forslaget fremfor å ha 5 % mva på hele summen.

1317142119

Sitat fra: arthur på torsdag 19. mai 2022, klokken 12:30
53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent, ifølge rapporten.

Kan noen vise til mange andre land som har en tilsvarende, eller høyere, andel av yngre som bor i eid bolig?
Vet ikke hvilken rapport du sikter til og jeg kjenner ikke tall som skiller på alder, men 70% av befolkningen i Europa bor i eid bolig. Kan ikke tenke meg at 30% av befolkningen er mellom 28 og 32 år (slutten av 20-årene + starten av 30-årene).

Det er bare Sveits i Europa som har mindre enn 50% av befolkningen som bor i eid bolig. Til sammenligning er det 18 land som har mer enn 70% av befolkningen som bor i eid bolig, med Romania på en klar førsteplass med 96,1% som bor i eid bolig.

Kilde: Eurostat

geear

Sitat fra: cra på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:48
Problemet er at man får alt på en gang, og ikke spesielt langt varsel. Det er jo ikke en spesielt gradvis innfasing.

Som tidligere foreslått av andre hadde en gradvis øking i mva-satsen på f.eks. 5% pr år vært en mye bedre måte å gjøre det på.

Om det ikke blir fritak for avgiftene for de som har signert kontrakt før dette kom tror jeg vi kommer til å se mange avbestillinger framover. Hvor mange er det som uten videre kan ta en sekssifret prisøkong over natta?
Hva mener du med alt på en gang? Det er kun på summen som overstiger 500 000,- man skal betale moms med dette forslaget. Hvis hodet henger med her, så må en opp i 900 000,- før momsbeløpet blir sekssifret. Selvfølgelig kan det hende man må legge ut momsen i mellomtiden, men det må jo kun bli svært kortvarig utlegg.

arthur

#48
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:14
Sitat fra: arthur på torsdag 19. mai 2022, klokken 12:30
53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent, ifølge rapporten.

Kan noen vise til mange andre land som har en tilsvarende, eller høyere, andel av yngre som bor i eid bolig?
Vet ikke hvilken rapport du sikter til og jeg kjenner ikke tall som skiller på alder, men 70% av befolkningen i Europa bor i eid bolig. Kan ikke tenke meg at 30% av befolkningen er mellom 28 og 32 år (slutten av 20-årene + starten av 30-årene).

Det er bare Sveits i Europa som har mindre enn 50% av befolkningen som bor i eid bolig. Til sammenligning er det 18 land som har mer enn 70% av befolkningen som bor i eid bolig, med Romania på en klar førsteplass med 96,1% som bor i eid bolig.

Kilde: Eurostat

Jeg påpekte hva status er for den yngre del av befolkningen, de som etter sigende har store problemer med å komme seg inn i boligmarkedet!

Hva angår befolkningen generelt så er status som følger i følge SSB 76,4% per 2021, sist oppdatert 22.mars 2022. Tyskland har for eksempel rundt 52% som bor i egen bolig.

Og hvorfor skal det være en selvfølge å eie en bolig og ikke leie?

Tilbake til moms, eller ikke, og hvordan denne fordelen skal/vil bli faset ut. Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Hvorfor eie bolig: Fordi når du blir pensjonist og er over 70-80 år er det ikke barebare å finne en ny utleiebolig og flytte. Spesielt ikke når det hyperinlfalason og leieprisene går opp 40% (som i usa siste år). I norge er det dessuten vanskelig å leie bolig hele livet. De fleste leier ut 3 år av gangen.

cra

Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:51
Hva mener du med alt på en gang? Det er kun på summen som overstiger 500 000,- man skal betale moms med dette forslaget. Hvis hodet henger med her, så må en opp i 900 000,- før momsbeløpet blir sekssifret. Selvfølgelig kan det hende man må legge ut momsen i mellomtiden, men det må jo kun bli svært kortvarig utlegg.

Ja, jeg ser at jeg har misforstått hvordan det beregnes (hva det beregnes av), og velger å skylde på media (men tar delvis skyld for ikke å ha finlest artiklene).

Jeg tror uansett mange vil slite med å "bare legge ut kortvarig" beløp i den størrelsesorden det er snakk om. Jeg har i alle fall ikke slike beløp liggende å slenge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Sitat fra: cra på fredag 20. mai 2022, klokken 13:31
Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:51
Hva mener du med alt på en gang? Det er kun på summen som overstiger 500 000,- man skal betale moms med dette forslaget. Hvis hodet henger med her, så må en opp i 900 000,- før momsbeløpet blir sekssifret. Selvfølgelig kan det hende man må legge ut momsen i mellomtiden, men det må jo kun bli svært kortvarig utlegg.

Ja, jeg ser at jeg har misforstått hvordan det beregnes (hva det beregnes av), og velger å skylde på media (men tar delvis skyld for ikke å ha finlest artiklene).

Jeg tror uansett mange vil slite med å "bare legge ut kortvarig" beløp i den størrelsesorden det er snakk om. Jeg har i alle fall ikke slike beløp liggende å slenge.

Det er i alle fall  flere som vil trenge "mellomfinansiering" dersom ikke forhandler håndterer dette.
Nå er detaljene i dette ikke klart - men dersom bilbransjen ikke ønsker å ekstra nedtur så må de faktisk ordne med "mellomfinansiering".  Dersom det blir slik at sluttkunden må stå for en søknad om refusjon - vel da er avgifts grepet mye mer omfattende en annonsert

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. mai 2022, klokken 13:37

Det er i alle fall  flere som vil trenge "mellomfinansiering" dersom ikke forhandler håndterer dette.
Nå er detaljene i dette ikke klart - men dersom bilbransjen ikke ønsker å ekstra nedtur så må de faktisk ordne med "mellomfinansiering".  Dersom det blir slik at sluttkunden må stå for en søknad om refusjon - vel da er avgifts grepet mye mer omfattende en annonsert

Det er vel ingen grunn til å tro at man vil gjøre dette på en mer knotete måte enn man eksempelvis gjør i Storbritannia:
Sitat
Grant payments are not made directly to consumers which makes life nice and easy if you're an EV buyer, because you don't need to do anything at all. Dealers who sell qualifying cars have to claim the cash from OZEV after each sale is made, but they also have to reduce their retail prices upfront. That's why it's normal to see new EVs advertised with prices that include the electric car grant.

arthur

Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?

Det er vel ingen som vet, med mindre noen fra Regjeringen er her inne?( Det burde de være.)

En ting som skiller seg litt fra en del andre land er nettopp at det ikke er et fast beløp. Ikke veldig vanskelig matematikk, men de er definitivt en liten snubletråd. Dette er helt klart et elbilfiendtlig trekk.

Særlig etter som beløpet som skal refunderes, som nevnt før, blir en utgiftspost på statsbudsjettet. Ikke bare fravær av en inntekt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:52
Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?

Det er vel ingen som vet, med mindre noen fra Regjeringen er her inne?( Det burde de være.)

En ting som skiller seg litt fra en del andre land er nettopp at det ikke er et fast beløp. Ikke veldig vanskelig matematikk, men de er definitivt en liten snubletråd. Dette er helt klart et elbilfiendtlig trekk.

Særlig etter som beløpet som skal refunderes, som nevnt før, blir en utgiftspost på statsbudsjettet. Ikke bare fravær av en inntekt.

Djevelen ligger alltid i detaljene og dette at refusjonsbeløpene kostnadsføres løpende er gjort bevisst for å avvikle alle avgiftsfritak så fort råd er.

arthur

Sitat fra: elektro på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:52
Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?

Det er vel ingen som vet, med mindre noen fra Regjeringen er her inne?( Det burde de være.)



Og da er det vel tilsvarende vanskelig å ha så sterke meninger om hvor ille, dyrt og/eller byråkratisk dette er, eller vil bli?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Sitat fra: arthur på søndag 22. mai 2022, klokken 07:12
Sitat fra: elektro på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:52
Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?

Det er vel ingen som vet, med mindre noen fra Regjeringen er her inne?( Det burde de være.)

Og da er det vel tilsvarende vanskelig å ha så sterke meninger om hvor ille, dyrt og/eller byråkratisk dette er, eller vil bli?

Slett ikke. Det er nå det er viktig å nå frem gjennom samfunnsdebatten om hvilke fallgruver man kan gå i. At det ikke er offentliggjort en detaljert plan for gjennomføring, og en konsekvensanalyse, betyr mest sannsynlig at noe slikt ikke finnes.

Målet må være at de trekker forslaget. Uten at SV må bruke opp kruttet som var tiltenkt andre miljøsaker.

Vi hadde en grei plan, med full moms fra 600.000. Hvis denne er mangelfull eller ikke lar det gjennomføre, må vi ha en annen.

De fleste er enige om at elbiler må ha full moms om noen år, og at det må være en viss forutsigbarhet. Sørlig i en tid med lange leveringstider og strammere økonomi for de fleste. Etter å ha fått de forskjellige utfordringene med de ovennevnte ordningene belyst, har jeg landet at en gradvis innføring, 5% øking på alle elbiler hvert år, er det beste.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?
I Tyskland er støtten en fast sum (€4000 euro tror jeg), utbetales kun for biler med pris under 60k, og halvparten av støtten går direkte til produsenten (trekkes av utsalgssalgsprisen), og halvparten refunderes til bilkjøper etter handel og søknad. Og det gjelder kun for bilprodusenter som er med i denne ordningen.

Syns det norske forslaget fremstår bedre, mindre administrasjon og mer rettferdig, selv om vi ikke vet detaljene enda.

hELgenen

Sitat fra: geear på søndag 22. mai 2022, klokken 08:27
Sitat fra: arthur på fredag 20. mai 2022, klokken 16:43
Fortsatt ingen som vil kommentere:

Etter hva jeg vet så er det en del land som gir et fast beløp som subsidie til kjøp av en elbil, en ordning som jeg enda ikke har sett hevdet er så vanskelig og/eller dyr å administrere i de landene? Må kjøper der legge ut beløpt for så å få dette refundert eller hvordan fungerer dette?
I Tyskland er støtten en fast sum (€4000 euro tror jeg), utbetales kun for biler med pris under 60k, og halvparten av støtten går direkte til produsenten (trekkes av utsalgssalgsprisen), og halvparten refunderes til bilkjøper etter handel og søknad. Og det gjelder kun for bilprodusenter som er med i denne ordningen.

Syns det norske forslaget fremstår bedre, mindre administrasjon og mer rettferdig, selv om vi ikke vet detaljene enda.

Den norske ordningen er jo helt klart mer urettferdig da støtten man får avhenger av bilpris. Hvorfor skal en som.kjøper elbil til 400k få mindre støtte enn den som kjøper til 500k? Det er jo ikke rettferdig,er det vel? Jo mere man har å kjøpe for opp til 500k,jo mer får man i støtte...ser ikke helt hvorfor dette er mer rettferdig enn en flat sats

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA