Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

arthur

Sjokkinnføres? I min verden er et sjokk noe som skjer plutselig og uventet.

Ser ellers at f.eks en helt ny Kia som er velegnet for en familie vil bli hele 5.000 dyrere, litt av et (økonomisk) sjokk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Det kan ikke akkurat sies å være et sjokk. Det er over 7 år siden vi passerte 50000 elbiler i Norge, og det har vært flere runder med søknader til ESA om å få lov til å fortsette med mva.-fritak for elbiler.

Det er vel ingen som mener at det ikke skal innføres mva. på elbiler, og de fleste er vel også enige om at den innfasingen bør begynne nå. Det jeg reagerer på er at det gjøres på den måten som varsles i revidert nasjonalbudsjett. I regjeringsplattformen fra i høst var det varslet mva. på den delen av kjøpsprisen som overstiger 600000,- kroner.  Nå innføres det full mva. fra første krone, og så må man aktivt søke refusjon fra en eller annen ordning for den delen av kjøpssummen som er under 500000,- kroner. Som statsansatt må jeg si at jeg frykter at dette blir en byråkratisk, tungvint og dyr løsning, og det er basert på personlige jobberfaringer om hvordan ting ofte ikke fungerer i statlige systemer.

Et annet problem er at det ikke samtidig innføres avgiftsskjerpelser for de dyre fossilbilene som medfører at de fremdeles vil koste mer i innkjøp enn de elektriske alternativene. Dette blir uansett en vanskelig prosess da det fremdeles er flere bilgrupper der det ikke finnes gode elektriske alternativer (f.eks. pick up og "ekte" firehjulstrekkere som LandCruiser). Det er også bare et par elektriske alternativer i folkelig prisklasse med akseptabel tilhengerkapasitet. BYD Tang og TMY har vel 1600 kg., og koster nærmere 600000,-. For mva. frie biler er det begredelige 750-1000 kg som stort sett gjelder. Da kan fort alternativet f.eks. bli en Skoda Octavia som kan leveres med 1600 kg tilhengerkapasitet for 430000,- inkl. mva. og avgifter, og da kan man velge om man vil ha bensin eller diesel. Kan fylle mye drivstoff for 200000,- som blir prisdifferansen opp til en Byd Tang/TMY.

Foreløpig er det slik at elektriske biler koster mye mer enn fossilbiler når vi ser på nettopriser uten mva. og avgifter. Det eneste som gjør elbiler konkurransedyktige i innkjøp er avgiftsfritak. Slik vil det nok være i flere år ennå. Jeg tror ikke regjeringa egentlig har noen plan for å nå 2025-målet om 100% nullutslipp i nybilsalget. Om de hadde en gjennomtenkt plan så er jeg sikker på at innfasing av mva. ville blitt håndtert på en helt annen måte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Det kan nok være 500.000-grensen bare er taktikkeri...sånn i tillegg til at det blør litt gjennom SP's misunnelse og elbilhat. Forskjellig fremgangsmåte på tidligere regjering og nåværende regjering:

Borgerlig regjering: Diskuterer med nok partier til å finne en løsning som gir flertall - banke gjennom.

Avgiftsregjeringen: Lansere en idè som de ikke har sjanse å få flertall for...masse avisskriverier....SV/MDG sier at dette kommer de aldri til å gå med på...3 ukers pause....kommer til enighet med noe som er mer miljøvennlig.

Hvorfor kan ikke AP/SP gå til SV/MDG/Rødt og bli enige før de går ut i media med idèene sine?
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Tror heller: 500.000 grense nå og så 400.000 grense deretter.

Uansett, barnefamilier har ikke råd til å bruke 5-600´på en ny bil. Om de er heldige kan de kjøpe en brukt tesla 3 til 300.000 om noen år.

elektro

Sitat fra: arthur på mandag 16. mai 2022, klokken 08:29
Sjokkinnføres? I min verden er et sjokk noe som skjer plutselig og uventet.

Ser ellers at f.eks en helt ny Kia som er velegnet for en familie vil bli hele 5.000 dyrere, litt av et (økonomisk) sjokk!

Ok, kanskje dårlig ordvalg. Det jeg egentlig lurer på er hvorfor en ny ordning må ha tilbakevirkende kraft.

At en KIA passer deg er supert. Den passer ikke like godt for de som har mer enn to barn eller hund. Eller folk som ser på bil som mer enn et transportmiddel. Det selges av ulike årsaker mange biler over 500.000 kr. her i landet. Dette er gjerne de som også forurenser mest, som det er viktig å elektrifisere. Det er også disse som "setter standarden". Derfor er det ikke noe som er bedre enn at Porsche f.eks. har blitt synonymt med elbil. Det kan det fort bli slutt på. Da er elbil igjen synonymt med kjip bil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: THE på mandag 16. mai 2022, klokken 09:09
Det kan ikke akkurat sies å være et sjokk. Det er over 7 år siden vi passerte 50000 elbiler i Norge, og det har vært flere runder med søknader til ESA om å få lov til å fortsette med mva.-fritak for elbiler.

Det er vel ingen som mener at det ikke skal innføres mva. på elbiler, og de fleste er vel også enige om at den innfasingen bør begynne nå. Det jeg reagerer på er at det gjøres på den måten som varsles i revidert nasjonalbudsjett. I regjeringsplattformen fra i høst var det varslet mva. på den delen av kjøpsprisen som overstiger 600000,- kroner.  Nå innføres det full mva. fra første krone, og så må man aktivt søke refusjon fra en eller annen ordning for den delen av kjøpssummen som er under 500000,- kroner. Som statsansatt må jeg si at jeg frykter at dette blir en byråkratisk, tungvint og dyr løsning, og det er basert på personlige jobberfaringer om hvordan ting ofte ikke fungerer i statlige systemer.

Et annet problem er at det ikke samtidig innføres avgiftsskjerpelser for de dyre fossilbilene som medfører at de fremdeles vil koste mer i innkjøp enn de elektriske alternativene. Dette blir uansett en vanskelig prosess da det fremdeles er flere bilgrupper der det ikke finnes gode elektriske alternativer (f.eks. pick up og "ekte" firehjulstrekkere som LandCruiser). Det er også bare et par elektriske alternativer i folkelig prisklasse med akseptabel tilhengerkapasitet. BYD Tang og TMY har vel 1600 kg., og koster nærmere 600000,-. For mva. frie biler er det begredelige 750-1000 kg som stort sett gjelder. Da kan fort alternativet f.eks. bli en Skoda Octavia som kan leveres med 1600 kg tilhengerkapasitet for 430000,- inkl. mva. og avgifter, og da kan man velge om man vil ha bensin eller diesel. Kan fylle mye drivstoff for 200000,- som blir prisdifferansen opp til en Byd Tang/TMY.

Foreløpig er det slik at elektriske biler koster mye mer enn fossilbiler når vi ser på nettopriser uten mva. og avgifter. Det eneste som gjør elbiler konkurransedyktige i innkjøp er avgiftsfritak. Slik vil det nok være i flere år ennå. Jeg tror ikke regjeringa egentlig har noen plan for å nå 2025-målet om 100% nullutslipp i nybilsalget. Om de hadde en gjennomtenkt plan så er jeg sikker på at innfasing av mva. ville blitt håndtert på en helt annen måte.

Godt skrevet, enig i alt. :) Ser at emnet mitt også burde vært mer gjennomtenkt. Det jeg egentlig lurer på er hvorfor en endring som trer i kraft 1. januar også må gjelde for kontrakter som er inngått lang tid i forveien.

Det er vel neppe noen som er sjokkert over at det kommer moms nå. Men for de som allerede har bestilt bil, og har fått beskjed om at levering først blir i 2023 er det i beste fall uheldig. Det nye forslaget var det siste de dette gjelder - og alle vi som heier på elbiler trengte.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: filtvet på mandag 16. mai 2022, klokken 10:04
Tror heller: 500.000 grense nå og så 400.000 grense deretter.

Uansett, barnefamilier har ikke råd til å bruke 5-600´på en ny bil. Om de er heldige kan de kjøpe en brukt tesla 3 til 300.000 om noen år.
Det var da veldig bastant. Mangler ikke akkurat på dyre biler blant småbarnsfamilier for tiden. Veldig mange har nok regnet hjem relativt kostbare elbiler med ganske normale lønninger. Kan godt hende at de ikke ville kjøpt tilsvarende dyre fossilbiler, nettopp fordi driftsutgiftene og verditapet er mye høyere. Dette kan nok fort forandre seg med moms, men jeg tror det får lite utslag med modellen som er foreslått nå. Noen titalls tusen fra eller til betyr ikke noe.

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 16. mai 2022, klokken 10:18
Sitat fra: THE på mandag 16. mai 2022, klokken 09:09
Det kan ikke akkurat sies å være et sjokk. Det er over 7 år siden vi passerte 50000 elbiler i Norge, og det har vært flere runder med søknader til ESA om å få lov til å fortsette med mva.-fritak for elbiler.

Det er vel ingen som mener at det ikke skal innføres mva. på elbiler, og de fleste er vel også enige om at den innfasingen bør begynne nå. Det jeg reagerer på er at det gjøres på den måten som varsles i revidert nasjonalbudsjett. I regjeringsplattformen fra i høst var det varslet mva. på den delen av kjøpsprisen som overstiger 600000,- kroner.  Nå innføres det full mva. fra første krone, og så må man aktivt søke refusjon fra en eller annen ordning for den delen av kjøpssummen som er under 500000,- kroner. Som statsansatt må jeg si at jeg frykter at dette blir en byråkratisk, tungvint og dyr løsning, og det er basert på personlige jobberfaringer om hvordan ting ofte ikke fungerer i statlige systemer.

Et annet problem er at det ikke samtidig innføres avgiftsskjerpelser for de dyre fossilbilene som medfører at de fremdeles vil koste mer i innkjøp enn de elektriske alternativene. Dette blir uansett en vanskelig prosess da det fremdeles er flere bilgrupper der det ikke finnes gode elektriske alternativer (f.eks. pick up og "ekte" firehjulstrekkere som LandCruiser). Det er også bare et par elektriske alternativer i folkelig prisklasse med akseptabel tilhengerkapasitet. BYD Tang og TMY har vel 1600 kg., og koster nærmere 600000,-. For mva. frie biler er det begredelige 750-1000 kg som stort sett gjelder. Da kan fort alternativet f.eks. bli en Skoda Octavia som kan leveres med 1600 kg tilhengerkapasitet for 430000,- inkl. mva. og avgifter, og da kan man velge om man vil ha bensin eller diesel. Kan fylle mye drivstoff for 200000,- som blir prisdifferansen opp til en Byd Tang/TMY.

Foreløpig er det slik at elektriske biler koster mye mer enn fossilbiler når vi ser på nettopriser uten mva. og avgifter. Det eneste som gjør elbiler konkurransedyktige i innkjøp er avgiftsfritak. Slik vil det nok være i flere år ennå. Jeg tror ikke regjeringa egentlig har noen plan for å nå 2025-målet om 100% nullutslipp i nybilsalget. Om de hadde en gjennomtenkt plan så er jeg sikker på at innfasing av mva. ville blitt håndtert på en helt annen måte.

Godt skrevet, enig i alt. :) Ser at emnet mitt også burde vært mer gjennomtenkt. Det jeg egentlig lurer på er hvorfor en endring som trer i kraft 1. januar også må gjelde for kontrakter som er inngått lang tid i forveien.

Det er vel neppe noen som er sjokkert over at det kommer moms nå. Men for de som allerede har bestilt bil, og har fått beskjed om at levering først blir i 2023 er det i beste fall uheldig. Det nye forslaget var det siste de dette gjelder - og alle vi som heier på elbiler trengte.
Sånn har det alltid vært med bilavgifter, at de normalt sett innføres 01.01 året etter at det ble bestemt (alternativt 01.07 om de ikke kan vente til årsskiftet), og alltid slik at det gjelder biler levert, ikke når de er bestilt.

Dette er altså verken noe nytt eller sjokkerende. Og samme med at det innføres MVA nå. Det var helt som forventet at det skulle komme nå. Husk at AP egentlig ville igangsette 01.01.22 men hvor det ble ramaskrik fordi det kom for tett på, og fordi ingen hadde fått tid til å forberede seg, verken kjøpere eller selger og importører.

Et annet problem, er nok at det er regler som forhindrer mva bare på deler av prisen, slik at en tilskuddsordning dessverre er en kostbar og fordyrende mellomløsning, frem til det er mva på hele summen, uten tilskudd.

Dog, de kunne gjort det smidigere ved at det ikke hadde vært behov for å søke, men at forhandlerne kunnet dra av mva på de første 500 K, og så helder melde dette inn slik at det aldri skjedde en innbetaling eller utbetaling av disse kronene.

Men det er helt klart et taktisk spill at AP setter tallet nå på 500 K, og så må man "dekke inn" forskjellen ved kutt andre steder, når SV og opposisjonen får viljen sin om 600 K-grense.

Det letter presset mot andre "ubehageligheter" i budsjettet, da det er grenser for hvor mye man kan endre, uten at man rammer for mange på andre måter. Dermed blir det en slags "felle" som hindrer de andre i å gjøre for store endringer i resten av budsjettet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Jeg og kona har 2 gode lønninger og har råd til en bil til 550´ja - men flertallet har det nok ikke - eller de må ofre mye på andre utgifter evt jobbe mye ekstra for å ha råd til det. Og å bruke 1 brutto årslønn på bil er etter min mening vannvitting. Nå har rentene vært lave men de kommer til å stige.



Sitat fra: geear på mandag 16. mai 2022, klokken 11:09
Sitat fra: filtvet på mandag 16. mai 2022, klokken 10:04
Tror heller: 500.000 grense nå og så 400.000 grense deretter.

Uansett, barnefamilier har ikke råd til å bruke 5-600´på en ny bil. Om de er heldige kan de kjøpe en brukt tesla 3 til 300.000 om noen år.
Det var da veldig bastant. Mangler ikke akkurat på dyre biler blant småbarnsfamilier for tiden. Veldig mange har nok regnet hjem relativt kostbare elbiler med ganske normale lønninger. Kan godt hende at de ikke ville kjøpt tilsvarende dyre fossilbiler, nettopp fordi driftsutgiftene og verditapet er mye høyere. Dette kan nok fort forandre seg med moms, men jeg tror det får lite utslag med modellen som er foreslått nå. Noen titalls tusen fra eller til betyr ikke noe.

Jalla

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 21:21
Sitat fra: Jalla på søndag 15. mai 2022, klokken 19:33
Hvordan får du til følgende? "Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler."
Sammenlign f.eks iX50 med X5.
Sammenlignet billigste utgave av IX og X5, og selv med angitt mva er IX billigere.
Du kan ikke mene at du skal sammenligne største IX med minste X5?

Olemann


Dette er feil spørsmål. Det er slett ingen sjokkinnføring av moms, tvert imot er det en sterkt forsinket innføring.
50.000 elbiler fikk man for mange år siden, fordelene beholdt vi i mange år etter det.

Jeg gleder meg over å ha kjørt elbil med et solid knippe fordeler i over 10 år nå, og hadde ikke regnet med 10 år til.

Når alle benytter et gode kan det selvsagt ikke VIP behandles, blir som om alle skulle få plass på VIP tribunene på Ullevål, det funker bare så lenge ikke alle er VIP....ville blitt trengsel der under glasstaket da i så fall :D

elektro

Sitat fra: RJK på mandag 16. mai 2022, klokken 12:03
Sånn har det alltid vært med bilavgifter, at de normalt sett innføres 01.01 året etter at det ble bestemt (alternativt 01.07 om de ikke kan vente til årsskiftet), og alltid slik at det gjelder biler levert, ikke når de er bestilt.

Dette er altså verken noe nytt eller sjokkerende. Og samme med at det innføres MVA nå. Det var helt som forventet at det skulle komme nå. Husk at AP egentlig ville igangsette 01.01.22 men hvor det ble ramaskrik fordi det kom for tett på, og fordi ingen hadde fått tid til å forberede seg, verken kjøpere eller selger og importører.

Et annet problem, er nok at det er regler som forhindrer mva bare på deler av prisen, slik at en tilskuddsordning dessverre er en kostbar og fordyrende mellomløsning, frem til det er mva på hele summen, uten tilskudd.

Dog, de kunne gjort det smidigere ved at det ikke hadde vært behov for å søke, men at forhandlerne kunnet dra av mva på de første 500 K, og så helder melde dette inn slik at det aldri skjedde en innbetaling eller utbetaling av disse kronene.

Men det er helt klart et taktisk spill at AP setter tallet nå på 500 K, og så må man "dekke inn" forskjellen ved kutt andre steder, når SV og opposisjonen får viljen sin om 600 K-grense.

Det letter presset mot andre "ubehageligheter" i budsjettet, da det er grenser for hvor mye man kan endre, uten at man rammer for mange på andre måter. Dermed blir det en slags "felle" som hindrer de andre i å gjøre for store endringer i resten av budsjettet.

At noe alltid har vært sånn er vel ikke noe godt svar på hvorfor det må være sånn? :) Dette er blant de større endringene som har vært gjort, og til forskjell fra de fleste tidligere avgifter, rammer de en type biler vi egentlig ønsker at folk skal kjøpe. Derfor bør der være mulig å tenke utenfor boksen. Altså se på kontraktsdato f.eks.

Egentlig hadde det vært bedre om momsen hadde blitt innført i 2022, da leveringstidene var litt mer normale og bilprisene lavere. Og ikke minst burde de innført den sånn som den opprinnelig var tenkt.

Er det regler som forhindrer mva. på deler av prisen? Da er det rart at AP foreslo en sånn løsning i første omgang. Men, da er jo et godt alternativ å innføre momsen gradvis 5% hver år på alle biler. Over fem år.

Nå blir tilskuddsordningen både en dyr ordning rent byråkratisk, vanskelig for kundene som skal søke lån osv, hvis de må «legge ut» beløpet, samt at selve tilskuddet det blir en utgiftspost på x-antall milliarder som ikke kommer til å overleve mange år.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Olemann på mandag 16. mai 2022, klokken 23:48

Dette er feil spørsmål. Det er slett ingen sjokkinnføring av moms, tvert imot er det en sterkt forsinket innføring.
50.000 elbiler fikk man for mange år siden, fordelene beholdt vi i mange år etter det.

Jeg gleder meg over å ha kjørt elbil med et solid knippe fordeler i over 10 år nå, og hadde ikke regnet med 10 år til.

Når alle benytter et gode kan det selvsagt ikke VIP behandles, blir som om alle skulle få plass på VIP tribunene på Ullevål, det funker bare så lenge ikke alle er VIP....ville blitt trengsel der under glasstaket da i så fall :D

Jeg er over hodet ikke overrasket eller motstander av moms på elbiler, men måten det nå foreslås innført på. I likhet med Elbilforeningen, NAF og en samlet bilbransje.

- Det blir unødvendig uforutsigbart hva prisen på bilen blir for de som nylig har bestilt eller som skal bestille bil de neste månedene.

- Det er problematisk at forbruker skal «legge ut» pengene.

- Man nærmer seg et nivå der man, kombinerer med økte bompenger, kutt i skattefordel for firmabil, økte strømpriser mm, fort kan regne hjem en fossilbil i øvre prisklasse i stedet. Tatt i betraktning de fordelene en sånn bil gir.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Jalla på mandag 16. mai 2022, klokken 22:16
Sammenlignet billigste utgave av IX og X5, og selv med angitt mva er IX billigere.
Du kan ikke mene at du skal sammenligne største IX med minste X5?
Sammenligner de bilene som reelle alternativer til hverandre. iX40 er ikke ett alternativ.

IX40 duger som hyttebil for de som har hytta 20 mil unna eller nærmere, men på lengre avstander og motorveikjøring duger den ikke.

Bilene som er i under 50 mils (og helst mye mere)  WLTP klassen er ikke fullverdige erstattere for fossilbiler. Ikke hvis man har en million pluss til å kjøpe bil og ikke bryr seg om miljøet. Hurtiglading 3 ganger om dagen er for entusiaster. Jeg er en av de, men jeg kjenner alt for mange som ikke gidder slikt. Til nød en hurtiglading, men da skal det ikke være kø.

Skal man ha de med høy inntekt med på elbilkjøp må det være økonomiske fordeler som oppveier for ulempene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#29
Sitat fra: elektro på tirsdag 17. mai 2022, klokken 07:15
Sitat fra: RJK på mandag 16. mai 2022, klokken 12:03
Sånn har det alltid vært med bilavgifter, at de normalt sett innføres 01.01 året etter at det ble bestemt (alternativt 01.07 om de ikke kan vente til årsskiftet), og alltid slik at det gjelder biler levert, ikke når de er bestilt.

Dette er altså verken noe nytt eller sjokkerende. Og samme med at det innføres MVA nå. Det var helt som forventet at det skulle komme nå. Husk at AP egentlig ville igangsette 01.01.22 men hvor det ble ramaskrik fordi det kom for tett på, og fordi ingen hadde fått tid til å forberede seg, verken kjøpere eller selger og importører.

Et annet problem, er nok at det er regler som forhindrer mva bare på deler av prisen, slik at en tilskuddsordning dessverre er en kostbar og fordyrende mellomløsning, frem til det er mva på hele summen, uten tilskudd.

Dog, de kunne gjort det smidigere ved at det ikke hadde vært behov for å søke, men at forhandlerne kunnet dra av mva på de første 500 K, og så helder melde dette inn slik at det aldri skjedde en innbetaling eller utbetaling av disse kronene.

Men det er helt klart et taktisk spill at AP setter tallet nå på 500 K, og så må man "dekke inn" forskjellen ved kutt andre steder, når SV og opposisjonen får viljen sin om 600 K-grense.

Det letter presset mot andre "ubehageligheter" i budsjettet, da det er grenser for hvor mye man kan endre, uten at man rammer for mange på andre måter. Dermed blir det en slags "felle" som hindrer de andre i å gjøre for store endringer i resten av budsjettet.

At noe alltid har vært sånn er vel ikke noe godt svar på hvorfor det må være sånn? :) Dette er blant de større endringene som har vært gjort, og til forskjell fra de fleste tidligere avgifter, rammer de en type biler vi egentlig ønsker at folk skal kjøpe. Derfor bør der være mulig å tenke utenfor boksen. Altså se på kontraktsdato f.eks.

Egentlig hadde det vært bedre om momsen hadde blitt innført i 2022, da leveringstidene var litt mer normale og bilprisene lavere. Og ikke minst burde de innført den sånn som den opprinnelig var tenkt.

Er det regler som forhindrer mva. på deler av prisen? Da er det rart at AP foreslo en sånn løsning i første omgang. Men, da er jo et godt alternativ å innføre momsen gradvis 5% hver år på alle biler. Over fem år.

Nå blir tilskuddsordningen både en dyr ordning rent byråkratisk, vanskelig for kundene som skal søke lån osv, hvis de må «legge ut» beløpet, samt at selve tilskuddet det blir en utgiftspost på x-antall milliarder som ikke kommer til å overleve mange år.
For å ta det første først, selvsagt kan man gjøre om på ting. Men så snart man begynner å gjøre endringer og unntak, så åpnes det for nye hull i løsningen, som nesten obligatorisk vil bli utnyttet, og da gjerne av bransjen selv.

Se f.eks. For deg at de «selger» biler til seg selv via andre firmaer, og så kjøper tilbake bilene til seg selv, for så å selge disse til kunder for en pris noe mellom pris eks mva og pris ink. mva. Jeg må si at slikt ville tatt seg dårlig ut på papiret, selv om det kanskje ikke er ulovlig (enda).

Poenget var at det var ingen overraskelse eller noe spesielt i å innføre det ved årsskiftet, og at det gjelder biler som registreres da. Om bilforhandler kan levere bil i januar, men vet nok til å registrere den før 01.01.23 så blir bil da registrert i 22 og svarer etter de regler som er gjeldende nå.

Slik var det da de endret forskriftene og satsene, slik at man ikke lengre kunne registrere f.eks. Chrysler i campingversjon og havne under de gunstige campingreglene. Samme regel stoppet varebiler med for lavt under taket til å følge de nye reglene om høyde fra gulv til tak. Dermed nesten utraderte man et markedssegment. Drastisk for de mange det gjaldt.

Samme med når man endret vektklasser og avgiftsbeleggingen av biler mellom 3500 og 7000 kg, noe som først og fremst rammet store amerikanske SUV'er og vans. Det førte unektelig til at mange amerikanske biler ikke lengre var økonomisk mulig.

Den ene store forskjellen her, er at endringene har vært utsatt (og endret på), og flere har hevet seg på bestilling av bil i håp om at den leveres før årsskiftet, men at bilfabrikantene pga "Korona-senskader" som chipmangel og lavere dele-leveranser og det at krigen i Ukraina ytterligere ødelegger for leveranser av deler som noen bilprodusenter rammes av. Og dermed har vi en rimelig stor backlogg på leveranser av spesielt elbiler.

Man kan selvsagt ha sympati for de som rammes av noe de i realiteten har hatt lite kontroll på selv, men det gjør ikke det spesielt eller overraskende når regjeringen innfører dette etter de normale prosedyrene,  selv om de bare delvis leverer etter det de har sagt de skulle gjøre.

At det finnes EU/EØS-regler som de folkevalgte ikke visste om eller skjønte før det plutselig ble aktuelt, forundrer meg ikke i dette tilfellet. Det er relativt uvanlig at man ønsker å bruke mva på en slik måte, at det bare rammer deler av summen, så da var man kanskje ikke klar over begrensningene som gjaldt.

Vi har allerede regler for differensiert mva på visse varegrupper, f.eks. for mat som gir for halv mva-sats, og på "take-away" vs. å spise inne på restaurant. Det hadde derved ikke vært vanskelig å få gjennom flere nivåer, så lenge det er likebehandling. Men det ville gjort at regnskapsprogrammer må endres for å tillate flere avgiftsnivåer.

Det blir altså likevel så omfattende for noe som sannsynligvis vil være borte om maks 5 år. Selv om man bare satte en ny "redusert mva-sats", og endret satsen fra år til år, til den ikke er behov for lengre, men det er kanskje ikke like interessant, igjen fordi det ville vært en kortvarig spesialordning.

Men skal sies at jeg hadde trodd det var noe slikt som kom, før man kom på banen med seriøse forslag om å sette en "momsfri andel", som ville blitt senket årlig til den satsen ble 0,-.

At den nå foreslåtte ordningen, som sannsynligvis ikke rammes av disse eller andre EU/EØS-regler eller fordi det er lettere å få gjennom slike subsidier nå, vil bli dyr pga mer byråkrati, er det ikke noe tvil om. Når det blir en søknadsprosess, må det nødvendigvis ansettes noen til å behandle disse søknadene. Disse vil selvsagt ikke jobbe gratis, og på egne maskiner og egne tlf og abonnement på hjemmekontor, uten dekning av økte kostnader.

Det vil dessuten bli vanskeligere og for bilkjøperne og forhandlerne slik det ser ut nå, da den ikke kommer som et automatisk fratrekk men må søkes om og utbetales i ettertid. En ting er at de må bruke mer tid på å finne ut hva som er realistisk at kunden har råd til, for å kunne selge de «rett bil» og «rett konfigurasjon». For mange bilforhandlere vi de kanskje måtte selge biler som er mer ribbet for utstyr, og dermed tar vekk det som kanskje utgjør mest for selgers og forhandlers provisjoner.

For kjøperne kan det hende at færre får innvilget nødvendig kreditt for bilkjøpet, selv for de som kjøper bil til max 500 K, eller 600 K når bla SV får hevet dette i budsjett-forhandlingene. For mange potensielle bilkjøpere ville det kanskje være innenfor budsjett å låne seg opp til 500/600 K med dagens ordninger, men 625/750 K muligens blir for mye lån.

I og med at långiver ikke gies en form for garanti for at mva-tilskuddet tilbakebetales i sin helhet til dekke av den ekstra kreditten, er det en viss mulighet for at noen ikke kan/vil gjøre dette (kanskje ser de på dette som "gratis" penger/kreditt), så vil långiverne sette seg mer på bakbeina.

Det er også det som utgjør mesteparten av kritikken mot regjeringens forslag, i tillegg til at dert selvsagt bryter med både valgløftene og det de kommuniserte ut etter Hurdal-samtalene.

EDIT: Formatering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA