Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

stefse

Samme som hvorfor må vi ha høy strømpris og få tilbakebetalt gjennom en sinnrike ordninger.
Svar: Gjennomføring av diverse detaljert politikk, beregnet på å opprettholde velgermantallet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Olemann

Sitat fra: stefse på tirsdag 17. mai 2022, klokken 21:22
Samme som hvorfor må vi ha høy strømpris og få tilbakebetalt gjennom en sinnrike ordninger.
Svar: Gjennomføring av diverse detaljert politikk, beregnet på å opprettholde velgermantallet.

Sikkert mange grunner til innføring av MVA, den viktigste er nok at det trenges penger.  At det skulle være for å opprettholde velgermantallet fatter jeg ikke. Antall stemmeberettigede endrer seg med bl.a. innflytting og fraflytting fra Norge, men at folk skulle flytte fra Norge, eller flytte inn hit, pga moms på ebiler har jeg ingen tro på.

Electric cars in Norway

#32
Den viktigeste årsaken til mva på elbiler,  er vel strengt for å støtte de velgerne som ikke vil ha elbil! De er jo på valg hvert fjerde år. Dette gjelder hvertfall i stor grad for Frp&SP.

Det handler ikke om penger da vi har oljefondet. Så dette er bare budsjett oppsett. Og prioriteringer.

Olemann skrev:
"Sikkert mange grunner til innføring av MVA, den viktigste er nok at det trenges penger."

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. mai 2022, klokken 06:53
Den viktigeste årsaken til mva på elbiler,  er vel strengt for å støtte de velgerne som ikke vil ha elbil! De er jo på valg hvert fjerde år. Dette gjelder hvertfall i stor grad for Frp&SP.

Det handler ikke om penger da vi har oljefondet. Så dette er bare budsjett oppsett. Og prioriteringer.

Olemann skrev:
"Sikkert mange grunner til innføring av MVA, den viktigste er nok at det trenges penger."

Vel Oljefondet skal vel kun røres minimalt og noe må jo dekke de 10 milliardene bøndene får.
Model 3 2019 LR Rwd

stefse

Sitat fra: Olemann på tirsdag 17. mai 2022, klokken 22:36
Sitat fra: stefse på tirsdag 17. mai 2022, klokken 21:22
Samme som hvorfor må vi ha høy strømpris og få tilbakebetalt gjennom en sinnrike ordninger.
Svar: Gjennomføring av diverse detaljert politikk, beregnet på å opprettholde velgermantallet.

Sikkert mange grunner til innføring av MVA, den viktigste er nok at det trenges penger.  At det skulle være for å opprettholde velgermantallet fatter jeg ikke. Antall stemmeberettigede endrer seg med bl.a. innflytting og fraflytting fra Norge, men at folk skulle flytte fra Norge, eller flytte inn hit, pga moms på ebiler har jeg ingen tro på.
Hehe.
Presisering: Velgermantallet til sitt parti.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

Mange gode poenger i siste post @RJK :+1: Quoter ikke alt.. :)

Sikkert mange gode grunner til å innføre nye skatter/avgifter fra årsskiftet. Det spesielle nå er at det er ekstremt lange leveringstider på de fleste biler. Og at prisene øker samtidig som renta stiger og strømmen er dyr. Når regjeringen da først bestemmer seg for å gjøre en endring fra det opprinnelige forslaget, så synes jeg som du beskriver godt innretningen er elendig.

Her kunne man f.eks. innført 5% på alle elbiler hvert år fra 1. januar 2023. Det burde gi minimalt med byråkrati, forutsigbarhet og anledning for folk til å skynde seg langsomt med overgangen til elbil. Frem mot full moms i 2028. Vet ikke om dette er noe EU/EØS kunne levd med?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: elektro på onsdag 18. mai 2022, klokken 10:26
Mange gode poenger i siste post @RJK :+1: Quoter ikke alt.. :)

Sikkert mange gode grunner til å innføre nye skatter/avgifter fra årsskiftet. Det spesielle nå er at det er ekstremt lange leveringstider på de fleste biler. Og at prisene øker samtidig som renta stiger og strømmen er dyr. Når regjeringen da først bestemmer seg for å gjøre en endring fra det opprinnelige forslaget, så synes jeg som du beskriver godt innretningen er elendig.
Eller veldig god, som et ledd i å forsøke å bremse inflasjonen.

Electric cars in Norway

Har denne 5 dagers gml saken blitt postet her inne? Det er jo til å grine av for de med dyre biler på vent som ikke kommer før neste år..  :'(

Uforutsigbarne rammer for elbilene fremover vil skade 2025 målet.

https://www.tv2.no/broom/14789996/

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:51

Uforutsigbarne rammer for elbilene fremover vil skade 2025 målet.

Ja, det er jo nettopp det da. Hva med dyre fossile og hybride biler? Skal man utjevne avgiftsgapet opp mot dem? Det er i så fall i praksis en dreining tilbake mot fossilt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på onsdag 18. mai 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:51

Uforutsigbarne rammer for elbilene fremover vil skade 2025 målet.

Ja, det er jo nettopp det da. Hva med dyre fossile og hybride biler? Skal man utjevne avgiftsgapet opp mot dem? Det er i så fall i praksis en dreining tilbake mot fossilt.

Ja i teorien er det det. I praksis betyr denne endringen ingen ting og har lenge vært varslet. Om noen får sjokk på grunn av denne endringen, så sier det mest om personen som sier noe sånt!

Ingeniøren

Ja når man stemmer inn AP, så vet man hvordan det går...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

filtvet

Ap er et avgiftsparti. Bilavgiftene har ett mål: Å få inn mest mulig penger. Må nok regne med at noe skjer med strømpriser for lading også når flertallet får elbiler.

Synd for de mindre rike, men nå har vi dratt opp stigen etter oss.  Samme med boligprisene. De som allerede er inne i markedet nyter godt mens de som står utenfor blir stadig fattigere.

arthur

53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent, ifølge rapporten.

Kan noen vise til mange andre land som har en tilsvarende, eller høyere, andel av yngre som bor i eid bolig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:19
Sitat fra: stefse på onsdag 18. mai 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:51

Uforutsigbarne rammer for elbilene fremover vil skade 2025 målet.

Ja, det er jo nettopp det da. Hva med dyre fossile og hybride biler? Skal man utjevne avgiftsgapet opp mot dem? Det er i så fall i praksis en dreining tilbake mot fossilt.

Ja i teorien er det det. I praksis betyr denne endringen ingen ting og har lenge vært varslet. Om noen får sjokk på grunn av denne endringen, så sier det mest om personen som sier noe sånt!
Vi får se. Jeg tror det er endel som igjen vil velge fossil fremfor el dersom prisen er omtrent den samme. Spesielt i det dyrere segmentet, hvilket igjen gjør at disse bilene ikke kommer seg inn i landet og kan kjøpes brukt av mindre bemidlede på et senere tidspunkt. Selv kommer jeg neppe til å velge fossil, men jeg kommer sannynligvis heller ikke til å kjøpe ny bil, hvilket gjør at min elbil ikke blir tilgjengelig for andre på bruktmarkedet. Hvilket igjen fører til færre elbiler å velge mellom i disse prisklassene. Greit å se hele bildet, ikke bare ta_de_rike_brillene på hele tiden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:19
Ja i teorien er det det. I praksis betyr denne endringen ingen ting og har lenge vært varslet.

Vel, at fordelene skal forsvinne har vært gnålt i snart tjue år, hovedsaklig av elbilhatere som en slags dårlig unnskyldning for å ikek bytte til elbil.

Problemet er at man får alt på en gang, og ikke spesielt langt varsel. Det er jo ikke en spesielt gradvis innfasing.

Som tidligere foreslått av andre hadde en gradvis øking i mva-satsen på f.eks. 5% pr år vært en mye bedre måte å gjøre det på.

Om det ikke blir fritak for avgiftene for de som har signert kontrakt før dette kom tror jeg vi kommer til å se mange avbestillinger framover. Hvor mange er det som uten videre kan ta en sekssifret prisøkong over natta?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA