Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor må moms sjokkinnføres?

Startet av elektro, søndag 15. mai 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

elektro

Det skrives mye om lotteriet som forsåvidt har vært i gang noen år, men som ser ut til å nå sitt klimaks med den endelige innføringen av mva. på dyrere elbiler fra 2023. I en eller annen form.

Hvorfor kan ikke dette i det minste bare gjelde kontrakter skrevet etter f.eks. 11. mai 2022?

Alternativt, kunne man ikke bare droppet hele ordningen med fritak/kontantstøtte og innført 5% moms økning per år for alle elbiler de neste fem årene? Det ville bidratt til å roe situasjonen samtidig som folk ville byttet til elbil i fleng.

At alle betaler full moms i 2028 synes jeg er rett og rimelig. Så vil de som kjøper en ny bil til 400.000 kr. på sikt bidra med 100.000 - og de som kjøper en bil til 1.200.000 kr. bidra med 300.000 til statskassa. Det er en en rettferdig og god ordning. Men i første omgang altså kun hhv. 20.000 og 60.000.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Avgifts og subside politikken i Norge har jeg egentlig aldri forstått meg på. F.eks er nå frykt for økte renter det styrende argumentet - hvorfor er dette en frykt? Jo - fordi man i sikkert 20 år har fyrt opp boligmarkedet ved både lave renter, gunstige skatteregler på bolig OG sekundærbolig samt gitt bankene anledning til å øke utlånsgraden fra hva som var normen i min ungdom 1.5 ganger inntekt, til 2.5 ganger inntekt og til slutt 5-6 ganger inntekten. Har selv aldri hatt mer enn 1.5 ganger i lån og klart meg fint med det, men føler jo at våre politikere har premiert de som har løpt til banken for å låne så mye som mulig og at de nå skal beskytte dem. Boligmarkedet har våre politikere i høy grad selv brukt som sparebøsse og således skal de vel prøve å beskytte seg selv?

Og så har vi avgiftspolitikken på diesel biler som i bunn og grunn ligner den vi nå ser på elbilene. Først gjorde man diesel biler billige - og så fort alle hadde skaffet seg en diesel bil så snudde man 180 grader og begynte å melke disse - og kunnskapen om hva en diesel bil forurrenset var der hele tiden, men hva man fokuserte på mhp. forurrensning og satt avgift på skiftet plutselig fokus.

Og nå har vi Elbilen - så fort elbilen har fått momentum og blitt dominerende på nybilmarkedet så skrur man avgiftskalkulatoren på. Det ligger vel i kortene at elbiler skal rammes hardere og hardere fremover slik at staten i bunn og grunn vil tjene mest på dem pr enhet på sikt?

Som sagt - jeg har aldri forstått meg på alle disse avgiftene de ruller ut hele tiden foruten at jeg ser at politikere ofte prøver å beskytte seg selv og sine velgere - siste stikk på dette er jo Vedum som skal pumpe ut ekstra kroner til bøndene ut over kostnadsøkning på innsatsfaktorer for å "rette opp tidligere års skjevhet" - og slik gjør vel alle politikere - de er blitt stadig større egoister hele gjengen som bare tenker på seg og sine kjernevelgere og prøver å karre til seg så mye som mulig. Disse pendlerboligene er også et eksempel på dette - det er gått så langt der at selv stortings adminstrasjonen vil prøve å beskytte en helt urimelig ordning for våre folkevalgte.
Og i byene har det nå de siste 10-15 årene vokst frem nok et stort egoistparti, MDG, som vil verne om egne boligverdier og kaste alle biler ut av byen, men melke de som, uten alternativer, må kjøre gjennom. Det er dessverre blitt svært mye polarisering i samfunnet og avgiftspolitikken har vært brukt aktivt for å fremme ulike politiske mål for ulike grupper - og når denne politikken skifter med skiftende regjeringer så blir det jo en eim av urettferdig avgiftskaos til slutt. Så sjokk blir det - og sjokk kommer det nok til å komme flere av i årene som kommer.

Burger

Dette er ett gode som var varslet avviklet for flere år siden eller 50k elbiler på veien, hva som kom først.

Pust rolig og la livet gå videre, biler under 500k får jo fortsatt fritak afaik.

Bom for elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Parkeringsavgift for elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse.
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Elbil må betale på ferje
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Veiafgift på elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Mon tro hva som skjer denne gangen.....
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 15. mai 2022, klokken 10:25
Alternativt, kunne man ikke bare droppet hele ordningen med fritak/kontantstøtte og innført 5% moms økning per år for alle elbiler de neste fem årene? Det ville bidratt til å roe situasjonen samtidig som folk ville byttet til elbil i fleng.

At alle betaler full moms i 2028 synes jeg er rett og rimelig. Så vil de som kjøper en ny bil til 400.000 kr. på sikt bidra med 100.000 - og de som kjøper en bil til 1.200.000 kr. bidra med 300.000 til statskassa. Det er en en rettferdig og god ordning. Men i første omgang altså kun hhv. 20.000 og 60.000.
Enig at den kunne vært gradvis med flat prosentsats.

Men når prosentsatsen skal økes må jo være relatert til kostnader og ulemper med elbil versus fossilbil. Det skal hele tiden være klart fordelaktig å velge miljøvennlig. For de dyrere bilene kommer ikke det til å være tilfelle lengre.

Man kan argumentere så mye man vil at man ikke skal støtte "rikingene", men uansett betyr det at man fører en mindre grønn politikk. Da får de heller skru opp avgiftene på fossilbilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Det blir ikke mye inntekter å hente ved å skru opp avgiftene på nye fossilbiler fra neste år, når mva og tilskudd innføres på elbiler. Nybilsalget var 65% i fjor og 80% så langt i år i favør til elbil. I 2023 kan elbilsalget havne godt over 90% om trenden holder seg. Da snakker vi vel om 98% elbil blant privatbil-kjøpere?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. mai 2022, klokken 15:18
Det blir ikke mye inntekter å hente ved å skru opp avgiftene på nye fossilbiler fra neste år, når mva og tilskudd innføres på elbiler. Nybilsalget var 65% i fjor og 80% så langt i år i favør til elbil. I 2023 kan elbilsalget havne godt over 90% om trenden holder seg. Da snakker vi vel om 98% elbil blant privatbil-kjøpere?
Poenget er vel å skru opp avgiftene på fossilbiler så de fremdeles er dyrere enn elbiler. Så vi ikke havner i en situasjon der det lønner seg økonomisk å velge fossilt. Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 15:23
Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. mai 2022, klokken 15:18
Det blir ikke mye inntekter å hente ved å skru opp avgiftene på nye fossilbiler fra neste år, når mva og tilskudd innføres på elbiler. Nybilsalget var 65% i fjor og 80% så langt i år i favør til elbil. I 2023 kan elbilsalget havne godt over 90% om trenden holder seg. Da snakker vi vel om 98% elbil blant privatbil-kjøpere?
Poenget er vel å skru opp avgiftene på fossilbiler så de fremdeles er dyrere enn elbiler. Så vi ikke havner i en situasjon der det lønner seg økonomisk å velge fossilt. Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler.

Problemet at det skjer ikke så lenge vi har en Harry finansminister som kjører rundt i en pickup som spyr ut co2, ap og sp gir i f miljøet, ap bryr seg kun om skatter og avgifter
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Tilskuddet vil jo fortsatt dekke en stor del av MVA for elbiler over 500 tusen, så helt bekmørkt er det ikke. Men man kan jo spørre seg om politikerene egentlig ønsker å oppnå 100% elbilsalg i 2025, for det må gjøres på AP og SP sin vakt og de går gladelig mot neste stortingsvalg med grønn-grå omstilling og oljesmurt økonomi. Ingen parti vinner på motgang så man kan jo forstå det igrunn.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

DagfinnN

Sitat fra: Burger på søndag 15. mai 2022, klokken 13:36
Dette er ett gode som var varslet avviklet for flere år siden eller 50k elbiler på veien, hva som kom først.

Pust rolig og la livet gå videre, biler under 500k får jo fortsatt fritak afaik.

Bom for elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Parkeringsavgift for elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse.
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Elbil må betale på ferje
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Veiafgift på elbil
Reaksjon : Hysteri, alt kommer til å kollapse
Virkelighet : Elbilsalget fortsatte å øke.

Mon tro hva som skjer denne gangen.....
I følge noen her så er det bare å skifte til fossil bil. Man bekymrer seg over alt mulig. Lurer på hvordan enkelte som bruker veldig mye tid her egentlig har det...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

filtvet

Poenget er vel at vi skal "redde miljøet". Men plutselig så var det ikke så viktig lenger.

Og mange har ikke råd eller får så stort lån at de kan kjøpe en skikkelig elbil som erstatter den gamle. Og brukte biler øker i pris de også. Jeg tror at med kommende inlasjon blir det ikke mulig å finne en god bil til under 500 om 2 år.

Jalla

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 15:23
Poenget er vel å skru opp avgiftene på fossilbiler så de fremdeles er dyrere enn elbiler. Så vi ikke havner i en situasjon der det lønner seg økonomisk å velge fossilt. Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler.
Hvordan får du til følgende? "Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler."
Ja, det legges moms til på beløpet som overstiger kr 500.000, men det gjør da på ingen måte bilene dyrere enn en tilsvarende bil med bensinmotor hvor det skal betales Co2 avgift(utslipp mellom 88 og 118 gram per km er avgiften 1095,40 kroner per gram. På utslipp over 226 gram er avgiften 3800,83 kroner per gram. og vektavgift(vektavgiften 27,15 kroner per kilo på vekten mellom 500 og 1200 kg. På vekt over 1500 kg er avgiften per kg 245,97 kroner)

Det er bare å puste rolig, for elbil vil fortsatt være "billig" i Norge.

turfsurf

Sitat fra: Jalla på søndag 15. mai 2022, klokken 19:33
Hvordan får du til følgende? "Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler."
Sammenlign f.eks iX50 med X5.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. mai 2022, klokken 21:21
Sitat fra: Jalla på søndag 15. mai 2022, klokken 19:33
Hvordan får du til følgende? "Som det faktisk vil gjøre med de varslede avgiftene for dyrere biler."
Sammenlign f.eks iX50 med X5.

Eksakt. Mercedes GLE 350de (99 km WLTP) koster fra 968.000. Riktig nok ribbet, men for mange i dette segmentet er dette en total no-brainer.

Man får alternativt den oppdatere XC90 (7-seter) T8 Plus med vinterhjul og metallic lakk til 1.019.000,- Det er mindre enn en NIO ES8 Signature Edition med batteri. Og mindre  enn Model X.

Det er ikke sånn at Staten sparer penger på at folk kjøper ID.4 i stedet for Audi  e-tron. For det er jo det mange vil gjøre, hvis sistnevnte blir for dyr. Eller kjøpe en Volvo XC60 T8 til kr. 799.000 da. Uten noen begrensninger. Og kanskje med drivstoffkort og bombrikke fra arbeidsgiver.

Moms må vi på et tidspunkt ha, og det er naturlig å begynne nå, men man skal faktisk trå litt varsomt her.

Tilbake til spørsmålet mitt; Uansett om man velger Vedums populistiske Porsche-skatt, eller AP-løsningen, hvorfor må det få «tilbakevirkende kraft» for folk som allerede har signert kontrakt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 15. mai 2022, klokken 21:52

Tilbake til spørsmålet mitt; Uansett om man velger Vedums populistiske Porsche-skatt, eller AP-løsningen, hvorfor må det få «tilbakevirkende kraft» for folk som allerede har signert kontrakt?
Må vel ikke. Er sikkert bare enklere å håndtere fakturadato for byråkratene.

Men hadde vel fått tidenes bestillingsbacklog hvis det var kontraktsdato.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#14
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. mai 2022, klokken 05:44
Sitat fra: elektro på søndag 15. mai 2022, klokken 21:52

Tilbake til spørsmålet mitt; Uansett om man velger Vedums populistiske Porsche-skatt, eller AP-løsningen, hvorfor må det få «tilbakevirkende kraft» for folk som allerede har signert kontrakt?
Må vel ikke. Er sikkert bare enklere å håndtere fakturadato for byråkratene.

Men hadde vel fått tidenes bestillingsbacklog hvis det var kontraktsdato.

Det er sant, men man kunne kunne vel sagt at de nye reglene gjalt kontrakter etter 6. oktober 2022, når budsjettet ev. blir vedtatt. Eller 12. mai 2022, datoen forslaget til revidert nasjonalbudsjett ble kjent?

Det blir jo et rush uansett, nå som de både har bekreftet at momsen endelig kommer, og skapt blest rundt det ved å skru skru til satsene. De burde latt det ligge og fulgt planen de ble enige om i Hurdal. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-elbilsjokk-med-ny-regjering/74263696

Hadde jeg vært bilforhandler hadde jeg laget en kjempekampanje i 3. kvartal med temaet «Vi betaler ekstraregninga fra Diesel-Vedum». Der man selger bilene som bestilles før 6. oktober 2022 med AP-moms, selv om Regjeringen nå skulle lande på en dårligere løsning. Tenk på de morsomme TV-reklamene man kunne laget.

EDIT: Beklager hvis noen opplever dette som politikerhets. Jeg synes bare det er dårlig håndtverk. Og et løftebrudd. Servert sammen med dyr strøm, økte renter og prisstigning. Så å svekke tilliten klarer enkelte politikere/partier fint på egen hånd.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA