Lei av bilen før jeg får den levert

Startet av El-inor, man 11. apr 2022, kl. 21:00

« forrige - neste »

Trond.m

Det klart mange har grunn til å være misfornøyd med leveringstiden. Men jeg vet bare on EN kjøper som stadig vekk oppretter nye diskusjoner for å pleie misnøyen sin. Det var vel en eksisterende tråd for forsinket levering, men tittelen falt kanskje ikke i smak ? Bilen kommer uansett ikke tidligere av å beklage seg i elbilforum, så det ville være mer konstruktivt å ta et møte med forhandleren. Jeg vet om folk som har fått tilbud om å kjøpe en bil med mindre utstyr som ventebil til en gunstig pris. Men er hensikten å selge den på Finn med størst mulig fortjeneste, så er jo ventetiden ekstra irriterende siden den potensielt kan redusere overskuddet.

El-inor

Sitat fra: Trond.m på ons 13. apr 2022, kl. 10:38
Det klart mange har grunn til å være misfornøyd med leveringstiden. Men jeg vet bare on EN kjøper som stadig vekk oppretter nye diskusjoner for å pleie misnøyen sin. Bilen kommer ikke tidligere av det, så det ville være mer konstruktivt å ta et møte med forhandleren. Jeg vet om folk som har fått tilbud om å kjøpe en bil med mindre utstyr som ventebil. Men er hensikten å selge den på Finn med størst mulig fortjeneste, så er jo ventetiden ekstra irriterende siden den potensielt kan redusere overskuddet.

Burde man ikke, i løpet av snart ett års ventetid, kunne forvente et initiativ fra forhandler dersom det finnes alternative løsninger?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Kan ikke tenke meg at forhandler har et enormt lager med grunnspekket gtx å tilby til alle på venteliste. Må være en ekstremt lang venteliste på GTX dessverre da den treffer godt i markedet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Jo, man kan sitte å ergre seg over det, eller selv ta en i initiativ. Da har man enda bedre kort på hånden.

Trond.m

Lager har de definitivt ikke.  Men det er alltid noen som hopper ut av køen. Har man god dialog med forhandler, så hjelper de nok gjerne med å finne en løsning. Selv fikk jeg en telefon med spørsmål om jeg var interessert i en ferdig produsert bil. Den ble levert 3 uker senere. Flaks ja, men uten god relasjon til selger ville jeg ikke fått tilbudet.

El-inor

Sitat fra: Trond.m på ons 13. apr 2022, kl. 11:02
Flaks ja, men uten god relasjon til selger ville jeg ikke fått tilbudet.

Jøss? - skal jeg måtte etablere en god relasjon til selgeren for å få et slikt tilbud?

Ja - det er flere her på forumet som har mer enn antydet at det er mye jeg ikke forstår, og når jeg leser dette så må jeg jo gi dem rett. Jeg har oppriktig talt alltid trodd at det var selgers fordømte jobb å etablere en god relasjon til kunden - ikke omvendt.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Lager har de definitivt ikke.  Men det er alltid noen som hopper ut av køen. Har man god dialog med forhandler, så hjelper de nok gjerne med å finne en løsning. Selv fikk jeg en telefon med spørsmål om jeg var interessert i en ferdig produsert bil. Den ble levert 3 uker senere. Flaks ja, men uten god relasjon til selger ville jeg ikke fått tilbudet.

Det er stor forskjell på kunder også - noen handler løpende biler for å omsette dem privat som en biintekt og da faller det naturlig at man får en relasjon til forhandler. De 10% som handler mest i Norge  handler kanskje maks 1 bil i året - og er man forbi det stadiet så blir det liksom en helt annen greie. Da er det ikke DEN bilen man vil ha - men bare en bil som man kan sitte på 1-2 mnd og så omsette den. Da betyr ikke mangel av ditt eller datt så mye - da er det viktigere å ha en bil som kan omsettes og følgelig kan man ha løpende dialog med forhandler om at dukker det opp noe så tar jeg det - om fargen er grå,sort eller hvit betyr ikke noe, om den mangler 360 kamera eller annet snacks..betyr ingenting.

Jeg forstår godt de som kanskje sjelden handler bil og som gjør mange,grundige vurderinger før de går til forhandler og skal kjøpe en nøyaktig spesifisert bil etter eget ønske som de skal beholde noen år. Den "ventegleden"  på ca 3mnd blir helt klart ødelagt fullstendig når man får en situasjon som nå.

For de som tar bilene inn for å omsette dem raskt er det jo rene julekvelden hele tiden og verden har aldri smilt så mye til lommeboka som nå. De vet at noen ikke orker å vente og går gjerne på akkord med ditt og datt av utstyr bare de får en bil - og har du en god relasjon til en forhandler kan du nå skumme fløten for alle mulige potensielle biler det er lett å omsette.... En normal sitasjon for slike kjøpere som kanskje har som mål å omsette mange nye biler raskt på finn.no - er jo at disse også må tenke nøye gjennom mhp. hva som lønner seg å ta med av utstyr - men nå er det nesten blitt helt uvesentlig da alt går unna uansett.

Når normalen kommer tilbake er jeg helt overbevist om at disse semi proffe vil tenke tilbake på denne tiden som rene klondyke. 

Trond.m

Man kan få en god relasjon med å prate med selger også. Trådstarter har flere ganger signalisert at han ikke snakker med selger, men heller kommuniserer via. elbilforum. Det gjelder også spørsmålet om prisgaranti som fikk mye spalteplass. Selv synes jeg det er mye enklere å skrive til selger, så har man også dokumentasjon hvis man skulle ta rettslige skritt.
Dersom levering går langt ut over «siste levering» ville jeg bedt om et møte med daglig leder hos forhandler dersom selger ikke ønsket å bidra til en løsning. Men det blir som nevnt litt rart når man selv har skrevet side og og side ned at bilen skal rett ut på Finn.
Forslår forøvrig at vi fortsette i den tråden der denne diskusjonen startet...sen levering» framfør å diskutere trådstarters følelser over for bilen som aldri dukker opp.

Trond.m

Sitat fra: El-inor på ons 13. apr 2022, kl. 11:29

Jøss? - skal jeg måtte etablere en god relasjon til selgeren for å få et slikt tilbud?
Ja, hvordan skal du ellers kunne forvente at han ringer til akkurat DEG hvis han får en avbestilling. Tipper han har 100 andre som også venter og han vet kanskje ikke at du kunne vært interessert i en annen bil hvis det dukker opp noe.

LMOR

Håper virkelig ikke du har rett Trond.m. Det er et fåtall biler dette gjelder, og jeg har en god relasjon til selger, og har fått beskjed gjentatte ganger om at eneste måten å få bilen tidligere på er å ta bort noe utstyr.
Hvis det er slik at det kommer biler jeg som den jeg har bestilt som rutes til de som roper høyest eller er en venn av selgeren, så blir det fullstendig useriøst. Da bør de ta kontakt med de som har ventet lengst.

Det produseres ikke biler med alt utstyr per i dag, og det har vært stopp lenge før krigen i Ukraina. Det er ikke noe annet å gjøre enn å vente og sutre innimellom. Det må være lov å sutre også. Jeg solgte hovedbilen min pga at jeg var lovet ny etter sommeren, og måtte kjøpe en annen bil i stedet. Ellers hadde jeg ikke hatt bil nå. Vet det gjelder flere. For de som venter på sin første bil, så er dette problematisk. Ikke noe poeng å be om at en ikke uttrykker frustrasjon. Det er en del av livet til de som venter på bilen de var lovet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på ons 13. apr 2022, kl. 12:01
Sitat fra: El-inor på ons 13. apr 2022, kl. 11:29

Ja, hvordan skal du ellers kunne forvente at han ringer til akkurat DEG hvis han får en avbestilling. Tipper han har 100 andre som også venter og han vet kanskje ikke at du kunne vært interessert i en annen bil hvis det dukker opp noe.

En god forhandler burde holde på prinsippet om kø ordning - dvs. dersom det dukker opp en avbestilling så burde jo de som har ventet lengst få tilbud om den først. Men jeg har stor tiltro til at Trond.m vet hvordan dette fungerer og således bekrefter at hos noen forhandlere er den som skriker høyest som får først.

Jeg liker det dårlig - men jeg tror fakta ligger nær det Trond.m skriver.  Nå vet jeg ikke hvordan selgere får sin lønn - men la oss si de har et arbeidsmål om et gitt antall salg. Da er letteste motstands vei å sile bilen rett til en storkunde....

Trond.m

Sitat fra: LMOR på ons 13. apr 2022, kl. 12:14
Ikke noe poeng å be om at en ikke uttrykker frustrasjon. Det er en del av livet til de som venter på bilen de var lovet.
Jeg sier ikke at man ikke skal uttrykke sin frustrasjon. Jeg ser bare ikke verdien av å utelukkende uttrykke sin misnøye på elbilforum. Det er neppe mange selgere, salgsjefer eller daglige ledere leser hva som står der.

Og du mener vel ikke at selgere skal kontakte alle kjøpere og tilby biler med annen farge og utstyrsnivå hver gang det blir en bil ledig i produksjonen.

Akkurat den bilen jef kjøpte tror jeg forresten var bestilt til lager og ikke avbestilt, så den tilhørte vel ingen bestemt kjøper.

LMOR

Jeg har fått mer informasjon om progresjon på forum enn hos forhandler, og de som ikke har noen bil har ikke så mye annet enn frustrasjon og interesse for leveransestatus. Det er bare å la være å lese og svare på disse trådene.

Trond.m

Sitat fra: LMOR på ons 13. apr 2022, kl. 12:42
Jeg har fått mer informasjon om progresjon på forum enn hos forhandler, og de som ikke har noen bil har ikke så mye annet enn frustrasjon og interesse for leveransestatus. Det er bare å la være å lese og svare på disse trådene.
Vel, du er vel den rette til å kommentere det. Du er ganske raskt ute hvis noen oppretter en tråd for noe som er diskutert allerede. Utsatt levering heter tråden. Dessuten mener jeg det er et godt råd å snakke med forhandler framfor å pleie misnøyen.

LMOR

Nå går det over til personangrep her. Har gjort det 2 ganger på et år.. og de to gangene var det tråder jeg hadde startet som ble brukt til noe helt annet enn de var tenkt.
Og denne tråden heter ikke forsinket levering, men «Lei av bilen før jeg får den levert»

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA