Lei av bilen før jeg får den levert

Startet av El-inor, man 11. apr 2022, kl. 21:00

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: Trond.m på fre 15. apr 2022, kl. 10:30
Sitat fra: El-inor på fre 15. apr 2022, kl. 10:07
"det er et markedstillegg for brukte biler pga. lang leveringstid."

"markedstillegg" - du? Jeg vil ikke anbefale deg å holde pusten mens du venter på å få den opplysningen presentert på finn.no, Trond.m
Vet ikke hva du insinuerer, og ikke gidder jeg å diskutere med deg heller. Kommer lite nyttig ut av det, og det har de fleste oppegående funnet ut for lengst.
Mente absolutt ikke å støte deg Trond.m. Det var bare det at "markedstillegg" er et nytt ord som jeg nå har lagt til i mitt markedsføringsvokabular.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

SurSnasen

Sitat fra: El-inor på ons 13. apr 2022, kl. 11:29
Sitat fra: Trond.m på ons 13. apr 2022, kl. 11:02
Flaks ja, men uten god relasjon til selger ville jeg ikke fått tilbudet.

Jøss? - skal jeg måtte etablere en god relasjon til selgeren for å få et slikt tilbud?

Ja - det er flere her på forumet som har mer enn antydet at det er mye jeg ikke forstår, og når jeg leser dette så må jeg jo gi dem rett. Jeg har oppriktig talt alltid trodd at det var selgers fordømte jobb å etablere en god relasjon til kunden - ikke omvendt.

Kjører ikke du rundt i en Tesla? Angående informasjonsflyt, tilgjengelighet blant «selgere», løsningsmuligheter, forsinkelser etc så skal det vel godt gjøres å finne noe verre.
Hvordan går det med informasjonsflyten på Ariya? Relasjonsbehovet med selger?

Contango

Sitat fra: SurSnasen på fre 15. apr 2022, kl. 11:00
Kjører ikke du rundt i en Tesla? Angående informasjonsflyt, tilgjengelighet blant «selgere», løsningsmuligheter, forsinkelser etc så skal det vel godt gjøres å finne noe verre.
Tja. Bortsett fra den ikke så konstruktive kranglingen i tråden er det litt interessant å følge den. Synes den viser problemet med tradisjonell forretningsmodell ganske godt. Det skal litt til at jeg igjen kjøper nybil på "gamlemåten" med selgere, uklar leveringstid, og kraftig binding pga høye kostnader ved kansellering. Vår siste Tesla kom noen uker etter bestilling på tross av mye lenger forventet leveringstid og kraftig prisstigning i mellomtiden. 2500 kr for å si "nei" i etterkant er det ingen andre som tilbyr. I tillegg utviser de foreløpig overraskende stor fleksibilitet mht utsettelser. Polestar er også mer forutsigbart enn det dere beskriver og har 10k i kanselleringsgebyr. Er ikke så helt sikker på at det å skreddersy egen bil ved bestilling er en farbar vei for produsenter av volumselgere fremover.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

LMOR

Tror ikke noen som velger å avbestille GTX må betale noe som helst. Forhandleren sitter med en bil de kan levere raskere til en høyere pris og få en fornøyd kunde og en passe fornøyd i stedet for en misfornøyd.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Electric cars in Norway

Sitat fra: LMOR på fre 15. apr 2022, kl. 17:03
Forhandleren sitter med en bil de kan levere raskere til en høyere pris og få en fornøyd kunde og en passe fornøyd i stedet for en misfornøyd.

LMOR :+1: Ja det kan du være helt sikker på at selger har. De har egne programmer for å håndtere ventelister på nye elbiler. Har hørt dette er vanlig både hos VW, BNH, BOS blant annet...

Contango

Sitat fra: LMOR på fre 15. apr 2022, kl. 17:03
Tror ikke noen som velger å avbestille GTX må betale noe som helst. Forhandleren sitter med en bil de kan levere raskere til en høyere pris og få en fornøyd kunde og en passe fornøyd i stedet for en misfornøyd.
Akkurat det skjønner utrolig nok jeg også, men den adferden betinger et marked som nå. Det er i alle fall ikke avtalefestet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

El-inor

Sitat fra: Contango på fre 15. apr 2022, kl. 12:18
Tja. Bortsett fra den ikke så konstruktive kranglingen i tråden er det litt interessant å følge den. Synes den viser problemet med tradisjonell forretningsmodell ganske godt. Det skal litt til at jeg igjen kjøper nybil på "gamlemåten" med selgere, uklar leveringstid, og kraftig binding pga høye kostnader ved kansellering. Vår siste Tesla kom noen uker etter bestilling på tross av mye lenger forventet leveringstid og kraftig prisstigning i mellomtiden. 2500 kr for å si "nei" i etterkant er det ingen andre som tilbyr. I tillegg utviser de foreløpig overraskende stor fleksibilitet mht utsettelser. Polestar er også mer forutsigbart enn det dere beskriver og har 10k i kanselleringsgebyr. Er ikke så helt sikker på at det å skreddersy egen bil ved bestilling er en farbar vei for produsenter av volumselgere fremover.

Enig Contango! Nybilselgere er en unødvendig, fordyrende og utdøende rase hos produsenter som følger med i timen. Var jeg Herbert Diess så ville jeg for lengst ha sparket mesteparten av produktutviklingsavdelingen og bare fortsatt å ta copy/paste av det Elon Musk gjør.

Olemann

Jeg ser bort fra ditt siste sleivspark der du antyder noe om mine motiver for å skrive, det blir så dumt at jeg ikke orker kommentere det, annet enn å si at du igjen velger å tale på vegne av flere enn deg selv; husk det er ikke sikkert andre trenger å slå opp alt du ikke forstår.

Ditt forslag til en ny regel nr. 7 er jo fair, derfor jeg tok meg bryderiet å kommentere den helt konkret.

Så svarer du på denne ved å spørre " Og hva tenker du om mitt forslag til et pkt. 7. Olemann? "   Har du ikke engang orket lese mitt svar på ditt spørsmål?   Jeg svarte deg jo helt konkret på denne.

Vi kommer ikke verken videre her, eller får avsluttet, på denne måten, så derfor prøver jeg igjen å avslutte.  Vil du ha det repetert er dette altså svaret jeg ga deg på ditt spørsmål:

"Jeg kan selvsagt ikke skrive så alt jeg skriver skal kunne forstås av "gud og hvermann", rett og slett fordi jeg ikke kjenner godt nok verken til gud eller hvermanns evne til å forstå, og hvordan jeg i så fall må uttrykke meg."

PS! Og med dette avslutter jeg denne dialogen for min del, jeg er slett ikke sikker på at den har den største offentlige interesse her på Elbilforum, selv om jeg som mange sikkert har skjønt mener språkføring er av stor interesse.

Sitat fra: El-inor på fre 15. apr 2022, kl. 00:02
Sitat fra: Olemann på tor 14. apr 2022, kl. 23:21
OK El-inor, det er jo et fair spørsmål, så her er en artikkel som på en enkel måte forklarer forskjellen på normativ og deskriptiv, ref. under.

Jeg kan selvsagt ikke skrive så alt jeg skriver skal kunne forstås av "gud og hvermann", rett og slett fordi jeg ikke kjenner godt nok verken til gud eller hvermanns evne til å forstå, og hvordan jeg i så fall må uttrykke meg.

Nå skal det også sies at jeg er usikker på om dette innlegget er av den største interesse for mange lesere her inne, og dermed bryter en av mine egne regler som du så observant viser til, så  jeg iler til og begrunner hvorfor jeg trakk dette fram:

Det er helt OK å fortelle at man har erfart at bilselgere kan gi bedre oppfølging dersom man som kunde "oppfører" seg.  Jeg har selv denne erfaringen.
MEN; man har ikke dermed ment noe som helst om det er OK/rett/galt at selgere gjør dette.

Her er en enkel forklaring på det etterspurte: http://www.govertvalkenburg.net/node/170

Og hva tenker du om mitt forslag til et pkt. 7. Olemann?
Eller, gir det deg kanskje tilfredsstillelse å formulere deg slik at dine lesere tvinges til å slå opp i Govert Valkenburg for å forstå hva du mener?

El-inor

Sitat fra: El-inor på ons 13. apr 2022, kl. 11:29
Sitat fra: Trond.m på ons 13. apr 2022, kl. 11:02
Flaks ja, men uten god relasjon til selger ville jeg ikke fått tilbudet.

Jøss? - skal jeg måtte etablere en god relasjon til selgeren for å få et slikt tilbud?

Ja - det er flere her på forumet som har mer enn antydet at det er mye jeg ikke forstår, og når jeg leser dette så må jeg jo gi dem rett. Jeg har oppriktig talt alltid trodd at det var selgers fordømte jobb å etablere en god relasjon til kunden - ikke omvendt.

Hvordan går det med informasjonsflyten på Ariya? Relasjonsbehovet med selger?

Jeg regner med at de fleste som orienterer seg på et bilforum som dette erkjenner at TM3 er en racer og at GTX til sammenligning er en rullator. Det er imidlertid behov for begge to.

Jo - min TM3 er helt rå! Ikke noe galt med den - men med meg.

Alderen (min altså) gjør dessverre at jeg har behov for en bil som er lettere å stige inn og ut av, hvor jeg sitter høyere og hvor støynivået er lavere. Det var bakgrunnen da jeg i sin tid valgte å bestille rullator (GTX).

Min opplevelse med Tesla var at de leverte når de skulle, med de specs jeg hadde bestilt og med tilfredsstillende informasjon underveis. Hva mer kunne jeg forlange?

Når det gjelder Ariya, så er jeg fulgt opp med invitasjon til prøvekjøring og med informasjon om at forespeilet levering (september) er intakt - all I need!

El-inor

Sitat fra: Olemann på fre 15. apr 2022, kl. 19:18
Jeg ser bort fra ditt siste sleivspark der du antyder noe om mine motiver for å skrive, det blir så dumt at jeg ikke orker kommentere det, annet enn å si at du igjen velger å tale på vegne av flere enn deg selv; husk det er ikke sikkert andre trenger å slå opp alt du ikke forstår.

Ditt forslag til en ny regel nr. 7 er jo fair, derfor jeg tok meg bryderiet å kommentere den helt konkret.

Så svarer du på denne ved å spørre " Og hva tenker du om mitt forslag til et pkt. 7. Olemann? "   Har du ikke engang orket lese mitt svar på ditt spørsmål?   Jeg svarte deg jo helt konkret på denne.

Vi kommer ikke verken videre her, eller får avsluttet, på denne måten, så derfor prøver jeg igjen å avslutte.  Vil du ha det repetert er dette altså svaret jeg ga deg på ditt spørsmål:

"Jeg kan selvsagt ikke skrive så alt jeg skriver skal kunne forstås av "gud og hvermann", rett og slett fordi jeg ikke kjenner godt nok verken til gud eller hvermanns evne til å forstå, og hvordan jeg i så fall må uttrykke meg."

PS! Og med dette avslutter jeg denne dialogen for min del, jeg er slett ikke sikker på at den har den største offentlige interesse her på Elbilforum, selv om jeg som mange sikkert har skjønt mener språkføring er av stor interesse.

Sitat fra: El-inor på fre 15. apr 2022, kl. 00:02
Sitat fra: Olemann på tor 14. apr 2022, kl. 23:21
OK El-inor, det er jo et fair spørsmål, så her er en artikkel som på en enkel måte forklarer forskjellen på normativ og deskriptiv, ref. under.

Jeg kan selvsagt ikke skrive så alt jeg skriver skal kunne forstås av "gud og hvermann", rett og slett fordi jeg ikke kjenner godt nok verken til gud eller hvermanns evne til å forstå, og hvordan jeg i så fall må uttrykke meg.

Nå skal det også sies at jeg er usikker på om dette innlegget er av den største interesse for mange lesere her inne, og dermed bryter en av mine egne regler som du så observant viser til, så  jeg iler til og begrunner hvorfor jeg trakk dette fram:

Det er helt OK å fortelle at man har erfart at bilselgere kan gi bedre oppfølging dersom man som kunde "oppfører" seg.  Jeg har selv denne erfaringen.
MEN; man har ikke dermed ment noe som helst om det er OK/rett/galt at selgere gjør dette.

Her er en enkel forklaring på det etterspurte: http://www.govertvalkenburg.net/node/170

Og hva tenker du om mitt forslag til et pkt. 7. Olemann?
Eller, gir det deg kanskje tilfredsstillelse å formulere deg slik at dine lesere tvinges til å slå opp i Govert Valkenburg for å forstå hva du mener?

Du får "S" i ortografi og tegnsetting, Olemann, men Ng+ i kommunikasjon.

Kanskje du burde ha avsluttet da du først varslet det?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA