Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

E-Trond

Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Var altfor enkelt for Tesla å nå 500 km selv med økt nyttelast.
Har mer tro på presset fra forbrukere og media.
Mest på grunn av tause Birgitte hos Tesla Norge
"Det er ingen med Model 3 som har klagd på lav nyttelast... derfor gidder vi ikke å endre den!"  Lett omskrevet...😉

Så løsning for Ioniq 5 eiere er mest mulig bråk i media og direkte meldinger til Hyundai Norge og hovedkontor i Europa.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

geear

Ja. Men hadde vært kjekt om noen av bilprodusentene nå går ut og forteller HVORFOR de er så vanvittig kjipe med tillatt totalvekt. Om det handler om kollisjonstester, elgtester, rekkevidde/WLTP, eller helt andre ting. I praksis så ser iallfall jeg svært liten innvirkning på rekkevidde med mye vekt i bilen.

BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:37
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Nei, de kan ikke velge. Man må oppgi før største hjuldimensjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:06
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...

Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?

Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:10
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:37
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Nei, de kan ikke velge. Man må oppgi før største hjuldimensjon.

De kan selvsagt velge å oppgi 500 km med 19 og med høyere nyttelast. Da hadde jo 20" havnet under 500 men det betyr jo ingenting.
De kan jo fortsatt skryte av 500 km på Model Y

Dette var jo kinesiske biler som kanskje hadde andre og billigere bremser enn de amerikanske.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:34
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Det der jo total idioti. Hyundai representantene som klarte å lire av seg dette er jo total useriøs.
Spesielt med elbiler er nyttelast viktig da bilen i seg selv er tung og således fort kan være begrensende for hva en kanskje forventer av en familiebil. Synes det er bra NAF tar opp dette - dette er et problem som må tas seriøst og en bør slå hardt ned på alle som forsøker å snike med seg ekstra overvekt.

Vi har akkurat vært vitne til kanskje den verste ulykkesuken på årtier - den ene ulykken kjenner jeg personlig til og bilen som skapte ulykken og kvestet en slektning for livet, en elbil med tyske turister, kan muligens også ha vært overlastet.

Nei - blir ikke Hyundai kunde etter dette nei.......
Tesla skal absolutt ha honnør for å ha oppjuster nyttelasten nå, og den er blit svært aktuell igjen for min del.

Ioniq 5, og jeg frykter dette og gjelder Kia EV6, er dermed flytta ned på lista for min del. Og svaret til Hyundai er så useriøst som det går an. Føler jeg blir provosert.

Så helt enig, la de få svette for dette, så kanskje de finner ut at det beste er å endre på både holdning og spec, og nødvendige deler om det trengs for å få opp nyttelasten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

#51
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 19. mai 2022, klokken 11:32
Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 09:04
BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.
Ikke helt sammenlignbart da, på X5 måtte de faktisk gjøre en endring på bilen for å få 3500kg (ekstra oljekjøler, husker ikke om det var til motor eller automat).
Er klar over det, men ser ingenting i veien for at produsentene kunne gjort noe tilsvarende for nyttelast dersom de ville. 20k mer for 200 kg høyere tillatt totalvekt, kanskje noe lavere WLTP.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:14
Sitat fra: E-Trond på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:06
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...

Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?

Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen? De kunne lett heller markedsført WLTP på standardspec? Tror de fleste heller ville hatt en bil med WLTP på rett under 500 km enn WLTP rett over, og kjøre ulovlig hver gang man er på ferie med familien, eller på guttetur til hytta. I praksis er rekkevidden lik enten den hadde vært oppgitt til det ene eller andre. Man tar ikke med mindre, man kjører bare ulovlig.

Jeg har bestilt ny Y i stedet for å vente på at Tesla ordner opp for eksisterende biler (flott om de gjør, men hadde ikke satt penger på at det skjer), men det utrolige per nå er at dersom man vil kjøre lovlig, så er det knapt alternativer i den klassen. Som jeg skrev lenger bak så var vi 485 kg hjem fra hytta i vinterferien. Det hadde betydd overvekt i EV6, Ioniq 5, tidlig Model Y, iX3, Mach-E, Enyaq, bZ4x, Solterra... og det var kun snakk om noen ski og en familie med tre barn der to av de er ganske små. Helt annen ball game med tenåringer.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 20:23
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen?
Det er akkurat det som gjør at jeg ikke tror dette er tilfeldigheter. Sånne ting gjøres ikke ved tilfeldighet. Argumentene dine mener jeg peker mere på at dette var bevisst valg for å påvirke rekkevidde.

Nesten 200kg vil nok påvirke WLTP en del, det er jo en del akselerasjon inne i bildet (selv om regne hjelper).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Det blir bare fullstendig meningsløst dersom folk begynner å lage sin egen versjon av hva som ligger bak sertifiseringen. Da vil jo noen alltid komme til feilaktige konklusjoner som kan være livsfarlige. Å hevde at nyttelast på bil X skyldes ditt og datt og at det derfor ikke er så farlig er nettopp det - farlig.

Ikke bare er det potensielt farlig - det undergraver institusjoner,lover og regelverk og gradvis åpner opp for lovløse tilstander - enkelt forklart : Det drar oss nærmere steinalderen.

En må huske på at disse regelverkene og sertifiseringene er der for en grunn  - de er utviklet for å redde liv og utvikle samfunnet til felles beste for alle.  Det er når folk tar loven i egne hender og synser og lager egne teorier om ting og tang og så til slutt klarer å overbevise seg selv om at slik og slik er det uten å ha vitenskapelige bevis og tester som underbygger egen konklusjon - det begynner å bli farlig.

Hyundai forhandlere og selgere må få ut fingeren og slutte å undergrave bilens sertifisering. Dersom de synes bilen er for dårlig utstyrt mhp nyttelast får de ta kontakt med produsenten og få orden på dette - enten det være seg å få bilen sertifisert på nytt eller gjøre endringer på bilen slik at den kan få høyere nyttelast.

Det samme skjedde med Tesla og det har kanskje skjedd flere andre produsenter også og det finnes INGEN god unnskyldning for å bryte hva bilen er sertifisert for - absolutt ingen.

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Panduck

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. mai 2022, klokken 09:09
Det samme skjedde med Tesla og det har kanskje skjedd flere andre produsenter også og det finnes INGEN god unnskyldning for å bryte hva bilen er sertifisert for - absolutt ingen.

Det er jo noe forhandlere og importør bør få med seg, vi har jo fått grei beskjed fra begge om at "du skal jo ikke trenge å beskymre deg for mye for overvekt, sjansen for å bli stoppet er jo så liten, og du får ikke bot før du er langt over overvekt!"

Joda.

hELgenen

Sitat fra: Moas på fredag 20. mai 2022, klokken 12:29
WV Buzz kommer med nesten 600 kg nyttelast :+1:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/k691JB/naa-er-baade-pris-og-rekkevidde-klare-for-id-buzz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1

Det kommer flere biler med god nyttelast fremover - så dette med idiotisk lav nyttelast bør være noe som forsvinner av seg selv over tid.  Men de produsentene med modeller som HAR lav nyttelast, spesielt i familiebil segmentet, bør utsettes for mye tyn fremover både i slike diskusjonsfora som her, på face/sosiale medier, i aviser, i bil tester osv. Den eneste måten å få stopp på dette tullet er å slå hardt ned på det.  Det samme gjelder selvfølgelig alle mulig andre egenskaper som en mener en bil bør levere. De siste årene har vært preget av en trang til å "beskytte" enkelte produsenter fra å få tyn/kritikk selv om de leverer for dårlig på enkelte områder - det bør det bli en slutt på! Alle merker skal tåle å bli sammenlignet med hverandre på alle mulige egenskaper og de som slår dårlig ut på enkelte områder bør påregne at folk sier klart i fra. Vi er LAAAAANGT over kneika mhp. elbiler nå og disse skal på ingen måte stå tilbake for noen gamle fossiler mhp. kvalitet, fit & finish, sikkerhet, nyttelast,garantier og garantireparasjoner osv.

Skeptikeren

Som artikkelen i motor viser til, så trakk Hyundai tilbake «anbefalingen» sin angående 30% overvekt etter at Motor konfronterte de med dette. Forskjellen mellom Ioniq 5 og tidlig Model Y er at den ene har tilsynelatende høy nyttelast, men i praksis rævva og den andre har tilsynelatende og faktisk rævva nyttelast. Så de som kjøpte Model Y kjøpte en produkt som beskrevet, mens de som kjøpte Ioniq 5 ble forespeilet et gigantisk bagasjerom, muligheter for å justere bakseter elektrisk for å lage det større, mulighet for 80kg på taket osv. Markedsført som en stor familiebil, men det er jo en sannhet med store modifikasjoner i praksis.

Hvis tillat totalvekt er satt til 2540 kg av trafikksikkerhetsmessige årsaker og bilens egenskaper endrer seg dramatisk ved la oss si hundre kilo overvekt, så er det jo ganske mange av oss på sommer/vinterferie/handleturer i Sverige osv som kjører slik.

Jeg liker ikke å bryte loven, liker heller ikke å betale mange hundre tusen for en bil jeg kun kan kjøre med barn i. Er veldig fornøyd med bilen, men akkurat dette synes jeg er svært skuffende i forhold til markedsføringen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette viser jo en egenvekt fra - til, man skulle vel da tro at den maksimale vekten tilsvarer en godt utstyrt bil? Viser seg jo at det ikke er korrekt.

Jeg veide vår bil til 2360 med sjåfør på 76 kg, passasjerer på 65, og barn på ca 50 kg til sammen. Muligens 5-10 kg bagasje. Bytter jeg ut ungene med tre voksne i baksete så er det jo overvekt tvert.

Det er rett og slett vanskelig å reise på hyttetur med skiboks, bagasje baki og mer enn 2 voksne passasjerer.

nordmannisverige

Er det noen som har veid bilen sin?

Mener å huske at TB tok Ioniq5 på vekta, og reagerte på hvor tung den var mot hva som står i vognkortet.

Min svenske forhandler mener at solcellene og 20" på P45 må ta mye av skylda, og at andre utstyrsnivåer med glass/metalltak veier mindre.

Jeg har svenske Advanced(alt av utstyr), RWD, glasstak og 20".

Jeg skal veie den neste gang jeg kjøre forbi ei vekt, og det skal bli spennende å se hvor mye mer enn oppgitt egenvekt(2082kg) den veier. Totalvekt på min er 2430kg, 348kg nyttelast.

Skeptikeren

Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA