Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

Olemann

Skjønner ikke helt dette, vurderer å skaffe en 2023 AWD, hvilke type/utstyr bør man da unngå for å ikke redusere nyttelasten?

Virker også som glasstak som de vel kaller Vision Roof er billigere enn ståltak, det virker pussig, er vant til at det koster ekstra på andre biler. Noen som vet hvorfor?

nordmannisverige

#16
Sitat fra: Olemann på mandag 18. april 2022, klokken 19:38
Skjønner ikke helt dette, vurderer å skaffe en 2023 AWD, hvilke type/utstyr bør man da unngå for å ikke redusere nyttelasten?

Virker også som glasstak som de vel kaller Vision Roof er billigere enn ståltak, det virker pussig, er vant til at det koster ekstra på andre biler. Noen som vet hvorfor?
Generelt er det vel så at alt du legger til av ekstrautstyr på bilen øker vekten?
Den framre motoren veier også noen kilo ekstra, så om vekt er viktig for deg, så kanskje RWD er bedre?

Ståltak er inkludert i prisen, Vision roof koster 15kkr(+kostnaden av 20" felger) ekstra. Altså er glasstak 15kkr dyrere enn ståltak.
Eller missforstod jeg deg?

Panduck

Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:57
Generelt er det vel så at alt du legger til av ekstrautstyr på bilen øker vekten?
Den framre motoren veier også noen kilo ekstra, så om vekt er viktig for deg, så kanskje RWD er bedre?

RWD har lavere maksvekt enn AWD, så du får ikke mer nyttelast av å velge AWD.

Det er uansett for 22 modell, tall for 23 modell er ikke kjent...

Jeg ville ikke ha skrevet kontrakt på 23 modell uten å ha med mulighet til å kansellere dersom nyttelast blir for liten.

Olemann

I prislisten er vision roof dyrere, men på nettsiden der komplette biler er priset i ulike utgaver er vison roof bilen er tusenlapp billigere, ikke lett å skjønne dette, men kan se ut som komplett prisen er for 2022 modeller, mens lista viser bestillinger som jo nå blir 2023 modeller.


Moas

Bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo, Bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo, gir differanse på bare 160 kg!

Selv Kona har ca. 400 kg.

Denne modellen bør vel anses å være potensielt trafikkfarlig for familier? Bør vel trekkes fra markedet?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Moas på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:53
Bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo, Bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo, gir differanse på bare 160 kg!

Selv Kona har ca. 400 kg.

Denne modellen bør vel anses å være potensielt trafikkfarlig for familier? Bør vel trekkes fra markedet?

Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

o.b.lix

Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:50
Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.

Her var vel poenget at oppgitt vekt i vognkortet ikke er reell, at den veier en god del mer i virkeligheten.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HPSE


[/quote]

Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
[/quote]

RWD veier 2 tonn tom. Dvs du har 430 kg igjen til sjåfør, passasjerer og bagasje.
Har du da en snittvekt på deg sjøl og passasjerer på 86 kg, så kan du ikke ha verken bagasje eller noe på taket.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

geear

I vinterferien var vi samlet 490kg i bilen på vei hjem, meg, samboer, barn 6-11-13 år, seks par alpinski i takboks, slalomstøvler og hjelmer, og en bag hver med klær og div. Hadde ikke mat/drikke i bilen. Jeg er 88 kg og madammen 54 kg, så ikke er vi spesielt tunge heller. 430 er dessverre veldig lite for en familiebil!

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: HPSE på fredag 13. mai 2022, klokken 20:43


Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
[/quote]

RWD veier 2 tonn tom. Dvs du har 430 kg igjen til sjåfør, passasjerer og bagasje.
Har du da en snittvekt på deg sjøl og passasjerer på 86 kg, så kan du ikke ha verken bagasje eller noe på taket.
[/quote]

Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

automat

Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 11:33

Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.

Vognkortvekten er med det utstyret bilen ble typegodkjent med. Ekstrautsyr utover dette spiser av nyttelasten. Det kan gjelde ting som glasstak, større felger og hengerfeste. Er det en ribbet modell som er typegodkjent, kan det bli mange kilo utav dette. Og versjonen som ble typegodkjent kan være mer ribbet enn versjonen som selges som standard i Norge.

Campingbiler har ofte et problem med lav nyttelast pga mye utstyr. (Disse bilene skal ofte under 3,5t for å kunne kjøres på vanlig førerkort)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: automat på mandag 16. mai 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 11:33

Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.

Vognkortvekten er med det utstyret bilen ble typegodkjent med. Ekstrautsyr utover dette spiser av nyttelasten. Det kan gjelde ting som glasstak, større felger og hengerfeste. Er det en ribbet modell som er typegodkjent, kan det bli mange kilo utav dette. Og versjonen som ble typegodkjent kan være mer ribbet enn versjonen som selges som standard i Norge.

Campingbiler har ofte et problem med lav nyttelast pga mye utstyr. (Disse bilene skal ofte under 3,5t for å kunne kjøres på vanlig førerkort)

Ja, og kanskje en uting å ikke korrigere vognkortet etter installering av tungt tilleggsutstyr.

Men, jeg tillot meg å sjekke nyttelaster på følgende diverse biler; (fra typegodkjenningen, uten tilleggsutstyr)

2 stk Skoda Enyaq 80 - henholdsvis 355 og 407 kilo.
Mustang Mack-e - 420 kg
Kia EV6 - 414 kg
BMW iX3 - 465 kg
Tesla modX 7s - 546 kg

Hybrid-familiebiler;
Mitsubishi Outlander 425 kg
Kia Niro hybrid - 430 kg
Peugeot 3008 hybrid - 341 kg

Dieselpurker;
-08 Outlander - 515 kg
Peugeot Partner - 450 kg
Nissan Qashqai - 340 kg

For meg fremstår det som om 'skandaleoppslaget' om I5, som om nyttelasten er spesielt lavt på den, er litt oppkonstruert. Nyttelasten er slik den er på alle biler, og om en ikke sjekker ut dette før kjøp er ens eget problem, ikke bilens.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Geir Tore Simonsen

Problemet med Ioniq 5 er at kunden har ikke hatt annen mulighet til å finne ut at nyttelasten var lav enn å veie bilen selv. De som har kjørt på vekt har typisk målt 100-150 kg mer enn hva som står i vognkortet, og som de har fått oppgitt av forhandler. For min del var jeg oppmerksom på at de fleste elbiler har dårlig nyttelast, så den oppgitte nyttelasten på 520 kg for Ioniq 5 var avgjørende for at jeg fattet interesse for den. Tilfeldigvis leste jeg et par dager før prøvekjøring testen av elbilforeningen som hadde veid den til 150 kg mer enn oppgitt. Selv har jeg veid en RWD demobil som hadde 420 kg nyttelast og en AWD som hadde 360 kg nyttelast. Og da snakker jeg om 420 og 360 kg som også sjåføren spiser av. Helt ubrukelig.

At en bil har dårlig nyttelast er greit nok, dersom kunden får tall som viser det før kjøp. Når det gjelder Ioniq 5 har mange trodd at de kjøpte en bil med god nyttelast, men fikk en med dårlig nyttelast.

geear

Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 12:30
Ja, og kanskje en uting å ikke korrigere vognkortet etter installering av tungt tilleggsutstyr.

Men, jeg tillot meg å sjekke nyttelaster på følgende diverse biler; (fra typegodkjenningen, uten tilleggsutstyr)

2 stk Skoda Enyaq 80 - henholdsvis 355 og 407 kilo.
Mustang Mack-e - 420 kg
Kia EV6 - 414 kg
BMW iX3 - 465 kg
Tesla modX 7s - 546 kg

Hybrid-familiebiler;
Mitsubishi Outlander 425 kg
Kia Niro hybrid - 430 kg
Peugeot 3008 hybrid - 341 kg

Dieselpurker;
-08 Outlander - 515 kg
Peugeot Partner - 450 kg
Nissan Qashqai - 340 kg

For meg fremstår det som om 'skandaleoppslaget' om I5, som om nyttelasten er spesielt lavt på den, er litt oppkonstruert. Nyttelasten er slik den er på alle biler, og om en ikke sjekker ut dette før kjøp er ens eget problem, ikke bilens.
Hadde vært interessant å se samme lista med faktisk egenvekt, ikke fra typegodkjenning. Hadde nok sett betydelig verre ut. Ganske vilt at det har vært så sykt med pepper mot Model Y, til og med i media, mens alt det andre her har fått suse. Nå som Model Y har 565 kg har det heldigvis roet seg, men ser ut som andre produsenter også har en jobb å gjøre her.

Er man opptatt av å kjøre lovlig, så bør en familiebil ha 500 kg som minimumskrav. Iallfall om man er fem pers og/eller har med sykler eller ski på bilen.

PS: Vår Model X 7-seter hadde 633 kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA