Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

Panduck

#30
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt nyttelast på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste. Burde gi oss over 50kg nyttelast mer enn Ioniq 5, ikke voldsomt mye. Men når selger ikke engang kan opplyse hva nyttelast vil bli på den modellen vi bestiller, og HMN driver med stadige bortforklaringer, så har jeg ikke lyst på Hyundai lengre...

Trist å ikke ha V2L og de gode ladehastighetene Ioniq 5 gir, samt den gode innvendige plassen, men det får heller være. Så får vi håpe at Subaru ikke tuller like mye med tall som Hyundai gjør...

turfsurf

Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt egenvekt på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste.
Egenvekt på 465kg. Karbonbil dette da :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. mai 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt egenvekt på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste.
Egenvekt på 465kg. Karbonbil dette da :D

Karbonkarroseri, heliumbatteri, oppblåsbade seter osv...

Nyttelast på 465kg, selvfølgelig :P

geear

Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt nyttelast på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste. Burde gi oss over 50kg nyttelast mer enn Ioniq 5, ikke voldsomt mye. Men når selger ikke engang kan opplyse hva nyttelast vil bli på den modellen vi bestiller, og HMN driver med stadige bortforklaringer, så har jeg ikke lyst på Hyundai lengre...

Trist å ikke ha V2L og de gode ladehastighetene Ioniq 5 gir, samt den gode innvendige plassen, men det får heller være. Så får vi håpe at Subaru ikke tuller like mye med tall som Hyundai gjør...
Håper du har klausul i kontrakten på Solterraen. Min erfaring er at de eneste som oppgir faktisk egenvekt er Tesla. Med ett unntak har alle andre biler jeg har hatt i over 20 år hatt høyere egenvekt enn oppgitt i vognkort. Unntaket er en BMW jeg registrerte selv hos SVV, da den faktisk ble veid på stedet, i stedet for at papirtall ble brukt.

Panduck

Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 11:06
Håper du har klausul i kontrakten på Solterraen. Min erfaring er at de eneste som oppgir faktisk egenvekt er Tesla. Med ett unntak har alle andre biler jeg har hatt i over 20 år hatt høyere egenvekt enn oppgitt i vognkort. Unntaket er en BMW jeg registrerte selv hos SVV, da den faktisk ble veid på stedet, i stedet for at papirtall ble brukt.

Elbilforeningen testet jo noen flere biler, og flere av disse hadde kun uvesentlige avvik på oppgitt nyttelast. For solterra så er det som sagt oppgitt nyttelast for hver enkel utstyrsvariant.

Forhandler var selvfølgelig lite interessert i å gi meg mer mulighet til å fragå Solterra kontrakten enn det jeg hadde på Ioniq 5 kontrakten jeg fikk overført. Helst ville jeg få kontrakten kansellert, men det ble altså ikke godtatt. Men har fått mulighet til å fragå kontrakt etter prøvekjøring, som er standard på disse kontraktene (da de er signert før prøvekjøring er mulig).

geear

#35
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Daniel_0007

Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen  ;D :laugh:
Model 3 2019 LR Rwd

DagfinnN

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen  ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt  og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Daniel_0007

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen  ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt  og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.

Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.
Model 3 2019 LR Rwd

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:28
Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.

Finnes mellomting også. Jeg verken hater eller elsker Tesla. Var veldig innstilt på å bestille meg en Ioniq 5 i høst, helt til jeg ble oppmerksom på avviket i egenvekt/nyttelast. TMY var allerede uaktuell pga. dårlig nyttelast, men da jeg ble oppmerksom på at denne var økt veldig ble det til at jeg prøvekjørte og bestilte TMY, som jeg nå venter på.

Jeg håper denne saken ender i rettsalen med en knusende dom mot Hyundai. Det er helt hårreisende at man ikke kan stole på de vektene produsenten oppgir før man bestiller bil. At produsenten holder kontroll på hva hver enkelt utstyrsvariant av en modell faktisk veier bør være en selvfølge.

hELgenen

#40
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Det der jo total idioti. Hyundai representantene som klarte å lire av seg dette er jo total useriøs.
Spesielt med elbiler er nyttelast viktig da bilen i seg selv er tung og således fort kan være begrensende for hva en kanskje forventer av en familiebil. Synes det er bra NAF tar opp dette - dette er et problem som må tas seriøst og en bør slå hardt ned på alle som forsøker å snike med seg ekstra overvekt.

Vi har akkurat vært vitne til kanskje den verste ulykkesuken på årtier - den ene ulykken kjenner jeg personlig til og bilen som skapte ulykken og kvestet en slektning for livet, en elbil med tyske turister, kan muligens også ha vært overlastet.

Nei - blir ikke Hyundai kunde etter dette nei.......

E-Trond

#41
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:28
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen  ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt  og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.

Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.

Virkelig?
Synes mesteparten av hatet kommer fra Tesla siden her på forumet.
Det er enkelte av dere som absolutt ikke tåler kritikk rettet mot Tesla,og er veldig raske med å komme med personangrep.

Kritikken mot Model Y i nyttelasttråden hadde nemlig den effekten at nyttelasten på nye modeller ble endret. Kombinert med media,Facebook og andre kilder selvsagt.
Så derfor bør dere faktisk takke de største kritikerne isteden.

Hyundai Norge bruker samme argumenter som flere Tesla eiere gjorde,det er selvfølgelig ikke greit.
Så Ioniq 5 eiere bør legge et massivt press på Hyundai sentralt og i Norge.
Samle dere og gå sammen med NAF evt andre organisasjoner.
For det er bare dårlig medieomtale som kan få Hyundai til å endre på ting til det bedre.
Det har jo vi nylig sett et slående eksempel på hos Tesla med Model Y.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

geear

Hos Tesla har det nok alltid vært en feil, for tillatt aksellast foran og bak var MYE høyere enn tillatt totalvekt, avviket var mye større enn normalt, og de har IKKE endret dette på de nye bilene med høyere tillatt totalvekt. Dvs at man kan laste en ende på en tidlig Y akkurat like mye som en ny med 270 kg ekstra nyttelast (eller hva det nå er), og det gir ingen mening. Avviket mellom aksellastene og tillatt totalvekt var mye høyere enn på feks Model X.

Forøvrig enig i at en del Tesla-eiere ikke tåler kritikk, men mye i den tråden var uberettiget så det holdt. Og det som iallfall er bra er at med Tesla så stemmer iallfall tallene, det er ikke noe skjult lureri, som det er på omtrent alle de andre. Man har også full returrett om man er misfornøyd med tallene i vognkortet på bilen man får.

MEN, la oss ikke lage dette også til en Tesla-tråd. Håper Hyundai og alle andre får opp øynene for feil i egenvekt, og alt for lav nyttelast på de aller fleste familiebiler! Minimum reelle 500 kg må biler i denne klassen ha, helst mer!

turfsurf

Y hadde lav nyttelast fordi WLTP blir kjørt med en viss prosent av totalvekt. De satte den så lav for å komme over 50 mil.

Den ble oppjustert når større batteri kom, og sørget for å komfortabelt komme over 50 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA