Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk nyttelast på Ioniq 5

Startet av Panduck, tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06

« forrige - neste »

Panduck

Så det var en tråd om dette som ikke har hatt noen oppdateringer på en god stund, så starter en ny, men skulle uansett ønske jeg hadde sett denne tråden før jeg signerte kontrakt. Når jeg begynte å se på Ioniq 5 var det kun oppgitt 520kg som nyttelast og jeg hadde aldri hørt noe annet...

På Ioniq 5 Norge facebookgruppa virker det nå som det er relativt mange sinte personer.

Jeg har nå spurt forhandler om hva jeg kan forvente av nyttelast på min AWD som ikke har noe annet enn 20" felg og hengerfeste lagt på.

Etter det jeg leser på facebookgruppa kan jeg forvente å ha under 400kg nyttelast igjen, inkludert vekt med fører. Det virker som om 440kg er tallet på "entry" og at alt du legger på etterpå trekker ned fra 440kg, ikke 520kg.

Folk som har vision / vision+ ender opp langt under dette, og flere snakker om biler de ikke engang kan ta med barna sine i uten å komme over overvekt.

Dette er iallefall inntrykket jeg sitter igjen med når jeg ser på facebook gruppa. Er det noen som har noe annen formening om hva jeg kan forvente?

Christian Borchgrevink-Vigeland

Lurer på det samme. Jeg venter på en MY23 AWD med vision roof. Typegodkjenning er ikke klar for denne ennå og håper på en bedring 🙏

Panduck

Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på tirsdag 05. april 2022, klokken 10:31
Lurer på det samme. Jeg venter på en MY23 AWD med vision roof. Typegodkjenning er ikke klar for denne ennå og håper på en bedring 🙏

Jeg skal jo få en 2022-modell, som jo er ute på markedet og alt, men forhandler kan altså ikke svare på hva jeg kan forvente selv på den bilen...

o.b.lix

Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Panduck

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.

Har du veid og sjekket at dette stemmer? De fleste rapporterer jo om 370 nyttelast inkludert fører. De med vision roof har jo ekstremt nedslående tall...

Panduck

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.

Nei, denne nyttelast er nok knyttet til det batteriet, typegodkjenning er nok forskjellig. Og det står oppgitt 520kg - 440kg for AWD 72kWh batteri. Da tolker jeg det dithen at en "ren AWD 72kWh" uten noe ekstra, vil gi 520kg nyttelast, så trekkes det fra dette basert på hva man legger til.

Men basert på det folk rapporterer tilbake eller elbilforeningen har skrevet på test, ser det ikke ut til å stemme.

Esop

Jeg var på vekta med min Ioniq5. Den viste da 2170kg i egenvekt.

Dette er en AWD, med 19" piggfritt og med vision roof og avtagbart hengerfeste. Ellers kan jeg opplyse om at det eneste som var i bilen i tillegg var gummimatter.

2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.

Panduck

Sitat fra: Esop på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:24
2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.

Når du får på 20" sommerdekk blir vel vekta enda høyere?

Esop

Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:58
Sitat fra: Esop på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:24
2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.

Når du får på 20" sommerdekk blir vel vekta enda høyere?

Det vil jeg anta ja.

HPSE

Det er ingen Ioniq 5 med stort batteri som har 520 kg nyttelast..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.

Hvis du kjører den på vekta helt tom og går ut av bilen så vil du nok finne ut at du har vesentlig mindre nyttelast enn 440/365 kg. Og selv det er godt under hva jeg synes er akseptabelt for en familiebil. Jeg ble interessert i den fordi den var oppgitt med 520 kg i høst, og var dermed omtrent den eneste elbilen som hadde akseptabel nyttelast (trodde jeg).

nordmannisverige

Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???

geear

Kjørte på vekta med vår 2021 Model Y hjem fra vinterferien, tre barn og to voksne (5x og 8x kg, så innafor normalen der vil jeg påstå) med oppakking for 3-4 dager på fjellet, med relativt lett takboks med alpinski og tre par med langrennsski. Veide vel 2480 eller 2485 kg. Dette var hjemover og dermed uten mat også. Egenvekta er nær 2000 kg med krok og 20". Ergo vi bør absolutt ikke ha noe mindre enn 500 kg nyttelast. Skal jeg ta høyde for det ungene vokser de neste par årene, så burde det nok vært 550 kg. Skal også sies at på vei opp hadde vi henger - så da hadde vi nok enda mer overlast. Nyttelast på 370 kg holder dessverre knapt til en familie med ett barn...

kaiat

Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. april 2022, klokken 17:39
Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???

Nei, dette kan gjelde fossilbiler også. Min egen diesel-SUV er litt i grenseland, noe jeg oppdaget først etter at jeg kjøpte bilen. Hadde plutselig 150 kg mindre nyttelast enn den forrige bilen. Jeg tror ikke at det er så mange som har brydd seg før nå i det siste.

nordmannisverige

Sitat fra: kaiat på onsdag 13. april 2022, klokken 08:56
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. april 2022, klokken 17:39
Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???

Nei, dette kan gjelde fossilbiler også. Min egen diesel-SUV er litt i grenseland, noe jeg oppdaget først etter at jeg kjøpte bilen. Hadde plutselig 150 kg mindre nyttelast enn den forrige bilen. Jeg tror ikke at det er så mange som har brydd seg før nå i det siste.
Men fossilbiler bruker også WLTP for å måle forbruket, eller er jeg helt på viddene?
Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor (el)bilprodusenter ikke regger bilene med en anvendbar nyttelast, og jeg har to teorier; høy registrert nyttelast påvirker EuroNcap negativt og/eller WLTP forbrukningen. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA