Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

Balrog

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Kvikken

Emil:
Hva gjør du når det skal avleses diagnostikk og oppgraderes firmware?

Rio

Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: glennha på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:43
Emil:
Hva gjør du når det skal avleses diagnostikk og oppgraderes firmware?

Feilkoder kan leses/slettes med Leaf Spy Pro.

Det er vistnok enkelte verksteder som kan kjøre oppgraderinger på US Leaf her i landet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13512.0.html. Men som nevnt i den tråden der ser jeg ikke behovet så lenge bilen fungerer greit. Med riktig nøkkelemne skal man derimot kunne kode opp denne hos alle Nissan forhandlere her i landet.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.
Du må kanskje lese litt mellom linjene? Selvfølgelig er det ikke Nissan folk avlet opp på en Nissan menneskefabrikk i Japan som skrur på nissanbiler. De er derimot utdannet av Nissan for å skru på Nissan pluss diverse fagbrev i mekking på lette kjøretøy som sier  meg at jevnt over burde nivået være veldig veldig mye bedre enn den jevne hobbymekaniker. Veldig veldig ofte, dvs tilnærmet 100% av gangene jeg har benyttet meg av merkeverksted for biler har jeg som kunde eller venn av kunde måtte peke på hva som er feil, hva som sannsynligvis må gjøres for å rette feilen(e). Igjen, dette gjelder ikke bare Nissan dette gjelder også feks Toyota og andre merker. Mange mekanikere evner ikke å tenke feilsøking, dvs hvordan utelukker man feil lettest, i hvilken ende begynner man, hva er en fornuftig eskaleringstige osv. Forskjellen mot feks Toyota er at i den organisasjonen er det nesten uhørt at det er feil på bilen. De er veldig opptatt av merkevaren de har bygd opp om at en Toyota bare fungerer så det er en ydmykhet, en flauhet over at en kunde forteller en mekanikker hva som må gjøres, det være seg om bilen kommer fra Island, Tyskland eller Polen . Det klare inntrykket jeg får av Nissan er at de tar kun hånd om sine egne personlige kunder i beste fall og trynefaktor er veldig viktig hos de. Det kan virke som Nissan organisasjonen ikke har en policy om å passe på at forhandleren gjør det ytterste for å hjelpe alle med en Nissan eller holder de i ørene på noe vis. Bilen Leaf er en enkel bil mekanisk sett. En toyota/Lexus hybrid er en komplisert bil mekanisk sett. Dersom service på en hybrid er billigere enn på en elbil, er det ikke pga jobben men pga fortjeneste som ikke er ulovlig men noe god reklame er det ikke.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Sandpusher

For meg ble dette faktisk et av momentene som gjorde at jeg endte opp med BMW i stedet. Provoserende at de priser det så høyt, bare fordi de kan.

Bavaria Stavanger tilbyr:

"Serviceavtale 5år/60 000km er ingen problem å få med. Jeg kan dessverre ikke legge dette inn i kontrakten, da det er vi som selger den avtalen og ikke BMW Norge som får pengene for i3èn. Prisen på serviceavtalen er 4723,-. Dette dekker ikke dekkslitasje, vindusslitasje og bremser. Kun selve servicene som bilen skal ha."

Så lenge jeg får stempel i heftet holder dette lenge for meg! Nå skal det sies at prisforskjellen på selve bilen selvsagt er mye større, men man kan jo si man får "prisavslag" på bilen på ca 10 000 (eller at Leafen egentlig er 10 000 dyrere, alt ettersom).
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Jan-Børre Olsen

Se der ja. Nå skal det vel sies at 5år/60000km er lite for de fleste som kjøper en elbil som rent økonomisk bør kjøre 20000km i året(ingen regel uten unntak da men jevnt over) for at en elbil skal være butikk. Min service avtale er 4år/120000km.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

thomita

Jeg tar servicen min i hjembygda Stryn, 1700 kr fikk eg tilbud for første servicen på Leafin min :-)
Det er Kveen Motor i Stryn som er Nissan forhandler der.
http://www.lars-kveen.no/KveenMotor/tabid/5842/Default.aspx
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

cra

Sitat fra: thomita på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:11
Jeg tar servicen min i hjembygda Stryn, 1700 kr fikk eg tilbud for første servicen på Leafin min :-)
Det er Kveen Motor i Stryn som er Nissan forhandler der.
http://www.lars-kveen.no/KveenMotor/tabid/5842/Default.aspx

Hmm... Det er kanskje innenfor rekkevidde; det er vel dags å høre hva Vestlandske Auto skal ha for servicen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


havardr

2700,- skulle de ha for første service hos Buskerud bilsenter. "Innover i oslo" skule da ha 3300,- sa han. 1700,- som en av dere hadde fått pris på her mente han at var bare bremseservice.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Finnøy på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:20
Sjekk prisene på service for Ford Focus Elevtric.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14636.msg223733.html#msg223733
Men fy søren sjekk prisene til Renault da!  :o
Kan jo kjøpe en helt allright bil for prisen de tar for service.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

thomita

Sitat fra: havardr på onsdag 28. mai 2014, klokken 17:51
2700,- skulle de ha for første service hos Buskerud bilsenter. "Innover i oslo" skule da ha 3300,- sa han. 1700,- som en av dere hadde fått pris på her mente han at var bare bremseservice.
Inkluderer alt til den første service, måling av batteri og alt. Lavere timepris der oppe !! Mindre grådige er de og ...
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

Kvikken

Husk at kostnadsnivået for bedrifter er lavere på landsbygda.

MindViruz


Sitat fra: glennha på torsdag 29. mai 2014, klokken 04:21
Husk at kostnadsnivået for bedrifter er lavere på landsbygda.

Hvorfor det? Transportkostnader og strømpriser er gjerne høyere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA