Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: MindViruz på torsdag 29. mai 2014, klokken 13:33

Sitat fra: glennha på torsdag 29. mai 2014, klokken 04:21
Husk at kostnadsnivået for bedrifter er lavere på landsbygda.

Hvorfor det? Transportkostnader og strømpriser er gjerne høyere...

Fordi både lønningene og leiekostnader (for et verksted) er lavere utenfor Oslo og Stavanger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MindViruz

Så det du sier er at mekanikere får lavere lønn på landsbygda enn i byene? Sprøtt..

Leiepris: kan hende de eier sitt eget bygg.

Jan-Børre Olsen

At lønna er høyere i de store byene er vel ikke noe nytt?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kalle

Sitat fra: MindViruz på torsdag 29. mai 2014, klokken 19:11
Så det du sier er at mekanikere får lavere lønn på landsbygda enn i byene? Sprøtt..

Leiepris: kan hende de eier sitt eget bygg.

Hvis de eier sitt eget bygg er kjøpesummen lavere på landet enn i de større byene. Og dermed er det også lavere rentekostnader på lånet.

Og at en mekaniker tjener mindre er ikke rart i og med at hans levekostnader (bolig etc er lavere på landet også)

Det varierer hvor mye lavere lønnen er fra sted til sted og fra bransje til bransje men forskjellene er der selv om du ser det som rart
Nissan Leaf eier etter å ha vurdert det alt for lenge.
Svart Acenta 2013.

MindViruz

#754
Jeg hadde betydelig høyere lønn som elektriker på landet utenfor Bergen i forhold til de aller fleste elektrikerene i Bergen.

På landet er det også mindre konkurranse enn i de store byene.

Fraktutgiftene på landet er ofte høyere, og tigangen på arbeidskraft er lavere.

Levekostnadene i ett borettslag i en by er ofte lavere enn for de med en stor enebolig på landet. Kollektivavtaler på strøm, bredbånd, fjernvarme osv. er ofte svært gunstig. Bor man i byen har man ofte ikke behov for bil og kollektivtibudet er svært bra. På landet har man ofte mange ganger større  transportutgifter uansett hvor man skal og ofte behov for minst to (fossil)biler.

Jeg har også intrykk av at andelen "fattige" er større i en by enn på landet.

Så defor synes jeg den påstanden er "rar" ja.

Jan-Børre Olsen

Det er veldig velkjent at lønnen er høyere i de store byene. Er overrasket over at ikke alle vet det i grunnen :-P Timersprisen på merkeverksted i Oslo er vel nærmere 2K
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kvikken

Verkstedene i sentrale strøk betaler vesentlig mer for lokalene. Dette er tips man får internt i bransjen, ikke synsing, "dra ut på bygda om du vil ha en bedre pris, det er billigere å drive der".

tomrh

Sitat fra: Strømbil på mandag 27. januar 2014, klokken 09:14
Witro Bil i Trondheim hadde fantastiske ranspriser nå om dagen.
...
4750,- for andregangsservice.
...
En ting er iallefall sikkert, service blir IKKE utført hos Witro Bil.
Fikk samme "tilbud" hos Witro på epost nå nettopp.  ::)
Pluss Auto på Lade (uavhengig verksted) gjør service på Leaf. De tar 3325,-
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kvikken

Hvilke muligheter finnes i oslo/omegn ikke for mange mil unna alnabru?

Leif Leaf

Fikk en overraskende hyggelig melding fra min forhandler i går ang. pris på service første år. Jeg valgte å utsette pollenfilter til 2. år og fikk da en servicepris på 1.500 kroner ink.moms. Synes det var positivt etter alt jeg har hørt og lest.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

emil

Da kommer jeg akkurat fra 2.års "service" v/30.000km. De gikk i gjennom bilen som en vanlig EU-kontroll og målte kokepunkt på bremsevæske. Bremsevæsken var så grei at den får holde et år til før bytte. Alt så ellers helt fint ut under og det var ikke noe rust å snakke om selv om bilen ikke er understellsbehandlet på norsk måte.

Betalte for en halv times verkstedstid (selv om det tok ca dobbelt så lang tid siden det ble mye småsnakking med mekanikerene). Tar jeg med prisen for pollenfilteret jeg bytter selv havner vi rett under 500kr totalt. Dette gir riktignok ikke noe stempel i serviceheftet, men har kvittering på hva som er gjort og når.

Total kostnad nå for 1. og 2. års service er 600kr og det er sånn jeg føler det SKAL være for en bil med så få servicepunkter som en elbil egentlig har.

Balrog

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Jeg ser ikke helt hva du mener. Jeg påpekte korrekt et nydelig språklig selvmål på brassespark limt i vinklen fra Kjellebass.

Deretter forsøker du å si at et sleivspark skal treffe korrekt? Da blir det jo ikke noe sleivspark, men et tvert i mot et bra skudd. Fotball er kanskje ikke helt din greie?

Hvis du lurer på hva som lå bak synes jeg i likhet med de aller fleste her at det er vanvittig at "autoriserte" Nissan serviceselskaper skal ende opp med en netto timepris på langt over 2000 kr. for tidenes enkleste service, som strengt tatt mest bærer preg av visuell kontroll. Men det er jo folk som betaler kollekt for å sikre seg et "liv etter døden", så mange er kanskje ikke så kritiske til hva de bruker penger på.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Kjell Leaf

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Jeg ser ikke helt hva du mener. Jeg påpekte korrekt et nydelig språklig selvmål på brassespark limt i vinklen fra Kjellebass.

Deretter forsøker du å si at et sleivspark skal treffe korrekt? Da blir det jo ikke noe sleivspark, men et tvert i mot et bra skudd. Fotball er kanskje ikke helt din greie?

Hvis du lurer på hva som lå bak synes jeg i likhet med de aller fleste her at det er vanvittig at "autoriserte" Nissan serviceselskaper skal ende opp med en netto timepris på langt over 2000 kr. for tidenes enkleste service, som strengt tatt mest bærer preg av visuell kontroll. Men det er jo folk som betaler kollekt for å sikre seg et "liv etter døden", så mange er kanskje ikke så kritiske til hva de bruker penger på.
Hvis du syns bilen har fått nok ettersyn på 15 minuttter så du om det.......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Jeg ser ikke helt hva du mener. Jeg påpekte korrekt et nydelig språklig selvmål på brassespark limt i vinklen fra Kjellebass.

Deretter forsøker du å si at et sleivspark skal treffe korrekt? Da blir det jo ikke noe sleivspark, men et tvert i mot et bra skudd. Fotball er kanskje ikke helt din greie?

Hvis du lurer på hva som lå bak synes jeg i likhet med de aller fleste her at det er vanvittig at "autoriserte" Nissan serviceselskaper skal ende opp med en netto timepris på langt over 2000 kr. for tidenes enkleste service, som strengt tatt mest bærer preg av visuell kontroll. Men det er jo folk som betaler kollekt for å sikre seg et "liv etter døden", så mange er kanskje ikke så kritiske til hva de bruker penger på.


Timepris på 2000 kr er jo bare tull. At du angir servicen nærmest som en "visuell kontroll" er også bare svada etter min mening ( og den regner jeg med at jeg får lov å ha , selv om du ikke er enig.)  Bilmekaniker er du nok ikke !  Det er MYE jobb som skal gjøres på en Leaf om ting skal utføres korrekt, og det er ikke for mye forlangt at folk får betalt for jobben de gjør. At du synes bilmekanikere skal ha "knapper og glansbilder" i lønn , og at du også synes at alle tjener altfor mye på tjenester du vil kjøpe , sier mere om deg enn om dem. Igjen : dette er min personlige mening , og mitt sleivspark til deg ; vær så god. :P

thomita

Var innom Nissan i Åsane i dag, der eg spurte på pris til 1 års service på min nissan Leaf (kjøpt sep.13). Nå har de senket prisen til 2714 kr :-) De var no en gledens nyhet, men vurderer forsatt servicen i Stryn til 1700.- da.. :-)
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA