Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:46
Dette står i blekke mi. Ikke mye å gjøre akkurat...

Og dette er detaljert nok til at et uavhengig verksted kan gjøre jobben?

Og da tenker jeg på alt, minus batteri-status-computer-greiene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Spør du meg så kan hvem som helst gjøre denne jobben dersom de mekker på bil. Dette er så lite ift til en normal dieselbil at en normal PKK omfatter mer enn dette.
En mekanikker på Nissan sparker sikkert bare litt i hjula, ser etter skjevslitasje(som et tegn på at hjuloppheng må sjekkes nøyere eller ikke) ser etter svetting fra gir/diffhus og drivknuter, kaster et blikk over ladeporten og under panseret for bremsevæskenivå og sier seg fornøyd. Resten er datajobb. Kanskje de sjekker lakken for skader for å opprettholde lakk/rustgaranti siden det er enkelt å legge den kostnaden på kunden men mange gjør sikkert ikke det engang. Jeg tipper en dreven mekanikker som har tatt noen slike biler bruker tre kvarter på hele greia toppen. Jobber i vedlikeholdsbransjen selv og kjenner lusa på gangen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:59
Spør du meg så kan hvem som helst gjøre denne jobben dersom de mekker på bil. Dette er så lite ift til en normal dieselbil at en normal PKK omfatter mer enn dette.
En mekanikker på Nissan sparker sikkert bare litt i hjula, ser etter skjevslitasje(som et tegn på at hjuloppheng må sjekkes nøyere eller ikke) ser etter svetting fra gir/diffhus og drivknuter, kaster et blikk over ladeporten og under panseret for bremsevæskenivå og sier seg fornøyd. Resten er datajobb. Kanskje de sjekker lakken for skader for å opprettholde lakk/rustgaranti siden det er enkelt å legge den kostnaden på kunden men mange gjør sikkert ikke det engang. Jeg tipper en dreven mekanikker som har tatt noen slike biler bruker tre kvarter på hele greia toppen. Jobber i vedlikeholdsbransjen selv og kjenner lusa på gangen.
Hvordan vet du at Nissan mekanikeren bare sparker i hjula på servicen ? Fordi du kjenner "din egen gange" og slette service i vedlikeholdsbransjen ? Ikke sikkert alle er lik deg ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Herre, nå er KjellLeaf ute å rir kjepphesten sin igjen! Ingen må si noe stygt eller sågar motsi Nissan/BNH ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 12:36
Sitat fra: smaug01 på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:59
Spør du meg så kan hvem som helst gjøre denne jobben dersom de mekker på bil. Dette er så lite ift til en normal dieselbil at en normal PKK omfatter mer enn dette.
En mekanikker på Nissan sparker sikkert bare litt i hjula, ser etter skjevslitasje(som et tegn på at hjuloppheng må sjekkes nøyere eller ikke) ser etter svetting fra gir/diffhus og drivknuter, kaster et blikk over ladeporten og under panseret for bremsevæskenivå og sier seg fornøyd. Resten er datajobb. Kanskje de sjekker lakken for skader for å opprettholde lakk/rustgaranti siden det er enkelt å legge den kostnaden på kunden men mange gjør sikkert ikke det engang. Jeg tipper en dreven mekanikker som har tatt noen slike biler bruker tre kvarter på hele greia toppen. Jobber i vedlikeholdsbransjen selv og kjenner lusa på gangen.
Hvordan vet du at Nissan mekanikeren bare sparker i hjula på servicen ? Fordi du kjenner "din egen gange" og slette service i vedlikeholdsbransjen ? Ikke sikkert alle er lik deg ?
Fordi jeg har hatt bil og motor som hobby siden jeg nesten kunne gå og er genuint interessert i bil i veldig mange forskjellige miljøer, alt fra offroad og nå el-bil. Jeg har hatt maaaange diskusjoner med både verkstedmestere og mekanikere opp gjennom tiden og lurt på hva de har holdt på med, ikke bare Nissan eller kanskje minst Nissan sånn sett. Mitt inntrykk er at forferdelig mange bilmekanikere i dag ikke har interesse for bil og kan svært lite om bil, mekanikk, teknikk og feilsøking på dette. Det hjelper ikke å koble til et diagnoseapperat for å finne feil og påstå at det ikke er noe feil når problemet er at halve hjulopphenget er løst. Igjen, Nissan er sikkert ikke noe verre enn andre her, dette er en generell holdning og oppfatning jeg har fått gjennom erfaring fra forskjellig plan innen bil.
Og for å ta min egen situasjon og koblingen der. Jeg er en vedlikeholdstekniker og driver vedlikehold på maskiner til et lite u-lands statsbudsjett, mao kompliserte maskiner med mye som skal spille på lag. Maskinene blir levert med en sinnsyk lang liste over forebyggende vedlikehold som skal gjøres iht timer. En flink tekniker bør og skal klare å sjalte ut det som åpenbart er tull i mangel av bedre uttrykk. Man må skjønne hvorfor saker og ting er på listen over ting som skal gjøres før man kan stemple det som tull men det er det man er betalt for. Å følge en liste slavisk kan alle derfor er det vi kaller behovsprøvd vedlikehold i vinden generelt innen vedlikeholdsbransjen. Det stiller andre krav til de som skal utføre vedlikeholdet helt klart.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på torsdag 22. mai 2014, klokken 12:48
Herre, nå er KjellLeaf ute å rir kjepphesten sin igjen! Ingen må si noe stygt eller sågar motsi Nissan/BNH ::)
Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 12:36
Sitat fra: smaug01 på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:59
Spør du meg så kan hvem som helst gjøre denne jobben dersom de mekker på bil. Dette er så lite ift til en normal dieselbil at en normal PKK omfatter mer enn dette.
En mekanikker på Nissan sparker sikkert bare litt i hjula, ser etter skjevslitasje(som et tegn på at hjuloppheng må sjekkes nøyere eller ikke) ser etter svetting fra gir/diffhus og drivknuter, kaster et blikk over ladeporten og under panseret for bremsevæskenivå og sier seg fornøyd. Resten er datajobb. Kanskje de sjekker lakken for skader for å opprettholde lakk/rustgaranti siden det er enkelt å legge den kostnaden på kunden men mange gjør sikkert ikke det engang. Jeg tipper en dreven mekanikker som har tatt noen slike biler bruker tre kvarter på hele greia toppen. Jobber i vedlikeholdsbransjen selv og kjenner lusa på gangen.
Hvordan vet du at Nissan mekanikeren bare sparker i hjula på servicen ? Fordi du kjenner "din egen gange" og slette service i vedlikeholdsbransjen ? Ikke sikkert alle er lik deg ?
Fordi jeg har hatt bil og motor som hobby siden jeg nesten kunne gå og er genuint interessert i bil i veldig mange forskjellige miljøer, alt fra offroad og nå el-bil. Jeg har hatt maaaange diskusjoner med både verkstedmestere og mekanikere opp gjennom tiden og lurt på hva de har holdt på med, ikke bare Nissan eller kanskje minst Nissan sånn sett. Mitt inntrykk er at forferdelig mange bilmekanikere i dag ikke har interesse for bil og kan svært lite om bil, mekanikk, teknikk og feilsøking på dette. Det hjelper ikke å koble til et diagnoseapperat for å finne feil og påstå at det ikke er noe feil når problemet er at halve hjulopphenget er løst. Igjen, Nissan er sikkert ikke noe verre enn andre her, dette er en generell holdning og oppfatning jeg har fått gjennom erfaring fra forskjellig plan innen bil.
Og for å ta min egen situasjon og koblingen der. Jeg er en vedlikeholdstekniker og driver vedlikehold på maskiner til et lite u-lands statsbudsjett, mao kompliserte maskiner med mye som skal spille på lag. Maskinene blir levert med en sinnsyk lang liste over forebyggende vedlikehold som skal gjøres iht timer. En flink tekniker bør og skal klare å sjalte ut det som åpenbart er tull i mangel av bedre uttrykk. Man må skjønne hvorfor saker og ting er på listen over ting som skal gjøres før man kan stemple det som tull men det er det man er betalt for. Å følge en liste slavisk kan alle derfor er det vi kaller behovsprøvd vedlikehold i vinden generelt innen vedlikeholdsbransjen. Det stiller andre krav til de som skal utføre vedlikeholdet helt klart.
Jeg har også hatt et spesielt forhold til bil siden jeg tok lappen for snart 32 år siden (og før det også).     Jeg har uten tvil noen svært dårlige opplevelser fra norske bilverksteder jeg også, men det jeg prøver å si er at alle mekanikere og verksteder er ikke like. Man skal ikke beskylde dem for å jukse og slarve før de faktisk har gjort det, er du ikke enig ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jan-Børre Olsen

Nå beskylder jeg ikke en person eller et verksted for å "jukse". Det jeg mener er at bransjen tar veldig mange snarveier og Nissan er garantert ikke noe bedre der de mener det er like greit akkurat som jeg gjør i min jobb når jeg tar vedlikehold. Forskjellen er at jeg fakturerer ikke kunden(som ville blitt internfakturering og dermed poengløst) eller skriver like mange timer på jobben. Er jobben beregnet til 1 time og den tar 5 minutter er det 5 minutter som står på arbeidsordren. Det er altså ikke et problem i mine øyner at feks et merkeverksted hopper over ørten punkt, uansett merke, det som er problemet er at jeg som kunde betaler den samme prisen som om de hadde faktisk gjort alt de skal gjøre, like grundig hver gang. Du klarer ikke å overbevise meg om at min lokale Nissanforhandler utfører denne servicen like grundig på hver eneste Leaf, i tillegg må jeg si hele denne listen jeg har tatt bilde av er svært lite omfattende mtp 3200,- de skal ha. En erfaren mekanikker bruker ikke mer enn toppen 45min på dette tipper jeg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Sitat fra: smaug01 på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:59
Spør du meg så kan hvem som helst gjøre denne jobben dersom de mekker på bil. Dette er så lite ift til en normal dieselbil at en normal PKK omfatter mer enn dette.
En mekanikker på Nissan sparker sikkert bare litt i hjula, ser etter skjevslitasje(som et tegn på at hjuloppheng må sjekkes nøyere eller ikke) ser etter svetting fra gir/diffhus og drivknuter, kaster et blikk over ladeporten og under panseret for bremsevæskenivå og sier seg fornøyd. Resten er datajobb. Kanskje de sjekker lakken for skader for å opprettholde lakk/rustgaranti siden det er enkelt å legge den kostnaden på kunden men mange gjør sikkert ikke det engang. Jeg tipper en dreven mekanikker som har tatt noen slike biler bruker tre kvarter på hele greia toppen. Jobber i vedlikeholdsbransjen selv og kjenner lusa på gangen.

Jeg fikk førsteårsservice utført hos Brennes, og jeg så at mekanikeren arbeidet i flere timer med bremsene (og et par garantireparasjoner). Bremsene ble tatt totalt frahverandre og satt sammen. Han var særdeles grundig, og forklarte at i motsetning til Toyotas bremser så var Nissans konstruert på en slik måte at de faktisk burde ha en totalservice regelmessig når de kjøres på norske veier. (Han forklarte også hvorfor.)

Selvsagt er det mye slendrian på norske verksted (som i alle land, og alle yrker), men neppe mer hos mekanikere enn andre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jeg fikk annetårsservice utført hos BNH, og de vasket og shinet bilen i tillegg. Jeg har ingen grunn til å tro at de ikke gjorde jobben sin.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kakraemer

Fikk akkurat tilbud på 1 års service på Japan Leaf fra Ålgårds Auto.
3888,-

Jeg sendte dermed henvendelsen lenger nede tilbake til dem hvor Ansvarlig Kundemottak, Wenche Byberg svarer følgende:
Har sendt mailen videre til teknisk sjef og ettermarked sjef. De er bortreist i dag og morgen, og kommer tilbake på onsdag. Vi kommer tilbake til deg.

"Takk for kjapp tilbakemelding.
Det var egentlig veldig dyrt og jamførbart med en bensin og dieselbil.
Leaf'en har veldig få servicepunkter så jeg, og mange med meg på elbilforum.no, lurer på hvorfor dette skal være så kostbart?
Det er en 50 siders diskusjon gående der nå om grådigheten til Nissan Norge... Pinlig?
I UK tar de ca. £100, 70-100 Euro i EU og i USA enda mindre, hvordan forklarer Birger N. Haug og Ålgårds Auto dette?
Jeg vet dere kommer med bremsene som dere mener skal demonteres, smøres og monteres igjen hvert år. Men hvis det utgjør de 2000 kronene i forskjell er det bedre å la være. Bremser er slitedeler og unntatt garanti uansett.

Selv er jeg over middels god mekaniker og ønske å holde utgiftene på denne bilen til et minimum.

Dette er hovedservicelista så vidt jeg har funnet:

Inspect charging port. (Gjøre selv. Gjøres egentlig daglig)
Run battery usage report.
Diagnostics/software update.
Inspect brake lines and cables. (Gjøre selv)
Inspect brake pads and rotors. (Gjøre selv)
Replace brake fluid. (Kun hvert 2. år)
Inspect reduction gear oil.
Inspect steering gear and linkage, axle and suspension parts. (Gjøre selv)
Inspect drive shaft boots. (Gjøre selv)
Replace in-cabin microfilter. (Gjøre selv, ikke nødvendig hver 12mnd)
Iflg norsk importør – årlig bremseoverhaling. (Waste of money, da er det rimeligere å bytte caliper/skiver/klosser dersom behovet melder seg)
Karrosserikontroll

Dermed koker det ned til følgende:
Run battery usage report.
Diagnostics/software update.
Inspect reduction gear oil.
Karrosserikontroll

Med denne lista kan ikke Nissan fraskrive seg garanti på batteri og resten av bilen.
Steering gear and linkage, axle and suspension parts, drive shaft boots og bremser er slitedeler uansett og vil aldri bli dekket av Nissan på garanti uansett.

Hva skal dere ha for å utføre de 4 punktene?"


Venter nå i spenning på svar!  :D
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Powerflux

Sitat fra: kakraemer på mandag 26. mai 2014, klokken 13:21

Dermed koker det ned til følgende:
Run battery usage report.
Diagnostics/software update.
Inspect reduction gear oil.
Karrosserikontroll

Med denne lista kan ikke Nissan fraskrive seg garanti på batteri og resten av bilen.
Steering gear and linkage, axle and suspension parts, drive shaft boots og bremser er slitedeler uansett og vil aldri bli dekket av Nissan på garanti uansett.

Hva skal dere ha for å utføre de 4 punktene?"[/color]

Venter nå i spenning på svar!  :D
;D ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

emil

Og for oss som har USA-import:

Sitat fra: kakraemer på mandag 26. mai 2014, klokken 13:21
Dermed koker det ned til følgende:
Run battery usage report.

Tror LeafSpy på mobilen sier omtrent det samme, kanskje til og med mer i detalj.

Sitat
Diagnostics/software update.

Ingen software oppdateringer fra Nissan Norge på US bil

Sitat
Inspect reduction gear oil.

Hvis det er en peilepinne eller tilsvarende burde det være mulig å sjekke denne selv.

Sitat
Karrosserikontroll

Vil aldri bli nok rust tidsnok på min bil til at den garantien jeg fikk fra importør vil gjøre seg gjeldende der.


Og siden jeg kun har "gateparkering" betaler jeg et uvhengig verksted for en "eukontroll" for å få sjekket at alt ser normalt ut under bilen og målt kokepunkt på bremsevæsken.

Jan-Børre Olsen

Det finnes ikke en eneste grunn i verden for å sjekke bremsevæske oftere på en Leaf enn en annen bil, heller mindre vil jeg påstå siden bremsene blir brukt så lite så den må de lengre ut på landet med. Det er varme og fuktighet som i utgangspunktet tar livet av bremsevæsken til slutt. Bremsevæske er hygroskopisk og tar til seg vann. Jo mer vann i bremsevæsken jo lettere koker den og mer rust vil den danne over tid.
For meg virker det som Nissan Nordic prøver å skape litt voodoo over Leaf'en og gjøre den til noe den ikke er(i negativ forstand). Bilen er egentlig svært enkel rent mekanisk men de prøver å framstille den som super komplisert og avansert og det tror jeg ikke de tjener noe på. Ellers i markedet anerkjenner de at en Leaf er en svært enkel bil å drifte med svært få punkter som kan svikte. Det som kan svikte er ikke noe som blir oppdaget på en service annet enn batteriet da men her henter de jo ut data til eget bruk for videre utvikling(som er bra) men jeg skal da for pokker ikke betale for det.
Jeg er fornøyd med min forhandler og har akseptert at prisen er det den er. Det er ikke noe deal breaker men Nissan har godt av å få høre at dette er for dårlig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA