Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

De ofisielle tallene for Januar er klare:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-januar-2021
(dog ikke lagt inn i matrixen deres enda)

Og til de Norges-sentriske som i mange år har dømt f.eks Toyota nord og ned fordi de ikke var tidlig ut med elbiler for lille Norge kan det nevnes at Toyota ble #1 på merketoppen i Januar. BMW ble #2 og Volvo #3.
https://www.dn.no/motor/bilsalg/nye-biler/opplysningsradet-for-veitrafikken/ny-rekord-for-ladbare-hybrider/2-1-955150
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Daniel_0007

rav4 hybrid er jo en knakende god bil så skjønner den selger godt, med ladekøer, økte priser på lading av elbil,fjerning av kollektiv felter og øking/innføring av bompenger så skjønner jeg godt hvorfor folk går for hybrid over ren el.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

#2552
Hybrid...neitakk.  Da blir det ren bensinbil istedet.

Kanskje er det slutt på elbilæraen allerede 8)

Eller så venter "alle" på utvalget av elbiler som kommer. 

THE

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 10:01
Hybrid...neitakk.  Da blir det ren bensinbil istedet.


Samme her, hybrid blir et dårlig kompromiss. MEN jeg har kjørt bensinbiler for første gang på lang tid nå pga. at vi skal kjøpe en bil med manuell girkasse i forbindelse med at junior skal begynne å øvelseskjøre. Han skal absolutt ta førerkort for manuellgir, og da må vi ha en fossilbil i tillegg til elbilen. Det jeg er helt sikker på for egen del etter noen kjøreturer med bensin og manuell gir er at det ALDRI mer blir bil med eksplosjonsmotor for min del i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emurof

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:52Men det er ID-bilene som er stjernene i den lista. Såpass høyt etter å ha værti salg i kort tid er jo fantastisk :+1:

Stemmer det at bilene som dukker opp på salgsstatistikken i flere land egentlig bare er ID.3 levert til forhandler? Jeg leste noe om at i Nederland så satt VW-forhandlere på massevis av ID.3 og måtte kutte kraftig i priser for å få dem solgt. Så statistikken var misvisende fordi det ikke nødvendigvis betyr at bilen er solgt til en reell kunde.

Er det slik i Norge også tro?

Lurer også på hvorfor salget av ID.3 tilsynelatende har gått rett i bakken nå på starten av året...

Mobileum

Kanskje fordi ID.4 kommer snart, og som er forventet å ta store deler av salget fra ID.3 (og endel andre elbiler også)?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

emurof

Sitat fra: Mobileum på søndag 07. februar 2021, klokken 00:48Kanskje fordi ID.4 kommer snart, og som er forventet å ta store deler av salget fra ID.3 (og endel andre elbiler også)?

Blir ikke forhandlerne å brenne inne med masse ID.3 da, og gir det ikke også et feilaktig bilde av hvor mange de faktisk har solgt?

Mobileum

#2557
Dette er vel Osborne-effekt, og noe som sikkert vil ramme andre produsenter også etterhvert som de skal begynne å levere biler som vil konkurrere med sine egne.

Når du spør om det stemmer at det står mange biler hos forhandlere, og om dette slår ut på salgsstatistikken, så tror jeg ikke de registrerer lagerbiler på en slik statistikk. De er tjo ikke solgt, og trolig heller ikke registrert.

Vi vil nok se at bilprodusenter vil komme med gunstige tilbud for å imøtegå noe av Osborne-effekten. En amerikansk elbil-produsent har, i iallfall i Norge, nylig gått ut med en saftig rentekampanje, oppdateringer, og nedsatte priser på en modell, og hvor en ny modell er like om hjørnet. Dette kan nok kortsiktig slå kraftig ut på salgsstatistikken. Ikke overrasket om VW gjør det samme.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mateusz

I mine øyne så er ID3 kraftig overpriset i forhold til konkurrentene. Prisen må ned betraktelig.
Er litt bekymret for ID4 når eg såg prisliste for ID4 uten 4x4 (fra 518 tusen for toppmodellen Max
Pro Performance 77 kWh uten 4x4 eller vinterhjul!). Og når du plussa på alt ekstrautstyr så havner man på 600 tusen for en bil uten 4x4. Eg blir spent. VW har ok elbiler men kjører feil prispolitikk.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 07. februar 2021, klokken 01:14
Dette er vel Osborne-effekt, og noe som sikkert vil ramme andre produsenter også etterhvert som de skal begynne å levere biler som vil konkurrere med sine egne.

ID.3 blir jo ikke erstattet av en ny modell, den er jo en ny modell selv.  ID.4 er jo rettet mot en annen kundegruppe.

TMS/X ble rammet av Osborne effekten i fjor. Refresh på vei ut i horisonten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. februar 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Mobileum på søndag 07. februar 2021, klokken 01:14
Dette er vel Osborne-effekt, og noe som sikkert vil ramme andre produsenter også etterhvert som de skal begynne å levere biler som vil konkurrere med sine egne.

ID.3 blir jo ikke erstattet av en ny modell, den er jo en ny modell selv.  ID.4 er jo rettet mot en annen kundegruppe.

TMS/X ble rammet av Osborne effekten i fjor. Refresh på vei ut i horisonten.
Du ser vel likhetspunktene? Hvordan tror du salget av TM3 (ID.3) vil bli påvirket av salget av TMY (ID.4)? Prisforskjellen er vel ikke så stor at man får en helt ny kundegruppe. Vi kan sikkert finne et nytt navn på effekten, men den blir ikke borte av den grunn.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

turfsurf

#2561
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:53
Du ser vel likhetspunktene? Hvordan tror du salget av TM3 (ID.3) vil bli påvirket av salget av TMY (ID.4)? Prisforskjellen er vel ikke så stor at man får en helt ny kundegruppe. Vi kan sikkert finne et nytt navn på effekten, men den blir ikke borte av den grunn.
Kommenterte nettopp at det ikke var Osborne effekten. Den handler om utgående / utgåtte modeller som blir erstattet av ett nytt som blir lansert alt for tidlig. ID.3 er definitivt ikke utgående.

At nye modeller som blir lansert påvirker salget av eksisterende i større eller mindre grad er jo åpenbart, men Osborne effekten er mye mere katastrofal enn det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Osborne: "I stand corrected", men argumentasjonen når det gjelder salget av ID.3, og etterhvert TM3, holder seg. Salget av disse vil påvirkes på grunn av nye modeller, og dette til en kundegruppe som ikke er veldig forskjellige. Jeg mener at man allerede begynner å merke XX-effekten, og ID.3 raskere på grunn av liten tidsforskjell mellom lanseringene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Electric cars in Norway

Spennende tema. Tenker Osborne-effekten fort kan slå til dersom det kommer nye og mer effektivt batteri typer på markedet. Da kan dette skje. Ikke før.

Fra Google:
"Osborne-effekten er et sosialt fenomen ved at kunder kansellerer eller utsetter ordrer for det nåværende snart utgåtte produktet som en uventet ulempe ved at et selskap kunngjør et fremtidig produkt for tidlig"

Carl Anton Stenling

Osborne-effekten handlet om utgående modell og overgang til ny modell (som ble forsinket).

Når det gjelder nye produkter som stjeler noe av salget fra gamle produkter så kalles fenomenet kannibalisering. Det er helt vanlig å regne på dette når man regner business case for et nytt produkt. Spesielt i markeder hvor man har merkelojale kunder så kan kannibalisering være en betydelig effekt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA