Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Motorwatt

Unaturlig høyt salg første halvår grunnet bl. a. TM3?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Sharp på lørdag 31. august 2019, klokken 22:49
August 2019 blir første måned på lang tid at salget er lavere enn året før.
Hva kan være årsaken til det?
Tesla leverer enda mindre enn vanlig i August, i tillegg til at det er lite andre nye biler som kan selges i volum som er interessante. Tipper Model 3 drar opp salget igjen i September.

Etron 50 og EQC vil nok bidra en del når de kommer, men det er nok først i 2020 salget virkelig tar av, hvis produsentene klarer å levere da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mateusz

Grunnen til det er unaturlig høy salg av Leaf i 2018, 1656 stk mot 708 i 2019
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

hanche

Forresten, når jeg prøver å hente inn https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=3, så får jeg en fil med dette innholdet:

{ "errorMessage" : "body size is too long"}

Det samme skjer med juni (month=6).

(Og hva er det med oktober 2007? Ble det ikke registrert en eneste elbil den måneden? Alt jeg får i retur er [])
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

DagfinnN

Sitat fra: Sharp på lørdag 31. august 2019, klokken 22:49
August 2019 blir første måned på lang tid at salget er lavere enn året før.
Hva kan være årsaken til det?
Det er jo intet som vokser inn i himmelen.
Gjetning: Det er innført bompenger for elbil. Ja, vet godt at det er lavere enn for fossil. Men 10 kroner er uendelig mye mer enn gratis i hodet for folk. Jeg synes det er helt ok med lav/halv bompengetakst for elbiler. Men bompengeopprøret viser jo hvor viktig denne "krisen" er for mange.
Samtidig litt bra dette, da kan man vise politikerne at joa - det trengs fortsatt incentiver. Kanskje moms på elbil blir utsatt for å nå 2025 målet. Jeg håper...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: DagfinnN på søndag 01. september 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Sharp på lørdag 31. august 2019, klokken 22:49
August 2019 blir første måned på lang tid at salget er lavere enn året før.
Hva kan være årsaken til det?
Det er jo intet som vokser inn i himmelen.
Gjetning: Det er innført bompenger for elbil. Ja, vet godt at det er lavere enn for fossil. Men 10 kroner er uendelig mye mer enn gratis i hodet for folk. Jeg synes det er helt ok med lav/halv bompengetakst for elbiler. Men bompengeopprøret viser jo hvor viktig denne "krisen" er for mange.
Samtidig litt bra dette, da kan man vise politikerne at joa - det trengs fortsatt incentiver. Kanskje moms på elbil blir utsatt for å nå 2025 målet. Jeg håper...
Merkelige slutninger du velger å trekke utav veldig lite informasjon. Krisen kan være like viktig for folk om de unnlater å kjøpe splitter ny elbil. De som er mest opptatt av det kjøper sannsynligvis ikke bil i det hele tatt. Tre millioner elbiler i Norge redder ikke verden, selv om det reduserer påvirkningen. Lavere og bevisst forbruk er langt mer effektivt. Noen har heller ikke økonomisk handlingsrom til å velge det som er best for miljøet, selv om det for de fleste handler om prioriteringer, men så er det også slik at det går an å bruke pengene sine på andre miljøtiltak enn bil også, kanske det til og med er mer effektivt i det store bildet? Dette er like lite svart-hvitt som det meste annet.

gigafactory

Flere produsenter har utsatt volumleveranser til 2020, enten ved å snurpe igjen produksjonen, som Kia, eller mer indirekte ved å planlegge lansering i/rett før 2020. Folk blir sittende på gjerdet eller på venteliste. Så vi har fort to tørre måneder igjen av 2019, samt to måneder hvor det regner Tesla.

Pavel Kolotilov

Ingen katastrofe :-) Ifolge den nyeste OFV rapporten, nullutsilppandelen er på 39,2% denne august mot 32,9% i august 2018. Bilsalg i denne august var rundt 20% mindre enn i siste år (nye + bruktimporterte biler). 
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

DagfinnN

Sitat fra: gr på søndag 01. september 2019, klokken 12:18
Sitat fra: DagfinnN på søndag 01. september 2019, klokken 10:55
Gjetning: Det er innført bompenger for elbil.
Merkelige slutninger du velger å trekke utav veldig lite informasjon.
"Gjetning" har følgende synonymer:  formodning, antagelse, anelse
"Slutning" har følgende synonymer: ende, avslutning, endepunkt osv.

Har jeg trukket noen slutning?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vollis47

Det ser ikke ut som elbilsalget i oktober skal overstige salget i samme måned i fjor. Hva er det som skjer? Vi har fått flere nye elbiler i markedet, så hadde trodd salget ville fortsatt å øke.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Roy Aasen

Markedet mettet? Vanskelig med økt salg når de riktige bilene ikke selges?
Og alle nye modeller er vel ikke å få kjøpt før neste år.

Alt  med "kanskje"

Amatøren

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:21
Det ser ikke ut som elbilsalget i oktober skal overstige salget i samme måned i fjor.

Vel elbilsalget er vel stort i disse dager.

Statistikken er registreringer av salg gjort langt tilbake i tid. Unntaket er vel Tesla som produserer for 'lager' (det som er på båter og under utkjøring fra fabrikk) så får kunder biler plukket fra transporten hvis det er biler som matcher spec..

Så når Mercedes, Audi, Volvo, Polestar... begynner å levere større volum så synliggjøres det.

At det er lite nyregistreringer tror jeg henger sammen med at folk satt litt på gjerdet en stund tilbake spesielt med tanke på BMW, Volvo og Polestar. I tillegg så ventet vel en del på hengerfeste på TM3 (som kom) og om det ble noe av ryktene på luftfjering på TM3. Tror det bremset kontraktsinngåelser en stund og at det er de vi ser nå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:21
Det ser ikke ut som elbilsalget i oktober skal overstige salget i samme måned i fjor. Hva er det som skjer? Vi har fått flere nye elbiler i markedet, så hadde trodd salget ville fortsatt å øke.
Det er ikke mange nye biler som er leveringsklare. Det er det jeg tror skjer nå, mange har reservert eller venter til de nye bilene kommer.

Det er grenser på hvor mange som vil kjøpe ikke-konkurransedyktige Leafer, sære biler med kort rekkevidde som i3 og utgått modell som eGolf med ekstra kort rekkevidde, når mange nye nestegenerasjons elbiler er rundt hjørnet. Selv med store rabatter.

I tillegg er det ikke Tesla måned.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:21
Vi har fått flere nye elbiler i markedet, så hadde trodd salget ville fortsatt å øke.
Det er ikke mange nye biler som er leveringsklare. Det er det jeg tror skjer nå, mange har reservert eller venter til de nye bilene kommer.
Ja det er helt klart det som er saken.
Nyhetene fra tidligere i år er stort sett utlevert og salget som skjer nå er nye modeller som ikke er leveringsklare før i 2020.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

automat

Produsenter har nok begynt å holde igjen utleveringer til 2020, slik at de kan telle med i utslippsregnskapet. Særlig nye modeller holdes nok igjen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA